Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PCARS - Thursday Cup #2 (tokan kauden sunnittelua)

Korvaava sarja Formula Gulf 1000 -sarjalle (Formulaliiga). Viime kisan jälkeen oli puhetta että korvattaisiin Gulfit sarjalla, missä ajettava auto vaihtuisi aina joka osakilpailuun. Silti pelattaisiin ns. kausimuotoisesti. Olen nyt oman visioni saanut jotenkin valmiiksi, mutta tarkoitus olisi että suunniteltaisiin sarja ja kausi yhdessä ennen sen aloittamista.

Kerro monta osakilpailua pitäisi olla, kuinka pitkät kisat, montako lähtöä per kisa vkl, mitä autoja milläkin radalla, kuinka pisteet jaetaan, milloin kausi aloitetaan jne.


listaa autoista/radoista mitkä voisivat sopia yhteen.

Mercedes-Benz AMG C-Coupe DTM (1 lähtö)
Hockenheim GP

Ford Sierra RS500 Cosworth Group A (2 lähtöä)
Sonoma Raceway GP

Ginetta G40 Junior (2 lähtöä)
Brands Hatch GP

250cc Superkart (2 lähtöä)
Silverstone GP

Formula C (1 lähtö)
Sakitto GP

Ford Escort Mk1RS1600 (2 lähtöä)
Willow Springs International Raceway

Marek RP 339H LMP1 (1 lähtö)
Circuit des 24 Heures du Mans

125cc Shifter Kart (2 lähtöä)
Greenwood Karting Circuit

Ford Focus (2 lähtöä)
Azure Coast

BMW M3 GT4 (1 lähtö)
Brno

Formula Rookie (2 lähtöä)
Azure Circuit

Radical SR8-RX (1 lähtö)
Circuit de Spa-Francorchamps

Ford Zakspeed Capri Group 5 (2 lähtöä)
Road America

Pagani Zonda R (2 lähtöä)
Autodromo Nazionale Monza GP

Caterham Seven Classic (2 lähtöä)
Cadwell Club Circuit

Mitshubishi Lancer Evolution X FQ400 (2 lähtöä)
Sakitto International

Lotus 98T Renault Turbo (1 lähtö)
Nordschleife

Renault Clio Cup (2 lähtöä)
Imola

Formula Gulf 1000 (1 lähtö)
Dubai Autodrome GP

Audi R8 LMS Ultra (1 lähtö)
Nürnburgring GP

Caper Monterey Stockcar (2 lähtöä)
Mazda Raceway Laguna Seca

Caterham Superlight R500 (2 lähtöä)
Silverstone National

Ruf RGT-8 GT3 (1 lähtö)
Bathurst

Marek RP 219D LMP2 (1 lähtö)
Le Circuit Bugatti

BMW M1 Procar (2 lähtöä)
Donington Park GP

Ariel Atom 300 Supercharged (2 lähtöä)
Cadwell GP

Ariel Atom 500 V8 (2 lähtöä)
Oulton Park International

BAC Mono (2 lähtöä)
Snetterton 300

Ford MkIV (2 lähtöä)
Watkins Glen Short

Ford Mustang Cobra TransAm (2 lähtöä)
Willow Springs International Raceway

GUMBERT apollo S (1 lähtö)
Circuit de Barcelona-Catalunya GP

Lotus78 Cosworth (1 lähtö)
Silverstone GP

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution2 DTM (2 lähtöä)
Hockenheim Short

BMW 1-Series M Coupe (2 lähtöä)
Oschersleben GP

McLaren 12C (1 lähtö)
Dubai Autodrome GP

Tuli yllättävän montakin vaihtoehtoa. Kauden pituus olisi ehkä hyvä pitää 7-10 osakilpailun mittaisena, mutta toki 20 osakilpailun mittainen kausi pysyisi mielenkiintoisena jos jakaa pisteet mahdollisimman tasaisesti. Esim. (15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0 periaatteella). Yhden lähdön kisoissa olisi jaossa tuplapisteet.

Kaikki kisat voitaisiin ajaa kuivalla, mutta joissakin luokissa missä sateen tullen ei tarvitse vaihtaa edes renkaita, niin voisi olla paikoin edes kevyttä sadetta vaihtelun vuoksi.
Circuit des 24 Heures du Mans - voitaisiin myös ajaa lemansin tyylisesti vuorokauden ympäri ja joidenkin luokkien toiset lähdöt voitaisiin ajaa ainakin osittain hämärässä ajovalojen kanssa.

Ajot voisi alkaa vaikka Klo 20:30 30 min harjoituksilla. Sen jälkeen 15 min aika-ajo, 5 min warm-up, 15 min eka kisa, pieni tauko, 15 min aika-ajo, 15 min toinen kisa. Jos vain yksi lähtö niin joku 30-40 min kisa.

Ennen harjoituksia laitan kaikille kutsua menemään. Jos on pelkoa että kaikki ei mahdu mukaan, niin kutsun MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Eli jos on pisteissä esim. sijalla 16 niin pitäisi mahtua joka kerta mukaan jos vain liittyy heti kun kutsu saapuu.

Sitten ei muuta kun avautumaan millainen sarjan/kauden pitäisi olla! Mieluiten perustelee aina mielipiteensä :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PCARS - Sunday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Ihan hyvältä vaikuttaa nuo autot ja radat, mut voi ainakin laskea jo mukaan. Vanhoista vehkeistä e30 m3:lla olisi myös hienoa ajaa joku kisa.
 
Vastaus: PCARS - Sunday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Ajopäivä (sunnuntai) ja kellonaika menee päällekkäin LG cupin kanssa, joka starttaa 5.7. Siellä on ps4 puolelle jo 25 ilmoittautunutta, joista varmaan iso osa samoja naamoja kuin täällä. Eli olisko parempi ajaa arkena ja vähän lyhyempiä kisoja?
 
Vastaus: PCARS - Sunday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Mä ehdottaisin että joka kisaan arvotaan rata ja auto juuri ennen session alkua, niin ettei kukaan, jolla on esim. enemmän vapaa-aikaa kuin toisilla, voisi etukäteen harjoitella juuri niitä tiettyjä ratoja tietyillä autoilla.

Tämä olisi musta reilua kaikkia kohtaan, ja myöskään kenenkään ei tarvitsisi ottaa paineita etukäteen siitä, että ei osaa ajaa jollain autolla tai jotain rataa paremmin kuin joku muu, koska kukaan ei tiedä rata+autokombinaatioita etukäteen. Ja koska joka kisaa ennen olisi se 30 min harjoittelua, niin kaikilla olisi tällöin täsmälleen saman verran aikaa harjoitella riippumatta omasta muusta elämästä ja aikatauluista.

Ja tietysti voitaisiin vähän rajata auto- ja ratavalikoimaa ennen arvontoja, esim. ettei mikroautoilla lähdettäisi vaikka Nyrrelle.


Mulle kävis paremmin lauantai tai perjantai-ilta ajankohtana, mutta myös sunnuntai käy kunhan kisat loppuisivat aina varmasti viimeistään yhdeltätoista eikä formuloiden päälle menisi yhtään kisaa.
 
Vastaus: PCARS - Sunday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Mä ehdottaisin että joka kisaan arvotaan rata ja auto juuri ennen session alkua, niin ettei kukaan, jolla on esim. enemmän vapaa-aikaa kuin toisilla, voisi etukäteen harjoitella juuri niitä tiettyjä ratoja tietyillä autoilla.

Tämä olisi musta reilua kaikkia kohtaan, ja myöskään kenenkään ei tarvitsisi ottaa paineita etukäteen siitä, että ei osaa ajaa jollain autolla tai jotain rataa paremmin kuin joku muu, koska kukaan ei tiedä rata+autokombinaatioita etukäteen. Ja koska joka kisaa ennen olisi se 30 min harjoittelua, niin kaikilla olisi tällöin täsmälleen saman verran aikaa harjoitella riippumatta omasta muusta elämästä ja aikatauluista.

Ja tietysti voitaisiin vähän rajata auto- ja ratavalikoimaa ennen arvontoja, esim. ettei mikroautoilla lähdettäisi vaikka Nyrrelle.


Mulle kävis paremmin lauantai tai perjantai-ilta ajankohtana, mutta myös sunnuntai käy kunhan kisat loppuisivat aina varmasti viimeistään yhdeltätoista eikä formuloiden päälle menisi yhtään kisaa.
Toihan on loistava idea mielestäni. Ei ainakaa harmita ku ei ehtiny treenata..eli jäis enemmän peliaikaa muilleki peleille ym. Ja nimen omaan toi ARVONTA on se jutttu eikä äänestäminen. Äänestäminen vois luoda "kuppikuntia" mis sovitaan etukäteen auto/rata mitä äänestetään. Kannattais ainakin miettiä miten arvonta suoritettaisiin ja testata joskus. Varmasti oisin mukana ja mulle käy mieluten kaikki muut paitsi tiistai(ompun sarja). Ja joka tapauksessa sama millä formaatilla kisataan,kannattais ehkä alottaa sarja kesän jälkeen. Toki vois kisa iltoja pitää aikasemminki jos vain löytyy kuskeja. Mielellään kuivia kisoja,ku sade näyttää jatkuvasti bugittavan tavalla tai toisella. Ni ja voihan tota(30min) harkka aikaa pidettääkin..esim formula rookie sarjan systeemi on mielestäni toiminut hyvin ja kisat ovat loppuneet hyvis ajoin ennen 23.00. Joka tapauksessa kannattaa kaikkien miettiä vakavasti tätä formaattia. Ois loistava homma ku peli vois arpoa radat ja autot.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Ihan hyvältä vaikuttaa nuo autot ja radat, mut voi ainakin laskea jo mukaan. Vanhoista vehkeistä e30 m3:lla olisi myös hienoa ajaa joku kisa.

Juu listassani oli Ford Sierra mikä on saman luokan auto. Tiedä sitten kumpi olisi parempi vaihtoehto?

Ajopäivä (sunnuntai) ja kellonaika menee päällekkäin LG cupin kanssa, joka starttaa 5.7. Siellä on ps4 puolelle jo 25 ilmoittautunutta, joista varmaan iso osa samoja naamoja kuin täällä. Eli olisko parempi ajaa arkena ja vähän lyhyempiä kisoja?

No niinpä näkyy. Ei kai sit auta muu kuin siirtää. Valitettavasti itselle ei käy oikein muu kuin torstai ehtoot sitten. Tulipa itsekin ilmoitettua tuonne LG cupiin vaikka ei ole kummoisia odotuksia :)

Toihan on loistava idea mielestäni. Ei ainakaa harmita ku ei ehtiny treenata..eli jäis enemmän peliaikaa muilleki peleille ym. Ja nimen omaan toi ARVONTA on se jutttu eikä äänestäminen. Äänestäminen vois luoda "kuppikuntia" mis sovitaan etukäteen auto/rata mitä äänestetään. Kannattais ainakin miettiä miten arvonta suoritettaisiin ja testata joskus. Varmasti oisin mukana ja mulle käy mieluten kaikki muut paitsi tiistai(ompun sarja). Ja joka tapauksessa sama millä formaatilla kisataan,kannattais ehkä alottaa sarja kesän jälkeen. Toki vois kisa iltoja pitää aikasemminki jos vain löytyy kuskeja. Mielellään kuivia kisoja,ku sade näyttää jatkuvasti bugittavan tavalla tai toisella. Ni ja voihan tota(30min) harkka aikaa pidettääkin..esim formula rookie sarjan systeemi on mielestäni toiminut hyvin ja kisat ovat loppuneet hyvis ajoin ennen 23.00. Joka tapauksessa kannattaa kaikkien miettiä vakavasti tätä formaattia. Ois loistava homma ku peli vois arpoa radat ja autot.

Kävi mielessä täysin sama tuon arvonnan suhteen. Kannatusta löytyy täältäkin. Arvonnan voin suorittaa osoitteessa https://www.random.org/lists/ ja arvonta nyt ei varmaan tarvitse mitään virallista valvojaa? Teen arvonnan vaikka juuri ennen pelisession tekemistä. Sovitaan niin että sama auto/rata combo ei voi tulla toistamiseen kuin vasta toisella kaudella.

Itse en kerkiä mitään tunnin harkkoja pitämään, mutta siinä klo 20:30 voisin torstaisin 30 min harkat laittaa pystyy ja muuten samanpituinen pelisessio kuin tiistain rookiessa (joko 2 lähtöä tai 1 lähtö riippuen autoista)

Lisäisin ainakin yhden combon listaan mitä eilen kokeiltiin porukalla

Caper Monterey Stockcar
Mazda Raceway Laguna Seca

Tosiaan kausi aloitetaan vasta kun systeemi on ns. valmis. Sitä ennen voidaan kyllä vetää harkkaskaboja torstaisin. Laitan huomiselle jo pelisessiot josta ilmoitan kohta lisää.
 
PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Korvaava sarja Formula Gulf 1000 -sarjalle (Formulaliiga). Viime kisan jälkeen oli puhetta että korvattaisiin Gulfit sarjalla, missä ajettava auto vaihtuisi aina joka osakilpailuun. Silti pelattaisiin ns. kausimuotoisesti. Olen nyt oman visioni saanut jotenkin valmiiksi, mutta tarkoitus olisi että suunniteltaisiin sarja ja kausi yhdessä ennen sen aloittamista.

Kerro monta osakilpailua pitäisi olla, kuinka pitkät kisat, montako lähtöä per kisa vkl, mitä autoja milläkin radalla, kuinka pisteet jaetaan, milloin kausi aloitetaan jne.

Tuli yllättävän montakin vaihtoehtoa. Kauden pituus olisi ehkä hyvä pitää 7-10 osakilpailun mittaisena, mutta toki 20 osakilpailun mittainen kausi pysyisi mielenkiintoisena jos jakaa pisteet mahdollisimman tasaisesti. Esim. (15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0 periaatteella). Yhden lähdön kisoissa olisi jaossa tuplapisteet.

Kaikki kisat voitaisiin ajaa kuivalla, mutta joissakin luokissa missä sateen tullen ei tarvitse vaihtaa edes renkaita, niin voisi olla paikoin edes kevyttä sadetta vaihtelun vuoksi.
Circuit des 24 Heures du Mans - voitaisiin myös ajaa lemansin tyylisesti vuorokauden ympäri ja joidenkin luokkien toiset lähdöt voitaisiin ajaa ainakin osittain hämärässä ajovalojen kanssa.

Ajot voisi alkaa vaikka Klo 20:30 30 min harjoituksilla. Sen jälkeen 15 min aika-ajo, 5 min warm-up, 15 min eka kisa, pieni tauko, 15 min aika-ajo, 15 min toinen kisa. Jos vain yksi lähtö niin joku 30-40 min kisa.

Sitten ei muuta kun avautumaan millainen sarjan/kauden pitäisi olla! Mieluiten perustelee aina mielipiteensä :)

Kuulostaa lähtökohtaisesti jo hyvältä. Onko sillä lopulta väliä, vaikka ois 20 kisan pituinen kalenteri? Jokaiseen tuskin kukaan pystyy osallistumaan, niin silloin ei haittaa jos on lomaa tms ja joutuu olemaan poissa. Esim nyt mun sarjassa kun on 6 kilpailua, menettää tosi paljon kun on yhdestäkin pois. Omasta mielestä kisat vois olla perus suht nopeilla autoilla noin 20min pituisia ja sitten esim "le mans" vedettäisiin jopa 1-1,5h kestoksi, jotta tulee vähän fiilistä vuorokaudenajoista jne.
Muutoinkin vois katsoa, että jos tulee autoksi joku formula c, niin kisa ois pidempi kuin esim formula rookiella. Eli vähän tosielämän mukaisesti noita pituuksia ja lähtöjen määriä.



Ajopäivä (sunnuntai) ja kellonaika menee päällekkäin LG cupin kanssa, joka starttaa 5.7. Siellä on ps4 puolelle jo 25 ilmoittautunutta, joista varmaan iso osa samoja naamoja kuin täällä. Eli olisko parempi ajaa arkena ja vähän lyhyempiä kisoja?
No niinpä näkyy. Ei kai sit auta muu kuin siirtää. Valitettavasti itselle ei käy oikein muu kuin torstai ehtoot sitten. Tulipa itsekin ilmoitettua tuonne LG cupiin vaikka ei ole kummoisia odotuksia :)

Mun Rookie kaudessa on 2 kisaa enää jäljellä. Oma ajatus oli pistää seuraava kausi vasta joskus syksyllä pystyyn ja en oikein edes tiedä minkä sarjan haluan pistää pystyyn (en ajatellut rookiella enää toista kautta, vaan ehkä joko vanhaa touringia, clio, gt4 tai lmp2). Joten miltä kuulostaisi sellainen, että pidetään näitä konsolifinin sarjoja vuorotellen tiistaisin? Eli mun sarja loppuu, tilalle tulis samaan aikaan tiistaille sun sarja. Sit joskus kun se loppuu, niin mä pidän oman sarjan (max 8 kisaa) ja sit sä taas omaas. Ainakin niin kauan, kun LG varaa sunnuntait? Toi pistetaulukon ylläpito ja kaiken tuloksen ylösottaminen jne ei ole niin herkkua, että sitä meikä ainakaan läpi vuoden jaksaa. Et pakko pitää taukoa välillä.


Mä ehdottaisin että joka kisaan arvotaan rata ja auto juuri ennen session alkua, niin ettei kukaan, jolla on esim. enemmän vapaa-aikaa kuin toisilla, voisi etukäteen harjoitella juuri niitä tiettyjä ratoja tietyillä autoilla.

Tämä olisi musta reilua kaikkia kohtaan, ja myöskään kenenkään ei tarvitsisi ottaa paineita etukäteen siitä, että ei osaa ajaa jollain autolla tai jotain rataa paremmin kuin joku muu, koska kukaan ei tiedä rata+autokombinaatioita etukäteen. Ja koska joka kisaa ennen olisi se 30 min harjoittelua, niin kaikilla olisi tällöin täsmälleen saman verran aikaa harjoitella riippumatta omasta muusta elämästä ja aikatauluista.

Ja tietysti voitaisiin vähän rajata auto- ja ratavalikoimaa ennen arvontoja, esim. ettei mikroautoilla lähdettäisi vaikka Nyrrelle.

Arvonta sinällää on hyvä. Ongelmaksi tuossa tulee vain se, että siellä 4-5 kärki on kavereita, jotka hyppää autoon ja menee 3-4 sek kovempaa kuin muut. Muut (minä mukaanlukien) kun treenaan esim nyt rookiella, niin tänään ero on se 3-4sek, ensi viikon harjoituksissa ero on vielä 2,5sek ja harjoitusten ja ekan kisan jälkeen ero on kaventunut sinne 1-1,5sek. Eli ainoastaan ajamalla saa kurottua eron noihin luonnon lahjakkuuksiin. Mitä nyt olen oman kisan tuloksia seurannut, niin aivan sama tuntuu olevan muillakin. Kärki menee alusta asti vauhtia x, mutta muut jotka tulee ajoissa harjoituksiin, on viimeistään toisessa kisassa yllättävän lähellä kärkeä. Kärkikaverit menee heti niin lähellä maximia, ettei niiden ajat paljoa parane sit enää.

Joten arvonta tosiaan ihan hyvä, mutta mun mielestä parempi olisi, että se tiedettäisiin heti edellisen kisan jälkeen, viimeistään seuraavana päivänä ja jokainen saisi sit harjoitella jos haluaa. Etenkin kun auto vaihtuu aina, niin tuntuman saamiseen voi mennä aikaa, etenkin pädikuskeilla.

edit: ja lisää mut jokatapauksessa mukaan!

Edit2: ei missään nimessä sit mitään yksiauto kisoja! Vaan esim jos on gt4 luokan kisa, niin kaikki gt4 luokan autot on vapaana. Ja esim le mansissa voitais hyvin vetää lmp1 ja lmp2 autoilla esim niin et mm sarjan 8 parasta ajaa lmp1 ja 8 huonointa lmp2:lla. Molempien sarjojen kaikki kuskit sais pisteet, jolloin 8 huonoimmalla olisi mahdollisuus nousta sarjan pisteissä lähemmäs kärkeä ja kerrankin taistella voitosta edes omassa luokassaan.

Tästä tulikin mieleen et oiskin hienoa tehdä le mans kausi jossain välissä tuohon tyyliin koko sarja, jolloin aina 8 parasta ajaa isommalla autolla.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Mä oon kanssa tässä mukana, arvonta kuulostaa ihan hyvälle. Tosin jos mennään vaan puolen tunnin treeneillä, niin tuun olemaan pulassa, kuulun tähän osastoon, kun ei lahjoilla, niin sitten tuurilla, vai miten se nyt meni?:p Paransin tossa Brands Hatchin treenien ekasta ajasta noin neljä sekuntia toisiin aika-ajoihin. Ja mä vielä säädän aina noita aika raskaalla kädellä, en mä saa niitä mihinkään kulkemaan vakiosäädöillä.

Edit2: ei missään nimessä sit mitään yksiauto kisoja! Vaan esim jos on gt4 luokan kisa, niin kaikki gt4 luokan autot on vapaana. Ja esim le mansissa voitais hyvin vetää lmp1 ja lmp2 autoilla esim niin et mm sarjan 8 parasta ajaa lmp1 ja 8 huonointa lmp2:lla. Molempien sarjojen kaikki kuskit sais pisteet, jolloin 8 huonoimmalla olisi mahdollisuus nousta sarjan pisteissä lähemmäs kärkeä ja kerrankin taistella voitosta edes omassa luokassaan.

Tästä tulikin mieleen et oiskin hienoa tehdä le mans kausi jossain välissä tuohon tyyliin koko sarja, jolloin aina 8 parasta ajaa isommalla autolla.

Mulle tuli taas mieleen tästä "menestyspainot", niin saatais varsinkii noille kahelle nimeltämainitsemattomalle ees jotain haastetta. Tässä pelissä ei taida olla lisäpainoja, mutta ainakii joissain autoissa on toi restrictor, jolla vois vähentää tehoja. Tuota ei kyllä varmaan saa toimimaan hyvin jos autot vaihtuu joka kisaan.

Toinen juttu mitä oon pyöritelly mielessä ton GPDA:n (F1-kuskien yhdistys, tjsp.) kyselyn jälkeen on käänteinen lähtöjärjestys. Ajettais aika-ajot normaalisti, sitten kisan eka kierros ajettais lämmittelykierroksena, niin että vikana ruudukossa oleva lähtis eka, jne. Siitä sitten lentävällä lähöllä ekan kiekan jälkeen. En tiiä saisko tota toimimaan, ois ainakii haastetta aika-ajojen viimeselle. Sitten pitäs vielä olla semmonen pistelaskusysteemi, että toi toimis. Esim. Jos nouset kisassa viis sijaa, saat viis pistettä, tiput kolme sijaa, saat -3 pistettä. Ainakii mun mielestää toi tois mukavasti mielenkiintoo.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Thuton esittämä käänteinen lähtöjärjetys ei taida toimia. Esim. Simo jää tahallaan viimeiseksi aa:ssa ja lähtee kisaan ensimmäisenä ja voittaa..ei noussut yhtään sijaa=0 pistettä tai sit nousu lasketaan aa-sijoituksen mukaan..simo aa:ssa16. lähtee ekana ja todennäköisesti voittaa..nousi 15sijaa=15pistettä.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Thuton esittämä käänteinen lähtöjärjetys ei taida toimia. Esim. Simo jää tahallaan viimeiseksi aa:ssa ja lähtee kisaan ensimmäisenä ja voittaa..ei noussut yhtään sijaa=0 pistettä tai sit nousu lasketaan aa-sijoituksen mukaan..simo aa:ssa16. lähtee ekana ja todennäköisesti voittaa..nousi 15sijaa=15pistettä.
Siis pisteet laskettais käänteisesti aika-ajoon nähden,eli nimenomaan niinpäin että jos Simo on a-a:n eka, niin lähtee viimesenä, joten mahdollisuudet täyteen pistepottiin, eli 15. Eli mitä paremmin aika-ajossa sijottuu, sitä enemmän mahdollisuuksia nousta kisassa. A-a:n viimenen taas lähtee ensimmäisenä, jolloin ei voi saada pluspisteitä, mutta jokainen sija kisassa on tärkeä, ettei tulisi paljon miinusta.

Idea on kyllä selvä mun päässä, mutta sen verran sekava kyllä että voi olla susi syntyessään.

Edit. Semmonen huomio vielä, että tässä on semmonen ongelma (tai en tiiä onko se ongelma) että kisan voittaja ei ookkaan välttämättä se joka tulee ekana maaliin vaan se joka on noussut eniten kisan aikana.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Siis pisteet laskettais käänteisesti aika-ajoon nähden,eli nimenomaan niinpäin että jos Simo on a-a:n eka, niin lähtee viimesenä, joten mahdollisuudet täyteen pistepottiin, eli 15. Eli mitä paremmin aika-ajossa sijottuu, sitä enemmän mahdollisuuksia nousta kisassa. A-a:n viimenen taas lähtee ensimmäisenä, jolloin ei voi saada pluspisteitä, mutta jokainen sija kisassa on tärkeä, ettei tulisi paljon miinusta.

Idea on kyllä selvä mun päässä, mutta sen verran sekava kyllä että voi olla susi syntyessään.

Edit. Semmonen huomio vielä, että tässä on semmonen ongelma (tai en tiiä onko se ongelma) että kisan voittaja ei ookkaan välttämättä se joka tulee ekana maaliin vaan se joka on noussut eniten kisan aikana.
Nyt tajusin itekin,mut mielestäni väärin ettei voittaja saa välttämättä pisteitä ollenkaan. Täs pitää taktikoida jos noin menee pisteet. Tosin kaikille säännöt ovat samat. Kokemuksesta tiän ett sarjan vetäminen ja etenki tulosten yms laskeminen ei ole pitemmän päälle mitään herkkua ja jos vielä tämmönen pistesysteemi..ei käy kateex sarjan vetäjää. Toki vastuun vois jakaa useammalle kuskille. Usea kuski tulee samaan -pisteitä..ja paremmuus järjestystä tämä pistelasku systeemi ei kyl muuta,monimutkaisempi vain laskea.Mielummin ni ett normi aika-ajot ja normi eka kisa ja toka lähtö käännettynä lähtöjärjestyksenä..samal taval miten ehdotit,eka kiekalla mennään "käännettyyn lähtökärjestykseen" eka kisan perusteella(näin mäkin pääsisin joskus matkaan paalulta) ja sit lentävä lähtö. Ja pisteet laskettais normaalisti.


Hanskipankin ehdotus on mun mieleen.:)

Edit. Siis molemmista kisoista normipisteet.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Thuton esittämä käänteinen lähtöjärjetys ei taida toimia. Esim. Simo jää tahallaan viimeiseksi aa:ssa ja lähtee kisaan ensimmäisenä ja voittaa..ei noussut yhtään sijaa=0 pistettä tai sit nousu lasketaan aa-sijoituksen mukaan..simo aa:ssa16. lähtee ekana ja todennäköisesti voittaa..nousi 15sijaa=15pistettä.

Silleen toimisi että käänteinen lähtöjärjestys MM-pisteiden mukaan. Kisan pituus vaan sopivaksi että on edes jonkinlainen mahis nousta vikalta sijalta kärkeen ajamalla. Jos Thuto tai joku tämmöistä ajoa järkkää niin pakkohan se olisi olla mukana kun kisat olisi niin tasaisia että kuka tahansa voi voittaa lopulta.

Joten miltä kuulostaisi sellainen, että pidetään näitä konsolifinin sarjoja vuorotellen tiistaisin? Eli mun sarja loppuu, tilalle tulis samaan aikaan tiistaille sun sarja. Sit joskus kun se loppuu, niin mä pidän oman sarjan (max 8 kisaa) ja sit sä taas omaas. Ainakin niin kauan, kun LG varaa sunnuntait? Toi pistetaulukon ylläpito ja kaiken tuloksen ylösottaminen jne ei ole niin herkkua, että sitä meikä ainakaan läpi vuoden jaksaa. Et pakko pitää taukoa välillä.

Varataan sulle vaan se tiistai käyttöön niin eipähän mene päällekkäin sitten sarjat kun päätät jatkaa. Itse teen ainakin pistetaulukon vaan ihan foorumille ja kisan tuloksistakin otan suoraan screenshotit itse pelistä niin ei mene niihin aikaan. Turhaa stressiä otat tilastoista ;)
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Silleen toimisi että käänteinen lähtöjärjestys MM-pisteiden mukaan. Kisan pituus vaan sopivaksi että on edes jonkinlainen mahis nousta vikalta sijalta kärkeen ajamalla. Jos Thuto tai joku tämmöistä ajoa järkkää niin pakkohan se olisi olla mukana kun kisat olisi niin tasaisia että kuka tahansa voi voittaa lopulta.

Joo,mukana ollaan joka tapauksessa ja itelläni on pari sarjaa mieles mitä voisin järkätä,mut siitä lisää sit syksyllä/talvella jos vain vielä löytyy kuskeja. Ni ja sillin ehdotus vois toimia paremmin. Toisaalta mix "rangaista" huippukuskeja heidän hyvyydestään. Pitää myös heidänki mielipiteet ottaa huomioon. Tosi hyvä ett mahdollisimman moni ottais osaa näihin keskusteluihin,eikä tulis vain sit valmiiseen pöytään ja toteaa ett oli paskaa sapuskaa,teen ite parempaa.:)
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Mä voisin sitten kokemuksesta vielä mainita, että mitä simppelimpänä ja helpompana ymmärtää säännöt pidetään, sitä paremmin ne toimivat.

Olen ollut GT6:ssa sellaisissa sarjoissa mukana, joissa säännöistä on muotoiltu todella sekavat ja monimutkaiset, esim. tasoitussysteemeillä ja käänteisillä lähtöjärjestyksillä yms., että eräässä sarjassa muutaman kilpailun jälkeen sarjan kärkimies (joka oli yksi sarjan parhaista kuskeista) huomasi joutuvansa ajamaan jämäsijoista 100hp tehottomammalla autolla kuin muut, koska "tasoitussysteemillä kaikille annettiin mahdollisuus pärjätä".

Tästä seurasi se, että ainakin puolet sarjaan osallistuneista kuskeista poistuivat kesken sarjan monimutkaisten sääntöjen epäonnistumisen ja epäreiluuden takia.

Eli mun puolesta voitaisiin hyvin unohtaa kaikki "ylimääräinen" mitä sarjaa suunniteltaessa putkahtaa mieleen. Täysin toimiva ja varma systeemi mihin tahansa sarjaan on esim. Formula 1:n tyyliin: ensin harjoittelu, sitten aika-ajo ja lopuksi kisa. Ja sama uudestaan eri radoilla. Ja pisteet jaetaan kisassa menestyksen mukaan.

Niin, ja mun mielestä ehdottomasti ajetaan mielummin kaikki aina yhdessä kisassa samoilla autoilla, koska jos vain luokissa, niin niissä on yleensä yksi tai kaksi autoa ylitse muiden, eli silloin kaikki ajaisivat kuitenkin vain samoilla autoilla. Luokat loppuvat myös kesken jolloin samat autot kiertävät varmasti uudestaan ja uudestaan kisasta toiseen.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

^^^Hanskipankki puhuu ni asiaa,ett voiko tota enää paremmin sanoa? Ymmärrän myös sen näkökohdan ett ois mahdollisimman tasainen sarja ja kisoja. Mut ku ei oo...aika-ajoissa on jopa 5s ero 1. ja 16 välillä ja vieläpä lyhyillä radoilla. Ei varmaan kukaan halua henkilökohtasesti luopua omasta vauhdista sen takia,ett ois tasasia kisoja. Eipä kukaan rookie sarjassakaan ole jääny odottamaan hitaampia,sen sen takia ett ois tasasempaa ja sais mukavaa vääntöä aikasex. Kyl siel on ajeltu paljon yxin ja on myös tiukkaa kisaa ollut sekä kärjes ja häntäpääs. En ees tiä mix puolustan huippukuskeja,parempi ku on täst lähin "hiljaa" ja tulee valmiseen pöytään.:)
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

.

Niin, ja mun mielestä ehdottomasti ajetaan mielummin kaikki aina yhdessä kisassa samoilla autoilla, koska jos vain luokissa, niin niissä on yleensä yksi tai kaksi autoa ylitse muiden, eli silloin kaikki ajaisivat kuitenkin vain samoilla autoilla. Luokat loppuvat myös kesken jolloin samat autot kiertävät varmasti uudestaan ja uudestaan kisasta toiseen.

En minä ainakaan. Käsittääkseni joku Aston tai bentley oli jossain luokassa paras? Itse ajaisin vain BMW tai ruffilla.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

En minä ainakaan. Käsittääkseni joku Aston tai bentley oli jossain luokassa paras? Itse ajaisin vain BMW tai ruffilla.
No mites sitten kävisi kun "hitaammalle" kuskille tarjotaan nopeaa tai hidasta autoa? Nopeampi on tietysti ilmiselvä valinta. Mutta eikös se ole vähän väärin kun kuitenkin kilpaa ajetaan ja mahdollisimman reilusti, että "nopeammat" kuskit saavat huonot autot?

Eikö "paremmat" kuskit voisi ajaa keskenään samoilla autoilla ja vaikka ihan omassa sarjassa, ja sitten kaikki muut voisi ajaa erikseen omassa. Tai vaikka A- ja B-ryhmissä? Musta ainakin tuntuu paljon palkitsevammalta ja viihdyttävämmältä ajaa omantasoisia kuskeja vastaan ennemmin kuin sellaisia kuskeja, joita parempi tai huonompi tiedän kuitenkin olevani.
 
PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Miksi täytyy tarjota?

Ei mua kiinnosta jos kaikki ajaa vaikka Bentleyllä, jos se on nopein. Kunhan itse saan ajaa sillä millä haluan, jos luokan sisällä on tarjolla muita.

Edit: mun mielestä toi o väärä ajattelutapa näis rennoissa kfinnin kisoissa. Pitäis ajaa sillä mikä luo parhaan fiiliksen itselle, eikö väkisin välttämättä sillä mikä on nopein.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Lisäilin 14 komboa listaan. Nyt alkaa olemaan jo melkein joka autolle jotain. Kivemmille autoille vois lisätä vielä kakkosradat. Saapi ehdottaa jos jotain mieleen tulee. Kertokaa myös jos korjaisitte jotain listassa.

Mercedes-Benz AMG C-Coupe DTM
Hockenheim GP

Ford Sierra RS500 Cosworth Group A
Sonoma Raceway National

Ginetta G40 Junior
Brands Hatch GP

250cc Superkart
Silverstone International

Formula C
Sakitto GP

Ford Escort Mk1RS1600
Willow Springs International Raceway

Marek RP 339H LMP1
Circuit des 24 Heures du Mans

125cc Shifter Kart
Greenwood Karting Circuit

Ford Focus
Azure Coast

BMW M3 GT4
Brno

Formula Rookie
Azure Circuit

Radical SR8-RX
Circuit de Spa-Francorchamps

Ford Zakspeed Capri Group 5
Road America

Pagani Zonda R
Autodromo Nazionale Monza GP

Caterham Seven Classic
Cadwell Club Circuit

Mitshubishi Lancer Evolution X FQ400
Sakitto International

Lotus 98T Renault Turbo
Nordschleife

Renault Clio Cup
Imola

Formula Gulf 1000
Dubai Autodrome International

Audi R8 LMS Ultra
Nürnburgring GP

Caper Monterey Stockcar
Mazda Raceway Laguna Seca

Caterham Superlight R500
Silverstone National

Ruf RGT-8 GT3
Bathurst

Marek RP 219D LMP2
Le Circuit Bugatti

BMW M1 Procar
Donington Park GP

Ariel Atom 300 Supercharged
Cadwell GP

Ariel Atom 500 V8
Oulton Park International

BAC Mono
Snetterton 300

Ford MkIV
Watkins Glen Short

Ford Mustang Cobra TransAm
Willow Springs International Raceway

GUMBERT apollo S
Circuit de Barcelona-Catalunya GP

Lotus78 Cosworth
Silverstone GP

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evolution2 DTM
Hockenheim Short

BMW 1-Series M Coupe
Oschersleben GP

McLaren 12C
Dubai Autodrome GP

Tosiaan joissain luokissa saattaa saada valita ajokkinsa itse, jos ei suurta merkitystä. tyyliin juuri GT ja LMP luokissa. En tee kuitenkaan päätöksiä vielä.
 
Vastaus: PCARS - Thursday Cup #1 (ekan kauden sunnittelua)

Onko Hanskipanskin ehdottama arvonta ennen kisaa systeemi kuopattu?
 
Ylös Bottom