Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Persona 3 Reload

HideoMiyamoto

Well-Known Member
1706618094296.png

Nimi: Persona 3 Reload
Kehittäjä: Atlus, P Studio
Julkaisija: Atlus, Sega
Alustat: PS4/5, Xbox One S/X, Xbox Series S/X, PC,
Gamepass: Heti julkaisussa
Lajityyppi: Vuoropohjainen roolipeli
Julkaisu: 2.2.2024
Kotisivut: https://persona.atlus.com/p3r/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/persona-3-reload





Step into the shoes of a transfer student thrust into an unexpected fate when entering the hour "hidden" between one day and the next. Awaken an incredible power and chase the mysteries of the Dark Hour, fight for your friends, and leave a mark on their memories forever.

Persona 3 Reload is a captivating reimagining of the genre-defining RPG, reborn for the modern era.

Key Features:
- Experience the pivotal game of the Persona series faithfully remade with cutting-edge graphics, modernized quality-of-life features, and signature stylish UI.

-Fully immerse yourself in an emotional, gripping journey with new scenes, character interactions, and additional voiceover.

- Choose how to meaningfully spend each day through various activities, from exploring the Port Island to forging genuine bonds with beloved characters.

- Build and command your optimal team to take down otherworldly Shadows and climb closer to the truth.



Tehdääs nyt ketju tälle kun varmasti moni mielellään gamepassista kokeilee monien mielestä yhtä kaikkien aikojen parasta JRPG peliä, ainakin mitä tulee tarinaan, hahmoihin jne.

Oma kokemus pelistä on se Persona 3 Portable remaster joka ei kyllä tee oikeutta pelille koska siitä on karsittu niin paljon pois. Onneksi muistikuvat on aika hatarat joten suht tuoreen läpivdeon voi pelata toisella kierroksella ja onhan siellä varmasti paljon uuttakin. Osa varmasti on pettynyt siihen ettei tämä sisällä lisämateriaalia jota tuli myöhemmissä versioissa kuten kokonainen lisätarina+ toinen pelattava päähahmo. Itse en osaa sanoa onko nämä puutttuvat asiat kokemisen arvoisia koska en ole niitä koskaan pelannut tai nähnyt.

Kuitenkin innolla odotan mitä tämä valtavasti ehostettu ja paranneltu remake sisältää. Katsotaan nouseeko peli sinne P4 ja P5 kanssa samalle tasolle. Peli on ladattuna valmiiksi passista ja nyt odotellaan perjantaita.

Pelin arvostelut kertovat että onnistunut Remake tulossa.


 
Viimeksi muokattu:
OpenCriticillä 32 arvostelua ja keskiarvo kunnioitettava 90pts, eli eiköhän tämä ole hyvin hoidettu versiointi.

Itse en ole tätä alkuperäisessä muodossaan koskaan kokenut, joten hieno homma ja pitääpä tämä nyt vihdoinkin pelailla pois Game Passin kautta.
 
Loistava nosto ja olen suuresti ihmetellyt että pelin suhteen on pidetty niin pitkään radiohiljaisuutta.

Mulla on ristiriitaiset fiilikset Persona sarjaan:

P5R on yksi kaikkien aikojen lempipeleistä, vaikka pelikerta olikin kivikkoinen; ensiksi en ollut täysin päässyt vuorokausirytmiin sisään ja meni useamman tunnin peluu hukkaan kun kuolemantuomio oli jo kirjoitettu kalenteriin, mutta peli antoi jatkaa deadlineen asti ja jouduin aloittamaan täysin alusta kun olin pihistellyt ja savejen määrässä ja ainut oli tietty niin pitkällä että mitään ei ollut enää tehtävissä:D
jouduin pelaamaan pelin vielä toistamiseen lävitse, jota en tee lähtökohtaisesti koskaan, koska en tiennyt miten Royal lisäosan kimppuun pääsi ja olin missannut siihen vaadittavat virstanpylväät. Ja tässä kun ei oikein voi oikaista toisellakaan pelikerralla kun eletään kalenterirytmissä, joten pelitunteja P5R parissa kertyi melkoisesti.

Silti nautin joka hetkestä.

Strikers oli aika erilainen pelikokemus, mutta viihdyin hyvin senkin parissa, kiitos rakkaiden hahmojen.

Persona 4 pelasin vajaa 20h ja se taas jäi kesken. Tarina tuntui mielenkiintoiselta, mutta jotenkin se jäi junnaamaan paikalleen ja juonesta sai uutta tietoa niin ripotellen että ei jaksanut pitää otteessaan ja saman toisto väsytti nopeasti. Myöskin grafiikka oli aika karua nykymittapuulla.

Silti uskon että tämä P3 Reload yltää P5R tasolle ja laitoin jo VPD tilaukseen. Ainakin trailereiden perusteella vaikuttaa perkeleen hyvälle.

Sääli että Switch on tiputettu pois julkaisualustoista, tämä olisi ollut täydellinen iltapala ennen nukkumaanmenoa

EDIT
IGN arvostelua


Aika brutaalin raalta näyttää tässä toi Personan kutsuminen kun laaki päähän
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on mulle kovasti odotettu peli. Persona 5 Royal oli eka pelaamani Persona-peli ja nousi heti yhdeksi kaikkien aikojen lempipeleistä. Meinasin jo viime vuonna aloitella pelaamaan p3:n ja p4:n vanhoja versioita, kun ne viimein tuli nykykonsoleolle, mutta ensin himmailin mahdollisen fyysisen (esim limited runs tai play-asia) julkaisun ilmestymistä odotellen ja sitten tulikin jo tieto p3:n remakesta. Päätin suosiolla jäädä odottelemaan remakea, jotta pelin tarina olisi uusi sitä pelatessa. Pitää toivoa että myös p4 saisi joskus remaken vastaavasti

Tässä nyt pohdin, että miten pelin saa perjantaina käsiin fyysisenä versiona varmimmin, kun loppuviikosta on ne lakot. Olisi kiva jo viikonloppuna päästä pelaamaan tätä. Posti ei ehkä nyt lakkojen vuoksi ole paras vaihtoehto, mutta toisaalta myös julkinen liikenne lakkoile, joka vaikeuttaa kaupasta pelin hakua näin autottomalle. Toisaalta kyllähän kauppaan pääsee kävellen/pyörälläkin, mutta ainakin viime päivinä nuo Helsingin kadut on olleet niin jäisiä, ettei sekään ole paras idea välttämättä… ehkä kallistun silti kaupata pelin hakemiseen koska vaikka pe jäisi peli saamatta niin lauantaina lakkojen mentyä ohi sen voi viimeistään hakea. Postin kanssa saattaisi mennä ensi viikkoon asti.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosi sitten tuli ensimmäistä kertaa koettua Persona 3, kun Portable remaster julkaistiin nykykonsoleille. Vaikka kyseessä oli melko laiska porttaus vanhasta käsikonsolipelistä, karu tekninen puoli ei estänyt peliä olemasta aivan upea kokemus. Persona 3 nousi omien suosikkipelieni joukkoon ja oli mielestäni kokonaisuudessaan jopa parempi kuin aiemmin pelattu Persona 5. Vaikeaa minulle on kyllä käsittää, että miten jättivät tästä pois nuo Persona 3 FES ja Portablen mukanaan tuomat lisäsisällöt. Toisaalta niitten sijaan varmaan paketissa on kaikkea muuta lisättyä.
 
Digital Foundryn mietteitä. Eihän Persoona pelit koskaan mitään teknisesti korkealuokkaisa ole olleet, mutta visuaalinen tyyli paikkaa grafiikan puutteet. Pääsia on että Series S/X ja PS5 pyörittää peliä lukitulla 60 FPS. Mukana on myös säteenseuranta heijastuksia.




Easy Allies

 
Viimeksi muokattu:
Atlus/Sega vuotaja sanoo että The Answer DLC olisi tulossa. Tämä on siis se tarina laajennus joka tuli Persona 3 paranneltuun versioon alunperin.

 
Viimeksi muokattu:
Temaattisesti mielenkiintoisin Persona peli. Pelasin viime vuonna Persona 3 portablen game passista, joka on nykystandardeilla aika antiikkinen. Persona 5 on kenties paras peli mitä on ikinä tehty, joten odotan, että tämä nousee ainakin sinne lähelle. Persona 4 on myös hyvä, mutta sitä syö aika paljon kehnot grafiikat. Ehkäpä siitä saadaan myös joskus remake. P3R on vuoden 2024 odotetuimpia pelejä itselleni.
 
Ihan pikku tyypit piti ottaa kun peli aukesi. Art tyyli on kyllä taas niin spot on kuin vain olla voi, tämä on yksi asia jonka Persona tiimi todella taitaa. Enkku ääninäyttely vaikutti ihan pätevältä ainakin niiden muutaman hahmon kohdalla mitä ehti näkemään. Pelin saa toimimaan ultrawide näytössä koko ruudulla mutta se ei ole oikea ultrawide vaan pelin kuva vaan venytään joten toistaiseksi mennään vain 16:9. 120 FPS 200% resoluutiolla lukittuna kokoajan kun ei tämä mikään raskas peli ole.

No huomenna sitten kunnolla pelin kimppuun ja ehostettu versio todella testiin.
 
Ei ole useampaan vuoteen JRPG:t iskenyt vaikka kuinka on yrittänyt ja halunnut.

Nyt lähtee tämä yritykseen ja on siis ensimmäinen Persona peli mitä olen pelannut mitä nyt paria 10 minuutin testailuja joidenkin kohdalla.

Vaikuttaa ainakin hyvältä näin alkuun, artwork on nätti kuin mikä ja musiikit on hyvät, ääninäyttelykin vaikuttaisi olevan ihan hyvä. Toivottavasti imaisisi kunnolla nyt mukaan!
 
Ekat 10 kerrosta Tartarusta takana ja kyllähän se paremmalta maistuu kiitos uuden kuvakulman ja parin pienen muun uudistuksen. Mutta kyllä tosiasia on se että tämä on edelleen pelin heikoin osa-alue kun pieneistä palikoista random generoitu dungeon jossa samannäköiset käytävät voivat alkaa puuduttamaan. Onneksi toki teema vaihtuu aina muutaman kymmenen kerroksen välein ja visuaaliset uudistukset tekee niistä upean näköisiä.

Nyt dungeonin ulkopuolella kun saa jopa pelata itse niin tekee tästä jo 10x paremman version kuin Portable oli. Taistelut ovat saaneet helpotuksia kuten baton pass mekaniikka mutta vain shift nimellä.

Oli myös joku kelaus mekaniikka myös mutta en jaksanut tutustua siihen mitä se tekee.

Kuitenkin Persona 5 käsin rakennetut dungeonit on niin iso etu sille pelille että ainakaan gameplay puolella tämä ei tule nousemaan sen tasolle, vaikka sitä on paranneltu paljon.
 
Mitenhän tässä saa kielen valittua englanniksi? Kyseessä xbox versio.
Edit. Järjestelmän kielen kun kävi asetuksista vaihtamassa englanniksi, nii jeesas.
 
Viimeksi muokattu:
Ultrawide korjaus PC versioon. Ei se täydellinen ole, menut on 16:9, HUD on 16:9 mutta ainakin peli on nyt kokoruudulla ilman venytystä. Myöskin oli hyvä vinkki että kannattaa laskea kirkkautta 2-3 pykälää niin tekee pelistä paremman näköisen kun defaulttina se on niin valoisa ?

 
Ekat 10 kerrosta Tartarusta takana ja kyllähän se paremmalta maistuu kiitos uuden kuvakulman ja parin pienen muun uudistuksen. Mutta kyllä tosiasia on se että tämä on edelleen pelin heikoin osa-alue kun pieneistä palikoista random generoitu dungeon jossa samannäköiset käytävät voivat alkaa puuduttamaan. Onneksi toki teema vaihtuu aina muutaman kymmenen kerroksen välein ja visuaaliset uudistukset tekee niistä upean näköisiä.

Nyt dungeonin ulkopuolella kun saa jopa pelata itse niin tekee tästä jo 10x paremman version kuin Portable oli. Taistelut ovat saaneet helpotuksia kuten baton pass mekaniikka mutta vain shift nimellä.

Oli myös joku kelaus mekaniikka myös mutta en jaksanut tutustua siihen mitä se tekee.

Kuitenkin Persona 5 käsin rakennetut dungeonit on niin iso etu sille pelille että ainakaan gameplay puolella tämä ei tule nousemaan sen tasolle, vaikka sitä on paranneltu paljon.
Tässähän se aika pitkälti tuli mitä itsekin ajattelin. Tartarus ei edelleenkään vedä vertaa persona 5:n dungeoneille, mutta se oli odotettavissa, koska vaikea sitä tähän remakeen olisi ollut lähteä muuttamaan. Mukavampi sitä on kyllä koluta parempien grafiikkojen ansiosta. Muuten peli toimii hienosti. Hyvät musiikit, hienot grafiikat ja hyvät asiat myös säilytetty portablesta. Uskaltaa jo tässä vaiheessa vuotta sanoa, että tulee olemaan korkealla omalla goty-listalla.
 
No, sinällänsä ei kai tuu yllätyksenä, mut sama vanha Persona 3 tää kuitenkin on uudella maalipinnalla ja heikommalla soundtrackilla. Eipä tossa kai muutakaan ois pitäny odottaa, mut P3 FES tullu aikoinaan pelattua ja pelin tapahtumat yms sen verran tuoreessa muistissa et voi olla et tätä ei ihan hirveästi sit kuitenkaan jaksa pelata.

Soundtrackista sen verran et mulla tökkii toi uus naisvokalisti. Nimenomaan niissä remasteroiduissa träkeissä, jotenkin kuulostaa robottimaisilta ja sieluttomilta osa. Uudet lisäykset sit taas toimii, koska ne sopii tolle laulajalle itessään paremmin. Harmi ettei voi valita orkkis OSTia.

Combat toki paranneltu kun FES verrattuna saa nyt jopa ohjata ite noita party membereitä. Portablessahan tää olikin jo, mut siinä oli se VN tyylinen dungeonin ulkopuolella oleva meininki jonka takia se jäi sit iteltä pelaamatta kokonaan. Peli muuten tuntuu kans aika helpolta ainakin näin alkuunsa, valitsin Mercilessin heti lähtöruudusta kun selvis et siinä ei oo samoja typeryyksiä mikä P5 ja P5R oli, vaan se on ihan vaan rehellisesti se vaikein vaikeustaso. Sinänsä jännä, koska useimmiten nää pelit on ollu hankalimpia aina alussa kun tuntuu ettei resurssit riitä ja työkalujakaan ei kauheasti ole. Pitää kattoa muuttuuko tilanne jatkossa, pahoin pelkään että välttämättä ei.

Suurin ongelma on varmaan Tartarus, sille kun ei varsinaisesti ole tehty yhtään mitään. Sinällänsä kun tarina pidetty täysin 1:1, on sitä hankala lähteä muuttamaankaan ku se on aika kovasti sidoksissa sit kuitenkin siihen. Ei se kuitenkaan sitä faktaa muuta et en kovin innoissani oo siitä et edessä on reilu 250 kerrosta randomilla generoitua dungeonia, joka on samalla sit se pelin tarjoama pääruoka. Jonkinlaista piristysruisketta toi olis kyllä kaivannut, sillä nykyseltää toi on pitkälti sama kun kaluais Persona 5 mementosia sen 250 kerrosta.

Ei tässä toki odotuksenakaan ollu et tuodaan peli tismalleen samalle tasolle mitä P5 oli dungeoineen. Mä en vaan välttämättä tiedä tarjoaako tää peli mulle varsinaisesti mitään sellasta minkä takia haluais aikaa investoida sen 70h tähän, etenkin kun tarina ja hahmot on jo tuttuja. Enkä mä välttämättä tän pelin kohdeyleisöäkään oo, eiköhän tän julkasun tarkotus oo pitkälti vaan kosiskella niitä jotka hyppäs sarjaan P5 aikoihin ja jättäny vanhemmat pelit pelaamatta huonompien mekaniikkojen takia. Siunaus sinällänsä et tuli Game Passiin heti niin ei tarvi menetettyjen eurojen perään itkeä jos nyt jääkin kesken.
 
Epäsuosittuna mielipiteenä, pakko tähän väliin heittää, että itse pidin Tartaruksesta Portablessa. Itse asiassa, Persona 5 dungeonit ovat minulle pelisarjan epämieluisampia dunkkuja, niissä kun täytyy vaivata päätään välillä puzzleilla sun muulla. Persona 3 ja 4 dunkut on mukavia kun saa vaan juosta lävitse välillä tapellen sen enempää päätään vaivaamatta.

Jokusen aikaa on tehnyt mieli pelata uudestaan läpi Persona 5, mutta sitten tulee aina mieleen että äh, ne sen vaivalloiset dungeonit...Niin on siirtynyt aina myöhemmälle. Tämä tosiaan lienee kyllä valtavirrasta poikkeava näkemys.
 
  • Like
Reactions: Zak
Tässä nyt olikin jonkinlaista vertausta P3 FES-versioon. Onko tässä jotain olennaista muutettu verrattuna tuohon PS2-versioon, jos sekin on pelaamatta? PS2-peli löytyy kuitenkin pelaamatta hyllystä.
Ylhäällä tulikin se merkittävin muutos. PS2 versioissa (orkkis tai FES) ei pystynyt mitenkään ohjaamaan tiimikavereita ite, vaan ne oli aikalailla tekoälyn armoilla. Ohjeviivoja pysty vähän antamaan, mut toi kyllä ärsytti siinä aika suunnattomasti ja teki pelistä ns. keinotekosesti hankalamman mitä sen ois pitänyt olla.

Noin muuten kai joidenkin hahmojen tarinoita on vähän syvennetty ja vissiinkin ihan hippasen enemmän lihaa luiden ympärillä ton sosiaalisen aspektin osalta, eli dungeonin ulkopuolella on pieniä lisäyksiä siellä täällä. Ei mitään merkittävää kaiketi, et pelin tarina on pysyny samana ja hahmotkaan ei oo mitään FF7 Remake-tyylistä käsittelyä saanut.

On tässä jokatapauksessa sen verran parannuksia mukana et vaikea enää sanoa et PS2 version pelaaminen on kannattavaa. Persona 3 on muutenkin ollu sellanen peli et mun on hankala ollu sanoa kenellekkään et se kannattaa pelata, ihan vaan puhtaasti sen takia et Tartarus yhdistettynä tohon et tiimikaverit on AI:n varassa on sellanen myrkky et niitä PS2 versioita ei oo todellakaan mukava pelata. Mut siitä huolimatta oon sitä mieltä et tässä on koko sarjan paras tarina, ainakin jos vaan 3-5 miettii, mut se pelin pääruoka saattaa käydä jossain vaiheessa hyvinkin puuduttavaks. Tai ainakin itellä FES pelatessa kävi, mut uskoisin et tässäkin on se riski olemassa vaikka uudistukset nyt jonkinverran helpottaakin.

Eli pähkinänkuoressa ei oo mitään järkeä pohtia PS2 versioiden tai edes Portablen pelaamista nyt kun tää on olemassa. Portablen voi sit pelata myöhemmin jos kiinnostaa et millasia ne social linkit yms on jos pelaa pelin sillä naispuoleisella päähahmolla. FESissä mukana ollu The Answer-lisäosa on huhuttu tulevan DLC:nä myöhemmin, ei sillä et se mun mielestä kovin suuri menetys on vaikka jäis tulemattakin, koska sen läpipelaaminen oli aikamoista tervanjuontia.
 
Eilen hain tän fyysisen version itselleni ja aloitin myös pelailun. Toistaiseksi ihan ok:lta on tuntunut, vaikkei tämä ainakaan vielä p5:n tasolle oo yltänyt mun silmissä. Combat on ainakin vielä tosi paljon yksinkertaisempaa: erityylisiä iskuja on vähemmän (esim. Nuke puuttuu), ainakaan vielä ei ole tullut technical damagea vastaan, baton pass puuttuu (shiftissä ei damage samalla tavoin kasva joka vaihdossa) jne. Samoin Tartaruksen ulkopuolella sosiaalinen elämä on yksinkertaisempaa: esimerkiksi sosiaalisia kykyjä on kehitettävää vain kolmea eri tyyliä. Sosiaaliset linkit toivottavasti lähtee aukeamaan vielä runsaammin eli niiden kanssa riittää varmasti kuitenkin hommaa.

Tartarus ei ole tähän mennessä noin 20 kerroksen jälkeen vakuuttanut mua. Ikävä on p5:n ajatuksella tehtyjä luolastoja.

Mutta siis valituksista huolimatta kyllä tämä on mulle maistunut: juoni vaikuttaa kiinnostavalta ja vaikka tää monissa puolissa ei p5:n tasolle yllä, niin tässä on silti sieltä niitä elementtejä, joista p5:ssäkin pidin. Eiköhän tämä tule nautittua loppuun asti puutteistaan huolimatta.

(Harmi että jättivät tästä sen pelattavan naisjahmon pois. Ois ollut kyllä kiva päästä pelaamaan oman sukupuolen edustajalla ja luoda seurustelusuhteita myös mieshahmoihin ainaisen waifujen keräilyn sijaan. Voi kun tää tulisi mukaan myöhemmin dlc:nä tai jonain ultimate versiona tästä pelistä)
 
Ylös Bottom