Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Persona 5

Mä huomasin tämän dungeoneissa pyöriessä, mutta en ole vielä törmännyt tähän palacessa.

Mites muuten peliä pelanneet saako tolle oman poppoolle lisättyä jotenkin persoonia kans (eri 'värisiä' ynm)? Tuppaa joka levelin myötä tulemaan joku uusi skillsi ja ärsyttää olla koko ajan katsomassa minkä skillsin päälle tallentaa.
Tietääkseni ei.
 
Tulipa Youtubessa vastaan aivan mahtava peliin liittyvä video:



:D :D

Tässä pelissä on myös ehkä kaikkien aikojen kovimmat soundtrackit. Myönnän monesti ihmetelleeni kun porukka ostaa sellaisia spessu editioneja, joissa tulee soundtrack CD- mukana, että tuleeko niitä sitten oikeesti kuunneltua, mutta nyt ensimmäistä kertaa joutuu etsimään soundtrack listan ihan Spotifysta saakka ja luukuttaa ihan fiilistelynä parit biisit läpi :cool:

Ihan timanttia kauttaaltaan, mutta etenkin Life Will Change ja Wake Up, Get Out There, huh!
 
Tulipa Youtubessa vastaan aivan mahtava peliin liittyvä video:



:D :D

Tässä pelissä on myös ehkä kaikkien aikojen kovimmat soundtrackit. Myönnän monesti ihmetelleeni kun porukka ostaa sellaisia spessu editioneja, joissa tulee soundtrack CD- mukana, että tuleeko niitä sitten oikeesti kuunneltua, mutta nyt ensimmäistä kertaa joutuu etsimään soundtrack listan ihan Spotifysta saakka ja luukuttaa ihan fiilistelynä parit biisit läpi :cool:

Ihan timanttia kauttaaltaan, mutta etenkin Life Will Change ja Wake Up, Get Out There, huh!

Täysin samaa mieltä. Itseltäni löytyy pelin soundtrack vinyyliboksina.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20210108_230309.jpg
    IMG_20210108_230309.jpg
    1,9 MB · Lukukerrat: 7
Lueskelen tästä tehtyä mangaa, sain nelososan äsken loppuun. Mielestäni se on onnistunut: kertoo pelin tarinaa mukavasti ja joitain juttuja näytetään uudestakin kulmasta, sekä kirjaimellisesti että kuvaannollisesti. Tykkään kerronnasta ja piirrosjäljestä. Pientä bonariakin on mukana.

Hintaa setille tulee tietty jonkun verran. Persona 4 mangasarja oli käsittääkseni 13 osan mittainen joten siitä voi ynnäillä jonkunlaista arviota tulevasta kokonaiskustannuksesta.
 
Peli meni lävitse ajassa 80h, aika tasan, mutta mitä ihmettä, kun tsekkasin youtubesta cutscenet niin siellä on kokonainen boss-fight ja tarinapätkä mikä multa näyttäisi jääneen väliin, alkaa ajassa 1:35:00h-1:52:00h

Näyttäisi siltä, että tää liittyy nimenomaan tähän PS5 Royaliin koska kyseessä on tää vaihto-opiskelija tyttönen (kasumi?), mitenhän tän olisi päässyt pelaamaan lävitse, koska mulla on kyllä confident maksimissa hänen kanssaan?
Voi vittu, mun kaikki savet on nyt tietenkin porrastettu tonne loppupään dungeoon ja sieltä ei pääse enää kaupungille, joten ilmeisesti missasin tän tarina-osuuden ja nyt ei oo vaihtoehtona kuin aloittaa alusta? :confused:o_O





Muuten vähän mietteitä PS5 Royal versiosta:
Pelasin pelin lävitse puoliksi helpolla ja normaalilla vaikeusasteella, jolloin pystyi keskittymään enemmän tarinaan ja tykkäsin kyllä. Tarjosi tarinallisesti ja pelillisesti jotain uutta, koska tuo vuorokausirytmi arjen puolella oli ajallistettu. Olen vuosia karttanut tätä peliä kun pelkäsin, että pelissä on kello, joka juoksee omaa aikaansa ja päivittäin joutuu pelaamaan kaikenmaailman minipelejä odotellessa, että aika kuluu, mutta onneksi aktiviteetit veikin aina kolmasosan päivästä ja tarvitsi vain päättää mihin aikansa käyttää. Kaikki minipelit (pallon lyönti, dartsin heitto jne) jätin väliin, mutta silti noi eri rankit (charm, guts, knowledge ynm) tuli täyteen.

Taistelusysteemi oli aika perustuttuajuttua muista sarjan peleistä. Itse tykkään jos tälläisissä peleissä on tuollainen ominaisuus, että voit laittaa omat pelaajat hoitamaan taistelut itsenään, eikä tartte kontrolloida neljää pelaajaa, vaan voit keskittyä yksiin saappaisiin. Ominaisuus toimi kohtuullisen kivasti, tosin välillä tuli tilanteita, jossa hahmot oli "full assault" tilassa ja silti päätyivät guardiin kerta toisensa jälkeen.

Myös toi, että Personien iskut käyttää joko SP tai HP oli uutta ja välillä saikin miettiä pomo tappelussa käyttääkö taitoa, joka kuluttaa SP vai HP:ta, tästä päästäänkin ainoaan varsinaiseen ärsytyksen aiheeseen:
Jos päähahmo kuolee taistelussa niin se on samantien game over eikä omat joukkuekaverit saa edes mahdollisuutta healata/herättää henkiin, tämä tuntu kyllä tälläselle JRPG-genren pelille varsin erikoiselle ratkaisulle ja aiheutti muutaman todella erikoisen game overin, jossa 3/4 hahmosta oli täysillä HP:llä, mutta yksi kuoli, joten game over.

En tiedä myöskään onko aseiden rekyyliä laskettu tähän Royal versioon kun panokset latautuu joka taisteluun, mutta vaikka kuinka oli viimeisemmilleen viritetyt aseet niin ne teki kyllä aika vähän vahinkoa, joten niiden hyöty yleisellä tasolla jäi pimentoon, ellei vastassa ollut lentävä mörkö.

Myöskin toi Mementon loputon surffaus tuntu vähän raskaalta ja turhalta, loppuvaiheessa riitti kun ajelit vain kerrokset lävitse ja örkit kuoli pelkästä törmäyksestä, mutta sitten taas hahmot sai niin paljon XP:tä, että peli meni liian helpoksi ja jouduin nostamaan vaikeusastetta.

Musiikit on kyllä parhaat kautta aikojen, johtunee siitä, että biiseissä on myös sanat eikä pelkkää teostovapaata hissimusiikkia, kuten normaalisti.

Kaiken kaikkiaan kokemuksena kyllä sellanen 8.5/10 peli. Odotan Strikeriä innolla, mutta samaan aikaan vähän vituttaa jos toi alkuun mainitsemani tarinan pätkä jäi nyt kokematta.

EDIT: ilmeisesti skippasin ton Semester 3:sen suoraan, koska en tiennyt, että toi councelor confident olisi pitänyt hioa noin huippuunsa ennen kun lähdin graalin maljan perään ja enää ei pääse backiin kun pelaamalla alusta tohon saakka, hohhoijaa miten kusinen systeemi
 
Viimeksi muokattu:
Peli meni lävitse ajassa 80h, aika tasan, mutta mitä ihmettä, kun tsekkasin youtubesta cutscenet niin siellä on kokonainen boss-fight ja tarinapätkä mikä multa näyttäisi jääneen väliin, alkaa ajassa 1:35:00h-1:52:00h

Näyttäisi siltä, että tää liittyy nimenomaan tähän PS5 Royaliin koska kyseessä on tää vaihto-opiskelija tyttönen (kasumi?), mitenhän tän olisi päässyt pelaamaan lävitse, koska mulla on kyllä confident maksimissa hänen kanssaan?
Voi vittu, mun kaikki savet on nyt tietenkin porrastettu tonne loppupään dungeoon ja sieltä ei pääse enää kaupungille, joten ilmeisesti missasin tän tarina-osuuden ja nyt ei oo vaihtoehtona kuin aloittaa alusta? :confused:o_O





Muuten vähän mietteitä PS5 Royal versiosta:
Pelasin pelin lävitse puoliksi helpolla ja normaalilla vaikeusasteella, jolloin pystyi keskittymään enemmän tarinaan ja tykkäsin kyllä. Tarjosi tarinallisesti ja pelillisesti jotain uutta, koska tuo vuorokausirytmi arjen puolella oli ajallistettu. Olen vuosia karttanut tätä peliä kun pelkäsin, että pelissä on kello, joka juoksee omaa aikaansa ja päivittäin joutuu pelaamaan kaikenmaailman minipelejä odotellessa, että aika kuluu, mutta onneksi aktiviteetit veikin aina kolmasosan päivästä ja tarvitsi vain päättää mihin aikansa käyttää. Kaikki minipelit (pallon lyönti, dartsin heitto jne) jätin väliin, mutta silti noi eri rankit (charm, guts, knowledge ynm) tuli täyteen.

Taistelusysteemi oli aika perustuttuajuttua muista sarjan peleistä. Itse tykkään jos tälläisissä peleissä on tuollainen ominaisuus, että voit laittaa omat pelaajat hoitamaan taistelut itsenään, eikä tartte kontrolloida neljää pelaajaa, vaan voit keskittyä yksiin saappaisiin. Ominaisuus toimi kohtuullisen kivasti, tosin välillä tuli tilanteita, jossa hahmot oli "full assault" tilassa ja silti päätyivät guardiin kerta toisensa jälkeen.

Myös toi, että Personien iskut käyttää joko SP tai HP oli uutta ja välillä saikin miettiä pomo tappelussa käyttääkö taitoa, joka kuluttaa SP vai HP:ta, tästä päästäänkin ainoaan varsinaiseen ärsytyksen aiheeseen:
Jos päähahmo kuolee taistelussa niin se on samantien game over eikä omat joukkuekaverit saa edes mahdollisuutta healata/herättää henkiin, tämä tuntu kyllä tälläselle JRPG-genren pelille varsin erikoiselle ratkaisulle ja aiheutti muutaman todella erikoisen game overin, jossa 3/4 hahmosta oli täysillä HP:llä, mutta yksi kuoli, joten game over.

En tiedä myöskään onko aseiden rekyyliä laskettu tähän Royal versioon kun panokset latautuu joka taisteluun, mutta vaikka kuinka oli viimeisemmilleen viritetyt aseet niin ne teki kyllä aika vähän vahinkoa, joten niiden hyöty yleisellä tasolla jäi pimentoon, ellei vastassa ollut lentävä mörkö.

Myöskin toi Mementon loputon surffaus tuntu vähän raskaalta ja turhalta, loppuvaiheessa riitti kun ajelit vain kerrokset lävitse ja örkit kuoli pelkästä törmäyksestä, mutta sitten taas hahmot sai niin paljon XP:tä, että peli meni liian helpoksi ja jouduin nostamaan vaikeusastetta.

Musiikit on kyllä parhaat kautta aikojen, johtunee siitä, että biiseissä on myös sanat eikä pelkkää teostovapaata hissimusiikkia, kuten normaalisti.

Kaiken kaikkiaan kokemuksena kyllä sellanen 8.5/10 peli. Odotan Strikeriä innolla, mutta samaan aikaan vähän vituttaa jos toi alkuun mainitsemani tarinan pätkä jäi nyt kokematta.

EDIT: ilmeisesti skippasin ton Semester 3:sen suoraan, koska en tiennyt, että toi councelor confident olisi pitänyt hioa noin huippuunsa ennen kun lähdin graalin maljan perään ja enää ei pääse backiin kun pelaamalla alusta tohon saakka, hohhoijaa miten kusinen systeemi


Jep juuri näin, Semester 3 skippaa todella helposti jos ei ota ennalta selvää, itsehän näin tein. Toinen kierros vaan jos haluat sen nähdä, se on kyllä kokemisen arvoinen. Toisaalta kuitenkin ihmetyttää miksi se on noin oudon seinän takana johon pitää valmistautua alusta lähtien. Ehkäpä siksi että se varsinainen tarina jonka koit on se oikea tarina ja tämä lisä osuus sitten vaihtoehtoinen tarina, kuka näitä tietää.
 
Jep juuri näin, Semester 3 skippaa todella helposti jos ei ota ennalta selvää, itsehän näin tein. Toinen kierros vaan jos haluat sen nähdä, se on kyllä kokemisen arvoinen. Toisaalta kuitenkin ihmetyttää miksi se on noin oudon seinän takana johon pitää valmistautua alusta lähtien. Ehkäpä siksi että se varsinainen tarina jonka koit on se oikea tarina ja tämä lisä osuus sitten vaihtoehtoinen tarina, kuka näitä tietää.
Ite taas yritin olla ottamatta mistään selvää, että välttyisin spoilereilta, koska peli tullut jo tovi sitten. :D

No huhhuijaa, onpahan kova ja vittumainen ratkaisu pelintekijöiltä! Olisi nyt toivonut, että pelin läpäisyn jälkeen voisi edes valita chapterin minkä haluaisi kokea uudelleen. Taitaa kyllä jäädä tällä erää väliin, näköjään social statsit säilyisi NG+ pelikerralle, mutta nuo kaikki confidentit joutuisi aloittamaan alusta ynm. Saatana, että ovat sopan keittäneet. Meni fiilis.
 
Ellei jotain ole royalin kohdalla muutettu niin kaikki maksimiin saadut confidantit pysyy maksimissa kun new game+:n aloittaa.

edit: Muistin väärin pikaisen googlauksen perusteella.
 
Tosin niiden nostaminen on paljon helpompaa toisella kierroksella koska ei tarvitse social statseista välittää niin paljon (jos ollenkaan). Itse ajattelin kyllä jossain välissä pelata uudestaan, sen verran kova kuumotus taas päällä. Varsinkin on pelannut tuota Persona lite peliä (The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel) viimeaikoina ja sekin ihan mielenkiintoinen.
 
Tosin niiden nostaminen on paljon helpompaa toisella kierroksella koska ei tarvitse social statseista välittää niin paljon (jos ollenkaan). Itse ajattelin kyllä jossain välissä pelata uudestaan, sen verran kova kuumotus taas päällä. Varsinkin on pelannut tuota Persona lite peliä (The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel) viimeaikoina ja sekin ihan mielenkiintoinen.
Jäi kuitenkin kuumottelemaan tuo lisäsisältö, joten paukautin toiselle kierrokselle samantien, vaikka alkuun kyllä vitutti melkoisesti.

En pelaa käytännössä koskaan pelejä toistamiseen vaan kerään ja koen kaiken ekalla pelikerralla. Tässä kuitenkin on tehty niin tehokkaasti kaikki, että toinen pelikerta meni pakettiin vajaassa 30h, tällä kertaa pelasin pelin läpi eri porukalla kuin ekalla kerralla ja keskityin rankkaamaan kaikki Confidantit huippuunsa, jolloin pääsi vähän tutustumaan pitemmälle sakkiin kuin ekalla kerralla, sekä tutustuin Dartsiin ja upgreidasin Baton Passit huippuunsa jne. Tarinakin kesti hyvin toisen läpipeluun.

Nyt sitten tän Royal lisätarinan kimppuun, johan tässä sormet syyhyää päästä kokemaan uutta :D

BTW
Oon hehkuttanut tän pelin soundtrackiä jokaisessa viestissä, joten miksi lopettaa vielä.

Pelin loppupään vastuksista löytyi ehkä kaikkien aikojen kovin soundtrack, huhhuh! Tätä tullut kyllä vapaallakin luukutettua melkoisesti, aivan järjetön bängeri. Toimii myös

 
Viimeksi muokattu:
Itse olen nyt ollut kovin koukussa tähän peliin jo pari viikkoa. Ensimmäinen JRPG-peli johon olen koskenut sitten jonkun PS2 Final Fantasyn, kun on jotenkin inhottanut ajatus vuoropohjaisista taistelujärjestelmistä, yms. japanilaisien pelien yleispiirteet. Mutta tämä on kyllä ollut aivan timanttinen peli. Nyt olen ehkä puolivälin ylittänyt Royal-versiossa, niin nyt teen tällaisen pikku väliarvostelun, ja samalla vähän kritiikkiä ja avautumista pelin tähän mennessä tuskallisimmasta kohdasta.

En nyt tässä tarinaa spoilaa mutta kerron nyt kuitenkin, että viidennen palatsin Bossi on varmaan epäreiluin pomotappelu jonka olen missään pelissä ikinä kokenut. Tuli jyystettyä tuota rehellisesti jotain 6h putkeen suunnilleen itku kurkussa, vieläpä helpoimmalla vaikeusasteella ja en tahtonut päästä aikarajatussa taistelussa edes taistelun puoliväliin ennenkuin annettu aika loppui. Monta kertaa katsoin vielä vinkkejä ja guideja joiden mukaan laitoin oman partyni ja persoonani sellaisiksi että olisi ihanteelliset mahdollisuudet tuo taistelu voittaa, mutta ei tullut mitään. Sitten enemmän Googlailun perusteella onnistuin selvittämään, että bossissa on sellainen jippo, että kun pelin laittaa kaikista vaikeimmalle vaikeustasolle, siitä tulee huomattavasti helpompi. Tämän sitten tein, ja bossi kaatui tokalla yrityksellä melko vaivatta vaikka tein taistelun aikana parikin pikku virhettä. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan hyvä asia, että pelissä on pomo joka on helpoimmalla vaikeusasteella suunnilleen tekemättömäksi tehty haaste, ja vaikeimmalla kaatuu melko helposti kunhan pelaa järkevästi ja on valmistautunut. Ymmärtääkseni normipelissä tuo Boss on myös hieman helpompi, mutta Royalissa tuo on jostain syystä äärimmäisen vaikea nimenomaan helpoimmilla vaikeustasoilla.

No mutta, viimein tuo käsittämättmän ärsyttävä kohta on takanapäin, ja toivon että loput pelistä on yhtä loistavaa settiä kuin aiempi. Edelleen minun kirjoissani mahdollisesti viiden tähden peli, mikäli kestää loppuun asti näin hyvänä. Kaikki osa-alueet ovat uskomattoman laadukkaita, ja tekijätiimi on selvästi panostanut kaikkensa tähän projektiinsa. Nyt pelikellossa 66h, eli vielä varmaan hyvän aikaa saa pelata.
 
Itse olen nyt ollut kovin koukussa tähän peliin jo pari viikkoa. Ensimmäinen JRPG-peli johon olen koskenut sitten jonkun PS2 Final Fantasyn, kun on jotenkin inhottanut ajatus vuoropohjaisista taistelujärjestelmistä, yms. japanilaisien pelien yleispiirteet. Mutta tämä on kyllä ollut aivan timanttinen peli. Nyt olen ehkä puolivälin ylittänyt Royal-versiossa, niin nyt teen tällaisen pikku väliarvostelun, ja samalla vähän kritiikkiä ja avautumista pelin tähän mennessä tuskallisimmasta kohdasta.

En nyt tässä tarinaa spoilaa mutta kerron nyt kuitenkin, että viidennen palatsin Bossi on varmaan epäreiluin pomotappelu jonka olen missään pelissä ikinä kokenut. Tuli jyystettyä tuota rehellisesti jotain 6h putkeen suunnilleen itku kurkussa, vieläpä helpoimmalla vaikeusasteella ja en tahtonut päästä aikarajatussa taistelussa edes taistelun puoliväliin ennenkuin annettu aika loppui. Monta kertaa katsoin vielä vinkkejä ja guideja joiden mukaan laitoin oman partyni ja persoonani sellaisiksi että olisi ihanteelliset mahdollisuudet tuo taistelu voittaa, mutta ei tullut mitään. Sitten enemmän Googlailun perusteella onnistuin selvittämään, että bossissa on sellainen jippo, että kun pelin laittaa kaikista vaikeimmalle vaikeustasolle, siitä tulee huomattavasti helpompi. Tämän sitten tein, ja bossi kaatui tokalla yrityksellä melko vaivatta vaikka tein taistelun aikana parikin pikku virhettä. Mielestäni tämä ei ole kovinkaan hyvä asia, että pelissä on pomo joka on helpoimmalla vaikeusasteella suunnilleen tekemättömäksi tehty haaste, ja vaikeimmalla kaatuu melko helposti kunhan pelaa järkevästi ja on valmistautunut. Ymmärtääkseni normipelissä tuo Boss on myös hieman helpompi, mutta Royalissa tuo on jostain syystä äärimmäisen vaikea nimenomaan helpoimmilla vaikeustasoilla.

No mutta, viimein tuo käsittämättmän ärsyttävä kohta on takanapäin, ja toivon että loput pelistä on yhtä loistavaa settiä kuin aiempi. Edelleen minun kirjoissani mahdollisesti viiden tähden peli, mikäli kestää loppuun asti näin hyvänä. Kaikki osa-alueet ovat uskomattoman laadukkaita, ja tekijätiimi on selvästi panostanut kaikkensa tähän projektiinsa. Nyt pelikellossa 66h, eli vielä varmaan hyvän aikaa saa pelata.

Voin yhtyä tähän viidenteen bossiin, taistelin sen kanssa vaikka kuinka kauan ja ohjeita katsoin netistä. Pakko oli lopulta laittaa kaikkein helpoin taso (safety) missä ei voi kuolla vaan hahmot herää henkiin kesken taistelun kun kuolet, tässä oli tietenkin se jippo että sitä vaikeustasoa ei saa enään pois päältä joten oli pakko pelata loppu peli sen kanssa. Mutta ei se omaa nautintoa pilannut.

Muu pelihän on täyttä timangia.
 
Nostetaas hetken hiljaiseloa elänyt ketju, sillä nyt on nähty Xbox ja Switch versioita vapaana luonnossa. :)
Ja julkaisuun on aikaa vielä yli kymmenen päivää.
 
Siltä se näyttää.
Very nice. Johan se on aika saada tämä PS3 peli pyörimään 60 FPS. Uusintakierrosta siis sisään kunhan joskus on aikaa. Voi olla että Persona 3 tulee ainakin pelattua eka ettei sen vanhentuminen tunnu niin pahalta kuin jos pelaisi 4 tai 5 ensin.
 
Very nice. Johan se on aika saada tämä PS3 peli pyörimään 60 FPS. Uusintakierrosta siis sisään kunhan joskus on aikaa. Voi olla että Persona 3 tulee ainakin pelattua eka ettei sen vanhentuminen tunnu niin pahalta kuin jos pelaisi 4 tai 5 ensin.
Hyvä idea, mutta näillä on vaan niin tyhmä julkaisujärjestys, etten taida jaksaa odottaa. Pakko ainakin vähän testata Persona 5:sta tuossa vajaan kahden viikon päästä. Peli tosin taitaa olla niin pitkä, että muiden pelien lomassa pelaaminen vie sen läpäisyn pitkälle ensi vuoteen.
 
Hyvä idea, mutta näillä on vaan niin tyhmä julkaisujärjestys, etten taida jaksaa odottaa. Pakko ainakin vähän testata Persona 5:sta tuossa vajaan kahden viikon päästä. Peli tosin taitaa olla niin pitkä, että muiden pelien lomassa pelaaminen vie sen läpäisyn pitkälle ensi vuoteen.

80h menee minimissään. Siltikään turhaa höttötäytettä pelissä ei ole vaikka dunkut välillä tuntuukin ylipitkiltä, mutta se taas johtuu siitä että kaikki muu niiden ulkopuolella on paljon mielenkiintoisempaa.
 
Ylös Bottom