equinoxster
New Member
Vastaus: Peliarvosteluiden taso vuonna 2007
Peli lehdistölle on "kasvanut" siitä mitä se oli joskus 80-luvulla. Silloinhan pelaaminen oli aika marginaalista toimintaa. Nyt kun se on enemmän massoille niin arvosteluiden pitää suunnattu samoille linjoille. Tosin en tiedä kuinka paljon ns. Petteri peruspelaaja lukee arvosteluita ennenkuin ostaa sen uuden änärin tai nfs:n. Tämä massoittaminen on myös tuonut alalle enemmän porukkaa kirjoittamaan peleistä. Mikä taasen aiheuttaa melkoista tason vaihtelua.
Kuitenkin pistetytys on aina ollut se naurettavin juttu. Ihan sama minkälaisella asteikolla (x/100 tai x/5tähtee), se on silti vain päälle liimatun oloinen juttu arvostelun lopussa. Ihan kuin elokuvat olisi vain lopputekstejä varten ja vain niiden takia elokuvaa katotaan. Ehkei ihan kuitenkaan. Tai parempi esimerkki olisi se, että lukisi kirjan vain loppuratkaisun takia.
Itse arvosteluista. Kyllä itse tekstitkin ovat sitä samaa kuin joskus ennenkin. Netistä lukemalla huomaa kuinka edelleen löydyy kohtuu uusia kirjoittajia, jotka pelaavat innolla ja sen myötä osaavat olla objektiivisia arvosteluissaan. Vanhojen konkarien arvosteluita haittaa lähinnä se, että he ovat jo niin monta vuotta kirjoittaneet samalla tyylillä. Tätä heiltä odotetaan ja miksi he vaihtaisivat tyyliään, kun luultavasti se aiheuttasi fanien parkunaa. Toiset ihmiset taas vain osaavat kirjoittaa kun toiset taas taas eivät.
Metacritic ja Gamerankings sivustot taas ovat niitä ehkä turhimpia mitä löytyy. Niiden ainoat hyvät ovat se, että niissä on sitten linkit moniin arvosteluihin ja tämän takia itse niitä käytän silloin kun käytän. Ne ovat myös osittain syypää siihen, että pelit saavat kohtuu yksipuolisia arvostelunumeroita nykyään. On se helppo arvostelijalle silloin kun pitäisi pelille numeroa antaa, niin katsoa vaan mitä muut ovat antaneet ja lätkäistä joku saman suuntainen luku sinne paperille. Ei ainakaan kukaan voi kysellä miksi annoit tälläisen numeron kun muut antoivat tuollaisen. En ole edes ihan varma huomaisiko kukaan jos arvostelu olisi pelkkä "Ihan paska peli" ja pisteet 10/10 VuodenMegaTittelillä.
Nykyään toisaalta pelijulkaisijoilla on isommat paineet noiden arvosteluiden kanssa. Uutta peliä pitää myydä paljon ja nopeasti jotta kehityskustannukset saadaan maksettua. Tämä aiheuttaa painetta luoda hypeä. Arvostelut pitää olla ulkona hieman ennen julkaisua, ja sellaisissa julkaisussa, ettei uutta peliä haukuta, ainakaan kovinkaan paljoa. Pelin julkaisusta noin kaksi viikkoa-kuukausi eteenpäin niin millään arvostelulla ei pahemmin ole enää mitää väliä pelin myynnin kannalta. Puskaradio pitää tästä huolen. Tämä oli sykli oli paljon hitaampi kuin ennen kun ei ollut teh intterwebiä. Ennen ei pahemmin ollut huolta esimerkiksi siitä, että peli sai jenkki julkaisussa huonto arvosanat. Siinä vaiheessa kun peli rantautui Eurooppaan niin siitä ei siltikään ollut täällä monikaan kuullut. Ainakaan mitään konkreettista.
Sitten taas. Arvostelijatkin ovat vain ihmisiä ja luultavasti jokunen heistäkin sortuu silloin tällöin oikeasti hypen uhriksi, eikä enää arvostelukappaletta pelatessaan kehtaa myöntää olleensa täysin väärässä.
edit. hieman korjailtu
Peli lehdistölle on "kasvanut" siitä mitä se oli joskus 80-luvulla. Silloinhan pelaaminen oli aika marginaalista toimintaa. Nyt kun se on enemmän massoille niin arvosteluiden pitää suunnattu samoille linjoille. Tosin en tiedä kuinka paljon ns. Petteri peruspelaaja lukee arvosteluita ennenkuin ostaa sen uuden änärin tai nfs:n. Tämä massoittaminen on myös tuonut alalle enemmän porukkaa kirjoittamaan peleistä. Mikä taasen aiheuttaa melkoista tason vaihtelua.
Kuitenkin pistetytys on aina ollut se naurettavin juttu. Ihan sama minkälaisella asteikolla (x/100 tai x/5tähtee), se on silti vain päälle liimatun oloinen juttu arvostelun lopussa. Ihan kuin elokuvat olisi vain lopputekstejä varten ja vain niiden takia elokuvaa katotaan. Ehkei ihan kuitenkaan. Tai parempi esimerkki olisi se, että lukisi kirjan vain loppuratkaisun takia.
Itse arvosteluista. Kyllä itse tekstitkin ovat sitä samaa kuin joskus ennenkin. Netistä lukemalla huomaa kuinka edelleen löydyy kohtuu uusia kirjoittajia, jotka pelaavat innolla ja sen myötä osaavat olla objektiivisia arvosteluissaan. Vanhojen konkarien arvosteluita haittaa lähinnä se, että he ovat jo niin monta vuotta kirjoittaneet samalla tyylillä. Tätä heiltä odotetaan ja miksi he vaihtaisivat tyyliään, kun luultavasti se aiheuttasi fanien parkunaa. Toiset ihmiset taas vain osaavat kirjoittaa kun toiset taas taas eivät.
Metacritic ja Gamerankings sivustot taas ovat niitä ehkä turhimpia mitä löytyy. Niiden ainoat hyvät ovat se, että niissä on sitten linkit moniin arvosteluihin ja tämän takia itse niitä käytän silloin kun käytän. Ne ovat myös osittain syypää siihen, että pelit saavat kohtuu yksipuolisia arvostelunumeroita nykyään. On se helppo arvostelijalle silloin kun pitäisi pelille numeroa antaa, niin katsoa vaan mitä muut ovat antaneet ja lätkäistä joku saman suuntainen luku sinne paperille. Ei ainakaan kukaan voi kysellä miksi annoit tälläisen numeron kun muut antoivat tuollaisen. En ole edes ihan varma huomaisiko kukaan jos arvostelu olisi pelkkä "Ihan paska peli" ja pisteet 10/10 VuodenMegaTittelillä.
Nykyään toisaalta pelijulkaisijoilla on isommat paineet noiden arvosteluiden kanssa. Uutta peliä pitää myydä paljon ja nopeasti jotta kehityskustannukset saadaan maksettua. Tämä aiheuttaa painetta luoda hypeä. Arvostelut pitää olla ulkona hieman ennen julkaisua, ja sellaisissa julkaisussa, ettei uutta peliä haukuta, ainakaan kovinkaan paljoa. Pelin julkaisusta noin kaksi viikkoa-kuukausi eteenpäin niin millään arvostelulla ei pahemmin ole enää mitää väliä pelin myynnin kannalta. Puskaradio pitää tästä huolen. Tämä oli sykli oli paljon hitaampi kuin ennen kun ei ollut teh intterwebiä. Ennen ei pahemmin ollut huolta esimerkiksi siitä, että peli sai jenkki julkaisussa huonto arvosanat. Siinä vaiheessa kun peli rantautui Eurooppaan niin siitä ei siltikään ollut täällä monikaan kuullut. Ainakaan mitään konkreettista.
Sitten taas. Arvostelijatkin ovat vain ihmisiä ja luultavasti jokunen heistäkin sortuu silloin tällöin oikeasti hypen uhriksi, eikä enää arvostelukappaletta pelatessaan kehtaa myöntää olleensa täysin väärässä.
edit. hieman korjailtu