Tässä pitkän linjan konsoli- ja PC-pelaajana on alkanut jurppimaan suuresti pelit, joita mehutetaan perusteettomasti ennakkoon mediassa. Tänä lyhyenä aikana jona arvostelijana olen XboxFINissä ollut, olen päässyt todistamaan pariakin peliä jota on eri medioissa vahvasti nostettu jalustalle, ja kun itse peliä pääsee vihdoin pelailemaan, karvas totuus hienoista ominaisuuksista ja graafisista edistysaskelista karisee kuin joulukuusi tammikuussa.
Esimerkiksi otettakoon viime vuoden ehkä eniten kampanjoitu ja hypetetty Turok:Evolution joka ilmestyi jokaiselle konsolialustalle.
Pelissä piti olla poikkeuksellisen älykäs tekoäly ja kaikin puolin edistyksellinen pelimoottori ja graafinen ulkoasu. Jokainen peliä pelannut tietää totuuden. Itseäni asia kirpaisi hivenen enemmän koska kahta ensimmäistä Turok-peliä pelanneena odotin vastaavanlaista elämystä, mitä nämä edelliset osat tarjosivat aikoinaan. Omasta Xbox-arvostelustanikin kajastaa pettymyksen karvas kalkki ja varsinkin, kun genressään pelinä Turok: Evolution ei pysty edes samaan mitä edeltäjänsä... iso ennakkokuolaus korostaa homman haiskahtamista epäreilulle pelaajien silmään kusemiselle, tämä näkyi myös oman arvosteluni lopputiivistyksessä.
Tässä vastikään arvostelin Dead to Rights-actionpelin ja puolittain sama homma tässä. Joskaan en odottanut peliä kuten Turokia, mutta reipas toimintapeli kun saa aina suun hymyyn ja Namcon ollessa laatufirmana julkaisun takana, niin vilpittömästihän sitä oltiin innostuneita pelin kimppuun pääsemisestä. Astetta rankempi toiminta ja näyttävä räiskiminen paljastui puolivalmiiksi peliksi, jossa hiottavaa olisi riittänyt monella osa-alueella. Ensimmäisiä kertoja en ole pettynyt pelejä odottaessani ja niitä sitten pelatessani, nykyään vain alkaa V-käyrä yhä enenevässä määrin kasvaa filunkipelillä saavutetulla pelien ennakko-odotuksen ja katteettomien lupausten madianosteella. Pelit tarvitsevat toki rankasti kilpaillulla alalla peliensä mainostamista, mutta Turokinkin tapauksessa voisi kyseenalaistaa: Jos kaikilla niillä sadoilla tuhansilla dollareilla(karkea arvio) jotka kulutettiin ennakkomainontaan, hypetykseen ja "nimeä vauvasi Turokiksi"-hölynpölykampanjaan, olisi panostettukin itse pelin suunnitteluun, kehittämiseen ja hiomiseen...olisiko saatu parempi Turok:Evolution tehtyä? Minä uskon vahvasti että kyllä olisi.
Ihmetellä pitääkin, miksi pelin laadun kustannuksella mainostetaan niin raskaasti kun tilanne on täsmälleen päinvastoin. Hyvin tehty ja loppuunasti kehitetty peli saa taatusti sitä oikeanlaista vastakaikua pelimedialta ja pelaajilta, ja näin peli myy itse itseään, eikä toisinpäin.
Tiedän miten pelimarkkinat toimivat ja miten nykyään mainosjärjestelmä toimii mainostettavan pelin hyväksi, mutta kyllä lähtökohdat ovat vahvasti päin mäntyä jos heikosti viimeisteltyä peliä nostetaan katteettomilla mainospuheilla paremmaksi kuin onkaan. Ikäänkuin hyviä ideoita voi mainostaa, mutta niitä ei tarvitse pelissä loppuun asti kehitellä.
Anyways, onneksi löytyy pelejä jotka lunastavat täysin odotukset, kuten Halo ja Splinter Cell, joiden hypetys ja kovasti mainostetut ominaisuudet näkyvät myös itse pelissä. Mutta skarppina saa median pyörteissä olla, kaikki tuulet kun eivät puhalla lämminta ilmaa...
Minkälaisia tuntemuksia Xbox, PS2 ja GameCube-omistajilla on median pettävästä ja harhauttavasta vaikutuksesta pelejä ostettaessa?
Esimerkiksi otettakoon viime vuoden ehkä eniten kampanjoitu ja hypetetty Turok:Evolution joka ilmestyi jokaiselle konsolialustalle.
Pelissä piti olla poikkeuksellisen älykäs tekoäly ja kaikin puolin edistyksellinen pelimoottori ja graafinen ulkoasu. Jokainen peliä pelannut tietää totuuden. Itseäni asia kirpaisi hivenen enemmän koska kahta ensimmäistä Turok-peliä pelanneena odotin vastaavanlaista elämystä, mitä nämä edelliset osat tarjosivat aikoinaan. Omasta Xbox-arvostelustanikin kajastaa pettymyksen karvas kalkki ja varsinkin, kun genressään pelinä Turok: Evolution ei pysty edes samaan mitä edeltäjänsä... iso ennakkokuolaus korostaa homman haiskahtamista epäreilulle pelaajien silmään kusemiselle, tämä näkyi myös oman arvosteluni lopputiivistyksessä.
Tässä vastikään arvostelin Dead to Rights-actionpelin ja puolittain sama homma tässä. Joskaan en odottanut peliä kuten Turokia, mutta reipas toimintapeli kun saa aina suun hymyyn ja Namcon ollessa laatufirmana julkaisun takana, niin vilpittömästihän sitä oltiin innostuneita pelin kimppuun pääsemisestä. Astetta rankempi toiminta ja näyttävä räiskiminen paljastui puolivalmiiksi peliksi, jossa hiottavaa olisi riittänyt monella osa-alueella. Ensimmäisiä kertoja en ole pettynyt pelejä odottaessani ja niitä sitten pelatessani, nykyään vain alkaa V-käyrä yhä enenevässä määrin kasvaa filunkipelillä saavutetulla pelien ennakko-odotuksen ja katteettomien lupausten madianosteella. Pelit tarvitsevat toki rankasti kilpaillulla alalla peliensä mainostamista, mutta Turokinkin tapauksessa voisi kyseenalaistaa: Jos kaikilla niillä sadoilla tuhansilla dollareilla(karkea arvio) jotka kulutettiin ennakkomainontaan, hypetykseen ja "nimeä vauvasi Turokiksi"-hölynpölykampanjaan, olisi panostettukin itse pelin suunnitteluun, kehittämiseen ja hiomiseen...olisiko saatu parempi Turok:Evolution tehtyä? Minä uskon vahvasti että kyllä olisi.
Ihmetellä pitääkin, miksi pelin laadun kustannuksella mainostetaan niin raskaasti kun tilanne on täsmälleen päinvastoin. Hyvin tehty ja loppuunasti kehitetty peli saa taatusti sitä oikeanlaista vastakaikua pelimedialta ja pelaajilta, ja näin peli myy itse itseään, eikä toisinpäin.
Tiedän miten pelimarkkinat toimivat ja miten nykyään mainosjärjestelmä toimii mainostettavan pelin hyväksi, mutta kyllä lähtökohdat ovat vahvasti päin mäntyä jos heikosti viimeisteltyä peliä nostetaan katteettomilla mainospuheilla paremmaksi kuin onkaan. Ikäänkuin hyviä ideoita voi mainostaa, mutta niitä ei tarvitse pelissä loppuun asti kehitellä.
Anyways, onneksi löytyy pelejä jotka lunastavat täysin odotukset, kuten Halo ja Splinter Cell, joiden hypetys ja kovasti mainostetut ominaisuudet näkyvät myös itse pelissä. Mutta skarppina saa median pyörteissä olla, kaikki tuulet kun eivät puhalla lämminta ilmaa...
Minkälaisia tuntemuksia Xbox, PS2 ja GameCube-omistajilla on median pettävästä ja harhauttavasta vaikutuksesta pelejä ostettaessa?