Koko Steam Machinen idea ymmärretään hieman solmuun jos päivitellään sen hintaa nykyisen konsolisukupolveen. Oikeampi vertailukohta on itse kasattu PC, ja Steam Machine tarjoaa siihen verrattuna jotain etuja, kuten "standardi" arkkitehtuurin ja steamOS:n, toki molemmat saa itse kasattuunkin, mutta voisin kuvitella että ainakin osa peleistä tullaan optimoimaan Steam Machinelle ja tällä saadaan ehkä vähän kurottua eroa umpeen hieman tehokkaampaan itse kasattuun. Lisäksi laitteeseen saanee aika äkkiä monenlaista modia, jos sellainen sattuu kiinnostamaan.
Konsolit tulevat aina olemaan halvempia, johtuen hintasubventoinnista. Vastapainoksi ne ovat ainakin toistaiseksi perustuneet täysin suljettuun laitteistoon, jossa ollaan pakotettuja yhden valmistajan tarjoamaan storeen.
Steam Machine on avoimen laitteen ystävälle mielenkiintoinen. Jos oikein halvalla haluaa päästä, senkun asentaa siihen vaikkapa Epic Storen ja saa kaikki sieltä tulleet ilmaispelit pelattavaksi, itsellänikin taitaa niitä olla kertynyt jo yli 200. Monia voinee kiinnostaa Linux puoli erityisesti. Laite on myös hyvin kompakti ja hiljainen, mitä moni arvostanee.
Ainakin ensimmäinen erä myytäneen loppuun pikavauhtia. Itse odottelen enemmän Steam Framea, sen hinta ei nousse ehkä yhtä paljoa odotetusta, koska siinä on vähemmän ja erityyppistä RAM muistia.