Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 4

Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksessa edelleen ongelmia

Tuota videon editointia ei voi tehdä peli käynnissä, joka on jo itsessään ärsyttävää, mutta miten tallennan vaikka tästä hetkestä 15min taaksepäin myöhemmin editoitavaksi?

Otetaan esimerkiksi Fifassa joku hieno maali. Jos lähden heti editoimaan niin peli katkeaa, jos taas pelaan jonkun pitkän pelin loppuun niin se voi olla mennyt jo ohi siitä 15minuutista.

Osaakos joku vastata tuohon?

Toinen kysymys liittyy remote playhin. Wlanin yli toimii mainiosti, mutta puhelimesta otetun 4g yhteyden kanssa ei. Kotona on Huawei B593 3G yhteydellä. Aiheuttaako sen purkin NAT tuon ongelman?

Ja kolmas kysymys. Mitä eroa on valmiustilalla ja sammuttamisella. Onko sammuttaminen niin totaalinen sulkeminen, ettei laite reagoi mihinkään ja vain virtanappi/ohjain käynnistää sen? Eli oletuksena kannattaa jättää valmiustilaan ja pelit latautuu sen aikana loppuun, remote play toimii jne.?



Tehdään tähän myös pieni yhteenveto omista fiiliksistä. Koneen sain perjantaina, mutta Ruotsin reissun vuoksi pääsin kotiin pleikan kimppuun vasta eilen iltapäivällä.
Olin niin tärinöissäni uudesta koneesta, etten vain malttanut testata sen toimivuutta vaan laitoin sisälle suoraan 1.5 teran kiintolevyn. Optinen piuha vahvariin ja hdmi kahden splitterin läpi pariin töllöön. Ekat kuumotukset tuli kun kone ilmoitti, ettei usb tikulta löydy firmistä. Huolestuin jo, että onko syynä USA-sivustolta lataaminen, tai joku ongelma koneen usb portissa.
Tikku koneeseen ja huomasin säätäneeni eri versioiden kanssa niin paljon, että tiedostonimeen oli ilmestynyt kakkonen. Se pois ja firmis meni nätisti sisälle.

Jotenkin kokoajan odotin sitä "WOW" fiilistä, enkä tiedä miksi. Olinhan konetta jo digiexpoilla ihan hyvin pelannut. Sitä ei kuitenkaan tullut. Oli kuin olisin jatkanut ps3:n pelaamista uudella ohjaimella. Toki käyttis on nopeampi, mutta edelleen tulee aivan tarpeettomia ilmoituksia automaattisista tallennuksista ja "odota hetki" jne. Pelejä en myöskään storesta ladatessa voinut pelata ennen kuin ne oli kokonaan latautuneet joka oli iso pettymys.

Hieman plussia ja miinuksia:
+ Laite on tyylikäs
+ Ohjain on todella hyvä
+ Käyttis on nopea ja yksinkertainen
+ Remote play (vielä kun saisin toimimaan netin yli, tosin kotona sitä eniten tarvitsen)
+ Kyllä ne pelit vaan näyttää julmetun hyvälle. Jopa ne jotka ilmestyi aikaisemmin jo ps3:lle (esim Fifa).
+ Store on nopeudeltaan käyttökelpoinen, ihan kuin osana käyttistä.
+ Storesta kun pistää pelin latautumaan, ei kysellä turhia..se vaan jää taustalataukseen.
+ Esim Fifan kun pisti koneeseen, pääsi quick playtä pelaamaan heti, eikä tarvinnut odotella asennuksia.
+ USB-portti tuntuu lataavan ohjaimet todella nopeasti täyteen. (tai sitten aika menee siivillä pelatessa)
+ Streamaus toimii jopa 10-15megan 3G yhteydellä loistavasti.
+ Videoiden jako facebookkiin..tykätkää tai ette, mutta todella loistava ominaisuus.

- Ohjaimen tattien pinnoite. Ekalla otteella tuli olo, että 2viikon päästä ne on rikki.
- Ohjaimen valo, ei kyllä ole haitannut, mutta onhan se ihan turha.
- Laite on tyylikäs, mutta valmiustilan oranssi valo on aivan järkyttävän ruma.
- Laite pitää jokseenkin kovaa ääntä, tosin ei ole sekään pelatessa haitannut kun on äänet päällä.
- USB-porttien sijainti on huono. Ei ihan jokainen lisälaite ilman jatkojohtoa sinne sovi.
- Videoiden editointi ei onnistu peli käynnissä.
- Aivan liikaa edelleen turhia ilmoituksia ja joutuu kuittailemaan ok sitä, ok tätä.
- Myös kokoajan joutuu odottelemaan lataamisia. Ei ihan yhtä hienosti toimi mikään kuin paperilla, vaikka on paljon parempi kuin ps3.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksessa edelleen ongelmia

Osaakos joku vastata tuohon?
Riippuu siitä, kummassa moodissa Share-nappi on. Perusasetuksillaan se toimii siten, että nappia nopeasti painamalla avautuu valikko, josta pääsee lähettämään joko kuvakaappauksen tai max 15 viimeistä minuuttia. Tuplanäpäyttämällä aloitetaan videon manuaalitallennus, joka päättyy, kun Share-nappia painetaan seuraavan kerran. Pitkään (yli sekunnin) painamisella otetaan pelkkä kuvakaappaus.

Jos Share-nappi on ns. Easy Screenshot-tilassa, vaihtavat lyhyt ja pitkä painallus paikkaa. Ite käytän nimenomaan tätä Easy Screenshot -tapaa, koska sillä on vaivattomampaa napsia kuvia kesken pelin.

Jos siis haluat talteen videoita, aloita manuaalitallennus tuplapainalluksella ja muista myös lopettaa tallennus painamalla Share-nappia haluamallasi ajanhetkellä.

Toinen kysymys liittyy remote playhin. Wlanin yli toimii mainiosti, mutta puhelimesta otetun 4g yhteyden kanssa ei. Kotona on Huawei B593 3G yhteydellä. Aiheuttaako sen purkin NAT tuon ongelman?
Mahdollisesti. Itekään en ole saanut Remote Playta vielä toimimaan ulkoverkosta, ja ulkomaisten foorumien perusteella vaikuttaa olevan yleinen ongelma Applen reitittimien kanssa. Teoria on, että PS4:n RP-toteutuksessa on bugi ja se vaatii reitittimeltä UPnP-tuen, vaikka UPnP ei olisikaan konsolin verkkoasetusten mukaan edes päällä. Pelkkä porttien manuaalinen avaaminen ja ohjaaminen ei riitä. Jos tuo Huawei tukee UPnP:tä, laita se siis päälle. Jos se on jo päällä, eikä siltikään toimi, voi siinä itse 4G-yhteydessä olla vielä erillinen pakko-NAT päällä.

Olen tästä Sonylle päin ja ilmoittanut ja tänään juttelen SCEE:n edustajan kanssa taas hieman lisää.

Mitä eroa on valmiustilalla ja sammuttamisella. Onko sammuttaminen niin totaalinen sulkeminen, ettei laite reagoi mihinkään ja vain virtanappi/ohjain käynnistää sen? Eli oletuksena kannattaa jättää valmiustilaan ja pelit latautuu sen aikana loppuun, remote play toimii jne.?
Juuri noin. Konsoli kannattaa sammuttaa vain, kun sitä ei oikeasti aio käyttää tai jos sitä esim. aikoo fyysisesti siirtää paikasta toiseen.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Paljon on ero virrankulutuksessa täysin suljetun ja lepotilan välillä?
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Onnistuuko store:sta ostettujen pelien jako ps3:n tapaan? Eli pystyykö edelleen broidin kanssa ostamaan storesta pelit puokkiin?
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Onnistuuko store:sta ostettujen pelien jako ps3:n tapaan? Eli pystyykö edelleen broidin kanssa ostamaan storesta pelit puokkiin?
Kyllä ja ei. PS4:llä on edelleen PS3:n tapaan korkeintaan kaksi laiteaktivointia kerrallaan, mutta vain toinen näistä voi olla ns. Primary-konsoli. Primäärivehkeellä kaikki konsolin käyttäjät voivat käyttää sisältöä vapaasti vaikka ilman nettiyhteyttäkin. Ei-primäärilaitteella täytyy tuotteen haltijan olla kirjautuneena PSN:ään siltä konsolilta, kun tuotetta (esim. peliä) käytetään.

PS3:lla molemmat laitteet olivat ikään kuin tuossa Primary-tilassa, eli sen verran se eroaa PS4:stä.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Ihmettelin tuossa että minkä takia minun PS4:n valo on valkoinen vaikka paketin kyljessä se on sininen? Vai olenko missannut jotain?
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Ihmettelin tuossa että minkä takia minun PS4:n valo on valkoinen vaikka paketin kyljessä se on sininen?
Valo on sininen vain käynnistyksessä, sit vaihtuu valkoiseksi. Standbyssä oranssi ja ylikuumenemisen merkkinä vilkkuu punaisena.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Kyllä ja ei. PS4:llä on edelleen PS3:n tapaan korkeintaan kaksi laiteaktivointia kerrallaan, mutta vain toinen näistä voi olla ns. Primary-konsoli. Primäärivehkeellä kaikki konsolin käyttäjät voivat käyttää sisältöä vapaasti vaikka ilman nettiyhteyttäkin. Ei-primäärilaitteella täytyy tuotteen haltijan olla kirjautuneena PSN:ään siltä konsolilta, kun tuotetta (esim. peliä) käytetään.

PS3:lla molemmat laitteet olivat ikään kuin tuossa Primary-tilassa, eli sen verran se eroaa PS4:stä.

Voiko ton siis kiertää niin, että teen mun konsolista primaryn broidin psn id:lle ja hän tekee samoin mun psn id:lle?
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Voiko ton siis kiertää niin, että teen mun konsolista primaryn broidin psn id:lle ja hän tekee samoin mun psn id:lle?
Periaatteessa kyllä. Mutta jos käykin niin, että nettiyhteys vaikka katkeaa, ei sillä omalla konsolilla sit pelata muuta kuin veljen ostoksia. Se jää myös nähtäväksi, miten tuo käyttäytyy PSN-huoltokatkojen aikana.

Jos nuo riskit on valmis ottamaan, sit järjestelyn pitäisi toimia muitta mutkitta.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Gaikai-striimaus ei ole ihan hetkeen tulossa Eurooppaan. Eurogamerin saamien sisäpiirivihjeiden mukaan PS4:n Gaikai-palvelu avautuu täällä vanhalla mantereella vasta vuonna 2015. Yhdysvalloissa betatestivaiheen pitäisi käynnistyä sentään jo ensi vuoden aikana.

Eurogamer has heard from trusted sources that the company has already briefed developers on Gaikai, the streaming tech it forked out a whopping $300 million for last year - and some are being asked to take part in its early 2014 beta. We hear the full service will roll out in Q3 2014 in North America, then, later that year, SCEI gets its turn. Europe? We've heard we won't get the full Gaikai service until 2015.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

PS4:n Gaikai-palvelu avautuu täällä vanhalla mantereella vasta vuonna 2015.

Positiivisena asiana voitaneen pitää, että tällä kertaa ei uuden konsolin suomen julkaisua tarvinnut odottaa sellaiset about vuoden verran.

PS3/PS2/PS1 -peleistä nauttivien kannattanee toistaiseksi vaalia vanhoja konsoleitaan, kunnes Gaikai saadaan laitettua pystyyn maailmanlaajuisesti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Onko tietoa miten ps4:sen äänet saadaan vahvarin kautta järkevässä muodossa ulos? Vahvistimena denon (hdmi:llä kiinni) ja ongelmana se että jos ps4:sta valitsee esim. dts:n, toimii tuo dts ympäristö mm. dvd-elokuvaa katseltaessa. Kun siirtyy ps4:sen menuun tai soitaa playerilla musiikkia niin ääni tulee kuin tunnelista. Ymmärtääkseni Ps4 tuuppaa mielestään kaiken dts:nä 5.1 ulos mutta osa kanavista lieneekin tyhjiä joita vahvistin sitten dts-moodilla päästää kaiuttimille. Mulla on vaihtoehtona manuaalisesti muuttaa surround mode asetusta aina käyttötarkoituksen muuttuessa, tai sitten pitää denonia 5ch stereo modessa joka ei taas ole oikea surround-tila. Esim. leffoissa ei sitten äänet toistu kaiuttimista kuten pitää.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Onko tietoa miten ps4:sen äänet saadaan vahvarin kautta järkevässä muodossa ulos? Vahvistimena denon (hdmi:llä kiinni) ja ongelmana se että jos ps4:sta valitsee esim. dts:n, toimii tuo dts ympäristö mm. dvd-elokuvaa katseltaessa. Kun siirtyy ps4:sen menuun tai soitaa playerilla musiikkia niin ääni tulee kuin tunnelista. Ymmärtääkseni Ps4 tuuppaa mielestään kaiken dts:nä 5.1 ulos mutta osa kanavista lieneekin tyhjiä joita vahvistin sitten dts-moodilla päästää kaiuttimille. Mulla on vaihtoehtona manuaalisesti muuttaa surround mode asetusta aina käyttötarkoituksen muuttuessa, tai sitten pitää denonia 5ch stereo modessa joka ei taas ole oikea surround-tila. Esim. leffoissa ei sitten äänet toistu kaiuttimista kuten pitää.

Ainakin ps3:lla piti ääni-asetuksista erikseen vaihtaa, miten ääni tulee ulos. Katso sieltä.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Gaikai-striimaus ei ole ihan hetkeen tulossa Eurooppaan. Eurogamerin saamien sisäpiirivihjeiden mukaan PS4:n Gaikai-palvelu avautuu täällä vanhalla mantereella vasta vuonna 2015. Yhdysvalloissa betatestivaiheen pitäisi käynnistyä sentään jo ensi vuoden aikana.

Mikäs tää Gaikai juttu olikaan?
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Ainakin ps3:lla piti ääni-asetuksista erikseen vaihtaa, miten ääni tulee ulos. Katso sieltä.

Ei oikein auta. Siellä on kolme vaihtoehtoa, mutta toimintalogiikka on sama riippumatta mitä ääni"muotoa" käyttää.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Mikäs tää Gaikai juttu olikaan?
PS1/PS2/PS3-pelejä voisi pelata striimattuna PS4:llä, eli se peli ei itsessään pyöri siinä konsolissa vaan jossain tuolla Sonyn pilvessä. Silloin ei tarvitse PS4:ssä olla mitään omaa taaksepäinyhteensopivuutta raudan osalta, ja toisaalta pelejä ei tarvitse myöskään emuloida. Lisää tekniikasta voi lukea vaikka tästä Eurogamerin vertailusta.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Onko tietoa miten ps4:sen äänet saadaan vahvarin kautta järkevässä muodossa ulos? Vahvistimena denon (hdmi:llä kiinni) ja ongelmana se että jos ps4:sta valitsee esim. dts:n, toimii tuo dts ympäristö mm. dvd-elokuvaa katseltaessa. Kun siirtyy ps4:sen menuun tai soitaa playerilla musiikkia niin ääni tulee kuin tunnelista. Ymmärtääkseni Ps4 tuuppaa mielestään kaiken dts:nä 5.1 ulos mutta osa kanavista lieneekin tyhjiä joita vahvistin sitten dts-moodilla päästää kaiuttimille. Mulla on vaihtoehtona manuaalisesti muuttaa surround mode asetusta aina käyttötarkoituksen muuttuessa, tai sitten pitää denonia 5ch stereo modessa joka ei taas ole oikea surround-tila. Esim. leffoissa ei sitten äänet toistu kaiuttimista kuten pitää.

Itsellä on hdmi telkassa (splittereiden kautta, mutta ei vaikuta tähän) ja sitten optinen vahvarissa. Kun peli tai leffa alkaa, menee vahvari DTS tilaan ja kun palataan valikkoon, menee vahvari normi tilaan. Äänet siis toimii kaiken aikaa kuten pitää. TV:stä tulee myös kokoajan äänet niinkuin kuuluu jos haluaa sieltä kuunnella. Eli olisiko tuossa enemmänkin kyse nyt sitten vahvarin ominaisuuksista.
 
Vastaus: PlayStation 4 -- PSN-koodilunastuksien pitäisi pääosin jo toimia

Miten joillain muilla noissa PS4-streameissa ei ole niitä ylisuuria reunuksia niinkuin minulla kun striimaan?
 
Ylös Bottom