Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Jos lähteitä ei oo niin väittämällä ei ole oikeastaan pohjaa. Täällähän voisi vaikka mitä pajunköyttä syöttää.
Niin ja vielä se että taulukko on jonkin random resetera käyttäjän. Ei sellaista voi pitää oikein minään. Se on vähän sama kuin minä tai sinä nyt antaisimme finanssineuvoja. Lisäksi resetera on niin vahvasti kallellaan Sonyyn ja PlayStationiin, että siinäkin mielessä kaikki sieltä tuleva kannattaa ottaa suolan kera. Ei missään nimessä ole puolueeton lähde.
 
Tuolle Bloombergin jutulle 450 $ ei ole lähdettä. Silti voimme olettaa asian olevan kuten jutussa kerrotaan. Siihen asti kunnes saadaan tarkentavia lähteitä.
Bloomberg itsessään omaa jo tietynlaisen uskottavuuden ja säilyttääkseen sen lähteet luultavasti tarkastetaan aina. Tiettyjä lähteitä ei luonnollisesti haluta edes paljastaa,kuten tässä.
 
jim-ryan-ces-2020.jpg


Lähteitä ei paljasteta, se on selvä jos ovat lähellä toimitusketjua. Se ei silti poista sitä mahdollisuutta ettei pohjana ole pitävää näyttöä, vaan valistuneita arvioita millä tasolla osien hinnoissa mennään. Tämä 450 dollaria tulee tilanteessa, jossa Sony on kertonut konsolistaan vain vähän. Bloomberg käyttää uutisen lähteenä tahoa joka jakaa vahvistamattomia tietoja, aivan kuten tekevät alan analyytikot mm. Twitterissä.

Konsolin pääsuunnittelija uskoo hinnan olevan tasolla, joka ominaisuuksiin nähden näyttäytyy pelaajille houkuttelevana. Mitä se voisi olla?

PS5 architect Mark Cerny said that he "believe that we will be able to release it at an SRP that will be appealing to gamers in light of its advanced feature set".

Lähde: https://www.gamesradar.com/sony-ps5-release-date-news-specs-features/
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen tuli vastaan PS4:n luvuista(valmistuskustannukset vs. myyntihinta).
Lähteenä IHS Markit jne. En jaksanut tarkasti lukea läpi, mutta ajattelin linkata koska sattumalta Google feediin tuli ja koska käsittääkseni IHS Markit on melko arvostettu pulju.

Samalla marginaalilla kuin mitä tuli hintaan lisää PS4:lla, olisi seuraavan konsolin hinta vähintään 470 $, mikäli lähde Bloombergillä on ollut oikeilla jäljillä. Sonylla on pelivaraa arvatenkin siellä 399-499 $ välissä. Siihen vielä dollarit euroiksi 1:1, maahantuojan lisät ja valtion verot niin ollaan Suomessa.
 
Japanilainen analyytikko jo ennustaa PS5 tulevia myyntejä. Ensimmäisten 4 kk aikana PS5 tulisi myymään 6 miljoonaa kpl. Siitä seuraavana tilivuotena puolestaan 15 miljoonaa kappaletta. Ensimmäisen puolentoista vuoden aikana myytyjä konsoleita olisi siis yli 21 miljoonaa. Tahti olisi suurinpiirtein sama kuin edeltäjällään 2013-2014.

According to him, both PS5 and PS4 should ship 6 million units during the next fiscal year, which will end on March 31, 2021. On top of that, he predicts 15 million units shipped during the following year (between April 1, 2021, and March 31, 2022).

Lähde: https://twinfinite.net/2020/02/ps5-6-million-prediction/
 
Paljon on mässäilty sillä tiedolla että PS5 ei olisi niin tehokas kuin Xbox, uusimat huhut väittävät jotain muuta.


Xboxin etu olisi isompi SSD.
Jos aikaisempi reseteran taulukko oli heikko lähde, niin 4chan nyt on vielä huonompi. Näissä spekseissä erikoisinta on se, että tähän mennessä kaikki vuodetut tiedot on heitetty romukoppaan ja tämä on nyt taas jotain ihan muuta. Niin ja muuten kaikki on heikompaa Xboxilla paitsi isompi kovalevy ja jostain kumman syystä myös väylänopeus.

Lisäksi Xboxin on jo pitkään huhuiltu olevan RDNA 2 arkkitehtuuria, joten tässä sekin on taas eri.

Ihmettelen suuresti miksi Mikrobitti uutisoi tällaisesta. Tai ehkä en, klikkejä tällä toki saa.
 
Ihmettelen suuresti miksi Mikrobitti uutisoi tällaisesta. Tai ehkä en, klikkejä tällä toki saa.
Vain ja ainoastaan klikkien takia. Vaikea muuten selittää sitä, kuinka otsikossa huudetaan "huikeaa tietovuotoa", ja heti ingressissä todetaan, ettei näihin väitteisiin voi luottaa. Surkeaa touhua, jos minulta kysytään.
 
Itse kyllä jättäisin tuo Mikrobitin julkaisemat huhu hommat aivan omaan varjoonsa. Vaikka itsekkin semmoisen tänne aikaisemmin laitoin niin olisi lähteitä pitänyt vähän tarkemmin katella. Enkä muuten ole enää yhtään linkkiä laittamassa mikä heidän sivuilleen johtaa.
 
Vain ja ainoastaan klikkien takia. Vaikea muuten selittää sitä, kuinka otsikossa huudetaan "huikeaa tietovuotoa", ja heti ingressissä todetaan, ettei näihin väitteisiin voi luottaa. Surkeaa touhua, jos minulta kysytään.

Mikrobitti on jo pidempään harrastanut tätä kalastelua PS5-uutisilla. Selvästi vetoaa lukevaan kansanosaan. Käytännössä lainaavat samoja huhuja kuin vastineensa maailmalla. Kevyin perustein.
 
Jos aikaisempi reseteran taulukko oli heikko lähde, niin 4chan nyt on vielä huonompi. Näissä spekseissä erikoisinta on se, että tähän mennessä kaikki vuodetut tiedot on heitetty romukoppaan ja tämä on nyt taas jotain ihan muuta. Niin ja muuten kaikki on heikompaa Xboxilla paitsi isompi kovalevy ja jostain kumman syystä myös väylänopeus.

Lisäksi Xboxin on jo pitkään huhuiltu olevan RDNA 2 arkkitehtuuria, joten tässä sekin on taas eri.

Ihmettelen suuresti miksi Mikrobitti uutisoi tällaisesta. Tai ehkä en, klikkejä tällä toki saa.
En nyt sano, että asia olisi juuri näin tässä tapauksessa, mutta loppujen lopuksi yllättävän usein se totuus on kuultu etukäteen 4chanista. Varmaan ollaan jo jossakin huhussa oikeatakin tietoa saatu, mutta ollaan vain todettu se feikiksi koska "eihän se nyt voi vain pitää paikkansa".

Kuten sanottua, en löisi vetoa tämän huhun paikkansa pitävyydestä mutta aika lähellä varmaan ollaan jos muistellaan kuinka Jason Schreieriä myöten insiderit ovat puhuneet molempien konsoleiden olevan yli 10TF ja lähellä toisiaan.
 
Itse kyllä jättäisin tuo Mikrobitin julkaisemat huhu hommat aivan omaan varjoonsa. Vaikka itsekkin semmoisen tänne aikaisemmin laitoin niin olisi lähteitä pitänyt vähän tarkemmin katella. Enkä muuten ole enään yhtään linkkiä laittamassa mikä heidän sivuilleen johtaa.
Kyllä huhuja saa julkaista, mutta sieltä olisi syytä löytyä lähteenä jotain muuta kuin Anonymous 4chan -käyttäjän viesti. Taas kerran, tuon on voinut postata ihan kuka vaan.

Kun speksit vielä eroavat aikaisemmista huhuista, niin aina vain enemmän ihmetyttää. Kyllä Mikrobitillä pitäisi sen verran olla lähdekriittisyyttä, että katsoisivat mistä tiedot tulevat. Tai siis tässä tapauksessa eivät tule.

Ja kuten TT-2k sanoi, otsikko tuossa vasta kaamea onkin "Huikea tietovuoto! Tässä ovat PlayStation 5:n ja Xbox Series X:n tarkat tiedot – joku ehkä pettyy". Klikkejä, klikkejä.

En nyt sano, että asia olisi juuri näin tässä tapauksessa, mutta loppujen lopuksi yllättävän usein se totuus on kuultu etukäteen 4chanista. Varmaan ollaan jo jossakin huhussa oikeatakin tietoa saatu, mutta ollaan vain todettu se feikiksi koska "eihän se nyt voi vain pitää paikkansa".

Kuten sanottua, en löisi vetoa tämän huhun paikkansa pitävyydestä mutta aika lähellä varmaan ollaan jos muistellaan kuinka Jason Schreieriä myöten insiderit ovat puhuneet molempien konsoleiden olevan yli 10TF ja lähellä toisiaan.
En sanokaan, etteikö osa tiedoista voisi olla lähellä totuutta. Kyllähän sitä arvaamallakin välillä osuu oikeaan, mutta että lähteeksi anonyymi käyttäjä foorumilla, johon kuka tahansa voi postata samanlaisen kommentin. Kyllä siinä aika paljon pitää ihmisiin luottaa, että tällaisen tiedon pureskelematta nielee. Vielä kun tämä speksispekulaatio käy juuri nyt kuumimmillaan, niin tuossahan on hyvä ottaa oma paikka valokeilassa ilmaiseksi.
 
loppujen lopuksi yllättävän usein se totuus on kuultu etukäteen 4chanista. Varmaan ollaan jo jossakin huhussa oikeatakin tietoa saatu, mutta ollaan vain todettu se feikiksi koska "eihän se nyt voi vain pitää paikkansa".

4chan on myös netin suurimpia ripulipönttöjä, joten "yllättävän usein" pitäisi tarkoittaa jokaiselle pienintäkään mediakritiikkiä omaavalle "älä usko mitään, ennen kuin virallisesti vahvistetaan".
 
Eurogamer on päivittänyt eilen heidän PS5 infosivuaan. Tässä on kaikki mitä tiedetään. Vielä ilmassa on konsolin ulkonäkö, hinta, ääniohjaus, taaksepäinyhteensopivuuden kattavuus ja se päivittyykö PS4-pelit PS5:lle samaan tapaan kuin PS4->PS4Pron tapauksessa?

  • CPU - the PS5 CPU will be an AMD chip based on Ryzen. 8x cores; 7nm Zen 2.
  • GPU and ray tracing - the PS5 GPU will be a custom AMD Navi GPU (possibly 36 custom Navi compute units at 2000MHz), that supports ray tracing at a hardware level (here's Digital Foundry on the current state of ray tracing tech if you're looking for more on that).
  • Audio - the PS will have 3D Audio that Mark Cerny believes will be "dramatically different" to PS4 audio.
  • Storage - as with the new Xbox, the PS5 will have an SSD (solid state drive). Sony says its version uses the new PCle 4.0 connection. Cerny gave the example of a 0.8 second loading time, compared to 15 seconds, when tested on Marvel's Spider-Man. Digital Foundry believes it could be GDDR6 at 448GB/s (possibly 512GB/s).
  • Resolution support - the PS5 will have up to 8K support, presumably including full 4k.
  • 4k Blu-ray Player - will be available, with the PS5 reading 100GB optical discs.
  • PS5 will support backwards compatibility with seemingly all PS4 games, due to it being "based in part on the PS4's architecture."
  • At first some games may be released on both the PS4 and PS5 at the same time. We'll find out whether or not any games, especially release titles, will be cross-gen closer to the PS5's release date.
  • PS5 won't be digital-only and physical media, such as the current form of discs, will still be supported.
  • Game installations will be more configurable thanks to the way the SSD works (look below) players will be able to delete a single-player campaign for example, without removing the multiplayer, if the developers provide this support.
  • Game sizes should smaller or, at least, better optimised. Due to the SSD-only solution with the PS5, developers will no longer need to duplicate data to make a standard 5400 RPM read faster. Wired commented that, "how developers will take advantage of that space will differ; some may opt to build a larger or more detailed game world, others may be content to shrink the size of the games or patches."
  • PS5 will have some form of cloud functionality - "we are cloud-gaming pioneers,' Cerny told Wired, "our vision should become clear as we head towards launch.
  • PS5 PSVR support, at least with the current headset, has been confirmed. There is a leak, in the form of a patent filed in February 2019, of a new headset that will have two front and one rear camera, with an additional camera on a Move-style controller. There is also a mention that this could all be operated wirelessly.
  • The PS5 home screen will be more dynamic. This includes being better off at showing live elements, such as displaying available missions or allowing players to select their activity in real time. "As a player you just jump right into whatever you like," Cerny explained.

Lähde: https://www.eurogamer.net/articles/ps5-specs-features-ssd-ray-tracing-cpu-gpu-6300
 
Olisi kyllä loistavaa paikkausta muuten aina niin keskinkertaiseen ensimmäiseen vuoteen konsolien julkaisusta pelien suhteen jos PS4:n parhaimmat pelit pääsisi nauttimaan jälleen 60 FPS:n ja paremman resoluution voimin ilmaispatcheissa. Ei taida edes kahden käden sormet riittää laskemaan pelejä jotka olisin valmis pelaamaan uusiksi.

Todella pettynyt olen jos vielä seuraavassa genissä nähdään TLOU:n tapaisia remestarauksia täydellä hintalapulla.
 
  • Game sizes should smaller or, at least, better optimised. Due to the SSD-only solution with the PS5, developers will no longer need to duplicate data to make a standard 5400 RPM read faster.
Tarkoittaakos tämä käytännön tasolla sitä, että päivitystiedoston ladattuaan ei tarvitse enää suorittaa kopiointia? Vai mihin tuolla duplicatella viitataan.
 
Tarkoittaakos tämä käytännön tasolla sitä, että päivitystiedoston ladattuaan ei tarvitse enää suorittaa kopiointia? Vai mihin tuolla duplicatella viitataan.

Tuskin ulottuu edellisen sukupolven peleihin. Voisi kuvitella optimoinnin ulottuvan niin syvälle koodiin. Mene ja tiedä.

Tuolla kopioinnilla halutaan maksimaalista tavoitettavuutta perinteisellä kovalevyllä. Huippunopeassa SSD:ssä sitä ei enää tarvita. Ei ole fyysistä lukupäätä dataa levyltä poimimassa.
 
Ylös Bottom