Vastaus: PlayStation 4 [Hype]
Kyllä PS4:n tasoisen laitteen luulisi yltävän tuohon 1080p ja 60 fps, mutta katotaan.
Rikkinäisen levyn efekti uhkaa kohdallani, mutta sanotaan nyt vielä kerran: totta kai se yltää siihen, jos peli sen ehdoilla suunnitellaan. 1080p@60 fps -pelejä on PS3:llakin, joskin iso taitaa olla 2D-pelejä, jotka vaativat vähemmän vääntöä muutenkin.
Niin, tämä on nyt vähän hölmöä ottaa esiin joka kerta. Jos resoluutio ei kerro paljoakaan, niin olisitko valmis ostamaan KZ shadow fallin natiivi 320x200 resoluutiolla? (Vähän samanlaista kikkailua kun tuo tetris esimerkki).
Esimerkki oli totta kai kärjistetty, mutta ihan tällaisiin äärimmäisyyksiin ei sentään ole tarvetta seuraavassa sukupolvessa mennä. Uskoisin, että 1280x720 tulee olemaan se ehdoton minimi kummalla laitteella tahansa. Mutta PS4:n/Xbox Onen 720p-pelikin näyttää kuitenkin paremmalta kuin tässä sukupolvessa, koska tosiaan noita erilaisia efektejä, jälkikäsittelykikkoja, piirtoetäisyyttä, tekstuurien ja objektien yksityiskohtaisuutta jne. voidaan kasvattaa. Siksi pelkkään resoluutioon tuijottaminen on mielestäni vähän turhaa.
En tiedä, onko vertailu välttämättä edes kovinkaan validi, mutta Gran Turismo 5:llä voi jokainen testata, mikä on 1280x720- ja 1280x1080*-tarkkuuksien ero. 720p:llä on käytössä nelinkertainen koko ruudun reunanpehmennys, 1080p:tä käytettäessä 2xQAA, joka sahalaitojen lisäksi syö myös hieman tekstuurien tarkkuutta. Periaatteessa jotain tällaista
saattaisi tapahtua seuraavassa sukupolvessa monialustapeleissä. Tai sitten ei.
* 1280x1080 ei ole typo, vaan se on GT5:n todellinen renderöintitarkkuus. Kuva skaalataan sen jälkeen täyteen 1920x1080-tarkkuuteen.
The game still renders at native 720p with 4x multi-sampling anti-aliasing (MSAA) when your XMB is set to 720p mode, while the resolution shifts to 1280x1080 with 2x quincunx (QAA) when the 1080p mode is engaged. So we're not seeing anything like native 1080p resolution here, but you are getting a 50 per cent increase in the number of pixels rendered.
Thin objects and specular highlights such as the sheen on the beautifully rendered cars (one of the most important elements in the game's visual make-up) definitely benefit from the increase in resolution, adding to the precision look of the game. However, up against the 4x MSAA of the 720p mode, the combination of the upscaling from 1280 to 1920 pixels in width, along with the use of quincunx anti-aliasing, does serve to make textures look a touch more blurred.
Tarkempia tietoja löytää
Digital Foundryn GT5-analyysistä.
Jos sen vuoksi pelimekaniikka tai grafiikat (karkit) alkavat kärsiä suunniteltua enemmän, niin sitten sitä lasketaan (aina tuohon 720p asti). En millään jaksa uskoa, että esimerkiksi X1:llä pelillä x on helvetin hienot karkit 720p resolla ja PS4:lle helvetin ruma 1080p resolla. Siinä vaan nyt ei olisi mitään järkeä.
Hyvin tiivistetty. Jaan tämän uskon kanssasi, ja pidän erittäin epätodennäköisenä sitä, että monialustapelin PS4-versiossa nostettaisiin resoluutiota vain sen nostamisen ilosta, ja karsittaisiin sen takia muusta näyttävyydestä.
Haason viestiin vastaten, eikös nykysukupolvessakin osaa peleistä pyöritetty eri konsolilla eri resoluutiolla, jolloin tarkemmalla resoluutiolla pyöritettävällä konsolilla oli karsittu piirtoetäisyyttä ja erilaisia efektejä.
Ihan näin yksinkertaista se ei sentään ole. Satoja monialustavertailuja olen lukenut, ja sen perusteella väitän, että tuollaiset tapaukset ovat olleet varsin harvinaisia. Suurin osa eroista on liittynyt reunanpehmennykseen (esim. PS3-versiossa sitä ei ole ollut tai se on ollut tekstuurien tarkkuuden syövää Quincunx-suttua), varjostuksiin, SSAO-efektin käyttöön, läpinäkyvyysefekteihin (PS3:lla ne renderöitiin yleensä vain neljännestarkkuudella, joka johti "legopalikkaefektiin" esim. savun kanssa) jne.
Voitko heittää linkkiä, missä pelissä on viimeksi ollut yli 2 kertainen pikselimäärä x360 ja ps3:n välillä. En itse ainakaa muista tälläistä.
Luulen, että tästä kaikkien karkein esimerkki on muutaman vuoden takainen Ghostbusters, jonka PS3-versiossa oli (ennen päivitystä) puhtaan matemaattisesti vain n. 56-prosenttia X360-version pikselimäärästä.
PS3 Ghostbusters is rendering 518,400 pixels per frame. Xbox 360 is managing 921,600...
Eli aivan kaksinkertaiseen pikselimäärään ei sentään päästy siinäkään tapauksessa, ja onneksi tuo peli on erittäin, erittäin harvinainen poikkeus. Yleensä ero natiivitarkkuudessa on ollut vain joitain prosentteja.
PS.
Shuhei Yoshida varmisti tweettauksessaan sen, minkä monet varmasti jo arvasivatkin, eli PS4:n v1.50-päivitys ladataan huomaamaattomasti taustalla. Eli jos sieltä kaupasta tarttui konsolin lisäksi yksikään peli mukaan, niin ei muuta kuin saman tien pelaamaan, ja käyttöjärjestelmäpäivitys lataa itsensä siinä sivussa sitten.
Hey @yosp can I Download the 300mb patch in the background while I plays single player on a game?
@FjN93 yes
Lähde:
Eurogamer