Peli meni läpi eilen illalla.
Pentiment on hienoa historiikkia ja onnistunutta murhamysteerin ratkontaa. Peli yllätti nerokkaalla sanansäilällä, aikajanan skaalalla ja juonenkäänteillä. Tämän Obsidian osaa. Nimittäin hyvän tarinankerronnan, johon pelaaja pääsee vaikuttamaan. Pentimentistä kun uupuu taistelu ja monet muutkin perinteiset roolipelilajityypin kulmakivet, niin tarinankerronta nousee tässä vielä vahvemmin valokeilaan.
Peli on melkein kuin perinteisen roolipelistudion näkemys Visual Novelista. Hahmon kykyihin, osaamiseen ja taustoihin voi vaikuttaa, mutta ne näkyvät vain keskusteluvaihtoehtoina ja tietysti sitä kautta mahdollisesti erilaisena tarinankulkuna. Konsepti on erinomainen, joskin 14 tuntiseksi venähtävä peli tuntui paikoin vähän liian pitkältä, kun keskustelua ei juurikaan rytmitetä toiminnallisemmilla osuuksilla. Mukaan mahtuu muutama minipeli ja muutama ”luolastoseikkailu”, mutta pääosin pelaaminen kostuu keskusteluista ja tätä kautta tekstin lukemisesta. Toki pelin tapahtumapaikkana olevassa kylässä, kirkossa ja luostarissa pääsee vapaasti seikkailemaan, mutta ylimääräinen tekeminen on vähäistä. Koiria ja kissoja voi tosin silittää, joten +5 pistettä.
Arkisesti ja hieman hitaasti käynnistyvä peli kiihdyttää vauhtiaan, kun henkilö murhataan. Pelaajan ohjastama taiteilijaoppipoika Andreas Maler ottaa tapauksen tutkittavaksi. Tämä käynnistää mysteerien kylvämän tapahtumaketjun, jota jäin silmät pyöreinä miettimään lopputekstien rullatessa ruudulla. Sinne mahtui kaikkea. Yhteyskuntaluokkien eripuraa, vallan(väärin)käyttöä, epäiltyjä, juoruja, syytöksiä, väkivaltaa, salasuhteita ja vaikka mitä. Tämä oli mahtavaa.
Pentiment on siitä erikoinen peli, että se samanaikaisesti näyttää ettei aina tarvita toimintaa, mutta silti jäin sitä paikoin kaipaamaan. Enkä tarkoita toiminnalla välttämättä vihollisten listimistä perinteisten roolipelien tapaan, vaan tässä tapauksessa olisi esimerkiksi voinut olla lisää näitä jo mainittuja minipelejä, jolla peliä olisi rytmitetty. Nyt ne saattoi laskea yhden käden sormilla. Olin silti täysin naulittu ruutuun pelin tarinan osalta. Halusin selvittää mysteerin ja lopulta sain siihen vastauksen.
Toivottavasti Obsidian saa jatkaa tämän tyyppisten pienempien projektien parissa aina kun isojen julkaisujen väliin mahtuu. Tottakai odotan heiltä seuraavaksi The Outer Worlds 2:sta ja Avowedia, mutta nyt odotan myös Pentiment 2:sta – tai mikä ikinä se seuraava pienempi projekti tulee olemaankaan.