PlayStation 5 - hype, huhut ja uutiset

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 82 64,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 45 35,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    127

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Tiivistetysti tulevasta konsolista.
  • Tuki television HDMI 2.1 -liitännälle: "Support of 4K 120Hz TVs, 8K TVs, VRR (specified by HDMI ver.2.1)".
  • Nykyiset PSVR-lasit toimivat uudessa konsolissa. Uudet lasit ovat patenttikuvien pohjalta tulossa.
  • Tilaäänet “Tempest” 3D AudioTech. Luo kolmiulotteisen äänimaiseman. Ei tarvitse lisäkaiuttimia.
  • Peliohjaimen liipaisimissa on tärinävaste.
  • Pelit voidaan pilkkoa osiin, voit poistaa yksinpelin tai verkkopelin tilaa viemästä.
  • Pelien koko voi pienentyä uudenlaisen tiedosto-optimoinnin ansiosta. Toistoja ei tarvita vanhaan malliin.
  • Taaksepäin yhteensopivuus PS4-peleille. Osa vanhoista peleistä voi hyötyä kasvaneista tehoista.
  • Tukee ulkoisia kovalevyjä, joista ajetaan PS4-pelit.
  • Vanhat PS4-peliohjaimet toimivat uudessa konsolissa.



 
Viimeksi muokattu:

rap

Active Member
Tiivistetysti tulevasta konsolista.
  • Tuki television HDMI 2.1 -liitännälle: "Support of 4K 120Hz TVs, 8K TVs, VRR (specified by HDMI ver.2.1)".
  • Nykyiset PSVR-lasit toimivat uudessa konsolissa. Uudet lasit ovat patenttikuvien pohjalta tulossa.
  • Tilaäänet “Tempest” 3D AudioTech. Luo kolmiulotteisen äänimaiseman. Ei tarvitse lisäkaiuttimia.
  • Peliohjaimen liipaisimissa on tärinävaste.
  • Pelit voidaan pilkkoa osiin, voit poistaa yksinpelin tai verkkopelin tilaa viemästä.
  • Pelien koko voi pienentyä uudenlaisen tiedosto-optimoinnin ansiosta. Toistoja ei tarvita vanhaan malliin.
  • Taaksepäin yhteensopivuus PS4-peleille. Osa vanhoista peleistä voi hyötyä kasvaneista tehoista.
  • Vanhat PS4-peliohjaimet toimivat uudessa konsolissa.
Loistavia tietoja, että nykyinen vrlasi toimisi uudessa konsolissa, samoin pelit. Mutta itselle erityisen hyvä uutinen on tuo, että voi pilkkoa pelin osiin, kun en oikeastaan ikinä pelaa mitään moninpeliä niin sen voi poistaa heti kättelyssä tilaa viemästä. Olispa PS5 jo täällä :D
 

Tommi_82

Member
Osaakohan kukaan ennustaa että toimiiko vanhat ps3 aikaiset rattiohjainet tämän kanssa?
Varastossa on pyörinyt pitkään käyttämättömänä Logitechin DFGT ratti ja polkimet, joutaisi melkein hävittää pois jos tietäisi että PS5 ei niitä tue. Toisaalta taas jos ne olisi yhteensopivat niin riittäisivät varsin hyvin omille ajeluille...
 

Lebe80

Well-Known Member
Osaakohan kukaan ennustaa että toimiiko vanhat ps3 aikaiset rattiohjainet tämän kanssa?
Varastossa on pyörinyt pitkään käyttämättömänä Logitechin DFGT ratti ja polkimet, joutaisi melkein hävittää pois jos tietäisi että PS5 ei niitä tue. Toisaalta taas jos ne olisi yhteensopivat niin riittäisivät varsin hyvin omille ajeluille...
Jos eivät toimi ps4:lla, eivät ne toimi ps5:llakaan.
 

Gimble

Well-Known Member
Osaakohan kukaan ennustaa että toimiiko vanhat ps3 aikaiset rattiohjainet tämän kanssa?
Varastossa on pyörinyt pitkään käyttämättömänä Logitechin DFGT ratti ja polkimet, joutaisi melkein hävittää pois jos tietäisi että PS5 ei niitä tue. Toisaalta taas jos ne olisi yhteensopivat niin riittäisivät varsin hyvin omille ajeluille...
Kirpparille, ehkä just nyt toimii esim. Facebookin virtuaalinen kirppari paremmin. Se kai toimii PC kanssa ainakin jossain määrin, eli siitä voi kympin joku maksaa. Tai vaiks ilman laittaisi kiertoon "annetaan palstalla" Pääasia ettei tarvisi heittää toimivaa rattia SER lavalle, näinä synkkinä karanteeniaikoina kun antaa pyytettömästi jollekin hyvän mielen, siitä saa hyvän mielen itsekin.

G29 esim. tilalle. Taikka sitten G920, jos haluat pelata Forza 8 joka tulee olemaan varmastikin aivan eeppisen hyvä. ;)
 

Tsuikkeli

Well-Known Member
Vähän kyllä mietityttää tuo SSD, onko se ns. overkill, ja olisko hieman hitaampikin riittänyt, kuten tulevassa boxissa? Ja olisiko sen kehittämiseen laitetut resurssit voinut käyttää paremmin. Ja sen lisätilan asentaminen on myös iso kysymysmerkki.

Mutta toisaalta noidenkin päätösten takana on liuta erittäin fiksuja ihmisiä, ja pelinkehittäjätkin on siihen osallistuneet, joten toivottavasti kaikelle on hyvä syy ja selitys. Joutuu vaan aika pitkään odottelemaan että tähän ja kaikkiin muihinkin kysymyksiin saadaan vastaukset.
 

Noobeinstein

Well-Known Member
Vähän kyllä mietityttää tuo SSD, onko se ns. overkill, ja olisko hieman hitaampikin riittänyt, kuten tulevassa boxissa? Ja olisiko sen kehittämiseen laitetut resurssit voinut käyttää paremmin. Ja sen lisätilan asentaminen on myös iso kysymysmerkki.

Mutta toisaalta noidenkin päätösten takana on liuta erittäin fiksuja ihmisiä, ja pelinkehittäjätkin on siihen osallistuneet, joten toivottavasti kaikelle on hyvä syy ja selitys. Joutuu vaan aika pitkään odottelemaan että tähän ja kaikkiin muihinkin kysymyksiin saadaan vastaukset.
Itselläni on ainakin täysi luotto Mark Cernyyn ja satoihin deveihin joidenka välillä on varmasti kymmeniä tunteja käyty keskusteluja siitä mihinkä suuntaan peliteollisuus on menossa ja mitenkä tämä huippunopea SSD mahdollistaa erilaisia juttuja joita ei Series X:n SSD-nopeuksilla esimerkiksi pystyisi saavuttamaan. Aivan niin kuin PS5 GPU:lla ei pysty yhtä nättiä ray tracingia harrastamaan kuin Series X:n.

Käsittääkseni käytännössä kaikki näistä huolestuneista ihmisistä ovat niitä jotka eivät yhtä ajan tasalla ole mitä pelien teko vaatii niin kuin itse alan ammattilaiset. Sitten ihmetellään kun PS5 esitteleekin jotain uutta mihin emme ole ennen tottuneet eikä pelkästään sitä perinteistä GPU-päivitystä jonka päälle jopa meikäläinen pystyy ymmärtämään.

Joku devihän sen hyvin sanoi twiitissään, että on todella harmi Sonyn kannalta etteivät he pysty tällä hetkellä vielä näyttämään yleisölle mihin tuolla SSD pystyy. Kuulemma tulee ihmisten mielipiteet muuttumaan hyvinkin nopeasti huippunopean SSD:n pakollisuudesta siinä kohtaa kun pelikuvaa tarjoillaan.

Pelithän ne lopulta tärkeimpiä ovat ja mikäli pleikka näyttää etteivät sen pelit näytä yhtään vähempää next geniltä SeXin rinnalla, tuskin tuossa kohtaa ihmiset enää murehtivat teraflopsien puutetta.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Mutta toisaalta noidenkin päätösten takana on liuta erittäin fiksuja ihmisiä, ja pelinkehittäjätkin on siihen osallistuneet, joten toivottavasti kaikelle on hyvä syy ja selitys.
Tuleva konsoli on pelintekijäyhteisön luomus. Siihen on luottaminen, jotta tietävät mitä tarvitsevat. Huippunopea SSD on sen keskiössä.

Täytyy myös muistaa sukupolven yltävän 2020-luvun loppupuolelle, matka on pitkä. Siinä perspektiivissä tämä PCIe 4.0 näyttäytyy varmasti fiksuna valintana. Sama runko tulee säilymään pitkään, vaikka muuten päivittäisivät myöhemmin Pro-versioon.
 

CharGasM

Well-Known Member
Nyt on pakko kysyä että miten sama?
Tuleva konsoli on pelintekijäyhteisön luomus. Siihen on luottaminen, jotta tietävät mitä tarvitsevat. Huippunopea SSD on sen keskiössä

Toinen se 9.2tflop muuttuva kellotus 10.2tflop.

Aikaisemmin jo spekuloitu sitä mahtaako tulla yhtä hankalaa pelinkehitykselle kuin ps3 aikanaan.
 

Noobeinstein

Well-Known Member
Tuleva konsoli on pelintekijäyhteisön luomus. Siihen on luottaminen, jotta tietävät mitä tarvitsevat. Huippunopea SSD on sen keskiössä

Toinen se 9.2tflop muuttuva kellotus 10.2tflop.

Aikaisemmin jo spekuloitu sitä mahtaako tulla yhtä hankalaa pelinkehitykselle kuin ps3 aikanaan.
Voi jumalauta sentään. :D

On kyllä uskomatonta mitenkä tietyt ihmiset valitsevat sen mitä haluavat kuulla ja pitävät sitä sitten jääräpäisesti totuutena.

PS5:llekö on nyt sittenkin vaikea kehitellä pelejä? Katselitko ollenkaan mitä Cerny puhui ja kuinka suurin fokus on nimenomaan siinä, että pelien tekeminen on nyt helpompaa ja nopeampaa kuin ennen on ollut mahdollista.
 

Pirate fin

Well-Known Member
Tänään lueskellut noita vähän vanhempiakin juttuja PS5:stä, niin ainakin muutamassa 2019 lopulla julkaistussa jutussa olivat kehittäjät kehuneet sitä kuinka helppoa kehitys on.

Ja tosiaan Cernyhän mainitsi, että tavoitteena on saada pelien kehitys, niin helpoksi että kehittäjät pääsevät hyvään vauhtiin 1-2 kuukaudessa, kun PS3:lla se aika oli 6-12 kuukautta, mutta olihan tuo PS3 paljon monimutkaisempi laite tuon cellin takia.
 
Viimeksi muokattu:

Miika_-

Well-Known Member
Tuleva konsoli on pelintekijäyhteisön luomus. Siihen on luottaminen, jotta tietävät mitä tarvitsevat. Huippunopea SSD on sen keskiössä

Toinen se 9.2tflop muuttuva kellotus 10.2tflop.

Aikaisemmin jo spekuloitu sitä mahtaako tulla yhtä hankalaa pelinkehitykselle kuin ps3 aikanaan.
Nyt on pakko puhaltaa peli poikki, PS3 ei ole ollut missään vaiheessa pelinkehittäjäyhteisön luomus. Jos olisi ollut niin lähteitä kehiin ja heti.
 

Noobeinstein

Well-Known Member
Varmaan ihan sonyn porukka kehittänyt samanlailla kuin ps5 kanssa.
Cerny ei työskennellyt PS3 parissa.

Eikös SeX muistuta nyt enemmän PS3, kun siinä on teoriassa enemmän tehoja kuin kilpailijan konsolissa mutta pelikehitystä haittaavia bottleneckejä löytyy enemmän kuin kilpailijan konsolissa. Sonyhan on poistanut kaikki nuo ongelmat mitkä PS3-pelikehitystä haittasi.

PS3 on hyvä esimerkki siitä kuinka puhtaat tehot eivät tarkoita parempaa suorituskykyä konsolilla jos sillä on vaikea devien operoida.

Ja selvennetään nyt, että en usko ollenkaan SeXille olevan vaikea kehitellä pelejä niin kuin PS3 oli. Mutta en yllättyisi jos PS5 se on asteen helpompaa vielä.
 

CharGasM

Well-Known Member
Cerny ei työskennellyt PS3 parissa.

Eikös SeX muistuta nyt enemmän PS3, kun siinä on teoriassa enemmän tehoja kuin kilpailijan konsolissa mutta pelikehitystä haittaavia bottleneckejä löytyy enemmän kuin kilpailijan konsolissa. Sonyhan on poistanut kaikki nuo ongelmat mitkä PS3-pelikehitystä haittasi.

PS3 on hyvä esimerkki siitä kuinka puhtaat tehot eivät tarkoita parempaa suorituskykyä konsolilla jos sillä on vaikea devien operoida.

Ja selvennetään nyt, että en usko ollenkaan SeXille olevan vaikea kehitellä pelejä niin kuin PS3 oli. Mutta en yllättyisi jos PS5 se on asteen helpompaa vielä.
Tämä nyt ei ole mikään vertailuketju. Mutta jos haluat niin siirretään näitä tänne.

Myös Wccftechin on samaa mieltä, että Sonyn ilmoittama 10.2 tflops ei kerro koko totuutta, sillä se saattaa vaihdella mahdollisen kuormituksen mukaan. Microsofin mukaan pelien optimointi laitteelle on helpompaa staattisella kellotaajuudella, joka on Xbox Series X:llä.

We also don’t know how well cooled the SSD is on the PS5. MS explained their cooling and how their SSD solution can basically run a constant storage bandwidth.
The key on the XSX is that MS touts the numbers, from storage to teraflops to memory bandwidth to clocks, are all constant and predictable. There is no overlock or underlock. You know what speed your storage will go at, what speed your CPU and CPU cores will go out, how fast your memory will be, etc. This makes optimizing much easier because they have made performance sustained and predictable.
So we are basically getting a PCIe 4.0 SSD on the PS5. With that comes more heat – that is the cost of the speed. Is there a heat sync? Does it latch into the cooling system overall? Do your add on SSDs need a heat sync or performance will suffer? Do they need a specific heat sink?
It seems that Microsoft engineering came to the conclusion that a PC m.2 drive may not be optimal for predictable sustained performance. They also may have concluded the PCIe 4.0 will run too hot. m.2 SSDs in high performance laptops and desktops cannot sustain transfer due to heat without some massive mod. If MS has figured out how to deliver a high speed storage system with excellent heat transfer, we may find in real life that the PS5 speed is not impressive.
It’s quite possible that without the proper cooling, the PS5 system may have to throttle down to slower speeds to keep cooler in regards to SSD.
The question that needs to be answered is did Sony do this to get super high speed storage that is way ahead – or did they do it so they could just get storage to match what the we will see in the XSX because they did not or could not engineer a solution for cooling?
The RAM that matters in the Xbox is far superior and will allow for faster throughput and less wasted cycles. It will be easy to allocate to specific memory addresses associated with the higher speed memory. The PS5 I/O advantage may not be much if the cooling is not adequate and MS is correct and they have adequately cooled it so the I/O can be sustained and not diminish.
Sony is not that great at cooling. I’ve heard from devs that Sony is not showing off the PS5 because it has thermal problems. Microsoft has no problem letting DF do a vid and showing them around while Sony has to rush a presentation to counter. I know from devs that have the kits that they feel the Xbox is easier to optimize and they feel games will look and feel much better on the Xbox upon release because it will take time to optimize for PS5 and figure it out.
I’ve been told it is not as bad as what happened with the PS3, but somewhat similar. The Xbox 360 was much more straightforward while the architecture for the PS3 was not. This is not the Cell, but it will require a lot of work in regards to clocks, etc to figure out how to optimize. They will eventually, but the first year may have some rougher titles that look noticeably worse than the XSX.
The one advantage the PS5 has, the I/O, may not be one if they can’t cool the drive. And the question of expansion is a real one. Do you need a heat sink on your approved SSD? The Xbox solution may be more expensive, but it also may be more consistent and easier to deal with since you don’t have to crack open the case. MS could also bulk order them up front to reduce initial cost.
I will say, MS’ way is pretty cool and reminiscent of bringing a Switch card or an old Gamecube save card and plugging it into a friend’s system. Microsoft’s setup let’s you easily bring your digital game with you, pre-downloaded, to play on other people’s XSX consoles once you login to your account. PS5 can’t do that – not with the newest games. Their external storage is not fast enough while Xbox’s is.

Also should be noted that the average speed is meaningless. I work with devs and manage them. Optimizing is simple because you just code to ensure the visual data is delivered to certain memory addresses that map to the higher speed memory and things that never need as much map to the lower bandwidth ones. Audio doesn’t need high speed.
This is actually a brilliant engineering bit by Microsoft that will be easy to code for by just how memory is addressed. It’s basically a few lines of code.
The stable speeds also make optimization easy because the software does not need to request the system ramp up clocks on the CPU versus GPU, etc. The Sony does and it takes more time to optimize and test to get the right balance. They will get there and find easier methods, but I have heard the Xbox is easier to optimize and code out of the box. This likely means the first slew of titles that are multi-platform may look and play significantly better on it in some ways. I’ve been told it’s basically the difference between the X1X and the PS4 Pro right now based on the dev kits and what was known about specs (I was never told the specs outright, but have been told the Xbox was the more powerful and overall impressive of the two).
Also expect that the Xbox will be able to do more under the surface than the Sony, like the AI HDR enhancement of past titles and, possibly, the ability to add HDR to streaming video that doesn’t have it (hinted at from what I’ve heard, not confirmed). Not sure if the PS5 has the memory caching ability of the XSX either, but time will tell. It may not have the same kind of resume function because that requires some special work in the OS and with the storage for it to work right from what I’ve heard.
Right now it looks like the only definite thing the PS5 has over the XSX is that it can load a part of a game in 1-3 seconds faster than the XSX. There are some game devs at big studios that have told me for a few months that many think Sony screwed up the architecture and has been trying to fix it, especially once all the leaks came out from Microsoft.
I have a feeling that the Xbox launch will be very smooth this time and the Sony one may be rough with a lot of problems. Their internal testing apparently is having some heating issues, so there is concern about Sony’s own version of the red circle of death. That’s one reason why the hardware may not have been show – they don’t have the cooling figured out and they may need to throttle below their reported power to prevent the machine from overheating and shutting down.
Microsoft showed its confidence. They brought in outsiders to look at it and use it. Sony has not and had to cobble together a tech presentation after the DF videos dropped. Don’t be surprised if the PS5 comes out after the XSX, even accounting for current likely delays.
 

Miika_-

Well-Known Member
Varmaan ihan sonyn porukka kehittänyt samanlailla kuin ps5 kanssa.
Eli Sonyn porukka joka aikoinaan kehitti PS3:n kehittää nyt myös PS5:n johon kysytty kehittäjiltä mitä he haluavat ja he halusivat että SSD:n saavan kaiken huomion ja sinä nyt ajattelet että kaikki kärsii siittä vaikka sitä on nyt kehuttu ja siittä ei ole haittaa?
 
Ylös Bottom