Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Vaikka tehot jäivät vähän huonoiksi niin seuraavaksi toivon että days gone toimii hyvin ja pyramidi muotoilu mistä aikaisemmin puhuttiin. Olisi hieno :D
Millä mittarilla mitattuna 10TF on huono määrä tehoja? Varmaan aika nätisti pyörii 4k60FPS käytännössä peli kuin peli.

Ei taida hirveän monella löytyä kotoakaan tällä hetkellä yhtä tehokasta PC:tä.

Vähän nyt menee eri foorumeilla meemeilyksi, että PS5 olisi jotenkin heikko vaikkei se Series X:n tehojen kanssa lähtenytkään kilpailemaan.
 
Millä mittarilla mitattuna 10TF on huono määrä tehoja? Varmaan aika nätisti pyörii 4k60FPS käytännössä peli kuin peli.

Heh, taisitkin vastata itsellesi jo omassa viestissäsi.

Vähän nyt menee eri foorumeilla meemeilyksi, että PS5 olisi jotenkin heikko vaikkei se Series X:n tehojen kanssa lähtenytkään kilpailemaan.

Verrattuna Xboksiin uuden Pleikkarin tehot jäivät melko kädenlämpöisiksi. Onneksi sieltä löytyy myös kiinnostavia ratkaisuja kuten SSD. Toivottavasti myös variable frequency kellot toimivat plusmerkkisesti. Hyvä siitä tulee kunhan saadaan pelikuvaa nettiin.
 
Millä mittarilla mitattuna 10TF on huono määrä tehoja? Varmaan aika nätisti pyörii 4k60FPS käytännössä peli kuin peli.

Ei taida hirveän monella löytyä kotoakaan tällä hetkellä yhtä tehokasta PC:tä.

Vähän nyt menee eri foorumeilla meemeilyksi, että PS5 olisi jotenkin heikko vaikkei se Series X:n tehojen kanssa lähtenytkään kilpailemaan.
Vastasit jo itse itsellesi niinkuin peelo kommentoi. Se vaan tuntuu vähän nuhapumpulta ton xbox julkistuksen jälkeen ja jos specsit olisi toisinpäin niin jo olisi toinen ääni kellossa kuinka ylivoimaisesti parempi laite tulossa. 9.2tflop ps5 ja parhaimmillaan pääsee 10.2tflop + melkein kaikilla muilla osa alueilla huonommat komponentit. Todella hyvä uudistus molempiin huippu nopea ssd.
 
Uskon kyllä kanssa tuohon että nuo kustomoidut ominaisuudet, erillinen äänisirun jne pienentää jonkun verran noita tehoeroja. Varsinkin kun pelinkehittäjätkin ovat sanoneet samaa.

Eiköhän sieltä tule taas kerran kilpailukykyinen paketti, jonka osaset on optimoitu yhdessä tuomaan hyvää kilpailukykyistä jälkeä. Siinä keskeisessä roolissa on tämä Sonyn huippunopea SSD massamuisti.

 
Vastasit jo itse itsellesi niinkuin peelo kommentoi. Se vaan tuntuu vähän nuhapumpulta ton xbox julkistuksen jälkeen ja jos specsit olisi toisinpäin niin jo olisi toinen ääni kellossa kuinka ylivoimaisesti parempi laite tulossa. 9.2tflop ps5 ja parhaimmillaan pääsee 10.2tflop + melkein kaikilla muilla osa alueilla huonommat komponentit. Todella hyvä uudistus molempiin huippu nopea ssd.
Tuskinpa muut kuin pahimmat fanipojat foorumeilla käyttävät sanoja "huono tai nuhapumppu" yli 10TF laitteesta. Siinä mielessä vähän harmillista, että sinun ja muiden täytyy tuota narratiivia harjoittaa vaikka alan ihmiset käytännössä ainoastaan kehuvat tuota ja puhuvat kuinka PS5 on devkitien perusteella paljon lähempänä suorituskyvyssä Series X:ää kuin moni voisi kuvitella

(lähde: Jason Schreier Kotakun podcastissa eilen).
...The other really interesting thing that happened was, because they released this giant list of tech specs that maybe your average hardcore gamer who reads a lot of forums and Reddit and Twitter and stuff can kind of semi-parse this stuff--

KIRK: They can parse it just enough to have a super strong but not entirely informed opinion on this.

JASON: Yes, exactly. The number everyone's looking at is teraflops, which is essentially the maximum speed that a graphics card can run at. I believe it stands for floating point operations per second. So everybody's now seeing this spec sheet and they see PS5, 10.2 teraflops, and Xbox Series X, 12 teraflops. And it's like, oh my god, the Xbox is more powerful than the PlayStation. But meanwhile, the people I've been talking to over the past few months and the past couple years who are actually working on the PlayStation have pretty much unanimously all said: This thing is a beast. This thing is one of the coolest pieces of hardware that we've ever seen, we've ever used before. There are so many things here that are revolutionary, so many behind-the-scenes tools and features, APIs, and all sorts of other stuff that is way beyond my scope of comprehension. This is why I'm a reporter, and not an engineer.

But the general consensus is that these things are both extremely powerful and both very similar in a lot of ways and both do different things in really cool ways. These are both extremely impressive pieces of technology. But because of the way Sony has actually presented this thing and marketed this thing, now the narrative is 'The Xbox is way more powerful than the PlayStation,' and I think that is such a -- maybe fatal flaw on Sony's part for this console generation. Maybe it'll all be forgotten if the PS5 comes in cheaper, or it has a killer launch lineup, and maybe none of this will matter in November. Or maybe these consoles won't even be able to come out in November. But right now, it's such a dropping the ball after so many years of smart decisions on Sony's part.

KIRK: Yeah, I wonder about that, only because yes this is a messaging thing right now. The real question for me will be when the consoles are out, and there are multi-platform games on them. Because as much as I generally do feel that the number of teraflops isn't a huge deal, 12 versus 10, if you have great games on it, it's fine. It does, and I wrote about this at Kotaku back when the last consoles launched, I remember trying to articulate this as a very difficult needle to thread, by saying that basically yes, graphics aren't everything, but at the time the PS4 had this clear graphical advantage over the Xbox One. I remember Battlefield 4 was out on both systems and it was running at 1080p on one and 900p on the other. There were just these numerical ways you could say well here's the same game running on both, and they could only get it running this well and not the other.

JASON: So let me be clear. So what I'm hearing from people actually working on these things is that the Xbox is not significantly more powerful than the PlayStation, despite this teraflops number, and that the teraflops -- it might be a useful measure of comparison in some ways, but ultimately it's a theoretical max speed, and there are so many things that could come between where you are trying to get and what you are actually able to do, to the point where the GPU could have X number of flops that it can actually perform, but if the developer isn't able to actually access all of it for whatever reason, then it doesn't even matter, and there are so many other variables here that go into it.

At the end of the day, that is fundamentally the big question -- when Assassin's Creed Kingdom, or whatever it's called, Assassin's Creed Vikings comes out this fall, presumably, corona aside. Presumably it comes out this fall on both Xbox Series X and PlayStation 5 -- which one will it look better on, which one will have a better resolution and better framerate on? I don't think we can know the answer to that question just from the spec sheet, and that's the point I'm making.

Right now, Sony is dropping the ball so hard in that they haven't talked about what games can actually do with this stuff, because their SSD advantages -- the stuff I'm hearing from developers is very different from what I'm seeing in Sony's marketing strategy, and that is mind-boggling to me. Because I don't want to be like, carrying Sony's water and be like "no, look at what this thing can actually do" but they're just failing so hard to convey that. It's frustrating to watch.

MADDY: Do the developers think the SSD does pose a lot of advantages? Because that's the bulk of what Mark Cerny talked about. He did talk about taking photos of people's ears and that's very funny to me, but he also spent time talking about the SSD and how it works, and I barely understand it, but the various ways that the PS5 is set up -- it makes it so games load faster is the shorthand version of all the things he was saying, so you don't have to have a long elevator level or a super-windy path that makes it so two different areas can load.

KIRK: RIP elevator levels.

JASON: One important piece of context here is that both machines have a solid state drive as opposed to the traditional hard drive they've had in the past. So this is going to -- the whole super-short loading times thing is going to affect all next-gen games. I think that in itself is just going to make a huge difference. It's important to be clear -- the Xbox is a beast of a machine and that is going to do some incredible things. Both of these machines, I think, are going to do some incredible things.

I'm looking at the notes I took when I was talking to one person who's technically minded and works on this stuff, and this person was telling me that A) it's going to be hard to market this stuff because it's very hard to convey what makes a difference, as we're now seeing with Mark Cerny talking about it...

The speed of the PS5's SSD is significantly higher than the speed of the Xbox's SSD, and I don't think that's only going to affect loading times. The way this person was conveying this to me was that it can also affect the way games are designed, because if you're designing an open world, you no longer have to think about certain constraints you had to think about in the past... The obvious example is like in Jedi Fallen Order crawling between spaces, but I think it goes beyond that, I think it's the type of thing where developers have to get in front of this and start talking about like, here's what we can actually do with this open-world triple-A massive game now that we're no longer constrained by the CPU and hard drive of the past. I think ultimately the fact that people are fixated on these teraflops is doing us all an injustice because there's so much more.

KIRK: Hang on, let me just jump in here for a second. Don't you think this is the type of thing people are going to talk about for a month and then they're going to show more stuff and then talk about the console, etc etc?

JASON: Sure. I'm talking about what's happening right now. Yes, 100%. But to go back to what we were talking about earlier, what we saw with the Xbox One was that the narrative you start with can make a huge difference.

...

[lots of talk about the messaging]

...

This is going to lead to weeks and weeks of talk about how Xbox is the most powerful console, and so on. Meanwhile I'm getting texts even today from developers being like this is such a shame -- the PS5 is superior in all these other ways that they're not able to message right now or can't talk about right now. I heard from at least three different people in the past couple of hours since the Cerny thing being like, wow, the PS5 is actually the more superior piece of hardware in a lot of different ways, despite what we were seeing in these spec sheets. So, again, yes, plenty of room to talk about this, for all these companies to keep messaging and showing games, but I do think Sony has really dropped the ball from what we've seen so far.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän saa tästä julkkari tilaanteesta kuvan että toinen puhuu pro versiosta ja toinen perus laitteesta. Uskon et se ps5 pro versio on melkoinen monsteri kunhan sen tehontarve saadaan mitoitettua kilpailijan laitteeseen...
 
Sinähän se täällä fanipoikana eniten olisit huutamassa jos asiat olisi toisin päin. Minä sentään pelaan molemmilla. sinä et vastapuolen laitteeseen koskisi. Silloin on turha huudella fanipojasta. Jatka koulun käyntiä vaan ja keskity siihen.
Nyt ollaan niin lähellä henkilökohtaisuuksiin menemistä, että sormeni kävi jo Varoita-linkin päällä. Seuraavalla kerralla sitä linkkiä myös painetaan.

No niin, ja nyt kun tämä on sanottu, kaikki varmaan osaavat jatkaa asiallisella linjalla.
 
Jatkoa omaan 3d audio pohdiskeluun. Tuo tempest toki vapauttaa vähän prossuja mutta en näe tuota 3d ääni panostusta minkään arvoisena. Olen seurannut toki 3d ääni kehitystä mutta edes nämä binaural kuuloke testit ei ole vakuuttaneet saati sitten parista kaiuttimesta virtuaali surroundit.. surround systeemeissä taas pitäs olla sonyn oma testimikki ja systeemi että voisi kaiuttimet ja ympäristön kartoittaa tuolle aiotulle systeemille.. ihan liikaa muuttujia että tuosta saisi mitään hyötyä.
 
PlayStation.Blogiin oli nyt tullut täsmennys PS4-pelituesta. Se meni (onneksi) kuitenkin sen toisen tulkinnan mukaan, eli ylivoimaisesti suurin osa PS4:n yli 4 000 pelistä on tuettuja. Lisäksi PS4-nimikkeet hyötyvät PS5:n tehoista (arvatenkin jonkinlaisen Boost Moden myötä), jolloin ne pyörivät paremmin kuin aidolla PS4 (Pro) -raudalla.

With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

Lähde: PS.Blog (EU)
 
PlayStation.Blogiin oli nyt tullut täsmennys PS4-pelituesta. Se meni (onneksi) kuitenkin sen toisen tulkinnan mukaan, eli ylivoimaisesti suurin osa PS4:n yli 4 000 pelistä on tuettuja. Lisäksi PS4-nimikkeet hyötyvät PS5:n tehoista (arvatenkin jonkinlaisen Boost Moden myötä), jolloin ne pyörivät paremmin kuin aidolla PS4 (Pro) -raudalla.



Lähde: PS.Blog (EU)

Mahtava uutinen kyllä.
 
Kun latausaika menettää merkityksensä ei tule pop-uppia ja resoluutio voidaan pitää paremmin korkealla.

ETa_f2WU4AU0i-G


 
PlayStation.Blogiin oli nyt tullut täsmennys PS4-pelituesta. Se meni (onneksi) kuitenkin sen toisen tulkinnan mukaan, eli ylivoimaisesti suurin osa PS4:n yli 4 000 pelistä on tuettuja. Lisäksi PS4-nimikkeet hyötyvät PS5:n tehoista (arvatenkin jonkinlaisen Boost Moden myötä), jolloin ne pyörivät paremmin kuin aidolla PS4 (Pro) -raudalla.



Lähde: PS.Blog (EU)

Pieni pelko herää noista sanavalinnoista. "We believe" ja "we're expecting" eivät kuulosta vielä vahvistukselta asialle. Lisäksi määrä nousi yhtäkkiä 100 -> 4000 peliä.

Toivotaan että saavat homman toimimaan niin saa vanhan pelikirjaston siirrettyä uudelle laitteelle.
 
Kuulostaa kyllä herkulliselta päästä kokemaan monet PS4 eksluista uudestaan 60fps ja paremmalla frameratella.
Sen verran kannattaa laittaa jäitä pöksyihin, että jos pelissä on ollut 30 fps kattona alunperinkin, ei se PS5:lläkään kuuteenkymppiin kiihdy. Ja sama tietysti 60 fps:ää tavoitelleilla peleillä, eli ei nekään lähde siitä 120 ruutukuvaan sekunnissa, ellei peliä erikseen päivitetä tukemaan suurempaa ruudunpäivitysnopeutta PS5:llä.
 
Pieni pelko herää noista sanavalinnoista. "We believe" ja "we're expecting" eivät kuulosta vielä vahvistukselta asialle. Lisäksi määrä nousi yhtäkkiä 100 -> 4000 peliä.
Ei se noussut, vaan se oli koko ajan noin. Jos vain lukee noi aikaisemmat kommenttini aiheesta, jotka siis ovat juuri se, mitä nyt tuossa PS-blogissakin vahvistetaan.

Enkä usko että on mitään erillistä "boost-modea", vaan Cerny yksinkertaisesti tarkoittaa sitä, että PS5:ssä on enemmän vääntöä kuin PS4:ssä. Ja tähän erotukseen Cerny viittaa sanoessaan "with the boosted speed of PS5".
 
Sen verran kannattaa laittaa jäitä pöksyihin, että jos pelissä on ollut 30 fps kattona alunperinkin, ei se PS5:lläkään kuuteenkymppiin kiihdy. Ja sama tietysti 60 fps:ää tavoitelleilla peleillä, eli ei nekään lähde siitä 120 ruutukuvaan sekunnissa, ellei peliä erikseen päivitetä tukemaan suurempaa ruudunpäivitysnopeutta PS5:llä.
Ainakin itse sain semmoisen käsityksen jos first party pelejä studiot lähtevät yksitellen testailemaan niin luulisi samalla pyrkivän nostamaan grafiikkojakin. Vähän sama kuin Gearsin tapauksessa Xboxilla. Erityisesti nyt uudempien ekslujen suhteen, kun varmasti kehitysvaiheessa ollut tiedossa, että tämäkin jonain päivänä halutaan myös PS5 saada pyörimään.

Pettymys jos näin ei ole suosituimpien pelien kohdalla. Sen nyt ymmärtää, että ei jokainen random jrpg saa samanlaista käsittelyä kuin first party studioiden pelit, mutta näinhän se taitaa Xboxillakin olla, että ei jokainen peli saa Gears 5 kaltaista käsittelyä jossa FPS ja reso nostettuna?

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

Ainakin tuo lainaus PlayStationilta kielii siitä, et Gears 5 kaltaisia parannuksia on lupa odottaa tiettyihin peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin itse sain semmoisen käsityksen jos first party pelejä studiot lähtevät yksitellen testailemaan niin luulisi samalla pyrkivän nostamaan grafiikkojakin. Vähän sama kuin Gearsin tapauksessa Xboxilla. Erityisesti nyt uudempien ekslujen suhteen, kun varmasti kehitysvaiheessa ollut tiedossa, että tämäkin jonain päivänä halutaan myös PS5 saada pyörimään.
Lähden itse siitä oletuksesta, että merkittävimmät Sonyn PS4-yksinoikeudet saavat tavalla tai toisella jonkinasteisen PS5-ehostuksen. Onko ne sitten pelkkiä ilmaisia päivityksiä vai joutuuko niistä jotain maksamaan pienen summan vai aivan täyden hinnan, sitä ei tiedetä. Veikkaan, että kaikkea tätä nähdään.

Pettymys jos näin ei ole suosituimpien pelien kohdalla. Sen nyt ymmärtää, että ei jokainen random jrpg saa samanlaista käsittelyä kuin first party studioiden pelit, mutta näinhän se taitaa Xboxillakin olla, että ei jokainen peli saa Gears 5 kaltaista käsittelyä jossa FPS ja reso nostettuna?
Juuri näin. Odotettavissa on samankaltainen tilanne kuin nyt Xbox One X -ehostettujen Xbox- ja Xbox 360 -pelien kanssa. Eli vaikka niitä on yhteensä tuettuna Onella yli 700, vain noin joka kymmenennessä X:llä saa vanhalle pelille 4K-resoluution (tai jopa muitakin etuja kuten paremmalla laadulla olevat videomuotoiset välianimaatiot Final Fantasy XIII:n tapaan).

Mutta PS5:n kanssa mistään tällaisesta ei ole vielä varsinaisesti mitään vahvistettua tietoa. Näitä PR-puheita täytyy tulkita yleensä aika varoen. Sekin nimittäin on parempaa ruudunpäivitystä ja tarkempaa resoluutiota, jos dynaamisella resoluutiolla normaalisti 50-60 fps:llä ja jollain 1440-1800p-resohaarukalla pyörivä tapaus on PS5:llä sitten jatkuvasti 60 ja siellä dynaamisen resoluution ääripäässä. (Nähtävästi muuten jää sekin, kuinka monessa dynaamista resoa käyttävässä PS4 Pro -pelissä katto on 4K, ja kuinka monessa se on matalampi, jolloin edes PS5:llä ei täyteen 4K:hon ylletä, ellei peliä erikseen päivitetä.)

Ainakin tuo lainaus PlayStationilta kielii siitä, et Gears 5 kaltaisia parannuksia on lupa odottaa tiettyihin peleihin.
Itse ymmärrän, että testaavat pelikohtaisesti, että tarvitaanko pelin alkuperäisiltä kehittäjiltä toimenpiteitä, jotta edes "normaali" yhteensopivuus on taattu. Eli kuten aikanaan PS4 Pron Boost Moden tullessa jotkin pelit vaativat päivityksen, jotta ne toimivat Boost Moden ollessa päällä (eivätkä esim. kaatuneet heti käynnistyksessä).
 
Ylös Bottom