Vastaus: PES 2008 Wii
Eilen posti-patu ystävällisesti pudotti Pessin viimein postiluukustani ja pääsin kokeilemaan tätä uuden ajan airutta.
Rakkautta ei todellakaan syttynyt ensi silmäyksellä. Alku tuntui varsin koomiselta koheltamiselta, mutta jo tunnin pelaamisen jälkeen jouduin myöntämään että on tässä kyllä potentiaalia. Pelattavuudessa (lähinnä ukkojen ohjastamisessa) on jotain epäloogisuuksia ja "virheitä", mutta ne ovat erilaisia mihin vanhoissa jalispeleissä on totuttu. Ennenhän annettiin tatilla suunta, painettiin syöttönappia ja toivottiin että heppu syöttää sille pelaajalle jota tarkoitettiin. Usein näin ei käynyt. Nyt syötön vastaanottajan saa määritellä itse varmaan ensimmäistä kertaa potkupallopelien historiassa, mikä on kyllä varsin hienoa. Vähemmän hienoa on puolestaan se että vetoja voi nyt kontrolloida entistä huonommin. Vanhalla systeemillä huonollakin vetäjällä saattoi tehdä vaparista maalin jos ohjaimen ja sohvan välissä oli riittävästi skillssejä. Nyt ei voi muuta kuin heilauttaa nuntsaa ja toivoa parasta. Jonkun mukaan tämä oli hyvä asia. Vetäjän taidot ratkaisevat, ei pelaajan. Itse olen eri mieltä. IRL-pelaajan ja virtuaalipelaajien yhteispeli on aina ollut itselleni SE juttu. Hyvä pelaaja on pärjännyt huonollakin tiimillä Brasseilla pelaavaa tumpeloa vastaan. Virtuaalijoukkue on tasoittanut pelaajien välisiä eroja, nyt joukkueen merkitys saattaa kasvaa liian suureksi. Olen tosin pelannut liian vähän voidakseni julistaa asian varmaksi, toivottavasti olen väärässä.
Eli tunnin pelanneena voin sanoa että valamiehistö on vielä ulkona itse otteluiden suhteen, mutta näyttäisi siltä että se saattaa olla timantti. Otteluiden ulkopuolinen toteutus onkin sitten jotain ihan muuta. Nimittäin kuraa.
Kun ottelut ovat kerran suht realistisen näköisiä, niin miksi valikoiden ja etenkin taktiikkaruudun pitää näyttää viisivuotiaan piirtämiltä? Isopäisiä tikku-ukkoja joiden arvot (joita on puolet vähemmän kuin ennen tai muissa PES 2008-versioissa) esitetään kummallisilla symboleilla joista ei ota pirukaan selvää. Taktiikkaruutu on ollut perusteiltaan ja toiminnaltaan yhtenevä ISS Pro Evolutionista lähtien kaikilla alustoilla joille pelejä on julkaistu. Lienee syy siihen miksi sitä ei ole koskaan muutettu. Koska se toimii. Tämä ei toimi. Pelaajien lisääminen/poistaminen kokoonpanosta on helkkarin hankalaa, samoin nopean yleiskuvan luominen joukkueesta ja sen pelaajista. Pelitaktiikan muuttaminen käsin on helpompaa kuin ennen, kaikki muu on takapakkia. Muutenkin valikot vilkkuvat (joo, johtunee omasta Wii-TV-johtokombinaatiostani, mutta minkään muun pelin valikot eivät vilku tähän tapaan), ovat rumia, hankalia, rumia, vaikeita ja rumia. Jalispelissä valikot eivät tietenkään ole yhtä tärkeitä kuin esim RTS:ssä, mutta jos matsien välillä v1tuttaa koko ajan niin ei se hyväkään asia ole.
Kerrankin on tehty jotain uutta. Propsit siitä. Ottelut saattavat olla hienoimpia ikinä, muu toteutus ei päätä huimaa. Haastetta kuitenkin ainakin löytyy (nettipelin myötä vielä enemmän), joten eiköhän tätä tule hakattua kuitenkin enemmän kuin olisi perhesovun kannalta suotavaa.