Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Warcraft III: Reforged on nyt julkaistu. Pari tehtävää kokeilin ja tuntuu toimivan ihan hyvin ja peli näyttää upealta 4K uusilla grafiikoilla. Classic graffoillakin voi pelata mutta lennosta ei voi vaihtaa. Pelissä on myös uusi Story vaikeustaso jos RTS pelit ei ole tuttuja. Mukana on myös kaikki lisäosa kampanjat. Warcraft lore on aina ollut kiehtovaa ja mielenkiintoista vihdoin uppoutua tämän pariin.
 
Tohtorin kierros Escape from Tarkovia. Pietarilaisen pelitalon vielä Beta-vaiheessa oleva hardcore Battle Royale.

 
PC pelaajien pilvipalvelu Geforce NOW on nyt avoin kaikille, ei mitään hajua kuinka otimii mutta täytyy testailla kun on aikaa.

Toimii ilmeisen eri tavalla kuin esim. Google Stadia. Geforce Now on vaan pääsy virtuaaliselle työpöydälle, josta sitten voit käyttää jo käytössä olevia omia palveluitasi, kuten Steamia. Maksaa 5e/kk tai ilmaiseksi. Kuuleman mukaan ihan hyvää settiä. Oikeastaan ainoa ongelma tuntuisi olevan se, että virtuaalisille työpöydille joutuu välillä jonottamaan. Ja että pelata saa ajastetusti vain tietyn pätkän putkeen. Toivottavasti lisäävät kapasiteettia, kun pelaajamäärät kasvavat. Toimii PC:llä, Shieldillä ja Android puhelimilla.
 
Toimii PC:llä, Shieldillä ja Android puhelimilla.
Ja myös Macilla. Viikonloppuna tuota parillakin pelillä testasin, ja tosiaan yllättävän hyvin toimi. Kuvanlaatu oli koko ajan ihan priimaa, mutta aina silloin tällöin striimi vaan hidastui hetkeksi.
 
Huippusisältöä Masatilta kyllä. Tykkään tuosta GTA V:n RP-servun meiningistä, mahtavaa eläytymistä. Tässä esimerkkinä ryöstö.

 
Pelistreamaukselle on niin hirveä buumi, että alkavatko isot pelitalot pohtia omia ratkaisujaan? Sanoisin, että jostain sellaisesta tämä kielii, kun vedetään pelejä pois streamauspalvelusta. Ettei vaan kävisi kuin elokuvien ja sarjojen streamaukselle, jossa jokaisella on kohta oma palvelunsa... ja oma kuukausihintansa.
 
Action RPG, yleensä viitataan tällaisiin Diablon tyylisiin peleihin.
Saman ARPG sateenvarjon alle menevät myös Witcherin, Skyrimin ja Dragon's Dogman kaltaiset pelit. Eli kolmannesta persoonasta (tai ensimmäisestä persoonasta) kuvatut roolipelit, joissa toiminta on reaaliaikaista.
 
Ei se reaaliaikainen toiminta tee siitä ARPG peliä ja varsinkin Witcher kohdalla ei todellakaan
Sitten olen ymmärtänyt jotain väärin. Kerrotko tarkemmin miksei reaaliaikainen toiminta tee pelistä Action RPG:tä? Olen itse aina mieltänyt Action RPG:t roolipeleiksi, joissa toiminta on reaaliaikaista. Toki pelin pitää täyttää muitakin roolipelin tunnusmerkkejä, kuten tasojen nousua, statsien kehittämistä, valintoja, varusteita, aseita ja vahvaa tarinaan nojaamista. Tällä meinaan sitä, ettei esim. kaikki reaaliaikaista toimintaa sisältävät pelit eivät silti ole Action RPG -pelejä, vaan osa on ihan rehellisiä toimintapelejä.

Sitten kun mennään taistelun puolelle, niin saadaan eroja aikaiseksi. Niin sanottu klassinen RPG tai CRPG on usein paljon enemmän taktiikkaan nojaava. Tarkoitan tällä sitä, että taistelu tapahtuu usein vuoroissa. Tai jos ei tapahdu, niin pelin saa ainakin pysäytettyä, jotta voi ennalta määrittää mitä hahmot seuraavaksi tekevät. Monesti myös klassisissa roolipeleissä ohjataan partya, eli useampaa hahmoa yhtä aikaisesti, kun taas ARPG-peleissä pelaaja ohjaa yhtä ja samaa hahmoa. Lisäksi ARPG:ssä taistelu käynnistyy reaaliajassa suoraan pelimaailmassa, kun taas klassisemmissa roolipeleissä taistelun käynnistyttyä hypätään erilaiseen näkymään, kuvakulmaan tai muuten vaan taistelu irroitetaan perinteisestä pelissä liikkumisesta.

Teinpä tässä nyt pikaisen googletuksen asian tiimoilta, kun halusin saada asialle varmistusta.
A Role-Playing Game mixed with Action-Adventure. In practice, "action RPG" (ARPG) usually means that the RPG in question gives the player direct control over the Player Character in real-time battles, as opposed to turn-based and menu-based combat. Even though you will often hear "action RPG" touted as a "subgenre" of role-playing video games, there is no consensus about that, since it only narrows down how combat works in a game.

Action role-playing video games (often abbreviated action RPG or ARPG) are a subgenre of role-playing video games. The games emphasize real-time combat where the player has direct control over the characters as opposed to turn or menu-based combat while still having a focus on character's Stats in order to determine relative strength and abilities.

In order to define an Action RPG, you have to define what an RPG is first.

An RPG is a game that involves manipulating visible stats, a greater focus on narrative (i.e. a lot of reading), and (usually) slow-paced combat. Combat usually takes place on a separate screen. Action RPGs have the traits of standard RPGs, except for some key differences:

  • Combat is fast-paced, and the player has direct control over the character's movements and abilites. In other words, combat is in complete real-time
  • There is no screen transition when combat begins. Combat and exploration are all done on the same screen.
Action RPG games generally take place in "Real-Time"

Turn Based RPG's Allow you to choose all tactics before unleashing.

And then there are blends and Mixes of the two like strategy RPG's

Toki näitä kaikkia pelejä voi vaan kutsua roolipeleiksi, mutta silti mielenkiintoista nähdä miten lajityypit sekoittuvat ja uusia alalajeja syntyy. Kaikki on kuitenkin lähtenyt DnD lautapelimäisistä roolipeleistä, joissa rauhallinen taktikointi ja vuorot näyttelivät suurta roolia. Ne sitten tuotiin videopelien maailmaan ja tekniikan kehittyessä roolipelit laajenivat reaaliaikaiseen suuntaan.
 
Huippusisältöä Masatilta kyllä. Tykkään tuosta GTA V:n RP-servun meiningistä, mahtavaa eläytymistä. Tässä esimerkkinä ryöstö.



Katsonut nyt kymmeniä kotimaisia GTA V RP-videoita ja onhan tässä nyt ihan valtava potentiaali ja mahdollisuus myös ihan omaksi lajikseen. Joskus vuosi sitten seurasin hetken aikaa, kun jenkkiserverillä vetivät uskottavasti poliisin roolia ja ei nämä kotimaisetkaan siitä kauas jää. Tuolllainen laaja ja sisältörikas virtuaalimaailma suorastaan kutsuu larppaamaan. Toivottavasti näemme tulevina vuosina myös virallista sisältöä tähän genreen, vaikka sieltä Rockstarin suunnalta.

"Jimin viimeinen tanssi", 10/10.
 
Jatketaan ARPG linjalla, kannatta tsekata tänään julkaistu Wolcen: Lords of Mayhem. Peli sai paljon kritiikkiä kehitys vaiheessa mutta arviot Steamissä olleet todella positiiviset julkaisun jälkeen.

 
Tämä on aika iso juttu PC pelaamiselle, DLSS 2.0 tarjoaa natiivi resoluution kuvanlaadun, paljon parantuneella suorityskyvyllä ja mahdollisuudella päivittyä ajureilla sen sijaan että pelin kehittäjien tarvitsee tehdä mitään.

Tällä hetkellä ainut peli joka sitä tukee on Wolfenstein Youngblood, mutta se antaa erittäin hyvän kuvan mitä tältä teknologialta on odotettavissa tulevaisuudessa. DLSS tarjosi ainostaan 4K resoluutiolla kohtalaista kuvanlaatua parhaimmillaan, mutta 2.0 on hyödyllinen jopa 1080P resoluutiolla. Suorituskyky paranee 4K resoluutiolla 25-50% riippuen mitä modia käyttää (performance, balanced, quality) videon mukaan kaikki tarjoavat natiivi 4K resoluution tasoisen kuvan. Alemmilla resoluutioilla performance modi on heikompi kuin natiivi kuvanlaatu. Tämä on se mitä Nvidia lupasi tältä teknologialta ja se vei vähän aikaa, mutta nyt sinne on päästy.

 
Pari videota Star Citizenin Next-Gen teknologiasta joita pelin moottori sisältää.

World Generation, Galactic Scaling + More!



Micro-Level Detail - From Battle Damage To Particle Effects + More
 
Ylös Bottom