Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaamisen nauhoittaminen PC:llä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jarppa

Member
Tarkoitus olisi nauhoittaa Xboxilla pelaamista. Tähän tarkoitukseen olen katsastanut montakin sopivaa TV-korttia. Täältä löytyy vinkkejä, jos jotakuta muutakin nyt sattuu kiinnostamaan. Sitten tullaan tähän ongelmaani: miten ihmeessä saan kuvan sekä PC:hen, että telkkariin? PC ja TV ovat nimittäin eri huoneissa.

Tällä hetkellä boxista menee signaali Advanced SCART-piuhalla telkkaan. Minulla on kyllä semmoinen SCART-plugi, mistä löytyy ulostulot s-videona ja komposiittina, mutta mihinhän senkin iskisi? TV:ssäni ei nimittäin ole kuin 1 SCART-liitin. Olisikohan videoista apua tässä? Auttakaa miestä mäessä.

Vastaus: Pelaamisen nauhoittaminen PC:llä

Niin no, tv-kortin kuvahan näkyy PC:n ruudulla, kuten varmaan tiesitkin? Eli tämä tuskin on se ongelma. Jos näyttiksessä on TV-out, niin voit tietty kloonata PC:n näytön telkkuun tuota kautta.

Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta tuossa nyt ilmeisimmät.

Olen kytkenyt scartilla xboxin videoihin ja siitä scart-kaapelilla sitten televisioon. Nauhoittaa pelaamista pitkin iltaa. Kuvan siirtäminen tietokoneelle onnistuu näytönohjaimen ViVo-liittimen (s-video) kautta tai sitten halpis tv-kortilla (komposiitti), 50 euron haupage riittää hienosti.

Nisupulla sanoi:
Olen kytkenyt scartilla xboxin videoihin ja siitä scart-kaapelilla sitten televisioon. Nauhoittaa pelaamista pitkin iltaa. Kuvan siirtäminen tietokoneelle onnistuu näytönohjaimen ViVo-liittimen (s-video) kautta tai sitten halpis tv-kortilla (komposiitti), 50 euron haupage riittää hienosti.

Itselläni ei tuo S-video skulaa kovinkaan hyvin, joten olen joutunut turvautumaan komposhittiin. Hyviä kaappausohjelmia on mm. VirtualDUB ja Video vegas. Molemmilla voi myös editoida/käsitellä videoita ihan kätsysti.

Paavi sanoi:
Itselläni ei tuo S-video skulaa kovinkaan hyvin, joten olen joutunut turvautumaan komposhittiin. Hyviä kaappausohjelmia on mm. VirtualDUB ja Video vegas. Molemmilla voi myös editoida/käsitellä videoita ihan kätsysti.

Nauhoitat nähtävästi pelaamista suoraan tietokoneelle? Paljonko arvioisit esimerkiksi 1 tunnin pelikuvan vievän tilaa kovalevyllä sillä tarkkuudella jolla nykyisin nauhoitat? Miten kuvanlaatuun vaikuttaa jos tietokone hurauttaa siinä välissä jotain omiaan kovalevyä käyttäen?

Nisupulla sanoi:
Nauhoitat nähtävästi pelaamista suoraan tietokoneelle? Paljonko arvioisit esimerkiksi 1 tunnin pelikuvan vievän tilaa kovalevyllä sillä tarkkuudella jolla nykyisin nauhoitat? Miten kuvanlaatuun vaikuttaa jos tietokone hurauttaa siinä välissä jotain omiaan kovalevyä käyttäen?

Suoraan nauhoittelen juu. Minulta löytyy tuommoiset viisimetriset S-videot, komposiitit ja RCA <-> 3,5mm - sekä 3,5mm <-> 3,5mm -piuhat. Näillä varustuksilla saa kyllä videota ihan hyvin äänen kera videolta tai suoraa konsolista mikäli tarve vaatii. Kaappaan yleensä videota 640x480 tarkkuudella ja kokoa videolta löytyy 14mt/s eli aika tuhtia tavaraa. Minuutin pätkä vie siis näin äkkiä laskettuna 840 megaa. Kiintolevytilaa palaa siis aika nopsaan ja harvemmin tulee pidempiä filuja nauhoitettuja. Tuon surullisen kuuluisan Chronicles of Rybackin kuvauksia minulla oli semmoiset hieman yli 45 gigaa koneella mukaanlukien kaikki häröilyt. Näistä olen nyt kuitenkin jo poistanut semmoiset 30 gigaa.

Kovalevyllinen digiboksi voisi ajaa saman asian. Päälimmäisenä mielessä kuvanlaadun parantaminen siitä mitä se on VHS:n kautta kierrätettynä.

Nisupulla sanoi:
Kovalevyllinen digiboksi voisi ajaa saman asian. Päälimmäisenä mielessä kuvanlaadun parantaminen siitä mitä se on VHS:n kautta kierrätettynä.

Jees, itsekin voisin tieten jälkikäteen tuota materiaalia pakata vähän, mutta sitä ei oikein jaksa ellei se suoraan kaapatessa onnistuisi tarpeeksi laadukkaasti ja toisaalta kuvamateriaalia pitäisi pakata mahdollisimman vähän. Jo pakatun kuvan pakkaaminen uudestaan editointiohjelmalla ei oikein hyvää tee.

Minulla on Dazzle-kaappauspalikka, joka ei valitettavasti ole ihan sieltä parhaasta päästä. Xboxin kuva ei näy sen kanssa pc:llä lainkaan, joten kannattaa olla tarkkana muidenkin korttien kanssa. Mitä tulee Sunnpeoplen kommenttiin, ei pelaaminen ole kovin mukavaa pc:n näytöllä. Kuva nimittäin siirtyy koneelle pienellä viiveellä, jolloin etenkin nopeatempoisten FPS-pelien pelaaminen on melko kankeaa.

Nisun vaihtoehto kuulostaa etenkin hintansa puolesta fiksuimmalta. Videoitahan saa jo viekää-ne-pois -hintaan, eikä VHS-kasettikaan maksa juuri mitään. Myös siirtäminen ja editointi on helpompaa sitten myöhemmin. Hifistit saattavat tietty naputtaa kuvanlaadusta, mutta etenkin nettiin työnnettäviä pätkiä joutuu joka tapauksessa pienentämään härskisti.

Omassa käytössä ei tuota viivettä esiintynyt SNES Metroidin kuvaa kaapatessa, PC:n näytöltä pelatessa, mutta touhun onnistuminen on toki suorassa suhteessa valittujen laitteiden laatuun. Jos esim. pc on vanhahko ja kovokin on vanhemman puoleinen IDE-levari, niin kannattaisi varmasti satsata rautapohjaiseen purkukorttiin.

Tunnetuimmat analogi-korttien valmistajat ovat Hauppauge ja Pinnacle. Näistä Hauppaugen korteissa on aavistuksen parempi kuva, etenkin pelikäytössä ja S-video-liitin kelpuuttaa myös kuvan komposiitti-lähteestä adapterin läpi, toisin kun Pinnaclen korteissa, jossa vaatii aidon s-videon. Digipuolella on oikeastaan vain yksi vaihtoehto, eli Nebula, mutta sen verran potkurihattu-meininkiä, etten lähtisi digikortteihin vielä investoimaan.

Itse olen sen luokan hifisti, että kokeilin kaikkien tunnetuimpien valmistajien analogi-kortteja, lähinnä softapohjaisella purku-raudalla, kun on nopeat koneet, mutta petyin sen verran kuvanlaatuun, hinta-laatusuhteeseen (Suomessa), yleiseen epäsopivuuteen ja ohjelmien 80's-lookkiin, että päädyin kärrämään kaikki kokeilemani tv-kortit takaisin kauppaan. Good riddance! Toivoitan kuitenkin onnea hankintoihin. Suoranaiset editoinit-softat ja videokortit olisivat varmasti rahavarojen sen salliessa jo selvästi mielekkäämpi ratkaisu.

PCI-Tv-korteissa kannattaa ehdottomasti varmistaa yhteensopivuus oman laudan kanssa valmistajan yhteensopivuustalulukosta ja sittenkin pelätä pahinta. USB-korteissa kannattaa ehdottomasti satsata USB2-korttiin ja vielä mieluiten rautapohjaiseen purkuun, etenkin kannettavan kanssa pulatessa.

Jos kuvanlaatu ei ole tärkein kriteeri, mutta taloudesta löytyy nauhoittava digikamera ja jalusta sille, niin on tuo yksi helppo ratkaisu. Arcade-monitorista saa yllättävänkin hyvää kuvaa, kun valaistus on kohdallaan, mutta tv:n kanssa saattaa kyllä tuottaa tuskaa. Tässä on etuina helppo materiaalin käsittely ja yleensä valmiiksi oikea formaatti nettiin, jonne kuvanlaadunkin pitäisi olla kohdallaan. Omat kokeilut yllätti positiivisesti, mutta kuvaustilan säätämisen määrä voi yllättää!

sunnpeople sanoi:
Itse olen sen luokan hifisti, että kokeilin kaikkien tunnetuimpien valmistajien analogi-kortteja, lähinnä softapohjaisella purku-raudalla, kun on nopeat koneet, mutta petyin sen verran kuvanlaatuun, hinta-laatusuhteeseen (Suomessa), yleiseen epäsopivuuteen ja ohjelmien 80's-lookkiin, että päädyin kärrämään kaikki kokeilemani tv-kortit takaisin kauppaan. Good riddance!
Huh-huh, pitääkin kääntyä sinun puoleesi, jos meinaan joskus hankkia kortin. :)

feldon sanoi:
Myös siirtäminen ja editointi on helpompaa sitten myöhemmin. Hifistit saattavat tietty naputtaa kuvanlaadusta, mutta etenkin nettiin työnnettäviä pätkiä joutuu joka tapauksessa pienentämään härskisti.

Mitä useammin kuvan pakkaat, sitä huonommaksi se menee. Ja minun käyttämäni aikalailla pakkaamaton materiaali on mielestäni todella tarkkaa ja hyvää laadultaan.

Mikäs Dazzle feldonilta löytyy? Olen katsellut joskus noita dazzleja mm. hintaseurannasta, sillä jotkut jannut ovat kehuneet laitteita kelvollisiksi. Itse käytän Radeon 9250 ViVoa siis. Johtoja risteilee huoneen halki, mutta kyllä ne ovat tähän asti vielä tarpeeksi piilossa pysyneet ;)

sunnpeople sanoi:
Jos kuvanlaatu ei ole tärkein kriteeri, mutta taloudesta löytyy nauhoittava digikamera ja jalusta sille, niin on tuo yksi helppo ratkaisu. Arcade-monitorista saa yllättävänkin hyvää kuvaa, kun valaistus on kohdallaan, mutta tv:n kanssa saattaa kyllä tuottaa tuskaa. Tässä on etuina helppo materiaalin käsittely ja yleensä valmiiksi oikea formaatti nettiin, jonne kuvanlaadunkin pitäisi olla kohdallaan. Omat kokeilut yllätti positiivisesti, mutta kuvaustilan säätämisen määrä voi yllättää!
Digikameralla saa tuskin järjettömän hyvää kuvaa, mutta digivideokameralla homma on jo helpompi. Itse olen käyttänyt viime aikoina seuraavanlaista ratkaisua:

1. Kiinnitetään videokameran A/V-out/in-portista johto VHS-nauhuriin
2. Kiinnitetään scart-liittimellä pelikonsoli VHS-nauhuriin
3. Vedetään videokamerasta firewire-johto tietokoneeseen

Ainakin Mac-käyttäjille löytyy sellainen ohjelma kuin HackTV, jolla saa edellä mainitun yhdistelmän syöttämään kuvaa tietokoneruudulle. PC:lle varmasti löytyy vastaavia ohjelmia, mutta en osaa sanoa, mistä niitä saisi.

Jos tällainen tapa toimia tuntuu vaikealta, yksi vaihtoehto on nauhoittaa kuvaa videokameran kasetille. Useista VHS-nauhureistahan saa syötettyä kuvaa useampaan lähteeseen yhtä aikaa, joten kuvaa voi suoltaa sekä TV:seen että kameraan. Näin ainakaan turhan pieni kuva ei koidu ongelmaksi. :o

Kuvanlaadun toivoisi tietysti olevan mahdollisimman hyvä, mutta jostain pitää tinkiä jos haluaa tiedostokoon pysyvän kohtuullisena. Autenttinen pelivideo on harvoin sen arvoinen että sen antaisi kasvaa satoihin megoihin koonsa puolesta. Mielummin lyhyesti vaikka hieman heikommalla kuvanlaadulla. Käsikirjoitetut videot kuten Lammasliivien voittajavideo, kyllä ansaitsee sen parhaimman mahdollisen kuvanlaadun.

Sigussa muutama vanhempi video jotka tuotu VHS:ltä tietokoneen ViVo-liittimien kautta. Leikattu Pinnacle Studiolla ja kuvanlaatu heikennetty niin heikoksi kuin pokka riitti ;)

Nisupulla sanoi:
Kuvanlaadun toivoisi tietysti olevan mahdollisimman hyvä, mutta jostain pitää tinkiä jos haluaa tiedostokoon pysyvän kohtuullisena. Autenttinen pelivideo on harvoin sen arvoinen että sen antaisi kasvaa satoihin megoihin koonsa puolesta. Mielummin lyhyesti vaikka hieman heikommalla kuvanlaadulla. Käsikirjoitetut videot kuten Lammasliivien voittajavideo, kyllä ansaitsee sen parhaimman mahdollisen kuvanlaadun vaikka sitten hieman suuremmalla tiedostokoolla.

Sigussa muutama vanhempi video jotka tuotu VHS:ltä tietokoneen ViVo-liittimien kautta. Leikattu Pinnacle Studiolla ja kuvanlaatu heikennetty niin heikoksi kuin pokka riitti ;)

Riippuu tietenkin, mitä itse arvostaa eniten. Minulla tuo kiintolevytila ei mikään välitön ongelma ole, sillä sitä löytyy semmoiset 200 gigaa kuitenkin. Tein tässä viikonloppuna Stargate-aiheisen videopätkän näyttääkseni Liquitille kuinka hienon hand gesturen RDAkin osaa tehdä. Video on perinteisesti 640x480-resoluutiolla, pituudeltaan 1:10 ja kooltaan 8.8mb. Eilen illalla aloitin editoimaan sunnuntaisten walosessioiden pohjalta jotain häröä montaasin ja koosteen sekoitusta, jossa todennäköisesti pitää vähän kokeilla uusia kikkoja.

Niin juu: uudet VHS-kasetit ovat kalliita :(

Ainakin firman Sony HC42E:llä voi ulkoista analogista signaalia digitoida lennosta koneelle Firewiren välityksellä. Eli konsolista RCA-piuhoilla kuva digivideokameran telakkaan ja kameran digitoima kuva ja ääni suoraan koneeseen, jonka näkökulmasta homma on sama kuin lataisi normaalia DV-videota kamerasta. Ainakin Applen iMovie toimii kiltisti vanhoja VHS-kasetteja näin digitoiden.

Paavi sanoi:
Mitä useammin kuvan pakkaat, sitä huonommaksi se menee. Ja minun käyttämäni aikalailla pakkaamaton materiaali on mielestäni todella tarkkaa ja hyvää laadultaan.
Etkö pakkaa videoitaisi Xvid muotoon PC:llä?

Sarine sanoi:
Etkö pakkaa videoitaisi Xvid muotoon PC:llä?

Tämän kanssa on ollut hieman softaongelmia, joten vielä en ole tuohon voinut siirtyä, mutta ehkä joskus saan ongelmat korjattua.

Paavi sanoi:
Tämän kanssa on ollut hieman softaongelmia, joten vielä en ole tuohon voinut siirtyä, mutta ehkä joskus saan ongelmat korjattua.
Voin neuvoa äm-irkin välityksellä :)

Ylös Bottom