Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Persona 3 Reload

Eilen hain tän fyysisen version itselleni ja aloitin myös pelailun. Toistaiseksi ihan ok:lta on tuntunut, vaikkei tämä ainakaan vielä p5:n tasolle oo yltänyt mun silmissä. Combat on ainakin vielä tosi paljon yksinkertaisempaa: erityylisiä iskuja on vähemmän (esim. Nuke puuttuu), ainakaan vielä ei ole tullut technical damagea vastaan, baton pass puuttuu (shiftissä ei damage samalla tavoin kasva joka vaihdossa) jne. Samoin Tartaruksen ulkopuolella sosiaalinen elämä on yksinkertaisempaa: esimerkiksi sosiaalisia kykyjä on kehitettävää vain kolmea eri tyyliä. Sosiaaliset linkit toivottavasti lähtee aukeamaan vielä runsaammin eli niiden kanssa riittää varmasti kuitenkin hommaa.

Tartarus ei ole tähän mennessä noin 20 kerroksen jälkeen vakuuttanut mua. Ikävä on p5:n ajatuksella tehtyjä luolastoja.

Mutta siis valituksista huolimatta kyllä tämä on mulle maistunut: juoni vaikuttaa kiinnostavalta ja vaikka tää monissa puolissa ei p5:n tasolle yllä, niin tässä on silti sieltä niitä elementtejä, joista p5:ssäkin pidin. Eiköhän tämä tule nautittua loppuun asti puutteistaan huolimatta.

(Harmi että jättivät tästä sen pelattavan naisjahmon pois. Ois ollut kyllä kiva päästä pelaamaan oman sukupuolen edustajalla ja luoda seurustelusuhteita myös mieshahmoihin ainaisen waifujen keräilyn sijaan. Voi kun tää tulisi mukaan myöhemmin dlc:nä tai jonain ultimate versiona tästä pelistä)

Kyllähän tästä edelleen tulee sellainen persona lite fiilis kuten portablen pelaamisesta. Toki luolaston ulkopuolella on paljon enemmän lihaa luiden ympärillä verrattuna portableen mutta kaikki tuntuu silti niin riisutulta. Sociaaliset skillitkin on niin helppo maksimoida ja iltaisin pelissä ei edelleenkään juuri ole mitään tekemistä. Silti loistava tarina ja hahmot imee mukaansa eikä tämä tosiaan huono peli ole, sarja vaan on ottanut isoja harppauksia 3 jälkeen mitä tulee sisältöön ja monipuolisuuteen.
 
Kyllähän tästä edelleen tulee sellainen persona lite fiilis kuten portablen pelaamisesta. Toki luolaston ulkopuolella on paljon enemmän lihaa luiden ympärillä verrattuna portableen mutta kaikki tuntuu silti niin riisutulta. Sociaaliset skillitkin on niin helppo maksimoida ja iltaisin pelissä ei edelleenkään juuri ole mitään tekemistä. Silti loistava tarina ja hahmot imee mukaansa eikä tämä tosiaan huono peli ole, sarja vaan on ottanut isoja harppauksia 3 jälkeen mitä tulee sisältöön ja monipuolisuuteen.
Toisaalta voi yksinkertaisuutensa vuoksi olla myös helpommin lähestyttävä sarjaan vasta nyt tutustuville kuin persona 5. Persona 5 kun on niin massiivinen ha täynnä kaikkea. Jos siis hakee positiivisia asioita yksinkertaisuudesta.
 
Peli on ollut menestys.


Mahtavaa. Eiköhän tää tarkoita että Persona sarjaa tullaan näkemään lähivuosina paljon lisääkin. Tähänhän on kai jo luvattu se Answers dlc, mutta edelleen pidän yllä toivoa myös pelattavan naishahmon dlc:tä. Ja dlc:iden lisäksi toivottavasti myös P1,2 ja 4 tulisi saamaan samankaltaisia remakeja kuin tämä. Ja eiköhän se Persona 6:kin jo joskus lähivuosina ole tulossa, koska onhan P5:n julkaisusta aika kauan aikaa.
 
Mahtavaa. Eiköhän tää tarkoita että Persona sarjaa tullaan näkemään lähivuosina paljon lisääkin. Tähänhän on kai jo luvattu se Answers dlc, mutta edelleen pidän yllä toivoa myös pelattavan naishahmon dlc:tä. Ja dlc:iden lisäksi toivottavasti myös P1,2 ja 4 tulisi saamaan samankaltaisia remakeja kuin tämä. Ja eiköhän se Persona 6:kin jo joskus lähivuosina ole tulossa, koska onhan P5:n julkaisusta aika kauan aikaa.
Persona 6 on huhujen mukaan ensi vuonna tulossa, mutta eiköhän se myöhästy niin kuin nykyään on tapana peleillä. Toivottavasti tulisi jo ensi vuonna.
 
Mahtavaa. Eiköhän tää tarkoita että Persona sarjaa tullaan näkemään lähivuosina paljon lisääkin. Tähänhän on kai jo luvattu se Answers dlc, mutta edelleen pidän yllä toivoa myös pelattavan naishahmon dlc:tä. Ja dlc:iden lisäksi toivottavasti myös P1,2 ja 4 tulisi saamaan samankaltaisia remakeja kuin tämä. Ja eiköhän se Persona 6:kin jo joskus lähivuosina ole tulossa, koska onhan P5:n julkaisusta aika kauan aikaa.

Persona 1 ja 2 on viimeisimpien huhujen mukaan saamassa remasterit/ remaket mutta ei samalla skaalalla kuin 3. 4 on samojen huhujen mukaan saaamassa ehdan remaken 3 tapaan.
 
Persona 6 on huhujen mukaan ensi vuonna tulossa, mutta eiköhän se myöhästy niin kuin nykyään on tapana peleillä. Toivottavasti tulisi jo ensi vuonna.
Veikkaan että Atlus haluaa ton pitää mahdollisimman pitkään julkistamattomana, ettei tarvi tehdä tyhjiä lupauksia julkasuaikataulusta. Persona 5 meni nimittäin niin penkin alle kun olla ja voi, eikä Shin Megami Tensei 5:kään julkistus mennyt siinä mielessä nappiin et kerittiin siinä kolme vuotta hiljasuutta viettää ennenkun näytettiin seuraavan kerran mitään.

pKCUacx.png


mitä nyt tästä päivämäärästä lipsuttiin kevyesti kaksi vuotta japanin julkasuun, kolme vuotta länkkärijulkasuun. hupsista. Oma veikkaus on et aikasintaan loppuvuodesta Metaphor ReFantazion jälkeen kuullaan tai nähdään mitään P6 liittyen, julkasu sit 25 loppuvuodesta aikasintaan, en ihmettelis vaikka 26 puolellekkin menis.
Persona 1 ja 2 on viimeisimpien huhujen mukaan saamassa remasterit/ remaket mutta ei samalla skaalalla kuin 3. 4 on samojen huhujen mukaan saaamassa ehdan remaken 3 tapaan.
Olis kyllä täysin pöljä veto julkasta P1 ja P2 pelkät remasterit, ne kun on kipeiten sen remaken tarpeessa. Toisaalta olis kyllä sen verran tyypillinen Atlus-veto, eli ilman mihinkään loogiseen päätelmään perustuvia päätöksiä. P1 ja P2 on aika runsaasti ongelmia jotka ei nykypäivänä kovinkaan hyvältä tunnu pelattavuuden kannalta, enkä usko et ne sellasenaan kovinkaan monelle uppoais.

Toki ne myös vaatis sit eniten työtä jos remakea lähtis vääntämään, mut niitten kohdalla jopa olisin innoissani siitä remakesta. Periaatteessa, pelkona nimittäin että ne ryssittäis. 1 ja 2 ei juurikaan jaa samankaltasuuksia 3-5 kanssa, tavalla tai toisella ollaan koulussa joo, mut siihen se loppuukin. Ei niissä oo Social Linkejä, eikä niitä sais sinne ängettyäkkään mitenkään.

4 Remake on taas käytännössä turha omissa kirjoissa. Jos kolmosen remakesta voi päätellä, niin muutoksia ei juurikaan ole, parempi maalipinta ja pieniä QoL päivityksiä, mut perusmekaniikat on samoja ja dungeoneille ei siinäkään tehtäis mitään uudistuksia varsinaisesti. Mä koen et Persona 4 Golden on varsin pätevä jo nykymuodossansa, ja on esimerkiks helpommin lähestyttävä noin muutenkin kun tän kolmosen Tartarus ja reilut 250 kerrosta.
 
Hieman huvittavaa kun atlus juhlii tyytyväisenä sitä kuinka peli on myynyt viikossa miljoonan ja se on niiden nopeiten myynyt peli.
Samaan aikaan isommat pelitalot itkee kun mikään ei tuota tarpeeksi ja taas pitäisi pelien hintoja nostaa vaikka ne myy miljoonia.
Oisko kuitenkin ihan peiliin katsomisen paikka.
 
Hieman huvittavaa kun atlus juhlii tyytyväisenä sitä kuinka peli on myynyt viikossa miljoonan ja se on niiden nopeiten myynyt peli.
Samaan aikaan isommat pelitalot itkee kun mikään ei tuota tarpeeksi ja taas pitäisi pelien hintoja nostaa vaikka ne myy miljoonia.
Oisko kuitenkin ihan peiliin katsomisen paikka.
Enemmän remakeja niin kaikki on tyytyväisiä.
 
Hieman huvittavaa kun atlus juhlii tyytyväisenä sitä kuinka peli on myynyt viikossa miljoonan ja se on niiden nopeiten myynyt peli.
Samaan aikaan isommat pelitalot itkee kun mikään ei tuota tarpeeksi ja taas pitäisi pelien hintoja nostaa vaikka ne myy miljoonia.
Oisko kuitenkin ihan peiliin katsomisen paikka.
Menee vähän ohi aiheen, mutta tämähän on myös elokuvapuolella ongelmana nykyään. Budjetit ovat aivan järkyttävät, joten monesti kohtuu hyvätkin tuotot lippuluukulla on aivan liian vähän ja elokuva floppaa tästä syystä. Sitten vertaa esim. Godzilla Minus One, joka tehtiin Hollywoodiin verrattuna erittäin pienellä budjetilla ja oli yksi parhaimpia elokuvia viime vuonna.

Pelimaailmasta voisi Persona 3:n rinnalle ottaa myös vaikka Xenoblade Chronicles pelit. Nämä kolme peliä ovat myyneet 2-3 miljoonaa kappaletta per peli, mutta ovat silti olleet menestyksiä kehittäjän ja julkaisijan näkökulmasta.

Ei sillä, juuri pari päivää sitten näin keskustelua netissä, jossa Persona 3 lytättiin ihan puhtaasti vuoropohjaisen taistelusysteemin takia saatesanoilla "nobody plays turn-based games so these types of games will always sell poorly". Eli tällaisille vuoropohjaisten pelien vihaajille on ihan sama onko kehittäjä/julkaisija tyytyväisiä myyntilukuihin vaan vertaa näitä johonkin Elden Ring, Zelda, GTA myyntilukuihin ja sen seurauksena haukkuu flopiksi.
 
Menee vähän ohi aiheen, mutta tämähän on myös elokuvapuolella ongelmana nykyään. Budjetit ovat aivan järkyttävät, joten monesti kohtuu hyvätkin tuotot lippuluukulla on aivan liian vähän ja elokuva floppaa tästä syystä. Sitten vertaa esim. Godzilla Minus One, joka tehtiin Hollywoodiin verrattuna erittäin pienellä budjetilla ja oli yksi parhaimpia elokuvia viime vuonna.

Pelimaailmasta voisi Persona 3:n rinnalle ottaa myös vaikka Xenoblade Chronicles pelit. Nämä kolme peliä ovat myyneet 2-3 miljoonaa kappaletta per peli, mutta ovat silti olleet menestyksiä kehittäjän ja julkaisijan näkökulmasta.

Ei sillä, juuri pari päivää sitten näin keskustelua netissä, jossa Persona 3 lytättiin ihan puhtaasti vuoropohjaisen taistelusysteemin takia saatesanoilla "nobody plays turn-based games so these types of games will always sell poorly". Eli tällaisille vuoropohjaisten pelien vihaajille on ihan sama onko kehittäjä/julkaisija tyytyväisiä myyntilukuihin vaan vertaa näitä johonkin Elden Ring, Zelda, GTA myyntilukuihin ja sen seurauksena haukkuu flopiksi.
Niinpä, pelkästään myyntilukuja ei voi tuijottaa vaan pitää suhteuttaa pelin tekemiseen upotettu raha suhteessa tuottoon. Myös studiosta riippuu varmaan se mikä ylipäätään on ollut myyntitavoite.

Käsittääkseni Baldur's gate 3 myi ihan hyvin ja oli vuoropohjainen. Voin toki olla väärässä, koska en seuraa myyntilukuja.
 
Sain tämän äsken pelattua loppuun ja voi luoja mikä lopetus. Enpä muista koska viimeksi peli olisi saanut kyynelkanavat näin voimakkaasti vuotamaan. Tän pelikokemuksen käsittelemiseen menee kyllä hetki. Otin pelin loppuvaiheessa pientä loppukiriä, jotta saisin tän pois alta ennen uutta ff7:aa, mutta en ole kyllä nyt yhtään varma kykenenkö suoraan tämän perään tarttumaan mahdolliseen toiseen hyvin vahvasti tunteita nostattavaan peliteokseen. Voi olla, että nappaankin kevyttä ja lyhyttä peliä tähän väliin eka.

Vaikka gameplayn osalta tämä ei ihan päässyt p5:n tasolle, niin onhan tämä aivan loistava peli. Tarina ja hahmot on ihan mahtavia ja persona-pelien tyyli, jossa aikaoptimoidaan arkea ja luolastossa oleskelua, iskee omaan makuhermoon kovasti. Pelasin pelin läpi hardilla muuten paitsi pelin the superbossin kohdalla päädyin lopulta hetkeksi tiputtamaan vaikeuden normaaliksi. Hard ei mielestäni tuota superbossia lukuunottamatta ollut erityisen vaikea. Tosin osittain syynä oli varmasti, että olin valtaosan pelistä hieman ylilevelöinyt itseäni kun en Tartaruksessa yleensä ohittanut vihollisia vaan taistelin lähes jokaisen vastaantulleen mörön kanssa.

Pelasin pelin sokkona ja vaikka parhaani yritin aikaoptimoida, niin en saanut kaikkia sosiaalisia linkkejä tappiin asti. Yllättävän lähelle pääsin kyllä, mutta jonkin verran jäi puuttumaan ja tän vuoksi pelistä ei tippunut platinaa. Muuten suoritin pelissä lähes kaiken mahdollisen. Myös sen lopusta löytyvän superpomon, joka on muuten varmaan turhauttavin superpomo koskaan. Kokeilin ensin tätäkin vastaan taistella omin nokin, mutta koska pomo kokoajan oneshottasi mut enkä tajunnut, mitä tein väärin, niin tässä lopulta päädyin hakemaan apua internetistä. Ja onneksi hain, koska en olisi kyllä koskaan hoksannut itse kaikkia tän pomon pikkutarkkoja vaiheita, joissa mulla lopulta oli mm. laskin apuna laskemassa tehtyjä damageja. Koska en saanut tällä pelikerralla sosiaalisia linkkejä tappiin ja multa sen vuoksi puuttui tätä pomoa vastaan paras persona, niin pomo oli mulle vielä vaikeampi, mitä se olisi voinut muuten olla. Mutta sain siis lopulta kuitenkin pomon kaadettua. Varmaan 10h kulutin lopussa aikaa vaan tähän, kun eka oli omat säälittävät yritelmät pomon läpäisyyn ja sit hain netistä ohjeita ja aloin rakentamaan pomo vastaan toimivia personoita ja varusteita. Ohjeiden kanssakin ja optimivarustein (niin optimein mitä sosiaalisilla linkeilläni pystyin) tän kaataminen vaati silti useita yrityksiä. Mutta tulipa tehtyä.

En malta odottaa, että tähän tulee se anwers lisäri jossain vaiheessa. Saa nähdä pitääkö sen pelatakseen pelata peli alusta läpi vai pystyykö sitä jatkamaan vanhan pelin talletuksesta. On tää sen verran laaja peli että toivoisin ehkä että sen voisi jatkaa vanhasta talletuksesta. Toisaalta tietty mulla nyt puuttuu platinasta se yksi trophy sosiaalisten linkkien vuoksi eli sinänsä uusi läpipeluu on ehkä joskus muutenkin tarpeen. Plus nyt kun tiedän miten tämä loppuu, niin suhtaudun todennäköisesti ihan eri tavalla peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Sain tämän äsken pelattua loppuun ja voi luoja mikä lopetus. Enpä muista koska viimeksi peli olisi saanut kyynelkanavat näin voimakkaasti vuotamaan. Tän pelikokemuksen käsittelemiseen menee kyllä hetki. Otin pelin loppuvaiheessa pientä loppukiriä, jotta saisin tän pois alta ennen uutta ff7:aa, mutta en ole kyllä nyt yhtään varma kykenenkö suoraan tämän perään tarttumaan mahdolliseen toiseen hyvin vahvasti tunteita nostattavaan peliteokseen. Voi olla, että nappaankin kevyttä ja lyhyttä peliä tähän väliin eka.

En malta odottaa, että tähän tulee se anwers lisäri jossain vaiheessa. Saa nähdä pitääkö sen pelatakseen pelata peli alusta läpi vai pystyykö sitä jatkamaan vanhan pelin talletuksesta. On tää sen verran laaja peli että toivoisin ehkä että sen voisi jatkaa vanhasta talletuksesta. Toisaalta tietty mulla nyt puuttuu platinasta se yksi trophy sosiaalisten linkkien vuoksi eli sinänsä uusi läpipeluu on ehkä joskus muutenkin tarpeen. Plus nyt kun tiedän miten tämä loppuu, niin suhtaudun todennäköisesti ihan eri tavalla peliin.
Persona 3 pitää omissa kirjoissa aika suurella todennäkösyydellä parhaan lopetuksen titteliä ainakin JRPG:eiden osalta. Ei nyt äkkiseltään ainakaan muutakaan tuu mieleen joka jäi niin pitkäksi aikaa mieleen viipyilemään, muutenkin tuntuu et jos Persona 3-5 vertaa niin tää vetää pisimmän korren nimenomaan tarinan osalta. Ongelmana tosiaan vähän se et se kyllä vaikuttaa toistuviin pelikertoihin, ei sillä et tän pelin rakenne muutenkaan ihan kauheasti kannustaa uudelleenpeluuseen, vaikka tässä Reloadissa tehtiinkin sen verran uudistuksia ettei hermo ihan täysin mene, mut on se Tartaruksen kerrosmäärä sen verran massiivinen aika minimaalisilla muutoksilla et ei sitä ihan herkästi lähde uudestaan alusta kiipeämään.

Muutama kysymys tuosta tarinan viimeisestä bossista, kiinnostaa sinällänsä tietää sisältääkö se edelleen samoja ihanuuksia mitä PS2 versiossa pääsi todistamaan. Ei varmaan kannattane avata jos ei peli oo läpi.

Päälimmäinen kysymys on et kauanko siinä kesti? PS2 versiossa se rehellisesti kesti mitä tahansa 40min ja tunnin väliltä. Siis se eka vaihe missä se vaihtaa arcanaa jonkun 13 kertaa. Lisämausteena vielä joku oli päättänyt et sille voidaan hyvin antaa kaks vuoroa kerrallaan joka loi sellasen mahdollisuuden et vähintäänkin mielenkiintosia tilanteita pääs syntymään jos nopat pyörähti just oikein, tai sit vaan suoraan alusta uusiks. Tähän päälle vielä se et osa vuoroista meni ns. hukkaan kun tossa versiossa ei tosiaan tiimikavereita pystynyt ite ohjaamaan, antamaan ohjenuoria vaan et mitä kannattais tehdä. Sillä kun sattu olemaan taskussa sellanenkin kikka et vuoron päätteeks suojat ylös, ja jos päähahmolla ei oo eka vuoro et pystyy ohjeita antamaan niin tiimikaverit todennäkösesti automaattisesti hyökkää ja ottaakin ite ne damaget naamaan. Lopputuloksena sit oot niitä nostelemassa takas henkiin. Ja jos ne kerkee kuolemaan niin vuorojärjestys menee entistä enemmän sekasin ja pääset tätä tekemään uudestaankin. Mut hyvällä tuurilla kerkesit vaihtaa ne buffaamaan tai healaamaan jos olikin sun vuoro eka, mut aika tiukalle resurssit meni ton poskettoman keston takia.

Ja jottei liian kivaa olis niin ihan loppumetreillä (muistaakseni 20% HP) alko tippumaan taivaalta Night Queenia joka teki aika posketonta damagea ja kaupan päälle joku satunnainen status efekti. Ei muuten mitään, mut tossa oli _aina_ mahdollisuus saada charmi väärälle hahmolle joka iskee sit mediarahanin bossille -> HP:t täysille ja se vika vaihe alusta. Kävi kerran, tossa tilanteessa ei muuta voinu ku luovuttaa. Tunti roskiin ja uus yritys, tällä kertaa charm resist jokaselle. Toki kaiken tän ois voinu ohittaa grindaamalla pari tuntia ja ylilevuttamalla hahmot, mut koin fiksummaks hakata päätä seinään. Meni se sit toisella yrityksellä onneks. Alla olevasta videosta löytyy ehkä enemmän kontekstia kuinka pahasti se saatto höylätä jos kävi huono tuuri



Orkkiksessa ainakin sen Answerin pysty pelaamaan vaikka heti. Ei vaatinut läpipelattua tallennusta tai mitään, valitsi vaan alkuvalikosta sen. Toki peli varotteli et älä alota jos et oo pelannu pääpeliä läpi joka on ihan aiheellinenkin varotus, mut en ainakaan äkkiseltään keksi et mikä järki siinä olis et siihen pääsis käsiks pelkästään suoraan pääpelin lopun kautta. Toivottavasti ne siihen tekee aika rajuja muutoksia, koska alkuperäsessä siinä oli tasan yks vaikeustaso ja se oli käytännössä vaikein mikä pelistä löytyy. FESissä se Hard oli myös oikeasti vaikea mikä teki tosta aika grindimäisen kokemuksen, etenkin kun tossa ei kalenteria tai arkea oo ollenkaan, pelkästään luolastojen koluamista.
 
Muutama kysymys tuosta tarinan viimeisestä bossista, kiinnostaa sinällänsä tietää sisältääkö se edelleen samoja ihanuuksia mitä PS2 versiossa pääsi todistamaan. Ei varmaan kannattane avata jos ei peli oo läpi.

Päälimmäinen kysymys on et kauanko siinä kesti? PS2 versiossa se rehellisesti kesti mitä tahansa 40min ja tunnin väliltä. Siis se eka vaihe missä se vaihtaa arcanaa jonkun 13 kertaa. Lisämausteena vielä joku oli päättänyt et sille voidaan hyvin antaa kaks vuoroa kerrallaan joka loi sellasen mahdollisuuden et vähintäänkin mielenkiintosia tilanteita pääs syntymään jos nopat pyörähti just oikein, tai sit vaan suoraan alusta uusiks. Tähän päälle vielä se et osa vuoroista meni ns. hukkaan kun tossa versiossa ei tosiaan tiimikavereita pystynyt ite ohjaamaan, antamaan ohjenuoria vaan et mitä kannattais tehdä. Sillä kun sattu olemaan taskussa sellanenkin kikka et vuoron päätteeks suojat ylös, ja jos päähahmolla ei oo eka vuoro et pystyy ohjeita antamaan niin tiimikaverit todennäkösesti automaattisesti hyökkää ja ottaakin ite ne damaget naamaan. Lopputuloksena sit oot niitä nostelemassa takas henkiin. Ja jos ne kerkee kuolemaan niin vuorojärjestys menee entistä enemmän sekasin ja pääset tätä tekemään uudestaankin. Mut hyvällä tuurilla kerkesit vaihtaa ne buffaamaan tai healaamaan jos olikin sun vuoro eka, mut aika tiukalle resurssit meni ton poskettoman keston takia.

Ja jottei liian kivaa olis niin ihan loppumetreillä (muistaakseni 20% HP) alko tippumaan taivaalta Night Queenia joka teki aika posketonta damagea ja kaupan päälle joku satunnainen status efekti. Ei muuten mitään, mut tossa oli _aina_ mahdollisuus saada charmi väärälle hahmolle joka iskee sit mediarahanin bossille -> HP:t täysille ja se vika vaihe alusta. Kävi kerran, tossa tilanteessa ei muuta voinu ku luovuttaa. Tunti roskiin ja uus yritys, tällä kertaa charm resist jokaselle. Toki kaiken tän ois voinu ohittaa grindaamalla pari tuntia ja ylilevuttamalla hahmot, mut koin fiksummaks hakata päätä seinään. Meni se sit toisella yrityksellä onneks. Alla olevasta videosta löytyy ehkä enemmän kontekstia kuinka pahasti se saatto höylätä jos kävi huono tuuri
Joo tää loppupomo oli kestoltaan melko pitkä, mutta täytyy myöntää että Elizabethin jälkeen mulle silti kovin lälly. Olin ihan ylilevelinen ja ylivarustettu tähän, jotta mulle ois ollut tästä mitään haastetta. Kuulostaa kuitenkin kuvailun perusteella, että hyvin samanlaisena tämä pomo on pidetty. Toki sillä erotuksella että nyt pystyy ohjaamaan itse myös tiimikavereita, mikä helpottaa paljon. Mulle ei esim ailmenteista ollut juurikaan haittaa koska mulla ja Yukarilla oli varusteet, jotka esti kaikki ailmentit ja Yukari pystyi sitten vuorollaan parantamaan muut tiimin jäsenet joille ailment osui (näillä muilla ei onneksi ollut mitään parannustaitoja). Meni siis mulle varsin kivuttomasti ekalla yrityksellä toisin kuin reaperin ekan kerran voittaminen, Elizabethistä puhumattakaan. En nyt ole varma paljon tarkemmin kului aikaa, mutta olin tosiaan sen verran ylilevelinen/ylivarusteltu että ehkä jonkin verran alle puoli tuntia?

Orkkiksessa ainakin sen Answerin pysty pelaamaan vaikka heti. Ei vaatinut läpipelattua tallennusta tai mitään, valitsi vaan alkuvalikosta sen. Toki peli varotteli et älä alota jos et oo pelannu pääpeliä läpi joka on ihan aiheellinenkin varotus, mut en ainakaan äkkiseltään keksi et mikä järki siinä olis et siihen pääsis käsiks pelkästään suoraan pääpelin lopun kautta. Toivottavasti ne siihen tekee aika rajuja muutoksia, koska alkuperäsessä siinä oli tasan yks vaikeustaso ja se oli käytännössä vaikein mikä pelistä löytyy. FESissä se Hard oli myös oikeasti vaikea mikä teki tosta aika grindimäisen kokemuksen, etenkin kun tossa ei kalenteria tai arkea oo ollenkaan, pelkästään luolastojen koluamista.
As okei. Oon yrittänyt pitää itseni mahdollisimman pimennossa kaiken juoneen liittyvän suhteen ja tiedän tästä vaan että tän lisärin pitäisi avata tuota loppua lisää. En ollut siis varma onko tää saman tyylinen laajennus kuin p5r:n vika semester, joka käytännössä vaatii uuden läpipeluun vai onko tämä enemmän oma irrallinen osa pelin päälle. Ilmeisesti siis jälkimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:

Expansion pass julkistettu!

  • Ensimmäinen aalto on pelkkää musiikkia ja on saatavilla 12.3
  • Toinen aalto tulee toukokuussa ja sisältää eri asuja hahmoille
  • Kolmas ja tärkein aalto on "Answers" kampanja Persona 3 FES pelistä ja se saapuu syyskuussa.
Gamepass Ultimate jäsenet saavat expansion passin ilmaiseksi.

Ihan hauska päästä pelaamaan Answers kun olen aiemmin vain Persona 3 Portablea pelannut PSP:llä niin pääsee vihdoinkin tämänkin kokemaan.
 
Persona vuotaja Midori sanoo että 3 remake oli valmis 2 vuotta ennen julkaisua. Todennäköisesti aikataulu muuttui jotta saadaan tasaisenen virta Persona kontenttia. 2024 3 ja lisäosa, 2025 6 julkistus ja 2026 6 julkaisu.

 
Täytyy sanoa että toivottavasti Atlus alkaisi tekemään enemmän tähän tyyliin Persona pelien kanssa eli julkaisevat lisäosan kokonaan uuden version sijaan. Valittelin asiaa jo tuolla SMT V -keskustelussa, mutta olen aina vihannut tätä heidän "julkaistaan peruspeli ja pari vuotta myöhemmin julkaistaan pikkaisen parempi versio täysihintaisena" tyyliään.
 
Täytyy sanoa että toivottavasti Atlus alkaisi tekemään enemmän tähän tyyliin Persona pelien kanssa eli julkaisevat lisäosan kokonaan uuden version sijaan. Valittelin asiaa jo tuolla SMT V -keskustelussa, mutta olen aina vihannut tätä heidän "julkaistaan peruspeli ja pari vuotta myöhemmin julkaistaan pikkaisen parempi versio täysihintaisena" tyyliään.

Muiden "vuotajien" mukaan tämä on juuri heidän taktiikkansa tulevaisuudessa. SMT V on poikkeus koska muut alustat tarvitsee oman versionsa ja samalla päättivät päivittää sitä.
 
Tuli tuossa viikko sitten paukutettua peli läpi ja nyt tovin asiaa makustelleena voisin vähän tästä kirjoitella. Tulin ostaneeksi pelin muuten olettamuksella että tuo Answer kampanja on tulossa lisäosana ja olin vähän yllättynyt että sitä ei oltu vielä vahvistettu. Onneksi vahvistivat sen sitten kuitenkin niin ei mennyt rahat "hukkaan".

Persona 3 Portable oli aikoinaan ensimmäinen Persona peli, jota pelasin, ja en ollut ihan varma että tuliko sitä ikinä pelattua loppuun. Nyt Reloadin läpäistyä voinkin todetta että en missään nimessä ollut pelannut peliä loppuun, varmaan loppui mielenkiinto tornin kapuamiseen jossain kohtaa. Tartarus olikin suurin asia mikä Portablessa ärsytti. En ole varma muistanko nyt täysin oikein, mutta Portablessa taisi olla niin että piti aina päästä kerrokseen, jossa on kiinteä teleportteri, jotta pystyi käymään tornin aulassa. Tämä johti sitten siihen että jos kuolit kerros ennenkuin kiinteä teleportteri tuli vastaan, jouduit taas 5-8 kerrosta tarpomaan läpi alusta asti. Reloadissa taas oli väliaikaisia teleportteja ihan muutaman kerroksen välein ja aina pääsi takaisin samaan kerrokseen erittäin helposti.

Muutenkin combat oli erittäin paljon helpompaa kuin Portablessa. Ehkä sitä on hieman kehittynyt Persona pelaajana, mutta kyllä tuossa selkeästi oli vaikeusastettakin laskettu. Ainakin normal vaikeusasteella pelatessa. Muutaman otteeseen mietinkin että pitäisikö nostaa vaikeusastetta, mutta tuli sitten samalla pelattua koko peli läpi.

Yleisesti ottaen voisin kyllä sanoa että tämä on omalla kohdalla lemppari Persona peli. Tarina on hyvä ja mielenkiintoinen, pelattavuus on loistavaa eikä pelissä tullut missään kohtaa sellaista fiilistä että "loppuispa tämä jo". Persona 5:ssa nimittäin itsellä loppui mielenkiinto reilusti ennen loppua, mutta pakotin itseni loppuun asti. Vaikka siinäkin tarina oli hyvä ja mielenkiintoinen, oli peli ehkä 20 tuntia liian pitkä.

Nyt sitten jännäämään tuleeko seuraavaksi Persona 4 vastaavalla käsittelyllä vai onko Persona 6 jo. Persona 4 Golden on tullut aikanaan Vitalla pelattua, mutta olisihan sekin hauska päästä tällaisena päivitettynä versiona pelaamaan. Varsinkin kun Goldenissa ei saanut JP ääniraitaa valittua ja jotkut englanninkieliset ääninäyttelijät olivat hieman ärsyttäviä.
 
Jos on Game Pass subaus päällä kannattaa käydä nappaamassa ilmanen Expansioni Persona 3 Remakeen ennen kun poistuu perkeistä.
 
Ylös Bottom