Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Se on aika todennäköistä, jos vaikka miettii sanavalintoja blogitekstissä, että taaksepäin yhteensopivuus ei tule tarkoittamaan muuta kuin PS4 pelikirjastoa. Jota sitten täydennetään pikkuhiljaa tai "tarkastetaan" mitkä PS4 pelit vaatii erillistä säätöä.

Silti voi silti miettiä, että tämä esitys tehtiin kehittäjille ja niitä varmasti lähinnä kiinnostaa toimiiko se itse väsätty PS4 peli PS5:lla. Muu taaksepäin yhteensopivuus ei ole niin tärkeä asia tämän päivän pelinkehittäjien kannalta.

Ehkä Sony halusi jättää ison hypehetken sopivampaan tilanteeseen ja kertoisi vaikka myöhemmin, että myös osa PS3 ja PS2 peleistä tulee toimimaan uudessa konsolissa. Olihan siinä Cernyn näyttämässä kuvassa vielä kieltämättä sopivasti tilaa parille muullekin logolle. ;)

No kuten sanottua ei kuitenkaan vaikuta kovinkaan todennäköiseltä, että tulisi mitään laajempaa tukea taaksepäin ja PS Now saattaa olla se vaihtoehto nostalgian nälkään.
 
Digital Foundry kävi läpi uusia tietoja PS5:sta. Ovat vaikuttuneita Sonyn huippunopeasta SSD:stä, sekä siitä miten konsoliin voi liittää markkinoilta PCIe v4 NVME SSD-massamuistilla. Kun ennen pelistä ladattiin muistiin seuraavat 30 sekunnin datat, riittää nyt 1 sekunnin bufferointi.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä jäi myös itseäni mietityttämään. Maallikon silmään rakenne on hölmö, vähän CU:ita ja korkeat kellot tietävät perinteisesti lämpöongelmia yms. Cerny puhuu, että tarvittaessa kelloja pienennetään, jotta lämmöt eivät nouse ongelmaksi. Mutta eikö tämä johda siihen, että kelloja tiputetaan juuri silloin kun niitä eniten tarvittaisiin? Olen hämmentynyt. Toivottovasti saadaan pian kunnolla pelikuvaa.

Yritetäänkö tässä nyt myydä 9Tf konetta kymppinä silmänkääntötempuilla vai onko siellä oikeasti taustalla mullistava Cernyn erikoiskastike?
Kieltämättä ratkaisu vaikuttaa siltä, että kilpailijan ratkaisut johtivat näin outoon lopputulokseen. On haluttu kiriä välimatkaa umpeen nostamalla kelloja, tuskin on ollut se alkuperäinen idea ajaa noin kovilla kelloilla. Siellä varmaan Sonylla puurretaan jäähdytysratkaisujen kanssa tälläkin hetkellä, mahtaakohan tämä vaikuttaa vielä jopa lopullisen tuotteen designiin.

Pieni kevennys: Miettikää kun tästä kuivahtaa ne lämpötahnat, sitä suhinan määrää...
 
Ei saanut perumaan ennakkotilausta. Ei nyt niin vakuuttanut mutta tosiaan PSnow tarjoaa vanhemmilta konsoleilta sen taaksepäin yhteensopivuuden, onhan vuotta vielä jäljellä niin katsotaan milloin loput asiat ja kikat julkistetaan.
 
Ei vaan Cernyn jengi testasi 100 eniten pelattua PS4-peliä ja melkein kaikki niistä toimivat ongelmitta PS5:llä. Todennäköisesti heittämällä PS5:llä toimivien pelien määrä on jotain yli 90% kaikista julkaisuista. Loppujen varalle Sony kehittänee jonkinlaista yhteensopivuuspakettia.
Tästäkin on nyt vähän kahta eri tulkintaa. Ensimmäinen tulkinta on, että kaikki PS4 (Pro) -pelit toimivat sellaisenaan, eli ei-Pro-tuetut toimivat kuten tavallisella PS4:llä, ja Pro-tuetut kuten Prolla. Tuo "varmistamme, että Top 100 -peleistä suurin osa toimii" viittaisikin siis siihen, kun pelejä ajetaan PS5:llä Boost Modella, jolloin vanhatkin PS4-pelit hyötyisivät uuden laitteen lisätehoista.

Eli aivan kuten PS4 Pron Boost Modessa oli aluksi yhteensopivuusongelmia, ja siitä varoiteltiin PS.Blogissa ("Keep in mind that Boost Mode is not guaranteed to work with all titles"), myös PS5:llä voi sellaisia olla ainakin aluksi. PS4 Pron Boost Moden toimivuus on ollut kuitenkin alun muutamien pelien (esim. SOMA kaatui kokonaan) ongelmien jälkeen käytännössä 100-prosenttinen. Mullakin on kuitenkin yli 500 PS4-peliä, ja "vain" reilussa 100:ssa on oikea Pro-tuki, joten Boost Mode on aina päällä, enkä ole huomannut sen aiheuttavan mitään ongelmia minkään ei-Pro-tuetun pelin kanssa.

Jyrkempi tulkinta on se, että niillä on ongelmia saada PS4-pelejä toimimaan kunnolla edes tuossa ns. Legacy Modessa, eli jolloin pelit pyörii tavallaan PS4/Pron speksejä vastaavassa tilassa.

Mutta tähänkin varmasti saadaan selvyys aikojen saatossa - ja viimeistään julkaisun jälkeisinä viikkoina, kun kaltaiseni nörtit korkeimman omakätisesti tuota yhteensopivuutta testailevat.
 
Tästäkin on nyt vähän kahta eri tulkintaa. Ensimmäinen tulkinta on, että kaikki PS4 (Pro) -pelit toimivat sellaisenaan, eli ei-Pro-tuetut toimivat kuten tavallisella PS4:llä, ja Pro-tuetut kuten Prolla. Tuo "varmistamme, että Top 100 -peleistä suurin osa toimii" viittaisikin siis siihen, kun pelejä ajetaan PS5:llä Boost Modella, jolloin vanhatkin PS4-pelit hyötyisivät uuden laitteen lisätehoista.

Siteerataan Mark Cernya (tästä alkaa vähän reilu minuutin katkelma, joka kannattaa kuunnella huolella):


PS4(Pro)-ominaisuudet on integroitu PS5:n custom-chippiin, joten yhteensopivuus on raudassa.

Ongelmia voi tulla siitä, että PS5:n GPU:n kellotaajuus on merkittävästi korkeampi kuin PS4:n, mikä voi sekoittaa pelit. Tämän takia jokainen peli täytyy testata erikseen. Tulokset ovat kuitenkin olleet erinomaisia, joten viittaan aiemmin kirjoittamaani: "Ei vaan Cernyn jengi testasi 100 eniten pelattua PS4-peliä ja melkein kaikki niistä toimivat ongelmitta PS5:llä."
 
Minä menen jyrkemmän tulkinnan mukaan.. lainaus spekseistä:
We recently took a look at the top 100 PS4 titles as ranked by play time, and we’re expecting almost all of them to be playable at launch on PS5. With more than 4000 games published on PS4, we will continue the testing process and expand backwards compatibility coverage over time.

edit: Eli suomeksi eivät lupaa edes sen 100 top pelin toimivuutta 8-9kk päästä.. eli 10 peliä kuukaudessa voi olla huonoimmillaan tahti julkaisun jälkeen ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmia voi tulla siitä, että PS5:n GPU:n kellotaajuus on merkittävästi korkeampi kuin PS4:n, mikä voi sekoittaa pelit. Tämän takia jokainen peli täytyy testata erikseen. Tulokset ovat kuitenkin olleet erinomaisia, joten viittaan aiemmin kirjoittamaani: "Ei vaan Cernyn jengi testasi 100 eniten pelattua PS4-peliä ja melkein kaikki niistä toimivat ongelmitta PS5:llä."
PS5:ssä sekä CPU:n että GPU:n kellotaajuutta voi vapaasti säätää - aivan kuten PS4 Prollakin. Ilman Boost Modea PS4-pelit pyörivät Prolla PS4:ää vastaavilla kellotaajuuksilla, Boost Moden kanssa kelloja nostetaan. Ja Pro-tuetuissa peleissä käytössä on nuo täydet kellotaajuudet sekä kaikki 36 Computing Unitia (kun PS4-peleillä niistä käytetään vain 18:aa, olipa käytössä Boost Mode tai). Ja vastaavalla lailla Cerny varoitteli tehokkaamman prossun mahdollisesti aiheuttamista ongelmista vuonna 2017:

"Moving to a different CPU - even if it's possible to avoid impact to console cost and form factor - runs the very high risk of many existing titles not working properly," Cerny explains. "The origin of these problems is that code running on the new CPU runs code at very different timing from the old one, and that can expose bugs in the game that were never encountered before."
PS5:ssä on sama CU-määrä kuin PS4 Prossa eli 36, joten taas tällaisena amatöörinä on helppoa väittää, että yhteensopivuuden kanssa ei pitäisi mitään massiivisia ongelmia tulla.

Lähde: Digital Foundry
 
Joku sanoi erillisen äänisirun vievän taakkaa prosessorilta, mikä sitten jättäisi enemmän tehoja peleille. Oli myös muita pienempiä asioita jotka mahdollisesti vaikuttavat pelien pyörimiseen, kuten muistien nopeudet ja määrät. Cernykin sanoi ettei tflopsit kerro kaikkea, oliko sitten markkinointipuheita vai totta, en voi sanoa.

Sen mitä ne erot oikeasti ovat, nähdään vasta kun päästään niillä pelaamaan.
 
Cernykin sanoi ettei tflopsit kerro kaikkea, oliko sitten markkinointipuheita vai totta, en voi sanoa.
Siinä mielessä totta, että FLOPS viittaa kuitenkin liukulukuoperaatioihin. Se, tarkoittaako FLO plussa-, kerto- vai potenssilaskua (tosi karkea analogia), vaikuttaa tosi paljon siihen, miten raskaita algoritmeja prosessori pystyy pyörittämään.

Tämän takia PS4:n TFLOPS ei ole vertailukelpoinen PS5:n kanssa, ja jopa Series X:ään vertaaminen saattaa olla lievästi harhaanjohtavaa.
 
Minä menen jyrkemmän tulkinnan mukaan.. lainaus spekseistä:


edit: Eli suomeksi eivät lupaa edes sen 100 top pelin toimivuutta 8-9kk päästä.. eli 10 peliä kuukaudessa voi olla huonoimmillaan tahti julkaisun jälkeen ;)
Näin minäkin sen ymmärrän, että olettavat noiden top 100 pelien toimivan ilman ongelmia, mutta mitään takuuta ei ole.

Eli ei kannata luopua PS4:stä vielä, jos on backlogia jäljellä.
 
Vaikka tehot jäivät vähän huonoiksi niin seuraavaksi toivon että days gone toimii hyvin ja pyramidi muotoilu mistä aikaisemmin puhuttiin. Olisi hieno :D
 
Ja tehotkin jäivät "huonoksi" lähinnä sen takia, että niitä verrataan Series X:ään, joka naulasi lähes kaiken oikein.

Mielenkiinnolla odotan, että Sony pääsee kunnolla demoamaan tuota huippunopeaa SSD:tään. Jos latausajat saadaan siivottua olemattomiin (tai lähes), niin se voi muuttaa meidän käsitystä pelaamisesta pysyvästi.

Miinuksena tuossa custom SSD:ssä on tietenkin, että jos peli ei ole tuolla pienellä kovolla (mahtuisiko noin ~5 peliä), niin tämä etu katoaa. Ainakin siihen asti kunnes ulkoiset kovot pääsevät samalle tasolle Sonyn oman kovon kanssa. Tällöinkin hinta lienee todella suolainen.
 
Miinuksena tuossa custom SSD:ssä on tietenkin, että jos peli ei ole tuolla pienellä kovolla (mahtuisiko noin ~5 peliä), niin tämä etu katoaa. Ainakin siihen asti kunnes ulkoiset kovot pääsevät samalle tasolle Sonyn oman kovon kanssa. Tällöinkin hinta lienee todella suolainen.
Se että Sony päätyi tukemaan standardeja M.2-liitännällä olevia PCI-e 4.0:ää käyttäviä SSD-patukoita voi osoittautua vuosien varrella hyväksi asiaksi. Yleisillä komponenteilla hinnat tuppaavat ajan myötä laskemaan, kun taas proprietary-ratkaisuja käyttävien hinnat yleensä muuttuvat aikaa myöten koko ajan suhteessa kalliimmiksi. Räikein esimerkki tästä lienee Vitan muistikortit, jotka jäivät täysin microSDHC-korttien jalkoihin sekä kapasiteettinsa että hintansa puolesta.
 
Ja onko sellainen asia hatusta vedetty, että jossain vaiheessa Sony tekee sopimuksen jonkun valmistajan kanssa, joka julkaisee virallisen PS5 SSD lisälevyn kauppojen hyllylle? Eikö tälläkin hetkellä ole kauppojen hyllyllä virallisia HDD lisäasemia Sonylta sekä Microsoftilta? Toki puhutaan aivan eri tuotteista ja hintatasosta, mutta kenties jotain tälläistä voidaan jossain vaiheessa odottaa.

Tai sitten valmistaja itse vain lisää sopivien tuotteiden pakkauksen kylkiin PS5 maininnan levyjen myynnin lisäämiseksi.
 
Ja onko sellainen asia hatusta vedetty, että jossain vaiheessa Sony tekee sopimuksen jonkun valmistajan kanssa, joka julkaisee virallisen PS5 SSD lisälevyn kauppojen hyllylle? Eikö tälläkin hetkellä ole kauppojen hyllyllä virallisia HDD lisäasemia Sonylta sekä Microsoftilta?
Kyllä, aivan täysin mahdollista. Tosin nykytilanne on siinä mielessä vähän hupsu, että ne konsolivalmistajien itse brändäämät ovat kalliimpia kuin saman valmistajan (Seagate) muutoin täysin identtiset USB-levyt. Toki asioihin perehtymättömän on helppo napata marketin hyllystä sellainen lisätallennusvehje, joka näyttää olevan konsolivalmistajan leimalla varustettu.
 
Sonyhan voi lähettää Kingstoneille ja Seagateille yms. jonkinlaiset testausohjeet, joiden perusteella voivat varmistaa yhteensopivuuden PS5:n kanssa. Lähinnä siis sarjaa:
  • tarkista, että kovalevy mahtuu fyysisesti sille varattuun tilaan
  • aja Sonyn IOP-testiohjelma (joka tarkistaa, että levykontrolleri pystyy oikeasti tarjoamaan käyttöjärjestelmälle ne kuusi prioriteettitasoa)
  • jos nämä toimivat, saat laittaa "PS5 compatible"-merkinnän myyntipakkauksen kylkeen
Tuo olisi kyllä kovin kuluttajaystävällistä, koska itseä hiukan hirvitti lähes sokkona lähteä ostamaan suhteellisen hintavaa SSD-levyä nykykonsoliin. On se toiminut. Ja nyt on hyvä mieli, kun kuvittelen Assassin's Creedin latautuvan nopeammin.
 
Mulla on ollut Wii U:n usb kovalevy tyhjän panttina viime syksystä lähtien kun luovuin Wii U:sta, mutta taidan pitää sen jemmassa ja pulttaan sen myöhemmin PS5:een, jonne tulee PS4 pelejä. :)
 
Mulla on ollut Wii U:n usb kovalevy tyhjän panttina viime syksystä lähtien kun luovuin Wii U:sta, mutta taidan pitää sen jemmassa ja pulttaan sen myöhemmin PS5:een, jonne tulee PS4 pelejä. :)

Omaan konsoliin tuskin tulee ainuttakaan edellisen sukupolven peliä, joten ainoaksi lisäykseksi jää mahdollisimman iso SSD=massamuisti. Pelien koot pienenevät, osan voi jopa pilkkoa osiin, tästä huolimatta lisälevylle on varmasti tarvetta.

Tietokoneella ollut jo pari vuotta yht. 1,5 TB SSD:tä (1 TB Sata + 0,5 TB NVMe M.2) ja hyvin on toimeen tultu. Tietokone käynnistyy salasanan jälkeen suoraan työpöydälle. Emolevylle saisi suoraan vielä toisen M.2 NVMe SSD:n. Molemmille on omat jäähdytyslevynsä. Nämä hidastuvat mikäli kuumenevat yli hälyarvojen (>70 C). Tuota en ole havainnut onko näin tapahtunut.
 
Ylös Bottom