Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelihaaste 2019: Miksi rotta lensi avaruuteen?

  • Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä
J

jryi

Guest
ratchetnexus.png


Pääkaupunkiseudun kirjastoyhtymä on aiemmin haastanut ihmisiä lukemaan kirjoja ja kuuntelemaan musiikkia oman mukavuusalueensa ulkopuolelta – ja nyt vuorossa on pelit. Tämän kunniaksi KonsoliFINissä aloitettiin blogisarja Helmet-pelihaasteen ympärille. Ai, että mikä haaste?

Haaste 22: Peli, jossa pääsee avaruuteen. Vuodesta 2002 PlayStation-faneja ilahduttanut Ratchet & Clank on kertonut kahden kaveruksen seikkailuista lukuisilla eri planeetoilla. Nexus jättää avaruusosiot vähäisempään rooliin, mutta haastekriteerien täyttäminen on silti täysin seliteltävissä.



1384235386_RCN_Nether_combat_1383758159.jpg


Kuten William Shatnerilta opimme jo kultaisella 60-luvulla, avaruus on käymättömistä korpimaista vihon viimeinen. Meillä ei ole suoria havaintoja siitä, millaisia maailmoja piilee oman aurinkokuntamme ulkopuolella, sillä tiedämme hädin tuskin mitään naapuriplaneetoistammekaan. Vieraiden tähtien tutkiminen tarjoaa mielikuvitukselle rajattomat mahdollisuudet, ja peleissä tämä tarjoaa pelikentän mitä fantastisimmille visioille. Avaruudessa kukaan ei kuule valitustasi epärealistisuudesta, joten spekulatiivisen fiktion varjolla voi pelaajan silmille heittää oikeastaan mitä tahansa.

Ja voi pojat, niinpä Insomniacin tyypit ovat yleensä tehneetkin. Ratchet & Clank -sarjan tärkeimpiä tunnusmerkkejä ovat pölhö huumori, riemastuttava asearsenaali ja tietysti toinen toistaan utopistisemmat ja viehkon värikkäät vieraat maailmat. Välipalaksi tarjottu Nexus kuljettaa sankariparivaljakkoa vähän suppeamman planeettakirjon poikki, mutta asetelman tarjoamista mahdollisuuksista otetaan silti paljon irti.

Avaruus eri peleissä


Alun perin suunnittelin tämän haastetehtävän taklaamista No Man's Skylla, mutta The Saboteurin jälkeen jäin selailemaan PS3:n kovalevyn sisältöä, ja silmiin osui tämä koskemattomaksi jäänyt pikku helmi. Haaste toimi niin kuin sen pitääkin, ja otin käsittelyyn Nexuksen, joka olisi helposti voinut jäädä rumentamaan häpeälistaani.


Ratchet & Clank: Nexus

1384235410_RCN_TemporalRepulsor_1383758160.jpg


Siinä missä No Man's Sky arpoo miljoonia satunnaisen näköisiä planeettoja pelaajan tutkittavaksi, Insomniacin tuotokseen on suunniteltu rajatumpi joukko aidosti persoonallisia taivaankappaleita. Varsinaista avaruusmatkailua ei juurikaan pääse harrastamaan, mutta ehkä haasteen pointtina onkin pysähtyä hetkeksi pohtimaan, miten tämä tehtävä voi auttaa löytämään pelaamisesta uusia aspekteja.

Tämän tyyppisillä haasteilllahan kannustetaan ihmisiä kokemaan asioita tavallista monipuolisemmin. Ehkä Ratchet & Clankin valitseminen on omassa tapauksessani riman madaltamista turhankin alas, sillä kyseessä on yksi suosikkisarjoistani. Toisaalta juuri mikään avaruuspeli – ehkä Dead Spacen kaltaisia kauhupelejä lukuun ottamatta – ei ohjaisi kaltaistani sci-fi-nörttiä kovin kauas mukavuusalueeltaan. Jos siis vielä tämän kerran sallin itselleni tällaisen lohturuoka-annoksen ja vasta seuraavaksi alan etsiä jotain oikeasti haastavaa pelattavaa.

Mutta edelleenkään en ajatellut palata kalastelemaan (haaste #10) Deadly Premonitionin ahdistaviin ympäristöihin.


Tästä ja muistakin Helmet-pelihaasteen tehtävistä voi käydä rupattelemassa foorumille avatussa ketjussa.

Lue sivustolla...
 
Ylös Bottom