Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
Vastaus: PC-pelaaminen

Melko 100% varma olen ettei koneessa itsessään ole mitään vikaa. Tod.näköisesti pojat ovat vain tietämättömissään lataillut tai poistannut windowsista filuja jolloin käyttöjärjestelmä on mennyt sekaisin. Kuten Nisu sanoi niin jos vain läheltä löytyy joku joka tietää vähänkin koneista niin vie/kysy häneltä neuvoa.

Itse suosittelisin että koko windows asennettaisiin uudelleen jolloin mahdolliset viat tai esim virukset saataisiin pois. Tämän jälkeen perus ajurien asentaminen (Win7/8 osaa hyvin etsiä netistä kaikki paitsi näytönohjaimen jota tarvitaan siis pelaamiseen) ja perus ohjelmien mitä nyt käytätte. Tärkeää on myös muistaa asentaa se virustorjunta. Monesti noissa pakettikoneissa tulee jokin Norton tai vastaava, mutta se voi vaan olla tyyliin 1kk kestävä. Esim voisiko olla että koneellanne on jokin torjunta, mutta esim sen käyttö on jo vanhentunnut jolloin niitä viruksia voi helpostikkin tulla. Netistä löytyy paljon ilmaisia toimivia torjuntaohjelmia kuten Avast.

Ja sitten lapsillesi helpottava vastaus, EI pelit eivät riko konetta. Vain käyttäjät. Eli kunhan nyt koneen saa taas kuosiin niin selvät pelisäännöt vain mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos lataa jotain niin kysy lupa siihen, ei hämärä sivustoja jne jne.

Nuo gigantin huollot ja muutkin on melko turhia. Kun vika on vain itse ohjelmistossa niin melkeinpä vaan poistelevat jotain tai vähän edes siistivät että asiakas tuntisi että jotain on tehty. Eivät yleensä lähde noihin oikeisiin toimenpiteisiin eli windowsin uudelleen asentamista/alustamista.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Melko 100% varma olen ettei koneessa itsessään ole mitään vikaa. Tod.näköisesti pojat ovat vain tietämättömissään lataillut tai poistannut windowsista filuja jolloin käyttöjärjestelmä on mennyt sekaisin. Kuten Nisu sanoi niin jos vain läheltä löytyy joku joka tietää vähänkin koneista niin vie/kysy häneltä neuvoa.

Itse suosittelisin että koko windows asennettaisiin uudelleen jolloin mahdolliset viat tai esim virukset saataisiin pois. Tämän jälkeen perus ajurien asentaminen (Win7/8 osaa hyvin etsiä netistä kaikki paitsi näytönohjaimen jota tarvitaan siis pelaamiseen) ja perus ohjelmien mitä nyt käytätte. Tärkeää on myös muistaa asentaa se virustorjunta. Monesti noissa pakettikoneissa tulee jokin Norton tai vastaava, mutta se voi vaan olla tyyliin 1kk kestävä. Esim voisiko olla että koneellanne on jokin torjunta, mutta esim sen käyttö on jo vanhentunnut jolloin niitä viruksia voi helpostikkin tulla. Netistä löytyy paljon ilmaisia toimivia torjuntaohjelmia kuten Avast.

Ja sitten lapsillesi helpottava vastaus, EI pelit eivät riko konetta. Vain käyttäjät. Eli kunhan nyt koneen saa taas kuosiin niin selvät pelisäännöt vain mitä saa tehdä ja mitä ei. Jos lataa jotain niin kysy lupa siihen, ei hämärä sivustoja jne jne.

Nuo gigantin huollot ja muutkin on melko turhia. Kun vika on vain itse ohjelmistossa niin melkeinpä vaan poistelevat jotain tai vähän edes siistivät että asiakas tuntisi että jotain on tehty. Eivät yleensä lähde noihin oikeisiin toimenpiteisiin eli windowsin uudelleen asentamista/alustamista.

Itellä ottaa sydämmestä kun henkilö X kuvailee tietokone ongelmaa ja siihen ensimmäinen vastaus on 'asenna windows uudelleen'.. Helpoin tapa se varmasti on(jos ei ota huomioon ajurien/ohjelmien uudestaan asennusta, tiedostojen palautusta jne), mutta ainakin omasta mielestä kannattaa yrittää korjata ongelma.

Tässäkin tapauksessa, kuten Nisupulla sanoi, on aika varmasti junnut sekottanut koneen(yleensä vahingossa) surffaamalla kaikki mahdolliset flash pelisivut läpi ja lataamalla kaikki mahdolliset mainosohjelmat/jne koneelle. :D

Kannattaa tosiaan siis viedä kone tutulle joka tietää koneista. Todennäköisesti saa sen kuntoon hyvinkin nopsaan.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Niin no sielähän on varmaan vaikka mitä roskaa valmiiks asennettuna jotka saa tehokkaammankin koneen kyykkäämään.

Kato tehtävienhallinnasta prosessorin ja muistin käyttö, sieltä kans näkee et mitkä ohjelmat niitä resursseja vie.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Kannattaa tosiaan siis viedä kone tutulle joka tietää koneista. Todennäköisesti saa sen kuntoon hyvinkin nopsaan.

Tämä nopein ja paras neuvo. Tai vielä parempi, jos saa tutun käymään luonaan.

Mutta. Jos ei löydykkään lähipiiristä tätä "Pertti-perusnörttiä"? Mahdollista, koska miksi kirjautua ja kirjoittaa ensimmäinen viesti tälle palstalle muutoin?

Gigantin kuten minkä tahansa myyjäliikkeen takuu koskee ainoastaan tuotevirhettä joko fyysisesti koneessa tai ohjelmistossa( Windows).

Windowsin tuotevirhe lienee häviävän pieni, varsinkin kun tuote on aikaisemmin toiminut. Samoin kone on toiminut.

Vaihtoehdot jos Pertti ei kuulu lähipiiriin:

Maksuton jos osaa:

Asentaa uudestaan Windowsin, "tehdasasettaa" näin. Kaikki asennettu tottakai häviää, mutta "tehdasasetus"-kortti on katsottu.

Puhelimitse esim. Helpson tms. Suhtaudun skeptisesti tuollaisiin maksullisiin atk-tukiin, mutta mainittakoon vaihtoehtona. Omaa kokemusta ei ole.

Vie koneen maksulliselle Pertille.

Oma puutteellinen , mutta "Perus" -tietokonetietämys ei keksi mahdollista syytä, syitä lienee niin monia mahdollisia. Onhan itse internet-yhteys kunnossa, toimiiko mahdollisesti muulla nettiin liitetyllä laitteella?
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Ennenku lähtee yhtään mihinkään soittelemaan tai asentelemaan uudestaan, ni kato tehtävienhallinnasta muistin ja prossun käyttö. (ctrl+shif+esc)
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Yht äkkiä jumittaa ... ei avaa mm. nettiselainta yms.
Kysymykseni siis on pitäisikö pelit toimia tällaisessa koneessa ??? Onko syy peleissä tai muussa?!?!

Kuulostaa tosiaan siltä, että pojat ovat omalla toiminnallaan saaneet koneen sekaisin. Sen jälkeen kun saatte laitteen taas toimintakuntoon (vaikka Windowsin uudelleen asentamalla), kannattaa tehdä kummallekin pojalle erilliset käyttäjätilinsä, joilla on rajoitetut käyttäjäoikeudet.

Ilman pääkäyttäjän salasanaa (jonka pidät omana tietonasi) pojat eivät pysty asentamaan koneelle omin päin ohjelmia tai sotkemaan asetuksia. Tällöin kone on myöskin paremmin turvassa viruksilta ja muilta haittaohjelmilta. Uusia pelejä tai muita ohjelmia asennettaessa tarvitaan pääkäyttäjän salasana, eli sinun apuasi.

Neuvoja käyttäjätilien luomiseen löytyy vaikka täältä (nämä ohjeet on kirjoitettu Windows 7:lle):
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Kuulostaa tosiaan siltä, että pojat ovat omalla toiminnallaan saaneet koneen sekaisin. Sen jälkeen kun saatte laitteen taas toimintakuntoon (vaikka Windowsin uudelleen asentamalla), kannattaa tehdä kummallekin pojalle erilliset käyttäjätilinsä, joilla on rajoitetut käyttäjäoikeudet.

Ilman pääkäyttäjän salasanaa (jonka pidät omana tietonasi) pojat eivät pysty asentamaan koneelle omin päin ohjelmia tai sotkemaan asetuksia. Tällöin kone on myöskin paremmin turvassa viruksilta ja muilta haittaohjelmilta. Uusia pelejä tai muita ohjelmia asennettaessa tarvitaan pääkäyttäjän salasana, eli sinun apuasi.

Neuvoja käyttäjätilien luomiseen löytyy vaikka täältä (nämä ohjeet on kirjoitettu Windows 7:lle):
http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html

TÄMÄ!

Käytän mm. omalla koneellani tunnusta normaaliin nettailuun yms. ja erillistä pääkäyttäjää jolla voin hallita koneen asetuksia. Samalla tavalla olen toteuttanut kaikkien sukulaisten "ylläpitämäni" koneet. Ei tule ylläreitä, kun mitään "Ask-toolbareja" ei pystytä omatoimisesti asennella.

Tuon peruskäyttäjän saa vielä sellaiseksi, ettei se tosiaan kysy käynnistettäessä salasanaa, vaan tietokone käynnistyy suoraan työpöydälle tällä käyttäjätunnuksella. Helppoa ja yksinkertaista!

Chrome-selain tukee erillisiä käyttäjiä, joten pojille voi tehdä omat chrome-pikakuvakkeet, jottei ne sotke esim. sinun selaushistoriaa, eikä heidän asentamansa selainplugarit hyppää pankkien sivuille haistelemaan tunnuksia.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Terve. Nyt iski päälle hirveä autosimu-kuume, ja kone pitäs hommata. Itsellä ei ole koneista minkäänlaista tietoa eikä kokemusta, joten koko päivän olen koittanut opiskella mitä koneet pitää sisällään ja mitä niitten pitäisi pitää sisällään jotta pelien pelaaminen onnistuu. Mutta niin sekavaa tää tuntuu olevan joten mennään siittä missä aita on matalin ja kysytään täältä suoraan :)

Eli millä rahalla saa uuden koneen jolla pyörii esim. Project Cars ja Richard Burns Rally? Sen verran oon tutkinu että 500e saa ainakin käytetyn, mutta mahtaako saada uutta? Saa ehdotella valmista konetta :)

Laitteistovaatimukset:

RBR:
CPU 2.6GHZ Processor
RAM 512MB
DX: GirectX 9.0
HDD At least 3.10GB HD space
VCA 128MB Video Card (Card must support Pixel Shading)

Project Cars:
CPU - 3.0GHz Dual-Core, 2.4GHz Quad-Core
nVidia 9600 GT 512Mb, ATI Radeon HD 4750 512Mb
2Gb RAM (3Gb-4Gb recommended)

Näitä kolmea olen alustavasti katellu, näillä pitäs pyöriä ainakin nämä kaks peliä moittettomasti?

http://www.gigantti.fi/product/tiet...CDTSRFEQ008/acer-aspire-tc-105-poytatietokone
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-m11bb-nr040s-pöytäkone#spca
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-m11bb-nr029s-pöytäkone
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Terve. Nyt iski päälle hirveä autosimu-kuume, ja kone pitäs hommata. Itsellä ei ole koneista minkäänlaista tietoa eikä kokemusta, joten koko päivän olen koittanut opiskella mitä koneet pitää sisällään ja mitä niitten pitäisi pitää sisällään jotta pelien pelaaminen onnistuu. Mutta niin sekavaa tää tuntuu olevan joten mennään siittä missä aita on matalin ja kysytään täältä suoraan :)

Eli millä rahalla saa uuden koneen jolla pyörii esim. Project Cars ja Richard Burns Rally? Sen verran oon tutkinu että 500e saa ainakin käytetyn, mutta mahtaako saada uutta? Saa ehdotella valmista konetta :)

Laitteistovaatimukset:

RBR:
CPU 2.6GHZ Processor
RAM 512MB
DX: GirectX 9.0
HDD At least 3.10GB HD space
VCA 128MB Video Card (Card must support Pixel Shading)

Project Cars:
CPU - 3.0GHz Dual-Core, 2.4GHz Quad-Core
nVidia 9600 GT 512Mb, ATI Radeon HD 4750 512Mb
2Gb RAM (3Gb-4Gb recommended)

Näitä kolmea olen alustavasti katellu, näillä pitäs pyöriä ainakin nämä kaks peliä moittettomasti?

http://www.gigantti.fi/product/tiet...CDTSRFEQ008/acer-aspire-tc-105-poytatietokone
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-m11bb-nr040s-pöytäkone#spca
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-m11bb-nr029s-pöytäkone
Ei missään nimessä jostain giantista ja varsinkaan mitään noita dual core prossuilla kun pitää olla tuo quad core


jimms ehdottomasti hyvä paikka josta saat koottua paremman pcn samalla rahaa
http://www.jimms.fi/listaa/912/order/price/desc/off/50
 
Vastaus: PC-pelaaminen

jimms ehdottomasti hyvä paikka josta saat koottua paremman pcn samalla rahaa
http://www.jimms.fi/listaa/912/order/price/desc/off/50
Huom koottua, linkkis vie pakettikoneisiin, ja sellasta et missään nimessä halua ostaa,esim. 1000e koneessa noin 200-400e tyhjää jos esim. jimmssistä ostat pakettikoneen.
Jos et itte halua kasata, niin voit kasauksen ostaa siihen mukaan. (jimms 80e, systemastore 45e)

Toi tyhjä hinta tietenki pienentyy mitä alemmas mennään, mutta esim jimmsin halvim pelikone : http://www.jimms.fi/tuote/JIMMS-IQ-SOL (680e) maksaa systemastoresta kasauksen kanssa 581 euroa.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Kiitoksia vinkeistä. Jos nyt otetaan vertailuun tämä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/asus-m11bb-nr029s-pöytäkone
ja tämä kone http://www.jimms.fi/tuote/JIMMS-IQ-SOL onko näissä loppujenlopuksi niin suurta eroa, sama näytönohjain ja prosessorinki luulis esim. project carsin pelaamiseen riittävän?
Ei oikeen voi sanoa, kun ei tosta ensimmäisestä koneesta oikein muita osia kerrotakkaan, varmaan emo ja poweri jotain halvinta mitä vaan löytyy.
Onko vielä muuta mitä pitää ottaa huomioon kuin prosessori ja näytönohjain?
Muut osat tietty, ettei kone sano poks heti kun takuu loppuu, mutta noita osia voi vain arvailla ennenku saa koneen käsiinsä.
Kannattaa laittaa vaikka tonne viestiä ni joku kasaa sulle budjettiin sopivan paketin: http://keskustelu.afterdawn.com/forums/uutta_tietokonetta_ostamassa/, ellei sulla sitte ole oikeesti varaa heittää 100-?e täysin hukkaan.

E: +Pakettikoneissa on valmiiks asennettu hirvee kasa mainosohjelmia ja muita kokeiluversioita, joten käyttiksen joutuisit varmaan asentamaan samantien uusiksi, mistä tulee oikeastaan vielä enemmän säätämistä mikäli ne ei laita sulle asennuslevyä sen koneen mukaan.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Juu ei missään nimessä markettien pakettikoneita ne sisältävät huonoja sekä ylihinotettuja osia, jimmsin ja muiden erikoisliikkeiden itse kasaamat valmispaketit ovatkin sitten asia erikseen niitä voi jo suositellakkin. Parhaan lopputuloksen saat silti valitsemalla osat itse ja jos tuntuu että omat taidot eivät riitä kasaukseen niin jimmsilltä ja systemastorelta voit ostaa kasauksen ja ohjelmien asennuksen.

Osia komponenttien valintaan kannattaa kysyä murobbs tai afterdawn foorumeilta.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Juu ei missään nimessä markettien pakettikoneita ne sisältävät huonoja sekä ylihinotettuja osia, jimmsin ja muiden erikoisliikkeiden itse kasaamat valmispaketit ovatkin sitten asia erikseen niitä voi jo suositellakkin.
No ei oikeastaan voi. Niissä ei tietenkään olla yleensä panostettu johonkin merkityksettömiin spekseihin ("16GB RAM ja 3TB kovalevyn tehohirmu"), mutta niissäkin on silti se 10-35% tyhjää hintaa.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Terve. Nyt iski päälle hirveä autosimu-kuume, ja kone pitäs hommata.

Osta käytetty vaikka muropaketista. Tai jos haluat oppia ja vähän näperrellä niin osta vaikka tämä ja kotelo+tuulettimet suomesta ja käyttis tuolta ja asennat sen muistitikulta.
Kannattaa ostaa myös Assetto corsa.
drivingskid.gif
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Laita budjetti ja laaditaan paras pönttö mitä sillä saa, ei tarvii murehtia kasaamisestakaan jos et itse/tuttu halua koota. Oletan ettet aio ylikellottaa?(On kyllä nykyään tosi helppoa)
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Isot kiitokset kaikille avusta. Tuli vastaan niin hyvä rattitarjous että päätin tarttua siihen ja päivittää vähän parempaan rattiin, se oli sit pois koneen hinnasta joten käyetyn joutuu ostaa. Mitä murosta kattelin niin 300 pitäs saaha semmonen peruskone jolla Assetto corsa ym. ajopelit pyörii.. Mites muuten on, vaatiiko jotkut pelit koneelta selvästi eri ominaisuuksia kuin jotkut muut pelit? Mitä oon ymmärräny niin esim. bf4 vaatii aika paljon koneelta, jos ostan koneen jolla bf4 toimii hyvin, voinko olettaa että yleisesti ottaen myös muut pelit toimii hyvin?

Ylikellotuksesta oon ymmärtäny sen verran että ei kannate jos ei ole tarvetta :)
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Isot kiitokset kaikille avusta. Tuli vastaan niin hyvä rattitarjous että päätin tarttua siihen ja päivittää vähän parempaan rattiin, se oli sit pois koneen hinnasta joten käyetyn joutuu ostaa. Mitä murosta kattelin niin 300 pitäs saaha semmonen peruskone jolla Assetto corsa ym. ajopelit pyörii.. Mites muuten on, vaatiiko jotkut pelit koneelta selvästi eri ominaisuuksia kuin jotkut muut pelit? Mitä oon ymmärräny niin esim. bf4 vaatii aika paljon koneelta, jos ostan koneen jolla bf4 toimii hyvin, voinko olettaa että yleisesti ottaen myös muut pelit toimii hyvin?
Et kyllä tolla hinnalla saa konetta jolla bf4 pyörii hyvin, jos ollenkaan. Jotku pelit käyttää enemmän prossua ja jotkut vähemmän, jos bf4 pyörii hyvin ni varmasti pyörii kaikki muutkin.
Ylikellotuksesta oon ymmärtäny sen verran että ei kannate jos ei ole tarvetta :)
Joudut aika varmaan ostamaan ainakin uuden prossuncoolerin jos alat kellottelemaan.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Jep, 300€ tuntuu käytetyllekin hieman alhaiselta budjetilta, tietysti tuurilla voi tulla hyviäkin löytöjä vastaan. Tarvitsetko muuta kuin keskusyksikön?
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Juu pelkkää keskusyksikköä oon ettiny.. En tod.näk tuu bf4 pelaamaankaan niin luulis tämän riittävän omaan käyttöön hyvin.
Deltan 475w poweri
Prosessorina Q8300
Näytönohjaaja HD6950 2GB
4gb DDR2

250e piti maksaa näppäimistön ja hiiren kera, eipä tällä ainakaan paljoa menetä jos ei jostain syystä pelit pyörikkää.
 
Ylös Bottom