Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Onkos esim. toi tuleva StarDust 3D-versio nyt sellainen että pitää olla 3d-telkku+sulkija lasit vai niinq tollainen perus "2D" ruutu+pahvivärilinssi laseilla näkyvä ominaisuus?
Vaatii 3D-näyttölaitteen. PS3:n 3D-ominaisuudet tulevat olemaan nimenomaan näitä "aitoihin" 3D-näyttöihin perustuvia. Värjättyjä linssejä kun voi käyttää vaikka PS2:n kanssa (esim. Sly 3:ssa).
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Ihmeen alhaalla jo nyt heti julkaisussa nuo ensimmäisten Samsungin 3D-telkkareiden hinnat. 46" 3D LED-TV tais maksaa 1600 €, jos nyt oikein muistan nähneeni. Eli Killzone 3:n julkaisun aikoihin tollasen yli 42" 3D LEDin saa varmaan jo alle tonnilla.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Jenkkilän PS.Blog hehkuttaa huomenna ilmestyviä ensimmäisiä 3D-pelejä. Ensimmäisessä aallossa saapuu odotetusti WipEout HD, Super Stardust HD, PAIN ja Motorstorm: Pacific Rift (vain demo). Ja kuten jotkut olivatkin fiksusti päätellet, ei noiden vuoksi ole uutta firmwarea ilmestymässä, vaan kaikki oleellinen tuli huhtikuussa julkaistussa v3.30:ssa mukana. Seison siis korjattuna.
The moment is here — starting tomorrow, high-definition stereoscopic 3D gaming will be available in your very own living rooms! As you already know, all PlayStation 3 systems are already equipped with everything they need to play stereoscopic 3D games. Thanks to a free firmware update released this past April, the PS3 system is the only console on the market that can support full stereoscopic 3D gaming — right from your living room, and with no additional charge.
Samalla kerrottiin, että PlayStation Movea tukeva The Fight: Lights Out tulee tukemaan 3D:täkin.

Update! Yhteensä tänä (tili)vuonna Sony julkaisee 20 peliä 3D-tuella, twittailee Geoff Keighley.
Sony is releasing 20 3D titles this fiscal year for PS3.

Lähde: PS.Blog (US) ja Twitter
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Muistankos väärin vai etkös sinä ole juuri tämän pelin nähnyt jossain messuilla 3D:nä?

Vielä viime vuonna tästä ei kohkattu, vaikka tiedossa oli kovat suunnitelmat 3D:n osalta. Nyt on siis joutunut tyytymään ainoastaan suttuisiin videoihin ja niitä on tullut tännekin linkitettyä. Vielä puuttuu se suomalaisen kanssapelaajan omat tuntemukset. Ennen todistajapuheenvuoroa liian helppoa mennä tuomitsemaan tämä kaupparatsujen hapatuksena ja vain syyksi laitekierron käynnistämiseen, vaikka toki se sitäkin on.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Liiallinen 3D-kuvan tuijottaminen voi aiheuttaa sekavuutta siinä määrin, että myös tapaturmat kuten rappusissa kaatumiset ovat mahdollisia, valmistaja muistuttaa.

Nyt odotellaan Suomen ensimmäistä 3D-rattijuoppoa. Pelasi 3D-pelejä ja ajoi sen jälkeen kolarin, puhallustestistä puhdas nolla, mutta ajaja viedään putkaan selviytymään 3D-kännistä :p
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Nyt odotellaan Suomen ensimmäistä 3D-rattijuoppoa. Pelasi 3D-pelejä ja ajoi sen jälkeen kolarin, puhallustestistä puhdas nolla, mutta ajaja viedään putkaan selviytymään 3D-kännistä :p

Liikenne ja viestintäministeriö velvoittaa kaikki 3DTV:tä nautiskelevat henkilöt käyttämään

383279_330x248.jpg

Asiaankuuluvaa suojavarustetta.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Pienten lintujen suulla kerron, että ensi viikolla päästään upottamaan kädet saveen ja testaamaan PS3:n 3D-ominaisuuksia ihan korkeimman omakätisesti. Sitten katsotaan, tarvitaanko kypärää vai hyytyykö ivaajien hymy.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Reilu vartti lasit päässä pisti jo testitilanteen jälkeen hieromaan rauhattomaksi heittäytyneitä silmiä. Tunne kesti lievänä jopa seuraavaan päivään. Voi vain kuvitella minkälaista välkyntää se on vaikka kuuden tunnin Super Stardust 3D -maratoonin jälkeen :D
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Jo ennemminkin olen aiheesta itkenyt, mutta epäilen kuuluvani siihen ryhmään joka voi saada huonon olon 3D-värkeistä. Toinen silmä tarkentaa hitaasti ja väsyneenä tarkennus heijaa edestakaisin. Kännissä pitää melkein jo laittaa lappu toiselle silmälle, ettei kaikki näy kahtena. Pelkkä guitarhero maratooni saa jo lattian nousemaa seinää pitkin.

Ja kiitos pikkulintujen, niin ensiviikkoa jännätään todenteolla!
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Pelkkä guitarhero maratooni saa jo lattian nousemaa seinää pitkin.

Omien kokemuksien mukaan guitar hero on järkyttävän rankkaa silmille. Muistan kun vielä pelasin tuota ahkerasti niin pelisession jälkeen meni sellaiset 20 minuuttia että silmät kohdentui kunnolla eikä nähnyt kaikkea tuplana. Muissa peleissä ei ole ilmaantunut vastaavaa, edes wipeout HD ei saanut silmiä solmuun.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Noooh eläpäs nyt TT2k huumoriletkautuksesta kimpaannu :P

3D-leikit ei vaan sovellu kaikille, vaikka miten haluaisi...
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Päivällä mie ja Oliver pääsimme Nordisk Filmin toimistolla tutustumaan PlayStation 3:n 3D-pelitarjontaan. Näyttönä toimi Sonyn 46-tuumainen 3D-telkku (jonka tarkempaa mallia en edes tajunnut kysyä, mutta tuskin Sonyn tämän vuoden valikoimissa hirveän monta vaihtoehtoa on). Testattavana oli Super Stardust HD, WipEout HD ja Motorstorm: Pacific Riftistä parikin eri demoa.

Mutta aluksi pieni huomautus: 3D-television omistaja voi uutuudenriemutssaan törmätä pieneen yllätykseen ja ihmetellä, eikö mainostettu 3D-efekti näytä tämän kummemmalta. Tässä tuleekin eteen pieni yksityiskohta PS3:n videoulostulon asetuksista. 3D-tuki ei nimittäin kytkeydy automaattisesti päälle, vaan sen jälkeen kun PS3 on 3D-näyttölaitteeseen kytketty, pitää näyttöasetukset tehdä kertaalleen uusiksi. Vasta sen jälkeen PS3 osasi tarjota 3D-vaihtoehtoa ja kyseli vielä, minkä kokoinen kyseinen ruutu mahtaa olla. (Ei tullut katsottua, venyykö asetus videotykkien 100+ tuumaan. Oletuksena valinta oli 65 tuumaa.)

Motorstorm: Pacific Rift

Tämä oli ensimmäinen testattu peli, ja saman tien kun pelikuva ruudulle ilmestyi, oli syvyyden tuntu hyvin havaittavissa. Ajopelit selvästi erottuivat maastosta, joka sekään ei enää ollut niin "latteaa" kuin perinteisistä näyttölaitteista katsottuna. Radalla oleva rotko vaikutti oikeasti syvältä, ja kun auto teki "barrel rollin", otti tätä katsojaa vatsanpohjasta. Vaikka 3D:tä on aikanaan leffapuolella käytetty etenkin siihen, että katsojaa kohti esim. heitetään palloa tai sohaistaan miekkaa, Motorstormissa ruudusta "ulos" tuli vain mutaa ja tulivuoren tuhkaa. Erityisesti viimeksi mainittu näytti todella hienolta ja aidosti "volymetriseltä". Samoin ruohikko ja viidakon kasvillisuus olivat selvästi "muhkeampia", kuin mihin oli aiemmin tottunut.

Super Stardust HD

Siinä missä Pacific Rift pyöri 2D-versionsa tapaan 720p-tilassa 30 ruutukuvaa sekunnissa, ottaa SSHD tuplasti kierroksia ja toimii 3D:näkin täydet 60 fps. (2D:nä tosin saa käyttöön myös 1080p-tarkkuuden, mutta aikamoinen haukansilmä saa olla eron huomatakseen.) Kolmiulotteisuuden ansiosta alla pyörivä planeetta tuntui selvästi pallolta, ja erityisesti kaikista isoimmat murikat olivat melko huikean näköisiä. Tosin 3D:n vuoksi niiden lentoratojen ennustaminen oli jotenkin vaikeampaa, ja ne tuntuivat aina tulevan hieman eri kohtaan kuin mihin niiden oletti tulevan. Mutta tuohon oletettavasti tottuisi aika nopeasti.

WipEout HD

Tässä on vähän sama juttu kuin Pacific Riftistä, eli syvyysvaikutelman ansiosta erityisesti alukset nousivat esiin ihan eri tavalla kuin 2D:nä pelatessa. Noin muuten ei mitään vau-elämyksiä tullut, vaan peli sujui ihan samalla lailla kuin ilman 3D:täkin.

Bonuksena pääsimme testaamaan God Of War 3:a television oman 3D-efektin kanssa. Se ei siis tee materiaalista "oikeaa" 3D:tä, mutta sai pientä syvyysefektiä mukaan joka tapauksessa.

Yleisiä huomiota

Koska aktiivilasit käyttävät linssejä vuoronperään "pimeinä", ei silmiin saapuva kuva ole niin kirkas kuin ilman laseja. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kuva muuttuisi liian tummaksi, mutta ero oli silti selvästi havaittavissa. Jonkin verran asiaa voinee korjata lisäämällä kirkkautta televisiosta 3D-sessioiden ajaksi.

Oliver silmälasillisena kommentoi, että pystyi ihan hyvin käyttämään 3D-okuläärejä omien lasiensa kanssa. Mutta noin lyhyen (<2 tuntia) session perusteella on mahdotonta sanoa, kuinka pahasti silmät tai nenänvarsi rasittuvat pidemmässä käytössä. Se on kuitenkin sanottava, että ainakin itse näytin kuitenkin melko dorkalta lasit päässäni - katso kuva! - mutta se nyt on pieni juttu se. ;D

Jos parituntisen kokemuksen niputtaa yhteen, niin on sanottava, että vaikka 3D toikin oman mukavan lisämausteensa, pitäisi päästä näkemään paljon erilaisia pelityyppejä lopullisesti vakuuttuakseen. Ajopeleissä efekti toimii hyvin, koska suunta on kokoajan "eteenpäin", jolloin syvyys on helppoa luoda. Super Stardustissa kierretään palloa, joten sekin on tavallaan varsin yksinkertainen juttu. Mutta entä esimerkiksi ensimmäisen - saati kolmannen - persoonan räiskintä/toimintapeli? Näitä valitettavasti päästään näkemään vasta tuonnempana.

Ryntäsinkö heti tilaamaan 3D-television? No en. Enkä pelkästään sen vuoksi, ettei vaimo yksinkertaisesti suostuisi moiseen, vaan koska haluan nähdä hieman monipuolisempaa sisältöä. Mutta jos on uutta telkkua ostamassa, kannattaa 3D:tä todellakin käydä jossain kokeilemassa. Se pitää omakohtaisesti kokea. Vaikka vain todetakseen, ettei koe sitä omakseen.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Oliko havaittavissa yhtään cross-talkia (kuva näkyy kahtena) tms ongelmia?

Sitten vaan innolla odottamaan että tavan kaupoissa näitä olisi näytillä ja pääsisi itse testailemaan.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Oliko havaittavissa yhtään cross-talkia (kuva näkyy kahtena) tms ongelmia?
Ainoa rekisteröimäni ongelma oli Pacific Riftissä, jossa lähelle tulevat objektit menivät sivuttaisliikkeessä jotenkin epäselviksi. Sitä tapahtui onneksi varsin harvoin ja ilmiötä kesti vain silmänräpäyksen kerrallaan.

Toinen (sinällään PS3:een liittymätön) seikka oli, että katselukulmat oli aika suppeat. Eli kiertelin ja kaartelin telkkarin ympärillä tarkkaillen, miten kuvan kirkkaus, värit yms. käyttäytyvät. Optimaalinen nautinto tuli kun istui suoraan telkkarin edessä. Mutta tuossa voi olla eri valmistajien ja mallien välillä eroja.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Koska aktiivilasit käyttävät linssejä vuoronperään "pimeinä", ei silmiin saapuva kuva ole niin kirkas kuin ilman laseja. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kuva muuttuisi liian tummaksi, mutta ero oli silti selvästi havaittavissa. Jonkin verran asiaa voinee korjata lisäämällä kirkkautta televisiosta 3D-sessioiden ajaksi.

Elokuvissa tämän huomasin ja itse en tykännyt kun meni reippaasti leffoissa 2D kuvan kirkkauden alapuolelle tuo 3D. Tähän tietenkin tottuu, mutta tuli fiilis että mieluummin katselee kirkkaana 2D, kun tummempana 3D.
 
Vastaus: Playstation 3 ja kolmas ulottuvuus 3D

Jos ei tosiaan kauheita tv-ruutuja ole silmälaseina, niin kyllä nuo 3D-pokat yllätävän kivuttomasti istuvat päälle, enkä kokenut niitä häiritseviksi testisession aikana. Enemmän on ollut ongelmia leffateattereiden viritysten kanssa.

Katselukulmat olivat kyllä testatulla näytöllä melko suppeat, joten 3D jää samalla ruudulla kyllä parin pelaajan/katselijan riemuksi. Lasien kanssa sivusta katsottuna efekti melko äkkiä latistuu ja värit haalistuvat.
Ilman laseja katsoville saattaa olla luvassa lähinnä vain päänsärkyä (eikä siihen tarvita edes illanistujaisten muuta tarjontaa).

Mutta jos on vasta hankkimassa uutta töllöä, kannattaa nyt vielä malttaa hetki ja ostaa syssymmällä 3D-valmis malli, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaisikin. Muutenhan tuo on vähän niinkuin surroundsoundit eli ilmankin varmaan pärjää, mutta kyllä tuo antaa mukavan lisän.
3D-töllö toistaa kuitenkin kivuttomasti myös 2D-kuvaa.

Ja kotiteatteriaan muuten päivittävän kannattaa varmistaa, että uudesta vahvistimesta menee läpi 3D-HDMI-signaali. Sekään ei ole mikään itsestäänselvyys.
 
Ylös Bottom