Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3 DVD-soittimena (eli keskustelua skaalauksesta, ongelmista, yms.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvessi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS3 USA versio, toimiiko Suomi (EU) DVD-leffat?

Ruotsista saa ainakin 40GB mallia 418 euron (3890 kruunua) hintaan,
PS3kungen-nimisestä puljusta, verkkokaupan olemassa olosta minulla ei ole hajuakaan.

saksassa voisi olla halvempaa, koska maahantuoja on eri kuin meillä pohjoismaissa.

Kävin katsomassa, niin PS3Kungenin verkkokauppa löytyi. Sivun konsoli tästä.

En tiedä mitään kaupasta, sillä etsin vain sivuston sille, ja kuulin 1. kertaa Vinnieltä (edel. viesti).

Kyllä näin on. DVD/BD elokuvissa on aluekoodaukset. PS3 peleissä ei.

Mutta kannattaa muistaa, että suurimassa osassa blu-ray-leffoja EI ole aluekoodausta, itsekin olen kaikki br-levyt tilannut halvalla jenkeistä. Tavallisesti saa halvemmalla kuin Suomesta vastaavan dvd-version.

Dvd-puolella jenkkipleikkari ilmeisesti ei kykene toistamaan aluekoodittomiakaan pal-levyjä. Työkaverillani ainakin on ameriikoista tilattu pleikkari ja se ei tosiaan pal-levyjä toista ollenkaan. Tämä on kummallista sikäli, että europleikkari kyllä toistaa ntsc-leffat mukisematta.

Mutta kannattaa muistaa, että suurimassa osassa blu-ray-leffoja ei ole aluekoodausta, itsekin olen kaikki br-levyt tilannut halvalla jenkeistä.

Juu, ja on aina hauskaa etsiä listaa niistä mitkä toimii, ja mitkä ei. USAn Warneri on luopumassa aluekoodittomuudestakin. Samaa tullaan näkemään Euroopassakin. Kiva varmaan ostaa esimerkiksi Suomalainen BD leffa jenkeistä. Jeejee. Vaikka joissakin leffoissa ei noita koodeja ole, niin surressa osassa on. Mä arvasin, että joku nillittää mun vastauksesta.

ranskan hinnastoa mitä kattellut:

gt5 bundle 399
gta IV bundle 429
uncharted nfs pro street bundle 499
3 blu-ray leffan bundle muistaakseni 419 euroa

löysin yhdestä liikkeestä korkkaamattomia 60gb mallejakin.

Juu, ja on aina hauskaa etsiä listaa niistä mitkä toimii, ja mitkä ei. USAn Warneri on luopumassa aluekoodittomuudestakin. Samaa tullaan näkemään Euroopassakin. Kiva varmaan ostaa esimerkiksi Suomalainen BD leffa jenkeistä. Jeejee. Vaikka joissakin leffoissa ei noita koodeja ole, niin surressa osassa on. Mä arvasin, että joku nillittää mun vastauksesta.

Kyse ei ollut nillittämisestä. Viestistäsi voi saada helposti käsityksen että kaikissa br-leffoissa on aluekoodi, vaikka itse asiassa suurimmassa osassa sitä ei taida ollakaan.

Listoja ei tarvitse etsiä jatkuvasti, sellaiseksi riittää tämä toimivaksi todettu: http://bluray.liesinc.net/
Vihreällä merkityt ovat aluekoodittomia ja niitähän listassa on ehdoton enemmistö.

Ja pieni vaiva tällainen lista on etsiä käsiinsä siihen verrattuna, että ostaa leffan Suomesta ja maksaa 3-5 kertaisen hinnan.

Juu, ja on aina hauskaa etsiä listaa niistä mitkä toimii, ja mitkä ei. USAn Warneri on luopumassa aluekoodittomuudestakin.
Mihin perustuu tieto että Warner olisi luopumassa aluekoodittomuudesta ?

Viime aikoinahan aluekoodittomat elokuvat ovat vain lisääntyneet, kun Sony ja Disney ovat julkaisseet myös osan uusista elokuvistaan aluekoodittomina (tai ainakin AB koodilla) ja Blu-Ray julkaisijaksi palannut Paramount on jatkanut aluekoodittomia julkaisuja.

Yksi ja sama mitä sanotaan aluekoodeista: Region 1:n Blu-ray tarjonta on 100xlaadukkaampi kuin peräpohjolan ja puolet halvempi.

Itse olen harkinnut tilaavani Jenkeistä jenkki PS3:n pelkästään leffakäyttöön. Alkaa sen verran pahasti ketuttaa suomalainen valikoima ja sen hintataso verrattuna nyt esim. vaikka Amazonin BD-kamppanjoihin. Ja bonuksena päällä: pelit toimivat alueesta riippumatta.

Itse olen harkinnut tilaavani Jenkeistä jenkki PS3:n pelkästään leffakäyttöön. Alkaa sen verran pahasti ketuttaa suomalainen valikoima ja sen hintataso verrattuna nyt esim. vaikka Amazonin BD-kamppanjoihin.

Itse myös Amazonista kaikki sinilevyt tilailen. Sen verran harvassa ovat kuitenkin olleet aluekoodatut kiinnostavat leffat, etten sentään jenkkikoneesta ole haaveillut. Ja jospa hamassa tulevaisuudessa niistä muutamastakin julkaistaan region free-versiot.

Itseäni kiinnostaisi myös kuulla lähde tuosta Warnerin aluekoodeihin siirtymisestä? Olen tilaillut tähän asti ameriikoista Warnerin br-levyjä tarkistamatta toimivuutta edes mistään listoista, kun olen luottanut siihen että ne kaikki ovat aluevapaita.

Dvd:n toistaminen USB-tikulta

Eli onnistuuko? Ja jos onnistuu niin miten? Koitin haeskella aiheesta mutten löytänyt mitään neuvoa antavaa. :(

Vastaus: Dvd:n toistaminen USB-tikulta

Eli onnistuuko? Ja jos onnistuu niin miten? Koitin haeskella aiheesta mutten löytänyt mitään neuvoa antavaa. :(
PS3 osaa toistaa DVD-levyissä käytettäviä .VOB-tiedostoja. Ne kun kopioi muistitikulle, niin jo toimii.

Huom! Useimmissa DVD-leffoissa käytetään salausta, joten ilman salauksen purkua .VOBit näkyvät Pleikkarilla pelkkänä mössönä. Mutta koska meillä on maassamme ihana laki, joka kieltää DVD-suojauksen purkamisesta puhumisenkin, en sano tässä tämän enempää.

Vastaus: PlayStation 3

Sen tiedän, että PS3 on Blu Ray soittimena erittäin laadukas vehje, mutta mitenkäs se hallitsee DVD-elokuvien skaalaamisen ylöspäin? Kovasti olen lukenut, että pitäisi olla siinäkin hommassa yksi markkinoiden laadukkaimmista vehkeistä. Pitääkö kutinsa?

Omana laitteistona HD Ready TV ja PS3 tulisi siihen kiinni HDMI:llä. Leffakäytössä DVD:t olisivat näin alkuun huomattavasti Blu Rayta suuremmassa käytössä.

Toksia!

Sen tiedän, että PS3 on Blu Ray soittimena erittäin laadukas vehje, mutta mitenkäs se hallitsee DVD-elokuvien skaalaamisen ylöspäin? Kovasti olen lukenut, että pitäisi olla siinäkin hommassa yksi markkinoiden laadukkaimmista vehkeistä. Pitääkö kutinsa?
Kyllä pitää. DVD:t skaalataan aina 1080p-tilaan asti, jos HDMI on käytössä. Ja yleisesti ottaen Pleikan tuottamaa skaalausjälkeä pidetään hyvin korkealaatuisena, eikä se häpeä parhaiden rautaskaalaimien rinnallakaan.

Kyllä pitää. DVD:t skaalataan aina 1080p-tilaan asti, jos HDMI on käytössä. Ja yleisesti ottaen Pleikan tuottamaa skaalausjälkeä pidetään hyvin korkealaatuisena, eikä se häpeä parhaiden rautaskaalaimien rinnallakaan.

Kyllä, itsellä oli silmät pullahtaa päästä siinä vaiheessa kun tajusin antaa skaalauksen pleikkarin tehtäväksi. Parin dvd:n kohdalla piti oikeasti tarkistaa leffan alussa vielä kotelosta, että olihan tää dvd eikä blu-ray. Ja tuon jälkeen olenkin taas hetkittäisen blu-ray -innostuksen jälkeen tilaillut taas suurimman osan leffoista dvd-muodossa.

Ja yleisesti ottaen Pleikan tuottamaa skaalausjälkeä pidetään hyvin korkealaatuisena, eikä se häpeä parhaiden rautaskaalaimien rinnallakaan.

Eipäs nyt sentään liioitella. Kyllähän Plege tekee hoitaa skaalauksen ihan peruskelvollisesti, mutta jälki on kyllä vielä kaukana "oikeiden" skaalaimien tuottamasta jäljestä.

Itselläni on DVD-toistimena käytössä OPPO DV-983H, eikä sekään ole mikään ammattilaistason erillisskaalaimiin verrattava laite. Skaalausjälki on silti Oppolla aivan selvästi PS3:a parempaa.

Eipä silti, kyllähän Pleikkarinkin skaalaus miellyttää silmää jos on tottunut katsomaan HD-töllöstä tavallista, skaalaamatonta DVD-kuvaa.

Eipäs nyt sentään liioitella. Kyllähän Plege tekee hoitaa skaalauksen ihan peruskelvollisesti, mutta jälki on kyllä vielä kaukana "oikeiden" skaalaimien tuottamasta jäljestä.
Käytin ihan tarkoituksella laveaa ilmaisua "yleisesti ottaen", koska mitään kultasilmien hifistivertailuja en sattunut löytämään. Tällaiselle perusmeikäläiselle PS3:n skaalausjälki on todella hyvää, eikä siitä löydä valittamisen sanaa hakemallakaan. Ainoat kotioloissa olevat vertailukohdat ovat olleet X360:n tuottama DVD-skaalaus sekä PS2:n täysin käsittelemätön kuva. Tuosta kolmikosta PS3 on vetänyt pisimmän korren ihan helposti.

Update! Nyt satuin löytämään Mikrobitin DVD-soitinvertailun. Siellä on mukana Oppon vanhempi/halvempi malli DV-981HD, joka ei pärjännyt PS3:lle.
Mukavana puolena Playstation 3 on myös erinomainen dvd-soitin. Skaalaus ja lomituksen poisto ovat astetta laadukkaampia kuin Oppo DV-981HD:ssa, tosin ero ei ole mitenkään järisyttävän suuri. Lähinnä se näkyy siinä, miten PS3 selviytyy paremmin niistä kohdista, joissa Oppo ajoittain on vaikeuksissa lomituksen poiston kanssa.

Update 2! Tämän vertailun perusteella tuo malli DV-983H on kuitenkin jopa Pleikkaa parempi, joten siinä mielessä havaintosi ovat ihan oikeat.

Update 3! Löytyi vielä vähän selitystä tuon OPPOn ja PS3:n tuottaman skaalauksen eroista.
Both players are very different at scaling. I discussed the differences in a review of the 983 on a site I used to write for; someone posted it here but I think the link got deleted.

In brief, the PS3 uses what looks like a proprietary scaling algorithm which vectorises/curves/smooths the high frequencies as well as giving them a slight boost.

That works very well for computer graphics and can produce some great results. Unfortunately, because mosquito noise is also high frequency video info, this gets enhanced and becomes more visible as well. I have also seen it create posterisation artefacts.

But! Despite all this, it really can give a new look to some tired old discs.

The Oppo is much more traditional in its scaling and basically does a resize much more similar to what you'd do in a program like Photoshop. It's less artificial and more cinematic.

Both are great, but it's difficult for me to take the PS3 reallly seriously as a DVD player because there is no way I know of to remove the childish region lockout system.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 3 DVD-soittimena (eli keskustelua skaalauksesta, ongelmista, yms

Oppon 981-karvalakkimalli käyttää ihan eri piirejä kuin nimenomaan skaalauskäyttöön suunnittelu 983, joten Mikrobitin testistä ei ole hyötyä tässä vertailussa. Mutta tuo löytämäsi DVDTimesin artikkeli on kyllä ihan havainnollinen, vaikka tietysti eron huomaa parhaiten vasta liikkuvassa kuvassa, jossa interpolointi ja lomituksenpoisto pääsevät oikeuksiinsa.

Vastaus: PlayStation 3 DVD-soittimena (eli keskustelua skaalauksesta, ongelmista, yms

Mutta tuo löytämäsi DVDTimesin artikkeli on kyllä ihan havainnollinen, vaikka tietysti eron huomaa parhaiten vasta liikkuvassa kuvassa, jossa interpolointi ja lomituksenpoisto pääsevät oikeuksiinsa.
Lisätään vielä sen verran, että tuon vertailun jälkeen PS3:n skaalausominaisuudet ovat vielä vähän parantuneet firmispäivitysten myötä. Versiossa 2.50 saatiin jotain tällaista:
BD (BDAV)- ja DVD-toiston aikana otetaan nyt videosisällön liikkeiden perusteella automaattisesti käyttöön chroma upsampling -tekniikka, jolla vahvistetaan kuvia.
Joku viisaampi osaa ehkä selittää, mitä tuo "chroma upsampling" tekee, ja ennen kaikkea, miten sen vaikutuksen käytännössä näkee. :)

Joku viisaampi osaa ehkä selittää, mitä tuo "chroma upsampling" tekee, ja ennen kaikkea, miten sen vaikutuksen käytännössä näkee. :)

Tuo liittyy videokuvan väri-informaation vähentämiseen (tai oikeastaan näin kadonneen informaation keinotekoiseen lisäämiseen), ja parempi hakusana tiedon lähteille onkin tuo värien pakkaaminen, jonka haittapuolia päivitys yrittää pienentää, eli "chroma subsampling". Ihmissilmän värien erottelukyky ei ole erityisen hyvä, ja tällä tekniikalla videokuvasta poistetaan "turhaa" informaatiota hieman samaan tapaan kuin musiikkia MP3-muotoon pakatessa poistetaan ihmiskorvan huonosti havaitsemia yksityiskohtia.

Täällä väri-informaation vähentämisprosessin tekninen kuvaus ja ehkä tekniikkajargonia helpommin omaksuttavia näytekuvia:
Towards Better Chroma Subsampling

Oppon 981-karvalakkimalli käyttää ihan eri piirejä kuin nimenomaan skaalauskäyttöön suunnittelu 983

983:n hinta tosin on niin kova (399), että saa todella perustella itselleen että moinen kannattaa vielä ostaa. Omalta osalta viimeiseksi DVD pyörittimeksi jäi Oppo 981HD ja sekään ei ole levyjä sisäänsä saanut PS3:n ilmestymisen jälkeen muuta kuin satunnaisten region-1 levyjen osalta.

Itse tein aikoinaan rinnakkain vertailuja kuvan laadun suhteen, ja PS3 vie 981:tä melko selkeästi sillä saralla, ja hinta/laatu suhteessa tietysti kalliimpia ja parempia erillislaitteitakin. Kutakuinkin kaikki Faroudja-piiriä käyttävät skaalaavat soittimet jäävät skaalauksen laadussa PS3:n jälkeen, ja Faroudjaa on kuitenkin pidetty melko hyvänä skaalaimena hintaluokassaan.

983:n hinta tosin on niin kova (399), että saa todella perustella itselleen että moinen kannattaa vielä ostaa.

Tokihan 983:a ei kannata ostaa ihan satunnaiskäyttöön, ilman muuta kyseessä on toistin joka on kohdennettu harrastajalle. (Toisaalta hinta ei ole myöskään toimiva PS3:n myyntiargumentti, varsinkaan jos tavoitellaan parasta suorituskykyä missään kategoriassa.)

Ylös Bottom