Vastaus: PlayStation 4
Onko siis ps4:ssakin useiden minuuttien odottelua, jotta haluaa saada taiottua tyhjää tilaa koneelle, vai onko hommaan tehty vihdoinkin nykyaikainen ratkaisu?
Tuossahan jo vastasinkin, että kymmenien gigojen pelikin poistui parissa sekunnissa.
Onko muutenkin ps4:ssa järkevämpi tiedostojen (tallennukset, päivitykset, lokaalien dlc-tiedostojen) hallinta ps3-verrattuna, jossa se oli pirstoutunut useampaan paikkaan (pelilista, tallennukset, pelitietojen hallinta(tms.) ), vai pystyykö tiedostoja hävittämään yksinkertaisemmin?
DLC:n suhteen en osaa sanoa juuta enkä jaata, koska yhteenkään peliini ei ole DLC:tä vielä saatavilla. Päivitykset sulautuvat pelidataan, eli ainoa vaihtoehto on poistaa peli kokonaisuudessaan. Tallennukset ovat erillisesti hallittavissa (kopiointi/poisto paikallisesti, Online Storagessa tai USB-medialla) hoituvat Settings-valikon alta löytyvästä Application Saved Data Management -valikosta. Vastaa hyvin pitkälle PS3:n Saved Data Utility (PS3) -valikkoa. PS3:n tyylistä Game Data Utility -valikkoa ei siis enää vaikuttaisi olevan.
On siis mielestäni mennyt yksinkertaisempaan suuntaan, vaikka jotkut saattavat jäädä kaipaamaan mahdollisuutta yksittäisten päivitysten poistoon.
Lisäksi pelien asennuksista, eli millainen tuo operaatio käytännössä on? Pääseekö peliä pelaamaan "heti" ja peli asentuu taustalla, vai onko ihan suhteellisen tuttua odottelua ja asennuspalkin tuijottelua ensimmäisellä käynnistyskerralla?
Levy sisään, asennus alkaa saman tien taustalla, ja siihen asti kunnes asennus on valmis, voi PS4:ä käyttää ihan normaalisti. Asennuksen päätyttyä peli käynnistyy. Se lopullinen täysasennus tapahtuu täysin huomaamattomasti pelin taustalla sitten. Seuraavilla kerroilla pelilevyllä oleva pelikin käynnistyy saman tien. Riippuu sitten pelistä, onko siinä alussa jotain pakollisia julkaisijalogoja yms. juttuja, jotka tuovat käynnistykselle lisäpituutta. Knackilla kestää (asennuksen jälkeen) n. 40 sekuntia, jotta ollaan pelin päävalikossa, kun taas Killzone on pelivalmiina jo noin 12 sekunnissa - which is very nice!
Ohhoh, vaikuttavaa. Oletin jotain 15-30min aikaa, ennen kuin pääsee pelaamaan. Yllättävää sikäli, että dataa siirtyy järjestelmään noin nopeasti tarvittava määrä pelaamisen aloittamiseksi.
Nuo alkuasennukset tuntuvat olevan verrattain pieniä. Vaikea arvioida, kuinka pitkään se varsinainen täysasennus kestää. Ei ole ollut tarvetta kellotella sitä, koska pelaamaan pääsee niin nopeasti.
Yksi pieni käytettävyyshölmöys tuossa PS4:ssä kuitenkin on. Kun Storesta lataa digipelin, ei se edelleenkään ole suoraan valmiiksi päivitetty, vaan pelin ohella latauslistaan tupsahtaa myös mahdollinen patchikin. Vaan toisin kuin PS3:lla tai Vitalla, PS4:llä voi ladata useita tiedostoja yhtä aikaa, ja totta kai se pieni päivitys tulee perille ennemmin kuin se useiden gigojen peli. Vaan jo heti päivityksen saavuttua ruudulle pompsahtaa "<pelin nimi> Ready to install" -ilmoitus, josta voisi luulla pelin olevan asennettu ja valmis pelattavaksi. Vaan totta kai kyse on tuossa vaiheessa vasta siitä päivityksestä, ja jos sen notifikaation kautta yrittää pelin käynnistää, tuleekin vain "loputon" Installing Application -ruutu. Toki se siitä etenisi, kunhan se pelikin on kokonaan ladattu. Tilanteesta toki toki pakittaa ympyränapilla, mutta ensimmäisellä kerralla tuo kieltämättä hämäsi.
Aika jännää, että tuollainen kömmähdys on käynyt, koska Vitalla asia on hoidettu siten, ettei päivitystä voi asentaa ennen peliä. Toivottavasti Sony keksii tuohon jonkinlaisen ratkaisun. Vaihtoehtona voisi tosiaan olla Vita-tyyppinen menettely tai sitten se, ettei päivityksen kautta voi käynnistää peliä, ellei sitä ole asennettu.
Koititko remote playtä wlanin vai netin yli?
Suoraan PS4:ään yhdistäen, eli PS4:stä itsessään tuli ikään kuin langaton tukiasema. Kunhan tässä ehtii ja jaksaa, täytyy kokeilla simuloida todellista etäkäyttöä muodostamalla puhelimen 3G-yhteydestä WLAN-spotti.
Onko remote playn nappeja konffattavissa, vai onko se pelintekijän juttu määritellä oikeat napit?
Näppäimiä ei voi ainakaan vielä konffata mitenkään. Voisi olettaa, että tämä on tulossa jossain vaiheessa, koska niin se kävi Vitallakin.
Ja onko knack niin huono kuin jokapaikassa annetaan ymmärtää?
Ei ainakaan yhden chapterin perusteella. Yksinkertainen ja todella putkimainen se kyllä on ollut tähän asti, mutta ainakin tuosta Vitan ruudulta katsottuna näyttää varsin hyvältä, ja ainoa ruudunpäivitykseen liittyvä ongelma oli pari hyvin lyhyttä repeilyhetkeä yhdessä kohdassa.
Onko edelleen äänellä moniulostulo (samaan aikaan HDMI:stä, että optisesta)?
En tiedä, enkä ole testaamassakaan tätä, sori. (Liian vaivalloista viritellä optinen kaapeli tuonne vahvarin taakse pelkästään tällaista testausta varten.)
Oletko testaillut ohjaimen "move" ominaisuuksia.
Kotioloissa en, koska kamera on edelleen asentamatta. MoonTV:n toimistollahan tuota jo vähän testattiin Playroom-teknolelun kanssa. Siinä tekniikka toimi erittäin hyvin.
Ja kun tuosta ohjaimen valon heijastumisesta telkkariin ollaan oltu huolissaan, niin omalta osaltani voin sanoa, että ihan turha huoli. Tuolla sohvalla normaalissa peliasennossa röhnöttäessäni DS4:n valo kajastaa telkkarista takaisin hyvin himmeästi ja aivan ruudun alaosassa. Käytännössä sitä ei pelin aikana huomaa. Vain kun ruutu on täysin "mustana", voi sen sinisen heijastuksen sieltä erottaa. Mutta tässä varmasti "your mileage may vary" riippuen omasta sijainnista, huoneen valaistuksesta jne.