Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 4

Vastaus: PlayStation 4

mutta olisivatko tahallaan sabotoineet konsoleja tuotantolinjalla?

Tiedä tuosta, mutta ilman palkkaa siellä ei olla taidettu kuitenkaan töitä tehdä tämän Polygonin uutisen mukaan:
Correction: This article originally described the internship as unpaid, but the students were in fact paid the same as a normal Foxconn worker — 1,600 yuan (about $261.62) per month — according to the company and their school, Xi'an Technological University. We've edited the article above to reflect this, and apologize for the error.

http://www.polygon.com/2013/10/10/4823796/report-foxconn-chinese-students-forced-to-manufacture-ps4
 
Vastaus: PlayStation 4

On kyllä mäsän leirissä otettu kovat keinot käyttöön konsolisodan ensiaskelissa :D

Palkata nyt myyriä tekemään viallisia pleikkareita, milläs hyökätään takaisin.
 
Vastaus: PlayStation 4

On kyllä mäsän leirissä otettu kovat keinot käyttöön konsolisodan ensiaskelissa :D

Palkata nyt myyriä tekemään viallisia pleikkareita, milläs hyökätään takaisin.

Varmaan suurin syy on tuo sonyn käyttämä orjatyövoima
 
Vastaus: PlayStation 4

Laitetaan negatiivisuuden sekaan vähän positiivisiakin kokemuksia. Pelasin tuossa aamupäivällä noin puolitoista tuntia Killzone: Shadow Fallia Vitalla Remote Play -yhteyden kautta. Kuvanlaatu oli moitteeton, eikä missään vaiheessa esiintynyt vähäisintäkään pätkimistä, kuvan palikoitumista tai muutakaan ongelmaa. R2/L2/R3/L3-näppäimet olivat oletuksena Vitan takapuolen kosketuslevyssä. Käytännössä jokaiselle oli varattu oma suorakaiteen muotoinen alueensa, jonka hiplaus vastasi sitten tiettyä DS4-näppäintä. Ihan fiksusti kummallekin reunalle oli laitettu pienehkö "safe zone", eli vaikka Vitaa pitäisikin vähän ronskimmin käsissä, ei vahinkokosketuksia pitäisi tuon turva-alueen ansiosta tulla juurikaan. Vitan kosketusnäyttö toimii Dualshock 4:n kosketuslevyn. Killzonessa sillä huiskitaan neljään pääilmansuuntaan ja sillä tavoin valitaan OWLin toimintamoodi.

Jonkin aikaa tuohon kesti tottua, mutta sen jälkeen homma toimi oikein hyvin. Lisäksi K:SF:ssa oli suoraan ilmeisesti pieni RP-optimointi kontrollien suhteen, sillä tähtäys ja ampuminen oli Vitan olkanapeissa, vaikka ne teknisesti vastasivatkin L1/R1-näppäimiä. Suoraan PS4:llä pelatessa näissä näissä hommissa hyödynnetään pädin uusia liipaisimia.

Illemmalla pelasin vielä vajaan tunnin Knackia. Sen kontrollit olivat jo luonnostaankin paljon yksinkertaisemmat, eikä ainakaan tähän mennessä ole ollut tarvetta lääppiä ruutua taikka kosketella takapuolta. Ja siinä missä aamupäivän Killzonet meni olohuoneen nojatuolissa nautiskellen, Knackia pelasin vessassa suljetun oven takana, ja silti tekniikka pelasi täydellisesti.

Mitähän muuta? Kuva- ja videokaappauksetkin onnistuvat Remote Playn aikana, mutta ilmeisesti livestreamausta ei kuitenkaan tueta.

Niin ja sellainen kiva juttu tuli huomattua, että Pulse-kuulokkeet kun liittää DS4-padiin Pulsen omalla "välijohdolla" (joka normaalisti tulee USB-donglen ja äänilähteen välille), toimivat Pulset myös mikrofonin osalta. Ja kun se ääni kulkee tuota piuhaa pitkin, ei edes Pulsen akku kulu. Millainen vaikutus tuolla on ohjaimen akkuun, sitä en tiedä. Tosin koska tuollaisella menettelyllä Pulset ovat "passiivikuulokkeet", ei niiden oma äänenvoimakkuuden säätö toimi, vaan se täytyy hoitaa PS4:n valikoiden kautta.

Joku tuossa kyseli pelien asennus- ja poistoajoista. Ensimmäisellä käynnistyksellä nuo kokeilemani levypelit (Killzone, Knack, COD:G) asensivat arviolta korkeintaan minuutin, jonka jälkeen peli käynnistyi. Ensiasennuksen aikana PS4:ä voi käyttää ihan normaalisti, eli jos se minuutti tuntuu kamalan pitkältä, voi aikaa tappaa vaikka selaimella nettiä.
Mitä pelien poistamiseen tulee, 32 gigan COD:G katosi valikosta noin 1-2 sekunnissa. PS3:n tolkuttoman pitkät poistoajatkin ovat siis poistuneet historiaan PS4:llä.

Kaikkinensa tässä nyt noin kolmen päivän käyttökokemuksella on sanottava, että olen ollut itse erittäin tyytyväinen. Mitään näitä "käyttöjärjestelmä ei toimi" -tyyppisiä ongelmia ei ole tullut vastaan, eikä konsoli itsekseen ole vaapunut mihinkään suuntaan. Ääniohjausta en ole kokeillut, kun PlayStation Cameraa en ole vieläkään jaksanut kytkeä. Ainoat selkeät virhetilanteet tulivat vastaan, kun yritin käynnistää CODin ja samaan aikaan PS4:n mielestä oli PSN-huoltokatko (vaikka esim. kaverilista yms. toimikin). Tuossa tapauksessa peli kaatui heti käynnistyksessä. Ilman nettiä peli toimi normaalisti.

Ghostista oli käytössä yllisveli Tonpalta lainattu US-promo, johon ei ole vielä julkaistu mitään päivitystä. Oletan, että kunhan PSN oikeasti käynnistyy Euroopassakin joskus parin viikon sisään, ei tällaistakaan ongelmaa pitäisi tavallisella loppukäyttäjällä olla. Ja Tonppa tosiaan ehti pelin jo pelata läpikin, ja totesi, että "yllättävän vähän bugeja" siinä oli. Knack ja Killzone ovat ihan EU-myyntiversioita, ja noissa ei tosiaan ole tullut vastaan mitään ongelmaa. Shadow Falliin oli jo yksi päivitys tullut, Knack on edelleen ihan v1.00.

Joten siinäpä noita todellisia ensikäden kokemuksia. Jos herää kysymyksiä, antakaa palaa vaan. :)
 
Vastaus: PlayStation 4

Jos herää kysymyksiä, antakaa palaa vaan. :)

Kyselin aikaisemmin, että kauanko kestää PS4:lla poistaa peliasennus. Ps3:lla ~10 gigan peli häviää kovolta _minuuteissa_, kun taas Xboxilla pelit häviävät sekunnissa.

Onko siis ps4:ssakin useiden minuuttien odottelua, jotta haluaa saada taiottua tyhjää tilaa koneelle, vai onko hommaan tehty vihdoinkin nykyaikainen ratkaisu?

Onko muutenkin ps4:ssa järkevämpi tiedostojen (tallennukset, päivitykset, lokaalien dlc-tiedostojen) hallinta ps3-verrattuna, jossa se oli pirstoutunut useampaan paikkaan (pelilista, tallennukset, pelitietojen hallinta(tms.) ), vai pystyykö tiedostoja hävittämään yksinkertaisemmin?


Lisäksi pelien asennuksista, eli millainen tuo operaatio käytännössä on? Pääseekö peliä pelaamaan "heti" ja peli asentuu taustalla, vai onko ihan suhteellisen tuttua odottelua ja asennuspalkin tuijottelua ensimmäisellä käynnistyskerralla?
 
Vastaus: PlayStation 4

Joku tuossa kyseli pelien asennus- ja poistoajoista. Ensimmäisellä käynnistyksellä nuo kokeilemani levypelit (Killzone, Knack, COD:G) asensivat arviolta korkeintaan minuutin, jonka jälkeen peli käynnistyi. Ensiasennuksen aikana PS4:ä voi käyttää ihan normaalisti, eli jos se minuutti tuntuu kamalan pitkältä, voi aikaa tappaa vaikka selaimella nettiä.
Mitä pelien poistamiseen tulee, 32 gigan COD:G katosi valikosta noin 1-2 sekunnissa. PS3:n tolkuttoman pitkät poistoajatkin ovat siis poistuneet historiaan PS4:llä.

Ohhoh, vaikuttavaa. Oletin jotain 15-30min aikaa, ennen kuin pääsee pelaamaan. Yllättävää sikäli, että dataa siirtyy järjestelmään noin nopeasti tarvittava määrä pelaamisen aloittamiseksi.
 
Vastaus: PlayStation 4

Koititko remote playtä wlanin vai netin yli?

Onko remote playn nappeja konffattavissa, vai onko se pelintekijän juttu määritellä oikeat napit?

Ja onko knack niin huono kuin jokapaikassa annetaan ymmärtää?

Onko edelleen äänellä moniulostulo (samaan aikaan HDMI:stä, että optisesta)?

Oletko testaillut ohjaimen "move" ominaisuuksia.
 
Vastaus: PlayStation 4

Kyselin aikaisemmin, että kauanko kestää PS4:lla poistaa peliasennus. Ps3:lla ~10 gigan peli häviää kovolta _minuuteissa_, kun taas Xboxilla pelit häviävät sekunnissa.

Onko siis ps4:ssakin useiden minuuttien odottelua, jotta haluaa saada taiottua tyhjää tilaa koneelle, vai onko hommaan tehty vihdoinkin nykyaikainen ratkaisu?

Onko muutenkin ps4:ssa järkevämpi tiedostojen (tallennukset, päivitykset, lokaalien dlc-tiedostojen) hallinta ps3-verrattuna, jossa se oli pirstoutunut useampaan paikkaan (pelilista, tallennukset, pelitietojen hallinta(tms.) ), vai pystyykö tiedostoja hävittämään yksinkertaisemmin?


Lisäksi pelien asennuksista, eli millainen tuo operaatio käytännössä on? Pääseekö peliä pelaamaan "heti" ja peli asentuu taustalla, vai onko ihan suhteellisen tuttua odottelua ja asennuspalkin tuijottelua ensimmäisellä käynnistyskerralla?

Luitko TT-2K:n viestiä ollenkaan? Siinähän hän vastasi lähes kaikkiin esittämiisi kysymyksiisi.
(no hate :))
 
Vastaus: PlayStation 4

Ohhoh, vaikuttavaa. Oletin jotain 15-30min aikaa, ennen kuin pääsee pelaamaan. Yllättävää sikäli, että dataa siirtyy järjestelmään noin nopeasti tarvittava määrä pelaamisen aloittamiseksi.

Konsolin suunnittelija Mark Cerny ilmoitti jo helmikuun julkistuksessa kaiken odottelun minimoinnin olevan suunnittelun pohjana PS4:lla. Ei tule yllätyksenä siis. Apuprosessori hoitelee taustalla ja päästää pelaamaan. Keskustelin aiheesta eilen Tonpan kanssa ja hän kertoi samaa kuin Tontsa tuossa ylempänä. Pelaamaan pääsee nopeasti ensiasennuksesta huolimatta.

Videoissa näkee, miten editoitu pätkä uploadataan taustalla ja pelit pyörivät jo päällä. Store on osa käyttöliittymää, eikä oma sovelluksensa. Päivitykset ajetaan taustalla tai koneen ollessa herätevirroilla.

Tähän kun saadaan vielä Gaikai-pilvipalvelu aikanaan mukaan, saadaan välimatka pelaajan ja pelin väliltä kurottua umpeen.
 
Vastaus: PlayStation 4

Onko siis ps4:ssakin useiden minuuttien odottelua, jotta haluaa saada taiottua tyhjää tilaa koneelle, vai onko hommaan tehty vihdoinkin nykyaikainen ratkaisu?
Tuossahan jo vastasinkin, että kymmenien gigojen pelikin poistui parissa sekunnissa. :)

Onko muutenkin ps4:ssa järkevämpi tiedostojen (tallennukset, päivitykset, lokaalien dlc-tiedostojen) hallinta ps3-verrattuna, jossa se oli pirstoutunut useampaan paikkaan (pelilista, tallennukset, pelitietojen hallinta(tms.) ), vai pystyykö tiedostoja hävittämään yksinkertaisemmin?
DLC:n suhteen en osaa sanoa juuta enkä jaata, koska yhteenkään peliini ei ole DLC:tä vielä saatavilla. Päivitykset sulautuvat pelidataan, eli ainoa vaihtoehto on poistaa peli kokonaisuudessaan. Tallennukset ovat erillisesti hallittavissa (kopiointi/poisto paikallisesti, Online Storagessa tai USB-medialla) hoituvat Settings-valikon alta löytyvästä Application Saved Data Management -valikosta. Vastaa hyvin pitkälle PS3:n Saved Data Utility (PS3) -valikkoa. PS3:n tyylistä Game Data Utility -valikkoa ei siis enää vaikuttaisi olevan.

On siis mielestäni mennyt yksinkertaisempaan suuntaan, vaikka jotkut saattavat jäädä kaipaamaan mahdollisuutta yksittäisten päivitysten poistoon.

Lisäksi pelien asennuksista, eli millainen tuo operaatio käytännössä on? Pääseekö peliä pelaamaan "heti" ja peli asentuu taustalla, vai onko ihan suhteellisen tuttua odottelua ja asennuspalkin tuijottelua ensimmäisellä käynnistyskerralla?
Levy sisään, asennus alkaa saman tien taustalla, ja siihen asti kunnes asennus on valmis, voi PS4:ä käyttää ihan normaalisti. Asennuksen päätyttyä peli käynnistyy. Se lopullinen täysasennus tapahtuu täysin huomaamattomasti pelin taustalla sitten. Seuraavilla kerroilla pelilevyllä oleva pelikin käynnistyy saman tien. Riippuu sitten pelistä, onko siinä alussa jotain pakollisia julkaisijalogoja yms. juttuja, jotka tuovat käynnistykselle lisäpituutta. Knackilla kestää (asennuksen jälkeen) n. 40 sekuntia, jotta ollaan pelin päävalikossa, kun taas Killzone on pelivalmiina jo noin 12 sekunnissa - which is very nice!

Ohhoh, vaikuttavaa. Oletin jotain 15-30min aikaa, ennen kuin pääsee pelaamaan. Yllättävää sikäli, että dataa siirtyy järjestelmään noin nopeasti tarvittava määrä pelaamisen aloittamiseksi.
Nuo alkuasennukset tuntuvat olevan verrattain pieniä. Vaikea arvioida, kuinka pitkään se varsinainen täysasennus kestää. Ei ole ollut tarvetta kellotella sitä, koska pelaamaan pääsee niin nopeasti.

Yksi pieni käytettävyyshölmöys tuossa PS4:ssä kuitenkin on. Kun Storesta lataa digipelin, ei se edelleenkään ole suoraan valmiiksi päivitetty, vaan pelin ohella latauslistaan tupsahtaa myös mahdollinen patchikin. Vaan toisin kuin PS3:lla tai Vitalla, PS4:llä voi ladata useita tiedostoja yhtä aikaa, ja totta kai se pieni päivitys tulee perille ennemmin kuin se useiden gigojen peli. Vaan jo heti päivityksen saavuttua ruudulle pompsahtaa "<pelin nimi> Ready to install" -ilmoitus, josta voisi luulla pelin olevan asennettu ja valmis pelattavaksi. Vaan totta kai kyse on tuossa vaiheessa vasta siitä päivityksestä, ja jos sen notifikaation kautta yrittää pelin käynnistää, tuleekin vain "loputon" Installing Application -ruutu. Toki se siitä etenisi, kunhan se pelikin on kokonaan ladattu. Tilanteesta toki toki pakittaa ympyränapilla, mutta ensimmäisellä kerralla tuo kieltämättä hämäsi.

Aika jännää, että tuollainen kömmähdys on käynyt, koska Vitalla asia on hoidettu siten, ettei päivitystä voi asentaa ennen peliä. Toivottavasti Sony keksii tuohon jonkinlaisen ratkaisun. Vaihtoehtona voisi tosiaan olla Vita-tyyppinen menettely tai sitten se, ettei päivityksen kautta voi käynnistää peliä, ellei sitä ole asennettu.

Koititko remote playtä wlanin vai netin yli?
Suoraan PS4:ään yhdistäen, eli PS4:stä itsessään tuli ikään kuin langaton tukiasema. Kunhan tässä ehtii ja jaksaa, täytyy kokeilla simuloida todellista etäkäyttöä muodostamalla puhelimen 3G-yhteydestä WLAN-spotti.

Onko remote playn nappeja konffattavissa, vai onko se pelintekijän juttu määritellä oikeat napit?
Näppäimiä ei voi ainakaan vielä konffata mitenkään. Voisi olettaa, että tämä on tulossa jossain vaiheessa, koska niin se kävi Vitallakin.

Ja onko knack niin huono kuin jokapaikassa annetaan ymmärtää?
Ei ainakaan yhden chapterin perusteella. Yksinkertainen ja todella putkimainen se kyllä on ollut tähän asti, mutta ainakin tuosta Vitan ruudulta katsottuna näyttää varsin hyvältä, ja ainoa ruudunpäivitykseen liittyvä ongelma oli pari hyvin lyhyttä repeilyhetkeä yhdessä kohdassa.

Onko edelleen äänellä moniulostulo (samaan aikaan HDMI:stä, että optisesta)?
En tiedä, enkä ole testaamassakaan tätä, sori. (Liian vaivalloista viritellä optinen kaapeli tuonne vahvarin taakse pelkästään tällaista testausta varten.)

Oletko testaillut ohjaimen "move" ominaisuuksia.
Kotioloissa en, koska kamera on edelleen asentamatta. MoonTV:n toimistollahan tuota jo vähän testattiin Playroom-teknolelun kanssa. Siinä tekniikka toimi erittäin hyvin.

Ja kun tuosta ohjaimen valon heijastumisesta telkkariin ollaan oltu huolissaan, niin omalta osaltani voin sanoa, että ihan turha huoli. Tuolla sohvalla normaalissa peliasennossa röhnöttäessäni DS4:n valo kajastaa telkkarista takaisin hyvin himmeästi ja aivan ruudun alaosassa. Käytännössä sitä ei pelin aikana huomaa. Vain kun ruutu on täysin "mustana", voi sen sinisen heijastuksen sieltä erottaa. Mutta tässä varmasti "your mileage may vary" riippuen omasta sijainnista, huoneen valaistuksesta jne.
 
Vastaus: PlayStation 4

Lisäksi pelien asennuksista, eli millainen tuo operaatio käytännössä on? Pääseekö peliä pelaamaan "heti" ja peli asentuu taustalla, vai onko ihan suhteellisen tuttua odottelua ja asennuspalkin tuijottelua ensimmäisellä käynnistyskerralla?

Kannattaa myös sitten huomioida et vaik kone näyttää et peliasennettu niin se lataa vielä joitain tiettyjä osioita peliin esim textuureja. Tässä hyvä esimerkki [video=youtube;ZC0Tt9BpJGc]http://www.youtube.com/watch?v=ZC0Tt9BpJGc[/video]
 
Vastaus: PlayStation 4

TT-2k:

Oletko havainnut itse tuota PS4-pelien mahdollista "haaleutta"? Monissa videossa kuva näyttää tosiaan haalealta jostain kumman syystä.
 
Vastaus: PlayStation 4

Kannattaa myös sitten huomioida et vaik kone näyttää et peliasennettu niin se lataa vielä joitain tiettyjä osioita peliin esim textuureja.
Tosiaan tuossa videollakin näkyvä asennus on se ns. ensiasennus. Se ei todellakaan siinä vaiheessa ole latonut Pleikkarin kiintolevylle kuin vasta murto-osan pelidatasta. Loput asennellaan huomaamatta taustalla, ja se voi sitten johtaa joidenkin pelien ensiminuuteilla tuollaiseen ilmiöön, että kaikki tarkemmat tekstuurit eivät ole vielä ehtineet asentua.

Oletko havainnut itse tuota PS4-pelien mahdollista "haaleutta"? Monissa videossa kuva näyttää tosiaan haalealta jostain kumman syystä.
En. Tosin kaikki pelini ovat olleet niin värikylläisiä muutenkin, ettei niitä haaleiksi saisi varmaan tekemälläkään. Varsinkin Trine 2 on sellaista mannaa silmille että huh-huh!

PS. Tuo Ghostsin kaatumisongelma todellakin liittyy ihan vaan siihen, ettei PSN ole varsinaisesti PS4:n osalta Euroopassa vielä käytössä. Kokeilin tuossa huvikseni jenkkitunnuksella, ja sillä kaikki toimi kuten pitääkin.

PPS. Toisin kuin Nisupulla sanoi, Store on edelleen kyllä erillinen sovellus, jos tarkkoja ollaan. Se vaan toimii niin hurjan paljon nopeammin kuin PS3:lla, että se saattaa antaa kuvan suoraan käyttöliittymään sulautetusta toiminnosta. Mutta kun tosiaan PS-nappia tuplanäpäyttää (=pikavaihto kahden viimeksi käytetyn sovelluksen välillä), hypätään vaikkapa pelistä suoraan Storeen ja takaisin. Ja jopa tuo vaihtokin on käytännössä täysin välitön.
 
Vastaus: PlayStation 4

Kannattaa myös sitten huomioida et vaik kone näyttää et peliasennettu niin se lataa vielä joitain tiettyjä osioita peliin esim textuureja.
....

mä en nyt ymmärrä miten tää liittyy mitenkään... mihinkään...

totta kai se lataa tekstuureja pelin aikana (jos ei pelilevyltä niin laitteen kovalevyltä), eihän se nyt herran jestas voi mitenkään saada 30 gigan edestä tavaraa kerralla 8 gigan keskusmuistiin. Vaikka nykynuoret puhuvatkin kovalevyistä (ja muista tallennustiloista) "muistina", ei näitä asioita saa sekoittaa keskenään. Asennus siis yksinkertaisesti vain siirtää paljon käytettävää pelidataa pelilevyltä konsolin kovalevylle, josta sitä on nopeampi lukea. Kovalevyltä joudutaan siis edelleen "lataamaan" tiedostoja, ja joskus sekin hidastelee pelimoottoreista riippuen eri tavalla, esim. jos kerralla pitää lukea useita tiedostoja muistiin.
 
Ylös Bottom