Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jos tätäkin linkkiä malttaisi lukea ajatuksella, niin huomaisi, että "ei alusta yksinoikeuksia ole luvassa ainakaan ensimmäiseen kahteen vuoteen", on täyttä höpöpuhetta. Mutta eihän se tietenkään kannata olla konsolisotiessa turhan tarkkana.

Matt Booty antoi tuon lausunnon loppuvuodesta 2019, eli tarkoittaa käytännössä julkaisuikkunaa. Ja osittain Series X:n ensimmäistä vuotta.

Tähän vielä kun lisätään Phil Spencerin ilmoituksen mahdollisesti takkuilevasta pelituotannosta, ei taida mainittu kaksi vuotta edes riittää?

“I’d say the bigger unknown is probably the game production,” he added

 
Eiköhän todellisuudessa nähdä täysin Series X:lle suunniteltuja pelejä jo laitteen ensimmäisen vuoden aikana. Myös XGS:sältä.

Sen aika näyttää. Niin kauan kun roikottavat PC:tä mukana, nähdäänkö konsolin täyttä potentiaalia? Siellä jengi yhä päivittää uusiin tietokoneisiin fyysistä kiekkoa.
 
Tähän vielä kun lisätään Phil Spencerin ilmoituksen mahdollisesti takkuilevasta pelituotannosta, ei taida mainittu kaksi vuotta edes riittää?
Phil Spencer viittaa korona-tilanteeseen, joka vaikuttaa yhtälailla myös Sonyyn. Onhan tuo näkynyt jo pelien myöhästymisenä. Tuskin sentään mistään kahden vuoden lykkäämisistä puhutaan.

Ja mitä tuohon vanhojen laitteiden mukana pitämiseen tulee:

"The exact same tools you use to build a game on Xbox Series X, are the exact same tools you use to build a game on Xbox One, or on PC. So we've tried to make it as easy as possible for developers to ship their game across multiple devices, but then also to take advantage of the unique capabilities of the specific device that they're on."

LÄHDE
 
Ja mitä tuohon vanhojen laitteiden mukana pitämiseen tulee:

Siellä joudutaan huomioimaan konekanta vuodesta 2013 alkaen. Ei voi olla vaikuttamatta pelisuunnitteluun, jossa lataustauot ym. on häivytetty kuka minkäkin verhon taakse. Tuosta ei päästä kuin hylkäämällä vanha ja toteuttamalla pelit puhtaasti omin ehdoin. Tässä myös PC-versiot ovat rasite.

 
Siellä joudutaan huomioimaan konekanta vuodesta 2013 alkaen. Ei voi olla vaikuttamatta pelisuunnitteluun, jossa lataustauot ym. on häivytetty kuka minkäkin verhon taakse. Tuosta ei päästä kuin hylkäämällä vanha ja toteuttamalla pelit puhtaasti omin ehdoin. Tässä myös PC-versiot ovat rasite.

Toisaalta valtaosa peleistä on monialustapelejä, joita ei edes PS5 maaginen SSD-levy muuksi muuta. Eli joka tapauksessa pelit suunnitellaan vielä pitkään niin että ne toimivat monella eri alustalla.

Yksinoikeuspelejä voi toki pyörittää puhtaasti uusimmalla raudalla, ei ole epäilystäkään etteivätkö molemmat valmistajan omissa peleissään valjastaisi kaikkea tehoa irti konsoleistaan.
 
Menikö Microsoft jälleen kerran lupaamaan liikoja? Kohta pyydellään taas anteeksi ja korjataan lausuntoja.

 
Menikö Microsoft jälleen kerran lupaamaan liikoja? Kohta pyydellään taas anteeksi ja korjataan lausuntoja.



Tottakai tuo asia on aina devareista loppupeleissä kiinni. Jos halutaan saada vain mahdollisimman paljon silmäkarkkia aikaan ja ajatellaan, että 30fps riittää suurelle yleisölle niin devarihan se viime kädessä on se joka tuon asian päättää, eikä tuota voi millään tapaa laittaa konsolivalmistajien syyksi. Sama tilanne tulee olemaan PS5:n kohdalla.
 
Sama tilanne tulee olemaan PS5:n kohdalla.
Tämä nimenomaan pitää muistaa. Mitä nyt tuossa twitteriä luin niin päässyt monelta soturilta jälleen unohtumaan.

Saa nyt nähdä. Toistaiseksi tämä framerate keskustelu on pyörinyt AC: Valhallan ympärillä, joka on konsolisukupolven ensimmäisiä pelejä.
 
Onko Sony sitten jossain ilmoittanut 60 fps olevan se jodta lähdetään ruudunpöivituksen kohdalla?
Ei, enkä sitä tarkoittanutkaan.

Sen sijaan Sony-fanit juhlivat netissä kuinka AC: Valhalla ei (ehkä) pyörikään 60fps XSX:llä, unohtaen sen että asia koskee myös tulevaa pleikkaria joka on vielä kaiken lisäksi spekseiltään heikompi laite.

Xboxin markkinointitiimi saisi kyllä kieltämättä hillitä lausuntojaan. Ei ole tarvetta huudella kun kilpailijakaan ei ole näyttänyt vielä mitään. Näihin virheisiin tartutaan heti kiinni median ja fanien puolesta jotta saadaan draamaa aikaiseksi.

Turha siitä on syyttää Microsoftia (tai Sonyä) jos/kun kehittäjä tekee ratkaisunsa.
 
Onko Sony sitten jossain ilmoittanut 60 fps olevan se josta lähdetään ruudunpäivityksen kohdalla?



No vaikka ei olisikaan niin samanlainen paskamyrsky olisi syttynyt/syttyy jos ja kun jostain pelistä ilmoitetaan sen pyörivän 30fps myös PS5:lla. On tämä tiettyyn leiriin lyöttäytyminen kyllä välistä huvittavaa seurattavaa...
 
Miksi kukaan kuvittelisi että konsolivalmistaja voi sanella frameraten? Tottakai pelintekijä sen päättää. Harmillista että Valhalla ei pyöri 60fps, mutta tarkoittaako tämä sitten spektaakkelimaista graafista loistoa? Toivottavasti.

Silti olisi toki toivottavaa, että 60fps olisi standardi, mutta nyt kun näinkin iso ja tunnettu pelisarja menee heti 30fps kerhoon, niin katsovatko muut kehittäjät että tuo on ihan ok meidänkin peliin?
 
Ilmeisesti sujuvasti ulostulon hz-määrän ja pelin fps:n sekoittaminen tapahtunut PR:n puolelta. Jos XBox haluaa pitää positiivisen pöhinän, ei pitäisi sekoitella asioita.
 
Ompa yllätys että ubisoftin pelit ei taaskaan rullaa sillä 60fps vauhdilla, mutta tosiaan monelta nyt unohtui se että jos Xbox Sex ei sitä pyöritä niin ei sitä myöskään tee PS5(tässä kohtaa on etusormi pystyssä) enkä kyllä usko myöskään että se on tehoista kiinni vaan kehittäjien valinnasta kuten aikasemmin muutamat olivat kirjoittaneet ja Dragonia komppaan että toivottavasti muut eivät seuraa perässä.
 
No vaikka ei olisikaan niin samanlainen paskamyrsky olisi syttynyt/syttyy jos ja kun jostain pelistä ilmoitetaan sen pyörivän 30fps myös PS5:lla. On tämä tiettyyn leiriin lyöttäytyminen kyllä välistä huvittavaa seurattavaa...
Näkisin tuon pienen kritiikin netissä johtuvan osittain myös siitä, että Microsoftin valttikortti parina viime vuotena on ollut tehokkaampi konsoli ja nyt varmaan moni myös kuvitteli tuon kahden teraflopin eron kääntyvän suureksikin eduksi konsoleiden välillä, mutta taitaa tilanne olla silti se, että molemmat konsolit pyörivät käytännössä yhtä sulavasti FPS:n puolesta eikä mitään täystyrmäystä nähdä niin kuin moni PS5-specsien tulon myötä liputti (ihan täälläkin foorumilla).

Sitten on toki ihan se fakta, että aika iso herra meni puhumaan vähän ohi suunsa niin ihmekös jos siitä somekansa innostuu.

Mutta sitä en epäile etteikö PS5 tule saamaan myös kritiikkiä aikanaan, kun varmistuu ettei sekään tähtää jokaisessa pelissä 60fps niin kuin moni meistä kerkesi jo haaveilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näkisin tuon pienen kritiikin netissä johtuvan osittain myös siitä, että Microsoftin valttikortti parina viime vuotena on ollut tehokkaampi konsoli ja nyt varmaan moni myös kuvitteli tuon kahden teraflopin eron kääntyvän suureksikin eduksi konsoleiden välillä, mutta taitaa tilanne olla silti se, että molemmat konsolit pyörivät käytännössä yhtä sulavasti FPS:n puolesta eikä mitään täystyrmäystä nähdä niin kuin moni PS5-specsien tulon myötä liputti (ihan täälläkin foorumilla).

Sitten on toki ihan se fakta, että aika iso herra meni puhumaan vähän ohi suunsa niin ihmekös jos siitä somekansa innostuu.

Mutta sitä en epäile etteikö PS5 tule saamaan myös kritiikkiä aikanaan, kun varmistuu ettei sekään tähtää jokaisessa pelissä 60fps niin kuin moni meistä kerkesi jo haaveilemaan.
Valhalla on yksi peli. Ero voi silti olla suurempi tai pienempi eri multiplattaripelien välillä Series X:llä ja PS5:llä. Itseasiassa emme vissiin edes tiedä millä resoluutiolla Valhalla pyörii PS5:llä.

Tosiaan katsotaan nyt muitakin pelejä rauhassa ja ihmetellään miten kehittäjät pelejään optimoivat eri alustoille. Tässä sukupolvessa yksi hyvä esimerkki on RDR2. Jos tämän kaltaista alustakohtaista optimointia edelleen nähdään, niin sanoisin edelleen että Series X pystyy puskemaan parempaa resoluutiota ja frameratea pihalle kuin PS5. Tai ehkä se teho käytetään visuaalisiin parannuksiin. Ray tracingiin ja muuhun sellaiseen.
 
Miksi kukaan kuvittelisi että konsolivalmistaja voi sanella frameraten?
Koska konsolivalmistaja on se, joka pelien TRC:n eli Technical Requirement Checklistin määrää. Halutessaan voisivat laittaa yhdeksi ehdoksi, että ruudunpäivityksen täytyy olla 60 ruutukuvaa sekunnissa, tai peli ei mene sertifioinnista läpi.

TRC on toki muuttuva määritys sekin. PS3/X360-sukupolven alussa Microsoft vaati, että pelien resoluution täytyy olla vähintään 720p ja peleissä pitää olla vähintään jonkinlainen reunanpehmennystekniikka käytössä. Microsoftin E3 2005 -esityksessäkin näitä painotettiin:

A foundation of requirements every title must have before it can ship on the Xbox 360 platform...
Ja siellä oli joukossa mm. 720p ja anti-aliasing. Eli ennen X360:n julkaisua Microsoft piti noita oikeasti vaatimuksina, mutta niinpä siitäkin lipsuttiin vuosien myötä.



Vastaavasti Sony vaati PS4 Pron tullessa markkinoille, että ruudunpäivityksen tulee olla vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin perus-PS4:llä, ja minimiresoluutioksi asetettiin 1080p, eli sen alle ei saanut mennä.

Eli kyllä konsolivalmistajilla olisi mahdollisuus pakottaa 60 fps -vaatimus jokaiseen seuraavan sukupolven peliin. Käytännössä silmäkarkki kuitenkin myy paremmin, joten siksi 30 fps -nimikkeitä tullaan näkemään varsinkin AAA-puolella vielä vaikka kuinka ja paljon.
 
Ylös Bottom