Ippenator
Well-Known Member
Tuossa omalla esimerkilläsi tavallaan alleviivaat sitä mitä minäkin juuri tarkoitan. Eli suomalaisille peruna on klassikko, mutta jossain muussa maassa, vaikkapa Japanissa se ei sitä kuitenkaan ole. Japanissa vastaavasti vaikkapa riisi on todellinen klassinen ruoka. Toki Suomessakin riisiä varsin paljon syödään, mutta tuskin täällä kukaan suomalainen sitä suomalaiseksi klassikkoruoaksi väittää.Ei kyse nyt olekaan Alan Wakesta. Itsekin pidän sitä klassikkona. Tuskin tuo muuten edes remasterointia saisi. Edelleen silti sitä mieltä että legenda/klassikko status on enemmänkin ansaittua kuin mielipidekysymys. Kukaan tuskin voi kieltää jos sanon että peruna on yksi suomalaisista klassikko ruoista. Mutta jos väitän että Osso buco ja risotto alla milanese kuuluu suomalaisiin klassikko ruokiin niin se ihan paska puhetta vaikka mielestäni näin olisi
Ja jotta tämä tarkoittamani analogia varmasti tulee selväksi, suomalaisen voisi vaikkapa rinnastaa Diablo-tyyppisiä ARPG-pelejä pitkään harrastaneeseen peluriin, jolle Diablo 2 on todellinen klassikko, ja vastaavanlaisesti japanilaisen voisi rinnastaa kauhupainotteisia toimintaseikkailuja pitkään harrastaneeseen peluriin. Tai voidaan toki kansallisuudet kääntää toisinkin päin, jos siltä tuntuu. Pointtini säilyy joka tapauksessa.
Olen nähnyt useampaankin kertaan vuosien varrella ihmisten toteavan, että Alan Wake voisi ansaita remasterin tai remaken. Sama on käynyt itsellänikin mielessä, vaikka en itse kovin usein ole remastereiden ja remakejen kannalla. Joissain tapauksissa tekninen kehittyminen saattaa kuitenkin tuoda minunkin mielestäni peliin niin paljon lisäarvoa, että teknisesti paranneltu uusintaversio olisikin mielestäni paikallaan. Alan Wake tuntuu itselleni juuri tällaiselta peliltä. Oikein teknistä kehitystä hyödyntämällä saatetaan pelin jo ennestäänkin upeaa tunnelmaa pystyä parantamaan entisestään ehkä merkittävästikin. Tosin näen tässä myös riskin. On hyvinkin mahdollista, että ehostuksilla nimenomaan menetetäänkin jotain pelin upean tunnelman osalta. Tekninen kehittyminen voi pahimmillaan viedä jotain pois ulkoasun tyylisuunnasta, mikäli alkuperäistä visiota ei ole ymmärretty sillä tavalla mikä teki pelistä alun alkaen monelle tunnelmaltaan kiehtovan. Mielenkintoista silti nähdä miten juuri tämän osalta käy, kun Alan Wake remaster kohta saadaan käsiin. Itse en malta odottaa.Kysyn et pyysikö kukaan pelaaja Alan Wakesta remakee vai tuliko tämä pelistudiolta itseltään. Diablo 2 on pelaajat itse vinkuneet tätä jo vuosia ja kaikenmaailman modeja on tullut iso liuta Diablo 2 liittyen moniin ARPG genren peleihin Grim dawn esim, ja monia muita virityksiä. Myöskin jokainen genren peli on napannut Diablo 2 jotain, no ehkä myös Diablo 3. Path of exilee tai muita genren pelejä ei olis ehkä koskaan tehty ilman Diabloja. Eli aika todella iso vaikutus kyseisellä pelillä on ollut. Jos ei tämä tee Diablosta klassikkoa niin en tie sit mikä.
Viimeksi muokattu: