Vastaus: Playstation 3:n uusi ohjaustapa Playstation Move
(The Shoot demo) Itselläni ekalla kerralla lähti hyvin käyntiin. sitten kun piti ruveta nauhoittamaan, niin eipä tähtäintä tullut. 3 kertaa demon sammutin ja käynnistin, aina sama homma. sitten laitoin koneen päältä pois, käynnistin uudelleen ja sitten demoon, niin sitten vasta oli tähtäin mukana.
Mulla oli sama juttu demossa - eli tähtäin hukassa, mutta en sitten jaksanut säätää kovin pitkään (demo kuitenkin - haluan koko pelin sitten). Nuo demot tuli muutenkin kahlattua vain nopeasti läpi, kun onneksi oli kokonaisiakin pelejä.
"Sports Champions" oli tarkka, realistinen ja muutenkin hyvä peli. Visuaalinen ilme oli jotenkin osin platkua (kentät "autioita", vai miten sen sanoisi) ja hahmot tylsiä. Lähes kaikki lajit toimivat Movella kuitenkin hienosti, mutta lentopallo ei oikein sytyttänyt ja gladiaattori-taistelu ei jotenkin itseltä luonnistunut (mikä oli yllätys). Mutta tällä pääsee hyvin alkuun.
"Start the Party!" oli yksinkertainen ja iskee varmasti etenkin perheen nuorempiin, mutta kyllä se hauska oli aikuistenkin kesken. Ei tosin varmaan kauhean pitkäikäinen (vähän kuin "Wii Play"). Pelinä kuitenkin toimivampi kuin ehkä oletin ja kameraa hyödynnetään. Tämä on nyt se "EyeToyn toimivuus" mitä Sony varmaan halusi joskus 6-7 vuotta sitten, varsinkin kun peliä voi pelata hämärässä myös. Perheille must-hankinta.
Muutama muukin on, mutta niistä vaikka myöhemmin.
Itse Move on kyllä itsessään tarkka ja toimintavarma ohjainsysteemi (kannattaa kuitenkin varmaan ladata paketista otettu ohjain ennen pitkiä pelisessioita). Voi pelata hämärässä tai valoisassa - kunhan ei tule liian kirkkaita valonlähteitä kameraan (joku kova spotti ja super-kirkas auringonvalo ikkunasta). Ja kunhan mikään ei tule kameran ja ohjaimen "väliin", niin homma toimii ja kameran "säde" kyllä riittää. Tilaa tarvitaan tietysti jonkin verran, mutta tuo lienee aina se "ongelma" sosiaalisten pelien suhteen. Ja onneksi Moven voi ladata usb:n kautta, joten patterinvaihtorumbaa ei tarvitse käydä jatkuvasti läpi (kunhan muistaa laittaa välillä ohjaimen lataukseen). Muotoilultaan Sony on onnistunut aivan erinomaisesti. Move istuu kuin hanska käteen ja on muutenkin oikein suunniteltu (edit: Sivulla olevista näppäimistä en tosin ole ihan varma..).
Kalibrointi tuntuu vaihtelevan aika paljon pelien välillä, joka voi olla niitä harvoja ärsyttäviä seikkoja Moven suhteen. Onneksi kalibrointi on kuitenkin joidenkin sekuntien juttu ja helppo tehdä (ei tarvitse laittaa kapulaa "lattialle" tms, kuten välillä Wii Motion Plunssan kanssa).
Muutenkin Moven käyttö vaihtelee eri peleissä sen verran, että joissain se tuntuu paremmalta/luontaisemmalta kuin toisissa (edit: Korostuu varmaan sitten myös niissä pad-pohjaisissa peleissä, joihin tulee Move-päivitys - ne kun eivät välttämättä ole kokonaan suunniteltu Movelle). Väitän suoraan, etteivät mahd. ongelmat yleensä johdu itse Movesta, vaan lähinnä pelisuunnittelusta ja kokonaisuuden toteutuksesta. Move antaa kyllä parhaimmillaan tarkkaa ja ilman viivettä olevaa liikettä. Se on sitten eri asia, että toimiiko se kaikissa peleissä miten hyvin. Lopulta kuitenkin paljon on kiinni pelisuunnittelusta ja pelin sisäisistä ideoista.