Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 4

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Haason viestiin vastaten, eikös nykysukupolvessakin osaa peleistä pyöritetty eri konsolilla eri resoluutiolla, jolloin tarkemmalla resoluutiolla pyöritettävällä konsolilla oli karsittu piirtoetäisyyttä ja erilaisia efektejä.

Edelleen nykyinen sukupolvi on niin erilainen, että vaikea on vertailla. Cell on ollut sellainen kirosana niin monille kehittäjille, että vaikea sanoa, mistä mikäkin ero on milloinkin johtunut.

Voitko heittää linkkiä, missä pelissä on viimeksi ollut yli 2 kertainen pikselimäärä x360 ja ps3:n välillä. En itse ainakaa muista tälläistä.

Kaikki huhut, mitä tähän asti on vuotanut, ei kyllä lupaile sitä, että X1:n versiot jyrää näteimmillä grafiikoilla ja pitemmillä piirtoetäisyyksillä alhaisemman resoluution vuoksi.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Kyllä PS4:n tasoisen laitteen luulisi yltävän tuohon 1080p ja 60 fps, mutta katotaan.
Rikkinäisen levyn efekti uhkaa kohdallani, mutta sanotaan nyt vielä kerran: totta kai se yltää siihen, jos peli sen ehdoilla suunnitellaan. 1080p@60 fps -pelejä on PS3:llakin, joskin iso taitaa olla 2D-pelejä, jotka vaativat vähemmän vääntöä muutenkin.

Niin, tämä on nyt vähän hölmöä ottaa esiin joka kerta. Jos resoluutio ei kerro paljoakaan, niin olisitko valmis ostamaan KZ shadow fallin natiivi 320x200 resoluutiolla? (Vähän samanlaista kikkailua kun tuo tetris esimerkki).
Esimerkki oli totta kai kärjistetty, mutta ihan tällaisiin äärimmäisyyksiin ei sentään ole tarvetta seuraavassa sukupolvessa mennä. Uskoisin, että 1280x720 tulee olemaan se ehdoton minimi kummalla laitteella tahansa. Mutta PS4:n/Xbox Onen 720p-pelikin näyttää kuitenkin paremmalta kuin tässä sukupolvessa, koska tosiaan noita erilaisia efektejä, jälkikäsittelykikkoja, piirtoetäisyyttä, tekstuurien ja objektien yksityiskohtaisuutta jne. voidaan kasvattaa. Siksi pelkkään resoluutioon tuijottaminen on mielestäni vähän turhaa.

En tiedä, onko vertailu välttämättä edes kovinkaan validi, mutta Gran Turismo 5:llä voi jokainen testata, mikä on 1280x720- ja 1280x1080*-tarkkuuksien ero. 720p:llä on käytössä nelinkertainen koko ruudun reunanpehmennys, 1080p:tä käytettäessä 2xQAA, joka sahalaitojen lisäksi syö myös hieman tekstuurien tarkkuutta. Periaatteessa jotain tällaista saattaisi tapahtua seuraavassa sukupolvessa monialustapeleissä. Tai sitten ei.

* 1280x1080 ei ole typo, vaan se on GT5:n todellinen renderöintitarkkuus. Kuva skaalataan sen jälkeen täyteen 1920x1080-tarkkuuteen.

The game still renders at native 720p with 4x multi-sampling anti-aliasing (MSAA) when your XMB is set to 720p mode, while the resolution shifts to 1280x1080 with 2x quincunx (QAA) when the 1080p mode is engaged. So we're not seeing anything like native 1080p resolution here, but you are getting a 50 per cent increase in the number of pixels rendered.

Thin objects and specular highlights such as the sheen on the beautifully rendered cars (one of the most important elements in the game's visual make-up) definitely benefit from the increase in resolution, adding to the precision look of the game. However, up against the 4x MSAA of the 720p mode, the combination of the upscaling from 1280 to 1920 pixels in width, along with the use of quincunx anti-aliasing, does serve to make textures look a touch more blurred.

Tarkempia tietoja löytää Digital Foundryn GT5-analyysistä.

Jos sen vuoksi pelimekaniikka tai grafiikat (karkit) alkavat kärsiä suunniteltua enemmän, niin sitten sitä lasketaan (aina tuohon 720p asti). En millään jaksa uskoa, että esimerkiksi X1:llä pelillä x on helvetin hienot karkit 720p resolla ja PS4:lle helvetin ruma 1080p resolla. Siinä vaan nyt ei olisi mitään järkeä.
Hyvin tiivistetty. Jaan tämän uskon kanssasi, ja pidän erittäin epätodennäköisenä sitä, että monialustapelin PS4-versiossa nostettaisiin resoluutiota vain sen nostamisen ilosta, ja karsittaisiin sen takia muusta näyttävyydestä.

Haason viestiin vastaten, eikös nykysukupolvessakin osaa peleistä pyöritetty eri konsolilla eri resoluutiolla, jolloin tarkemmalla resoluutiolla pyöritettävällä konsolilla oli karsittu piirtoetäisyyttä ja erilaisia efektejä.
Ihan näin yksinkertaista se ei sentään ole. Satoja monialustavertailuja olen lukenut, ja sen perusteella väitän, että tuollaiset tapaukset ovat olleet varsin harvinaisia. Suurin osa eroista on liittynyt reunanpehmennykseen (esim. PS3-versiossa sitä ei ole ollut tai se on ollut tekstuurien tarkkuuden syövää Quincunx-suttua), varjostuksiin, SSAO-efektin käyttöön, läpinäkyvyysefekteihin (PS3:lla ne renderöitiin yleensä vain neljännestarkkuudella, joka johti "legopalikkaefektiin" esim. savun kanssa) jne.

Voitko heittää linkkiä, missä pelissä on viimeksi ollut yli 2 kertainen pikselimäärä x360 ja ps3:n välillä. En itse ainakaa muista tälläistä.
Luulen, että tästä kaikkien karkein esimerkki on muutaman vuoden takainen Ghostbusters, jonka PS3-versiossa oli (ennen päivitystä) puhtaan matemaattisesti vain n. 56-prosenttia X360-version pikselimäärästä.

PS3 Ghostbusters is rendering 518,400 pixels per frame. Xbox 360 is managing 921,600...

Eli aivan kaksinkertaiseen pikselimäärään ei sentään päästy siinäkään tapauksessa, ja onneksi tuo peli on erittäin, erittäin harvinainen poikkeus. Yleensä ero natiivitarkkuudessa on ollut vain joitain prosentteja.

PS. Shuhei Yoshida varmisti tweettauksessaan sen, minkä monet varmasti jo arvasivatkin, eli PS4:n v1.50-päivitys ladataan huomaamaattomasti taustalla. Eli jos sieltä kaupasta tarttui konsolin lisäksi yksikään peli mukaan, niin ei muuta kuin saman tien pelaamaan, ja käyttöjärjestelmäpäivitys lataa itsensä siinä sivussa sitten.

Hey @yosp can I Download the 300mb patch in the background while I plays single player on a game?

@FjN93 yes

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Musta ei ole mitenkään todennäköistä että ps4:lla olisi valittavissa joku silmäkarkimpi 720p tila peleissä tai että ps4:lla lähdettäisiin 720p/30 fps:llä liikkeelle.

Todennäköistä on että ps4 pystyy kenties joidenkin alkusäätöjen jälkeen normisti 1080p/30fps tasoon ja sillä mennään.

Tämän sukupolven ja gran turismon tilanne optioissa on ihan eri asia, en usko että sitä uudessa sukupolvessa nähdään.

Sen sijaan alkaa vahvasti näyttää siltä että kilpailijan leirissä tilanne on huonompi. Skaalattua 1080p matskua näyttäisi olevan luvassa.
 
PlayStation 4 [Hype]

Käyttöjärjestelmäpäivitys v1.50 on jo ladattavissa, vaikka konsolin julkaisuun on aikaa kolmatta viikkoa.

Jos julkaisupäivän palvelinruuhka pelottaa, kannattaa firmware-päivitys ladata USB-kepukalle jo nyt.

PS3-päivityksien tapaan tarjolla on sekä ns. delta-päivitys (kokoa n. 300 megaa) että ihan täysi päivityspaketti (800+ megaa). Näistä pitää ladata nimenomaan tuo jälkimmäinen, jos USB-medialta tahtoo päivittää.

Update! Näemmä ei menekään ihan suoraan PS3:n tapaan, sillä tuo suurempi möykky on jonkinlainen recovery-päivitys. Voi siis ollakin, että tuon pienemmän lataus riittää myös USB-medialta päivitettäessä.

Lähde: NeoGAF
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Ensimmäisen kerran esillä aito pelikotelo levyn kera (Knack). Sininen väri selkein viesti alustasta, muuten näyttää samalta kuin ennenkin.

[video=youtube_share;2Vf53t2F-3U]http://youtu.be/2Vf53t2F-3U[/video]
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Ensimmäisen kerran esillä aito pelikotelo levyn kera (Knack). Sininen väri selkein viesti alustasta, muuten näyttää samalta kuin ennenkin.

[video=youtube_share;2Vf53t2F-3U]http://youtu.be/2Vf53t2F-3U[/video]

Vaatii Knack sitten raikkaat 37 gigaa kovalevytilaa. Hirvittää jo ajatella mitä myöhemmät pelit vaatii, puhumattakaan Store-peleistä. Pitänee alkaa tosissaan selvittelemään HDD:n hintoja yli teran levyissä. Eiköhän se ole EU-julkaisuun mennessä kuitenkin jonkinlaista tietoa olemassa miten ison lätyn tohon saa, joten on heti pistää sisään isoin mikä on budjettiin sopiva. SSD himottas, mutta 750GB näyttäs olevan isoin, joka on vielä järkevän hintainen, mutta 250GB lisätilaa nyt tunnu missään.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Vaatii Knack sitten raikkaat 37 gigaa kovalevytilaa. Hirvittää jo ajatella mitä myöhemmät pelit vaatii, puhumattakaan Store-peleistä. Pitänee alkaa tosissaan selvittelemään HDD:n hintoja yli teran levyissä. Eiköhän se ole EU-julkaisuun mennessä kuitenkin jonkinlaista tietoa olemassa miten ison lätyn tohon saa, joten on heti pistää sisään isoin mikä on budjettiin sopiva. SSD himottas, mutta 750GB näyttäs olevan isoin, joka on vielä järkevän hintainen, mutta 250GB lisätilaa nyt tunnu missään.

Totta. Kannattaa varmaan heti vaan lyödä sisään niin suuri levy kuin vain kaupasta löytyy ja vielä inhimilliseen hintaan. Väitän silti, ettei kovalevyn tilantarvetta kannata miettiä pelkästään perinteisellä mallilla. Pelit voi ladata taustalla uudestaan muuta pelatessa/koneen idlatessa ja pelaamaan pääsee vieläpä kesken latauksen. Kun nettiyhteydet ovat nopeutumaan päin, voi tälläiset ratkaisut tehdä peleistä nopeasti kertakäyttöviihdettä, jota ei pitkään säilötä kovalevyllä ilman painavaa perustetta. Puoleen teratavuun mahtuu kuitenkin se 10 kpl AAA-pelejä nykyisellä mitoituksella, tarkan miehen peluutukselle ihan riittävä nyt alkuun ainakin ja em. uudenlainen käytäntö huomioiden.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

mistä osoitteesta päivityksen voi ladata? löytyykö päivitys playstasionin omalta suomenkielisiltä sivuilta?
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Vaatii Knack sitten raikkaat 37 gigaa kovalevytilaa.

Tekisi mieli tietää, kuinka nopeasti tuollainen jättimöhkäle asentuu levyltä koneelle. Vielä enemmän tosin haluaisin olla tietoinen tarkasta ajasta, jonka jälkeen pystyn aloittamaan esim. Knackin kanssa leikkimisen, asennuksen vielä hyrrätessä taustalla. 5, 10, 15 -minuutin kuluttua levyn sisälle laitosta? Onko noista julkaisupelien käynnistys ajoista minkäänlaista faktaa jo julkaistu jonnekin?
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Vielä enemmän tosin haluaisin olla tietoinen tarkasta ajasta, jonka jälkeen pystyn aloittamaan esim. Knackin kanssa leikkimisen, asennuksen vielä hyrrätessä taustalla. 5, 10, 15 -minuutin kuluttua levyn sisälle laitosta? Onko noista julkaisupelien käynnistys ajoista minkäänlaista faktaa jo julkaistu jonnekin?
Tarkkoja tietoja edelleen odotellaan, mutta arvaan valistuneesti, että joissain peleissä asennus tapahtuu täysin huomaamattomasti ja joissain voi olla jonkin mittainen pakollinen alkuasennus.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä." Ampu tulloo kuitennii.

Kun seuraavassa sukupolvessa fyysisten pelien rooliksi jää vain asennusmediana toimiminen, voisiko joku ystävällinen kertoa ihmisapinalle, mitä käytännön hyötyä tästä on. Onko tarkoitus vain säästää Blu-ray -lukijaa vai mikä nyt on, kun ei voi perinteisesti levyltä pelata? Vai onko syynä vain halu siirtyä vähitellen kohti täysin digitaalista softajakelua?

Kiitos ja anteeksi.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Kun seuraavassa sukupolvessa fyysisten pelien rooliksi jää vain asennusmediana toimiminen, voisiko joku ystävällinen kertoa ihmisapinalle, mitä käytännön hyötyä tästä on.

Toimii sekä asennusmediana että todisteena käyttöoikeudesta. Eli perinteinen DRM: voidaksesi pelata, sinulla täytyy olla levy asemassa.

Sikäli kuin olen ymmärtänyt, niin tuo "asennus" on enemmänkin kopiointia välimuistiin, eli dataa kopsaillaan kovalevylle sitä mukaa kuin sitä ladataan blu-raylta. Alkuun lataaminen on vähän hitaampaa (koska BD-levyltä ei lueta yhtä nopeasti kuin kovalevyltä), mutta vähitellen pelaamisen aikana kaikki on saatu kirjoitettua nopeammalle tallennusvälineelle. Kaikki tapahtuu taustalla pelaajan huomaamatta. Ja koska tällaiseen kakuttamiseen on varattu kovalevyltä vain 50 gigaa, dataa ei tarvitse erikseen käydä hävittämässä, vaan se katoaa seuraavaa peliä pelatessa.

Jotenkin kyllä itsestä alkaa tuntua siltä, että PS4:llä siirryn pääasiassa online-jakelun hyödyntäjäksi. Tarttee siis ihan ensimmäiseksi hankkia isompi kovo.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Käsittääkseni se saksalainen sivusto varmisti että sinne saa myös 15mm paksun kovon. Itse tilasin juuri teran kovon.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Mikäli PS4 ottaa sisäänsä 15mm korkeita kovoja, niin tässä voisi olla oma valinta: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-Green-2-TB-2-5-SATA-II-kovalevy-SATA-vaylaan

Täytyy nyt kuitenkin odotella vielä faktoja ennen tilauksen sisään pistämistä. Todennäköistähän kuitenkin on, että tuo 15mm on aivan liian korkea.

Muistan lukeneeni et ps4 huolii vain 12,5mm levyjä sisäänsä, joten tuo levy ei mahdu pleikkariin.

Miksei sony voinu antaa mahdollisuutta käyttää usb kovoja peleille niinkuin xbone ja wiiU, toki noissa ei sitten tuota sisäistä kovoa vaihdetakkaan.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Käyttöjärjestelmäpäivitys v1.50 on jo ladattavissa, vaikka konsolin julkaisuun on aikaa kolmatta viikkoa.
Tarkempi tutkiskelu on osoittanut, että kyseessä olikin edelleen v1.00, ja Sony veti päivityksen jo pois jakelusta.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Sen sijaan alkaa vahvasti näyttää siltä että kilpailijan leirissä tilanne on huonompi. Skaalattua 1080p matskua näyttäisi olevan luvassa.

No siis Forza5 lanseerauspelinä pyörii natiivi 1080p 60fps. Tuo on hyvä esimerkki siitä että jopa launch pelit voivat pyöriä 1080p. Ja mitä tuleman pitää, niin vaikka 3rd party pelit pyörii nyt x-boksin julkistuksessa 720p, ei tarkoita sitä, että vuoden päästä tulevat pelit pyörisivät 720p (tai 900p). Kunhan kaikki oppivat (ja työkalut paranee) esramnin käytön sujuvasti, niin eiköhän ne 1080p pelit ole arkipäivää esim. vuoden päästä.

Konsolisukupolvi kestää kuitenkin minimi 5 vuotta, joten miksi keskittyä ensimmäisten kuukausien julkistuksiin ja vetää siitä johtopäätökset hamaan tulevasuuteen.
 
Vastaus: PlayStation 4 [Hype]

Käsittääkseni se saksalainen sivusto varmisti että sinne saa myös 15mm paksun kovon. Itse tilasin juuri teran kovon.

Tuohan olisi erittäinkin hienoa, mutta olisiko sulla pistää lähdelinkkiä?

Mulle kyseisen unboxing-videon esiintyjä nimittäin kertoi, että PS4:ssä on 12,5 mm paksu levy:
Its a 12,5 mm HDD inside the PS4. Replacement looks pretty easy. We will make an indept Video about it (of course with english subtitles).
http://www.youtube.com/user/UdettoCBS/discussion

Hienoahan se olisi, jos levytelakkaan silti mahtuisi jöötimpikin limppu. Itse olen nähnyt tietoja, joiden mukaan tuo ei kuitenkaan onnistuisi:

Da es vermehrt Fragen zur Festplatte gab, hier ein paar Infos: In der Debug-PS4 steckt eine HGST (Western Digtal) 2,5-Zoll-Platte mit 500 Gigabyte Speicher und 5.400 Umdrehungen. Wichtige Info für alle Bastler: Es passen nur Platten mit einer maximalen Höhe von 12,5 Millimeter ins Gehäuse.
http://new.livestream.com/accounts/3796398/events/2475845

Upgrade Options

Type: SATA based 2.5 inch laptop HDDs
Height: Between 9mm and 12.5mm
Prices: At the time of writing, the sweet spot is 1TB or 2TB drives. There is essentially no premium on larger drives right now (meaning two 1TB drives cost about the same as a single 2TB).

NOTE: 1.5TB is currently the maximum you can fit into a PS4.
http://www.gamepur.com/news/12500-ps4-hard-drive-tech-specs-upgrade-advice-performance-and-more.html

The criteria that needs to be met are:

*Height – 12.5mm or lower
*Drive Size – 2.5-inch laptop drive
*Interface – SATA 3.0Gb/s or faster (if you find a drive with a faster interface, it will not increase performance)
*Drive Speed – 5,400 RPM or faster
http://www.psnation.org/2013/10/25/upgrade-your-ps4-hard-drive/
 
Ylös Bottom