Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Tähän mennessä joka sukupolvessa on ensimmäisen vuoden aikana ilmestynyt vain vähän aiempaa hienompia pelejä ja tehot on otettu käyttöön vasta myöhemmin.

En nyt ihan näinkään sanoisi. Kyllä siellä on ollut aina heti selvän pesäeron aiempaan sukupolveen tehneitä teoksia. Otetaan esimerkiksi Tekken (PS1), SSX (PS2), MotorStorm (PS3) ja Killzone (PS4).

Tällä kertaa en tiedä voidaanko samalla tavalla kuvailla hyppäystä kuin aiemmin on voitu tehdä, vai tarvitaanko siihen kaveriksi sitten >65" näyttöpaneeli vääntämään rautalangasta. Kenties se suurin hyppäys voi löytyä VR-visiirin sisältä.
 
Kyllähän omasta mielestä myös pelit hieman kehittyvät graafisesti ihan genin aikana myöskin, varsinkin Sonyn 1st party studiot ovat todellisia velhoja siinä, että löydetään kohtia ja oikoreittejä jotta saadaan peleistä vielä asteen näyttävämpiä kuin genin alussa.
 
Omituista kuinka käytännössä alusta alkaen PS5 devkitien on uutisoitu olevan tehokkaampia kuin Xboxin, mutta nyt sitten viime aikoina on jotenkin asiat muuttunut siihen suuntaan, että Sonyn uuden genin versio olisi muka noin paljoa jäljessä kilpailijaansa.

Sony’s CEO, Kenichiro Yoshida, has revealed that Sony’s next console will be a ‘niche’ device, aimed at ‘hardcore players’

Jo tuon perusteella voitaisiin olettaa pleikkarin olevan ihan yhtä tehokas kuin Scarlett. Ja toki tämäkin geni aloitettiin niin, että pleikkarilla löytyi se tehokkaampi laite.

Itselleni on vaikea uskoa sitä, että Sony olisi unohtanut kuinka tärkeätä on olla lähellä kilpailijaa tehoissa. Kumpikin yhtiö kumminkin varmasti hyvin perillä toistensa asioista seuraavaa geniä ajatellen.
 
Jos tilanne oikeasti on muuttunut niin MS on joko pantannut tehoissa devkiteissä alkuun tai tehny viime hetken muutoksia rautaan mikä äkkiseltään ei kuulosta kovin kivalta pelinkehittäjille. (Eikä välttämättä kuluttajalle laadun puolesta, viime hetken päivitys äkkiseltään myös tarkottaa testauksen puutetta)
 

Huhuja PS5:n tehoista, jos pitää paikkaansa niin ilmeisesti Sony tähtää sinne 400€:n tuntumaan.

Uskon, että "kasuaalipelaajia" houkuttelee enemmän alhaisempi hinta, joten se on varmasti suurin syy, jonka takia tehoissa on saatettu säästää. Jos tämä tieto pitää paikkaansa (Playstation 5:n 399€ hinta) niin Xbox saattaa olla 100-150 euroa kalliimpi.

Jos tilanne oikeasti on muuttunut niin MS on joko pantannut tehoissa devkiteissä alkuun tai tehny viime hetken muutoksia rautaan mikä äkkiseltään ei kuulosta kovin kivalta pelinkehittäjille.

Microsoft on tietääkseni antanut devkitit vain tarkkaan valituille (ja suurille?) kehittäjille. Todennäköisesti Microsoft on yrittänyt seurata sivusta, että millaista laitetta Sony on tekemässä, jotta voisi tehdä näitä viime hetken päivityksiä. Ja minkä takia ei kuulosta kovin kivalta pelinkehittäjille? - Uskon, että vanhat tuotokset toimivat silti ja nythän heillä on todennäköisesti enemmän mahdollisuuksia hyödyntää tehoja pelien kehitykseen.

(Eikä välttämättä kuluttajalle laadun puolesta, viime hetken päivitys äkkiseltään myös tarkottaa testauksen puutetta)

Microsoft on sen verran suuri yritys, että eiköhän heillä ole huomioitu tämäkin asia. Onhan heillä vielä paljon aikaa testailla laitetta, sillä tuskin konsoli on vielä valmistuksessa?
 
Viimeksi muokattu:
Jos nuo huhut pitää paikkaansa ja PS5 on 9,2 TF niin siinä tapauksessa se varman pakko ostaa myös Xbox jossain vaiheessa ja pelata sillä kaikki monialusta pelit. Xbox ja PS5 Peleissä alkaa tulemaan enemmän eroja kun kehittäjät pääsee sinuksi laitteiden kanssa, parempi ois että molemmat on 12 TF niin ei tarvi kuin toisen.
 
Jos nuo huhut pitää paikkaansa ja PS5 on 9,2 TF niin siinä tapauksessa se varman pakko ostaa myös Xbox jossain vaiheessa ja pelata sillä kaikki monialusta pelit. Xbox ja PS5 Peleissä alkaa tulemaan enemmän eroja kun kehittäjät pääsee sinuksi laitteiden kanssa, parempi ois että molemmat on 12 TF niin ei tarvi kuin toisen.
Sama täällä. Tehoero olisi niin iso, että pakko se olisi boksi hommata, vaikka sen yksinoikeus valikoima ei tuskin tule kauheasti nappaamaan kun Halo, Gears tai Forza eivät kiehdo ja vaikkakin toivottavaa, niin tuskinpa Microsoft saa kurottua Sonyn dominanssia yksinoikeus-rintamalla paljoakaan tämän sukupolven jälkeen.
 
Jos nuo huhut pitää paikkaansa ja PS5 on 9,2 TF

Huhu perustuu "vuotaneisiin" AMD:n testituloksiin. Maailmalla sanovat näytönohjainpiirin korotetun 2 GHz kellotaajuuden olevan syy mahdolliseen teraflopsien tiputteluun.

Mitään vahvistuksia suuntaan ja toiseen ei ole.
 
En kyllä ostaisi toista konsolia vain noiden teraflopien vuoksi. Jos käytännön tehoero on merkittävä, sitten tietysti tehokkaampi on kiinnostavampi. Tehoero riippuu todella monista eri asioista ja voi olla, että PS olisi silti kokonaisuutena tehokkaampi. 9,2 TF tarkoittaa, että PS5 on tehokkaampi kuin tällä hetkellä noin 600 euroa maksava GeForce RTX 2070 Super, eli järjettömän edullinen tehohankinta joka tapauksessa, jos hinta on alle 500 euroa. Enemmän epäilisin sitä, pystyykö Sony tosiaan tarjoamaan noin paljon tehokasta rautaa edullisesti ja vielä tekemään voittoa sillä. Veikkaan, että taas konsolit myydään alihintaan kuluttajille ainakin ensimmäisinä vuosina.
 
Enää tänäpäivänä alustasta toiseen hyppäminen ei suju niin helposti, jos ei sitten halua jättää kaikkea taakse ja aloittaa puhtaalta pöydältä uudella konsolisukupolvella. Toki osa pelailee molemmilla alustoilla.

Ennen se oli helpompaa, kun ei varsinaisesti ollut mitään online tilejä ja jokaisella laitteella ei ole pystynyt pelaamaan omia vanhoja pelejä. Itselläkin kokemuksia molemmista alustoista useiden vuosien ajalta, mutta tällä hetkellä olisi hankala vaihtaa Sonyn alusta Microsoftiin.

Joten toivotaan, että molemmat konsolit olisivat erinomaisia vaihtoehtoja. Ei tarvitsi hypätä taas väkisin toisen kelkkaan, kun toinen lanseeraa paljon huonomman vaihtoehdon markkinoille.
 
Niin kyllähän Sony on moneen kertaan todistanut, että ei noilla tehoilla loppupeleissä tee mitään vaan art style ratkaisee eniten kuinka nätin pelistä saa tehtyä. Et sä muuten PS4 tehoilla saisi väsättyä genin komeimman näköisiä pelejä jos TF:illä niin iso ero olisi.

Niin kauan kun ero ei mene siihen, että multiplattarit pyörivät tyyliin tasaisesti 4k60fps Series X:llä verrattuna PS5 epätasaiseen 4k50-60fps niin itsellenikään ei ole mitään väliä vaikka Xbox olisikin hieman tehokkaampi. Kaikki pelit ensi genissä tulee olemaan helvetin komeita, joten enää jää kysymykseksi saadaanko tasainen framerate myös.

Veikkaan myös, että aika paljon näistä 9TF huhuista on potaskaa, kun ne sattuivat heti ilmaantumaan nettiin Series X:n julkistuksen jälkeen. Lyödään hieman pökköä pesään niin sanotusti, kun toinen on konsolinsa paljastanut ja toinen ei.
 
Jos tehoissa tulisi olemaan noin suuri ero, niin uskoisin vaihtavani Xboxiin. En jää noiden vanhojen pelien perään itkemään. Uusiakaan ei ehdi pelaamaan. Ehkä suurin konsolivalintaan vaikuttava tekijä on ollut kaverit. Mutta crossplay hämärtää tuotakin valintaa.
 
Vuosikymmeneen en ole ollut kiinnostunut pc puolesta mutta tilanne on nyt eri. Jos PS5 ei jatkossa tue 2K:ta vaan ainoa vaihtoehto on 4K, niin kyllä kiinnostus PC puoleen nousee entisestään.

PS4 on full hd pelaamiseen lähes täydellinen laite, mutta jos PS5 skippaa 2K:n resoluutiona, niin käytännön haasteeksi muodostuu, että 4K ray-tracingillä ei tule mitenkään pyörimään 60fps PS5:lla, kun taas 2K:lla siihen voisi olla mahdollisuudetkin.

Tässä tilanteessa 2K+ray-tracing kunnon fps:llä voi osoittautua houkuttelevammaksi.
 
Ehkä suurin konsolivalintaan vaikuttava tekijä on ollut kaverit. Mutta crossplay hämärtää tuotakin valintaa.

Erittäin hyvä pointti. Mä olen lähes koko elämäni ollut "sonypoika" ja tähän on vaikuttanut oikeastaan kaksi asiaa: kaveripiiri (90%) ja ohjain (10%). Nykyään tuo ohjain ei ole enää edes relevantti syy, kun jokaiselle alustalle on saatavilla ties mitä muokkailtavia ohjaimia, niin omaan käteen sopiva löytyy varmasti joka alustalle. Sen sijaan yhdeksi merkittäväksi syyksi voitaisiin nostaa yksinoikeudet, mutta kun Microsoft teki niin viisaasti (tai tyhmästi), että nykyään kaikki Xboxin yksinoikeudet ovat pelattavissa PC:llä. En siis peli-pc:n omistajana tarvitse Xboxia pelatakseni näitä "yksinoikeuksia".

Jos jonain päivänä tavoitettaisiin utopia, jossa kaikki pystyisivät leikkimään samalla hiekkalaatikolla pelistä tai alustasta riippumatta, niin voisin ehkä ensimmäistä kertaa harkita ostavani Xboxin (Playstationin sijasta), mutta tällöinkin ongelmaksi muodostuu Pleikkarin loistavat yksinoikeudet, joihin ei pääse käsiksi mitenkään muuten :D

Ja jos joku ihmettelee, että miksi en yksinkertaisesti ole ostanut molempia konsoleita, niin en ole vaan nähnyt tätä tarpeelliseksi. En ole viitsinyt ostaa boxia hyllyyn pölyttymään, kun nykyään PS4:lla ja PC:llä voi pelata kaikki multiplattarit sekä yksinoikeudet. Nintendo toki erikseen.
 
Vuosikymmeneen en ole ollut kiinnostunut pc puolesta mutta tilanne on nyt eri. Jos PS5 ei jatkossa tue 2K:ta vaan ainoa vaihtoehto on 4K, niin kyllä kiinnostus PC puoleen nousee entisestään.
Pidän erittäin todennäköisenä, että PS5 hoitaa skaalauksen 1080p- (ja jopa 720p-resoon) kuten Xbox One X sen tekee. Eli kaikki matsku supersamplataan ihan käyttöjärjestelmätasolla, eikä kehittäjien tarvitse asian eteen nähdä mitään vaivaa. Tuosta seuraa se, että jos ruudunpäivitys takeltelee 4K-tilassa, se tekee sen alemmillakin tarkkuuksilla.

Tietenkään tuo ei sulje pois sitä, että joissain peleissä voi seuraavassakin sukupolvessa olla erilaisia graffamoodeja, mutta se on sitten täysin kehittäjän vastuulla.
 
Missä on sanottu että PS5 ei osaa skaalata alaspäin? Ei luulisi olevan vaikea temppu.

No ei luulisikaan, mutta ps4 osaa lähettää vain 4K ja full-HD resot, joten oletus vain ettei ps5 ole sen suhteen sen kummempi.

Pidän erittäin todennäköisenä, että PS5 hoitaa skaalauksen 1080p- (ja jopa 720p-resoon) kuten Xbox One X sen tekee. Eli kaikki matsku supersamplataan ihan käyttöjärjestelmätasolla, eikä kehittäjien tarvitse asian eteen nähdä mitään vaivaa. Tuosta seuraa se, että jos ruudunpäivitys takeltelee 4K-tilassa, se tekee sen alemmillakin tarkkuuksilla.

Tämä onkin juuri se mikä minua hiertää koska uskon että ps5:lla 1440p on realistisempi jos halutaan 60fps ja ray-tracing. 4K näyttöjen osto ei ole monesta syystä minulle ajankohtainen, mutta 1440p monitori hyvinkin kelpaisi. Täytynee siis katsella PC puolen vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosikymmeneen en ole ollut kiinnostunut pc puolesta mutta tilanne on nyt eri. Jos PS5 ei jatkossa tue 2K:ta vaan ainoa vaihtoehto on 4K, niin kyllä kiinnostus PC puoleen nousee entisestään.

PS4 on full hd pelaamiseen lähes täydellinen laite, mutta jos PS5 skippaa 2K:n resoluutiona, niin käytännön haasteeksi muodostuu, että 4K ray-tracingillä ei tule mitenkään pyörimään 60fps PS5:lla, kun taas 2K:lla siihen voisi olla mahdollisuudetkin.

Tässä tilanteessa 2K+ray-tracing kunnon fps:llä voi osoittautua houkuttelevammaksi.
Miksi ray tracing on juuri se juttu?

Missä tätä tarvitsee? Eikö ihan perinteiset dynaamiset cubemapit, light- ja shadowmapit riitä?
 
Ylös Bottom