Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilien pakkolinkitys monialustapeleissä

Tämä taisi varmistaa, että jotkut pelaajat eivät peliin koske edes alle 20 egen hintaan. Kun eihän sitä nyt suurelle saatanalle voi pikkusormeaan antaa…

Monet muutkin pelit tuon jo vaativat niin enpä usko että vaikuttaa paljoakaan. Esim. Minecraft ja Sea of Thieves vaatii saman eikä ole ikinä ollut ongelmaa näiden kanssa. Sea of Thieves taisi myydä erittäin hyvin pleikkarilla.

Vähän ehkä PC ihmisten asenteet paistaa tuosta läpi, kun heitä jostain syystä haittaa tilien luomiset ja muiden kauppapaikkojen kuin Steamin käyttö.

Erilaisia tilejä tänne, vähän tuonne. Salasanoja sinne, tänne ja tuonne. Linkityksiä ristiin ja rastiin. Miksi pitää tehdä asioista noin monimutkaisia? Lisäksi jokainen uusi tili ja niiden välinen linkitys luo uuden tietoturvauhan. Paljon helpompihan se olisi, jos pelkkä konsolin omaan onlineen yhdistäminen riittäisi, eikä tarvitsisi linkitellä eri tilejä ristiin.

Esimerkki tosielämästä? Tuossa tällä viikolla yhtenä iltana Dragon Age: The Veilguardia pelailin ja peliä käynnistettäessä ihmettelin, kun päävalikkoon pääsy kesti niin kauan. Sitten pomppasi eteen ruutu, että "yhdistämisessä EA-tiliin on joku ongelma". Piti käynnistää peli uudelleen, jotta "EA-tiliin kirjautuminen" meni läpi ja pääsi turvallisesti lataamaan tallennuksen ja jatkamaan peliä. Kun "joku menee vikaan kahden linkitetyn tilin välillä" niin voi käydä jopa niin, että jää siltä kertaa pelaamatta, vaikka noin muuten verkkoyhteydessä ei mitään ongelmia olisikaan.

Viimeksi muokattu:
Monet muutkin pelit tuon jo vaativat niin enpä usko että vaikuttaa paljoakaan. Esim. Minecraft ja Sea of Thieves vaatii saman eikä ole ikinä ollut ongelmaa näiden kanssa. Sea of Thieves taisi myydä erittäin hyvin pleikkarilla.

Vähän ehkä PC ihmisten asenteet paistaa tuosta läpi, kun heitä jostain syystä haittaa tilien luomiset ja muiden kauppapaikkojen kuin Steamin käyttö.
Joo, itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa. Minulla on vaikka mihin noita tilejä, enkä ole ongelmia kokenut. Tai itse asiassa kerran tuli aika ikävä juttu nimenomaan Steamin liittyen esiin. Nimittäin kun lopetin vuosia sitten PC-pelaamisen, niin jäi myös 600 pelin Steam kirjastoni vuosien ajaksi käyttämättömäksi.

Sitten kun aloin kiinnostumaan Steamdeckistä, niin menin vuosien jälkeen katsomaan Steam-tiliä, ja huomasin hämmästyksekseni, että sillähän oli kaikki espnjankielisenä, ja joku siellä oli pelannut erityisesti Counterstrikeä jokusen tunnin. No heti selvittelin tilannetta Steamin tuen kautta ja ilmeisesti oli siitä kyse, että salasanani oli jotain kautta saatu asiattoman tahon tietoon ja accountti salasanoineen oli kai sitten myyty jollekin hyväuskoiselle. Onneksi ei ollut ehtinyt mitään sellaista muuttaa asetuksista, mikä olisi estänyt minun pääsyni tilille. Ei kun sitten heti vaihtamaan tunnussana, kieliasetukset ja kaksinkertainen tunnistautumissuoja päälle tililleni. Sen jälkeen ei enää ongelmia ole ollut (Steamdeckin hankittuani olen siis silloin tällöin tiliä toki käyttänyt), paitsi jostain syystä Steamista tulleet s-postiviestit tulivat varmaan ainakin vuoden verran espanjankielisinä. Vaikka Espanjaa jonkin verran osaankin, niin en nyt silti sitä halua missään asiointikielenäni pitää.

Uskomaton tuuri oli kyllä minulla tuossa Steam-jutussa, nimittäin se jolle ne minun tilini tunnukset oli myyty, oli alkanut käyttää tiliäni samana päivänä, kun tuon homman huomasin. Ja kuitenkin minulla oli sitä ennen ollut tili monta vuotta täysin käyttämättömänä. Varmaan olisi huonosti käynyt, jos en olisi heti silloin huomannut ja ehtinyt niin pian reagoimaan.

No mulla ei ole ongelma luoda tiliä tai että nyt "valtio vakoilee" mut ohan toi nyt ihan turha ominaisuus kun on jo tässä tapauksessa psn tili ja ps plus niin miksi pitää luoda joku erillinen tili ja linkittää taas johonki että ylipäänsä pääsee pelaa, edelleen esim NFS peleissä pakko olla se erillinen EA tili että ylipäänsä pääsee pelaa onlinessa, en tiedä miten sitten tässä horizonissa on että ei pääse ollenkaan vai onko vain online ominaisuuden takia tuo tili? On mullaki tili siellä ja tunnukset tuolla ja pitkä liuta salasanoja ja nykyää vielä 2step vertification nii en kyllä itsekään enää mielellään loisi yhtää uutta tiliä, tässä tapauksessa vielä ihan vaan sen takia että pääsee pelaa niinkin yksinkertaista asiaa kun videopeliä.

No mulla ei ole ongelma luoda tiliä tai että nyt "valtio vakoilee" mut ohan toi nyt ihan turha ominaisuus kun on jo tässä tapauksessa psn tili ja ps plus niin miksi pitää luoda joku erillinen tili ja linkittää taas johonki että ylipäänsä pääsee pelaa, edelleen esim NFS peleissä pakko olla se erillinen EA tili että ylipäänsä pääsee pelaa onlinessa, en tiedä miten sitten tässä horizonissa on että ei pääse ollenkaan vai onko vain online ominaisuuden takia tuo tili? On mullaki tili siellä ja tunnukset tuolla ja pitkä liuta salasanoja ja nykyää vielä 2step vertification nii en kyllä itsekään enää mielellään loisi yhtää uutta tiliä, tässä tapauksessa vielä ihan vaan sen takia että pääsee pelaa niinkin yksinkertaista asiaa kun videopeliä.
Mutta eihän MS pelejään muille alustoille tuo minkäänlaisen hyväntekeväisyyden takia, vaan selkeä pointti on ensinnäkin kuitata ekstrafyrkkaa asiakkailta, jotka eivät ole olleet Microsoftin asiakkaita aiemmin, mutta myös sitoa näitäkin asiakkaita edes jollakin tapaa Microsoftiin ja sen palveluihin. Kun se tili on luotu, niin sitten voidaan joitakin muutenkin jo toisen alustan rajamailla olleita pelaajia saada käyttämään PC:tä tai jopa Microsoftin konsolia pelaamiseensa, kun ovat vähän lämmenneet MS:n tuotteille pelien osalta, ja jotain peliä ei sitten pääsekään pelaamaan kuin MS:n alustoilla.

Tässä yksi syy miksi en usko MS:n todellakaan julkaisevan kaikkia pelejään muille kuin omille alustoilleen - ainakaan heti julkaisussa. Kuukausien tai joskus jopa vuosienkin päästä otetaan sitten ne viimeiset fyrkat niiltä, jotka pelaavat vain muilla kuin MS:n alustoilla, eli osa peleistä julkaistaan siis paljonkin myöhemmin muille alustoille - ainakin jos ovat myyneet riittävän hyvin MS:n omilla alustoilla. Nämä tilit ovat aika lailla bisnesratkaisuja, eivätkä firmat siinä sitä ajattele, kuinka kivaa se on Pleikkarin, Nintendon saatikka Xboxin omistajille, että heidän pitää joku uusi tili perustaa, jotta pääsevät uutta peliä pelaamaan. Entäs sitten, että pitää se uusi tili perustaa? Rhett Butlerin sanoin: ”Frankly, my dear, I don’t give a damn!”

Esimerkki tosielämästä? Tuossa tällä viikolla yhtenä iltana Dragon Age: The Veilguardia pelailin ja peliä käynnistettäessä ihmettelin, kun päävalikkoon pääsy kesti niin kauan. Sitten pomppasi eteen ruutu, että "yhdistämisessä EA-tiliin on joku ongelma". Piti käynnistää peli uudelleen, jotta "EA-tiliin kirjautuminen" meni läpi ja pääsi turvallisesti lataamaan tallennuksen ja jatkamaan peliä. Kun "joku menee vikaan kahden linkitetyn tilin välillä" niin voi käydä jopa niin, että jää siltä kertaa pelaamatta, vaikka noin muuten verkkoyhteydessä ei mitään ongelmia olisikaan.
No joo, nykyaikana riittää että netti nykii ja kone ei tee mitään. Pleikkarilla on monesti käynyt niin että pelissä ei tapahdu mitään, kunnes olen tajunnut kokeilla laittaa offline-tilaan, ja kappas, peli käynnistyy. Oli muistaakseni tuo uusin Tomb Raider -kokoelma joka teki tuota. Mitään erillistä linkitystä siinä ei ole mutta jotain yhteyttä sekin selvästi siis yrittää. Tuohon aikaan siis netti oli meillä jumissa niin että wlan yhdisti modeemiin muttei nettiin, joka aiheutti tuon ongelman.

Useat pelit myös käynnistyy nopeammin kun ei pidä nettiä päällä. Joskus se ero on ihan isokin.

Ylös Bottom