Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Veikkaan ettemme mitään Day One PC:lle julkaistavia excluja tule näkemään, mutta esimerkiksi ennen seuraavaa God of Waria voi olla fiksua julkaista ykkösosa PC:lle niin kuin Horizonin tapauksessa. Toivottavasti vain jatkossa löytävät paremman porttausfirman mitä Horizonilla oli. :D

Ja tietenkin PC-portti Bloodbornelle olisi aivan ykkönen. Samalla myös tämä porttaus ilmaiseksi PS5:n omistajille niin kaikki pysyvät tyytyväisinä. :)

Oli myös tuossa "corpotate reportin" yhteydessä puhuttu kuinka verkot ovat yhä järvessä mahdollisten uusien studioiden kaappaamiselle. Myös tiheämmästä yksinoikeuksien julkaisutahdista puhuttiin. Tulisikohan tuo pelien pituuden kustannuksella? Itseäni ei oikeasti haittaisi yhtään jos Days Gonen ja Ghost of Tsushiman kaltaiset pelit eivät olisi enää sitä 30-50h luokkaa vaan kaikki ylimääräinen filleri pyrittäisiin poistamaan tehden paketeista tiiviimpiä. Näin kenties saataisiin enemmän pelejä ulos per studio ja oletettavasti pelien hinnatkin saataisiin pysymään samana. Huhuahan kun on ollut, että ensi genissä pelien hinnat nousisivat noin kymmenellä dollarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan ettemme mitään Day One PC:lle julkaistavia excluja tule näkemään, mutta esimerkiksi ennen seuraavaa God of Waria voi olla fiksua julkaista ykkösosa PC:lle niin kuin Horizonin tapauksessa. Toivottavasti vain jatkossa löytävät paremman porttausfirman mitä Horizonilla oli. :D

Ja tietenkin PC-portti Bloodbornelle olisi aivan ykkönen. Samalla myös tämä porttaus ilmaiseksi PS5:n omistajille niin kaikki pysyvät tyytyväisinä. :)

Oli myös tuossa "corpotate reportin" yhteydessä puhuttu kuinka verkot ovat yhä järvessä mahdollisten uusien studioiden kaappaamiselle. Myös tiheämmästä yksinoikeuksien julkaisutahdista puhuttiin. Tulisikohan tuo pelien pituuden kustannuksella? Itseäni ei oikeasti haittaisi yhtään jos Days Gonen ja Ghost of Tsushiman kaltaiset pelit eivät olisi enää sitä 30-50h luokkaa vaan kaikki ylimääräinen filleri pyrittäisiin poistamaan tehden paketeista tiiviimpiä. Näin kenties saataisiin enemmän pelejä ulos per studio ja oletettavasti pelien hinnatkin saataisiin pysymään samana. Huhuahan kun on ollut, että ensi genissä pelien hinnat nousisivat noin kymmenellä dollarilla.
Kovin usein 50 tuntia on ainakin itselle liikaa. 20-30 tuntia on paljon parempi pituus. Joskus jopa 10 tuntiakin riittää. Paljon on pelistä kiinni. Hintojen nousu ei ole enää edes huhujen tasolla vaan tiedämme jo että uuden 2k korispelin hinta on kympin kalliimpi ja jos uuden Codin hintoja ja rahastusta versioiden välillä katsoo, niin paine hintojen nostolle on kova.

Sony ei voi jäädä makoilemaan myöskään studioiden osalta, kun on nähty kuin aktiivisesti Microsoft on ollut ostoksilla. Voisin kuvitella että molemmat ilmoittelevat uusista studiohankinnoista jopa tämän vuoden aikana. Tai sitten ensi vuoden alussa, kun konsolijulkkareista on selvitetty.
 
Oikeastaan riittäisi jos Bloodborne tulisi. Katsotaan mitä tuleman pitää, exclujen väheneminen on vain hyvä asia.

Mitä enemmän niin sen parempi, eikä haittaa vaikka Sony ilmoittaisi esim jokaisen pelin suhteen kuten Death Strandingin kanssa että PC versio on tulossa mutta myöhemmin.
 
Näin kuluttajan kannalta ei niin kiva, kun arvoiden mukaan enää reilut kaksi kuukautta uusiin konsoleihin ja ainoastaan rauta kerrottu sekä paria peliä vähän esitelty.

Toki pitää ymmärtää maailman tilanne ja onhan sieltä vielä tulossa esittelyjä sekä lisää tietoja, jotta ei tarvitse sikaa säkissä ostaa. Aika paljon on vielä asioita joihin haluaisi varmuuden tai nähdä niitä konkreettisesti.

Tulee aika tiiviit markkinointikampanjat tähän ennen julkaisuja, mikäli lykkääntymisiä ei ole tulossa.

Juuri katselin Nelinpelin Rautamiehiä Xbox Onen sekä PS4:n esittelystä. Oli mielenkiintoista aikaa, kiva verrata laitteita ja palveluja tähän päivään nykyisten sekä tulevien laitteiden kohdalla.
 
On ollut joo nihkeämpää nyt, mutta syyttäisin tästä kyllä eniten sitä koronaa. Mitä tulee peleihin julkaisussa tai vähän sen jälkeen niin tuntuu, että olemme paljon paremmassa tilanteessa kuin vuonna 2013.

Sony varmasti tahtoisi tuoda DualSensen demottavaksi marketteihin, mutta eipä taida olla hirveän fiksua näin korona-aikaan tuollainen.
 
Sony varmasti tahtoisi tuoda DualSensen demottavaksi marketteihin, mutta eipä taida olla hirveän fiksua näin korona-aikaan tuollainen.

Ilman koronaa, olisi PS5 ollut tällä viikolla Gamescomissa yleisön pelattavana kuten oli vuonna 2013. Sony on itse kertonut kuluttajien tavoittamisen olevan vaikeampaa juuri pandemian takia. En ihmettelisi jos tähän otetaan vielä avuksi nimekkäitä striimaajia.

Muutoin tilanne on julkaisupelien osalta parempi kuin kenties koskaan uuden PlayStationin julkaisussa? En muista mitä oli PS1 kohdalla, Tekken? Nyt saadaan suoraan uusi Call of Duty, Hämähäkkimies, Ratchet & Clankia, DiRT 5 jne.
 
Muutoin tilanne on julkaisupelien osalta parempi kuin kenties koskaan uuden PlayStationin julkaisussa? En muista mitä oli PS1 kohdalla, Tekken? Nyt saadaan suoraan uusi Call of Duty, Hämähäkkimies, Ratchet & Clankia, DiRT 5 jne.

Ensimmäisen PlayStationin Euroopan julkaisussa esimerkiksi Wipeout ja Ridge Racer tekivät välittömästi selväksi, että nyt ollaan aidosti uuden 3D-sukupolven kynnyksellä. Kun niitä pääsi paikallisessa Anttilassa testaamaan, ei 16-bittinen Megadrive-vanhus sen jälkeen enää oikein kotona maistunut (vaikka Segan monoliitti onkin jälkikäteen ajateltuna vanhentunut monin verroin tyylikkäämmin). Samoin PS2/Xbox & Xbox360/PS3 sukupolvien starteissa nähtiin graafisia loikkia, jotka jokainen erotti ihan pelilehtien sivuilta ilman pikselien mittaustavoista väittelyä.

Noihin verrattuna jokavuotisen räiskyttely- tai kaahailusarjan osa nro 20+ ei oikein aiheuta hurraa-huutoja. Tai pari vuotta vanhan Hämiksen pohjalle rakennettu laajennusosa. Ratchetia ei taideta olla vielä edes varmistettu julkaisupäiväksi.
Sama aneemisuss yltää toki Xboxin leiriin. Molemmat konsolit on jo ennakkotilailtu, kuten tapoihin kuuluu, mutta valtava hype loistaa poissaolollaan tällä kierroksella. Enkä usko, että oma vanheneminen on ainoa syy tähän.
 
Tulevan sukupolven tehonlisäys on pienempi kuin aiempien sukupolvien ja uudet ominaisuudet ovat sellaisia, että niitä on vaikea demota videoilla. Välimallin päivitys aika lailla laimensi sukupolvien välistä eroa. Ilman nykysukupolven tehomalleja uusi sukupolvi vaikuttaisi paljon isommalta muutokselta. Pitäisi olla aika kiinnostunut komponenteista ja tietotekniikasta, että jaksaisi innostua niistä ominaisuuksista, joita nyt hypetetään. Aika harva konsolipelaaja luultavasti on.
 
Tulevan sukupolven tehonlisäys on pienempi kuin aiempien sukupolvien ja uudet ominaisuudet ovat sellaisia, että niitä on vaikea demota videoilla. Välimallin päivitys aika lailla laimensi sukupolvien välistä eroa. Ilman nykysukupolven tehomalleja uusi sukupolvi vaikuttaisi paljon isommalta muutokselta. Pitäisi olla aika kiinnostunut komponenteista ja tietotekniikasta, että jaksaisi innostua niistä ominaisuuksista, joita nyt hypetetään. Aika harva konsolipelaaja luultavasti on.
Hyvin sanottu.

Mun mielestä tässä genissä päästiin siihen kohtaan jossa grafiikat alkavat olemaan jo niin hienon näköistä, että en tiedä onko järkevämpää lähteä nipistämään vielä lisää graafisia ominaisuuksia peleihin vaan voitaisiinko tehoja ja uutta teknologiaa hyödyntää esimerkiksi sillä tapaa, että joku vuoden 2018 God Of War pystyisi säilyttämään graafisen tyylinsä lisärissä, mutta enää ei ole niitä hitaita kävelytuokioita vähän väliä ja kenties kamerakulmaakin saadaan nyt kauemmaksi Kratoksesta tehden taistelusta mahdollisesti vauhdikkaampaa ja monipuolisempaa ilman mitään hidastuksia.

Eli itse ainakin liputan enemmän nyt vauhdikkaammille peleille ilman turhia hidastuksia vaikka graafinen tyylisi olisi kuinka tiptop. Nykyäänhän se on joko tai.

Siihen tietenkin päälle 60-120fps pelaaminen, pienemmät latenssit ja paremmat kontrollerit, 3D audio ja käytännössä olemattomat latausajat niin riittää oikein hyvin itselleni se mitä seuraavalla genillä on tarjota.
 
itse en hyväksy noita ps4 pelejä että sitten ne tehdään PC pysyis vaan konsoli peleinä peleilyä sonylta toi pc juttut
 
itse en hyväksy noita ps4 pelejä että sitten ne tehdään PC pysyis vaan konsoli peleinä peleilyä sonylta toi pc juttut
Miten se sinun pleikkarilla pelaamiseen vaikuttaa?
Siihen tietenkin päälle 60-120fps pelaaminen, pienemmät latenssit ja paremmat kontrollerit, 3D audio ja käytännössä olemattomat latausajat niin riittää oikein hyvin itselleni se mitä seuraavalla genillä on tarjota.
Joo, kyllä itsekin liputan korkeamman ruudunpäivityksen ja sitä kautta sulavamman pelikokemuksen nimeen seuraavassa sukupolvessa. Grafiikat ovat nyt jo korkealla tasolla, se on selvää. Toivon että niihinkin silti edelleen panostetaan. Paremmat valot ja varjot, nätimmät tekstuurit ja efektit. Kaikilla pienillä asioilla graafinen ulosantikin edelleen paranee, vaikka esim. hahmomallit olisivatkin jo todella hyvällä tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä nähdä onko pelattavuudessa oikeasti eroja, kun Microsoft panostaa enemmän näihin latenssi sekä input lagi hiomiseen. Sony taas koittaa välittää uusia tuntemuksia pelaajille ohjaimen kautta.

Voi helposti käydä myös niin, että kehittäjät panostavat omiin juttuihinsa ja isoja eroja ei tule eri alustojen välillä tämän asian suhteen.
 
Uskon että ps5 tulee myyntiin loka-marraskuun aikana yleensä uusin playstation on julkaisut lokakuun noin 20 päivä mm ps4 tuli lokakuun aikana myyntiin
 
Ylös Bottom