Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Minusta tuntuu, että viime vuosina MS:sta on tullut kiinnostavampi yhteistyökumppani pelinkehittäjille juuri esim. Mojangin onnistuneen oston myötä. Siksi moni arvostettu pelinkehittäjä on siirtynyt MS:n siipien alle. Jotenkin tulee sellainen olo, että Sonyn pelit ovat hyviä Sonyn ansiosta eikä pelintekijöiden, mutta MS:n pelien hyvyys johtuu pelistudioista, ei MS:n vaikutuksesta. Ehkä Sony on ollut joskus ennen parempi isäntä, jonka alaisuudessa on voinut kehittää hienompia pelejä, mutta tilanne voi olla tasoittumassa. Sonya tuntuu vaivaavan sama kuin Ubisoftia, eli formaattiin ahtaminen. Useat viime vuosien Sonyn mestariteokset, jotka ovat kiistatta hyviä, ovat kuin Lara Croft pelejä, joissa Lara on korvattu jollain toisella hahmolla. Punapäisellä naisella, isolla karvaisella miehellä, supersankarilla, nuorella tytöllä jne. Jossain vaiheessa ihmiset väsyvät formaattiin, kuten on käynyt Ubillekin, vaikka sen pelit edelleen myyvät ihan uskomattomia määriä. MS on taas alkanut Mojangin oston kokemusten pohjalta antamaan enemmän vapauksia studioille ja mahdollisuuden tehdä omaperäisiä pelejä suuren yhtiön antaman taloudellisen suojan varassa.
 
Minusta tuntuu, että viime vuosina MS:sta on tullut kiinnostavampi yhteistyökumppani pelinkehittäjille juuri esim. Mojangin onnistuneen oston myötä. Siksi moni arvostettu pelinkehittäjä on siirtynyt MS:n siipien alle. Jotenkin tulee sellainen olo, että Sonyn pelit ovat hyviä Sonyn ansiosta eikä pelintekijöiden, mutta MS:n pelien hyvyys johtuu pelistudioista, ei MS:n vaikutuksesta. Ehkä Sony on ollut joskus ennen parempi isäntä, jonka alaisuudessa on voinut kehittää hienompia pelejä, mutta tilanne voi olla tasoittumassa. Sonya tuntuu vaivaavan sama kuin Ubisoftia, eli formaattiin ahtaminen. Useat viime vuosien Sonyn mestariteokset, jotka ovat kiistatta hyviä, ovat kuin Lara Croft pelejä, joissa Lara on korvattu jollain toisella hahmolla. Punapäisellä naisella, isolla karvaisella miehellä, supersankarilla, nuorella tytöllä jne. Jossain vaiheessa ihmiset väsyvät formaattiin, kuten on käynyt Ubillekin, vaikka sen pelit edelleen myyvät ihan uskomattomia määriä. MS on taas alkanut Mojangin oston kokemusten pohjalta antamaan enemmän vapauksia studioille ja mahdollisuuden tehdä omaperäisiä pelejä suuren yhtiön antaman taloudellisen suojan varassa.
Ihan samalla lailla Sony on haalinut studioita ja työntekijöitä riveihinsä kuin MS. En tiedä niin mitenkä Microsoftin studioista on uutisoitu, mutta ainakin GoWin ja Spidermanin ohjaajat ovat vuolaasti kiitelleet Sonya nimenomaan vapaista käsistä projekteissaan. Alla olevia artikkeleita kun tarkastelee niin ei tuossa nyt kyllä ollenkaan haise se, että devien ei annettaisi toteuttaa sitä mitä haluavat tehdä. Päinvastoin.




Muutenkin esimerkiksi Halon tapauksessa nähtiin mielestäni täysin päinvastaista toimintaa mitä kuvailit MS:n ja sen studioiden toiminnasta. Eli pelille asetettiin julkaisupäivä puolitoista vuotta etukäteen MS:n toimesta mikä tietenkään ei ole ikinä optimaali tilanne devien kannalta. Mutta olettaen, että huhut puolen miljardin budjetista ja 5 vuoden kehitystyöstä pitävät paikkansa, annettiin kyllä studiolle kaikki resurssit onnistua tässä, mutta sanomattakin selvää, että lopputulos oli kaikkea muuta kuin onnistunut jonka takia peliä nyt myös lykättiin tuonnemmaksi. Ei tuo nyt hirveän hyvää kuvaa osaavista deveistä anna, ainakaan jos heitä pitäisi parempina pitää kuin Sonyn. Tämä nyt on tietenkin vain yksi esimerkki MS:n ja sen studion toiminnasta, mutta vaikea ainakaan tuon perusteella nähdä sen olevan mitenkään enemmän edellä niin kuin kuvailet.

Sonyltakin tulee vaikka mitä pelejä myös ulos sen studioilta. Lähes aina kun puhutaan Sonyn peleistä niin ne käsittelevät noin viiden studion pelejä, mutta samalla unohdetaan, että Sonylla on yli kymmenen studiota vielä leivissään. On pleikalla Dreamsia, urheilupelejä, tasohyppelyitä, VR-pelejä, first person räiskintäpelejä ja kyllä, 3rd person pelejä. Mutta en nyt sanoisi, että esimerkiksi God of War tai Uncharted ovat lähelläkään samantyylisiä pelejä. Tuohan on sama kuin sanoisi Gears-sarjaa ja Haloa samaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun on sivusilmällä vääntöjä katsellut niin onko missään vaiheessa ollut taulukkoa et miltä näyttää yksinoikeuksien myynnit suhteessa laite kantaan? Ostaako esim. 30% pleikan omistajista God of warin, onko xboxilla vaikka halo 50%?
Minkään sortin varsinaista merkitystä mihinkään tällä ei ole mutta olisi ihan mielenkiintoista nähä "virallisia" lukuja tähän liittyen.
 
Minusta tuntuu, että viime vuosina MS:sta on tullut kiinnostavampi yhteistyökumppani pelinkehittäjille juuri esim. Mojangin onnistuneen oston myötä. Siksi moni arvostettu pelinkehittäjä on siirtynyt MS:n siipien alle. Jotenkin tulee sellainen olo, että Sonyn pelit ovat hyviä Sonyn ansiosta eikä pelintekijöiden, mutta MS:n pelien hyvyys johtuu pelistudioista, ei MS:n vaikutuksesta. Ehkä Sony on ollut joskus ennen parempi isäntä, jonka alaisuudessa on voinut kehittää hienompia pelejä, mutta tilanne voi olla tasoittumassa. Sonya tuntuu vaivaavan sama kuin Ubisoftia, eli formaattiin ahtaminen. Useat viime vuosien Sonyn mestariteokset, jotka ovat kiistatta hyviä, ovat kuin Lara Croft pelejä, joissa Lara on korvattu jollain toisella hahmolla. Punapäisellä naisella, isolla karvaisella miehellä, supersankarilla, nuorella tytöllä jne. Jossain vaiheessa ihmiset väsyvät formaattiin, kuten on käynyt Ubillekin, vaikka sen pelit edelleen myyvät ihan uskomattomia määriä. MS on taas alkanut Mojangin oston kokemusten pohjalta antamaan enemmän vapauksia studioille ja mahdollisuuden tehdä omaperäisiä pelejä suuren yhtiön antaman taloudellisen suojan varassa.

Offtopic mutta nyt on pakko kuka Sonyn mieshenkilö on karvainen? Ootko perhana vie päässy kattoon semmoseen paikkaan mihin muut ei? :D Kratoksella on tosiaan parta mutta muuten hän vaikuttaa karvattomalta :D
 
Jäin miettimään tätä tarinavetoisten kolmannen persoonan seikkailu/toimintapelien dilemmaa. Tai sitä miksi ne eivät minua niin paljon kiinnosta. Huom. nekin kiinnostavat kyllä, mutta eivät millään tavalla ylitse muiden pelien. Kävin sitten hakemassa Backlogin purkua -ketjusta tänä vuonna läpi pelaamani pelit. Mielestäni lista on aika kirjava.
Outer Worlds
Plague Tale
Call of Chtulhu
Pokemon Sword
Darksiders III
Yakuza 0
Man of Medan
GRIS
Deliver Us The Moon
Marvel Ultimate Alliance 3
Carrion
Minecraft Dungeons
The Walking Dead: Final Season
The Touryst
Battletoads
Observation

Listalle voisi melkein lisätä myös Ori and the Will of the Wispsin, mutta se on vain viittä vaille läpi, kun vanhan nakkisormet ei tunnu lopun tasohyppelyosuuksiin taipuvan.

Ainoa selkeästi Sonyn muottiin listalla osuva peli on Plague Tale. Tykkäsin siitä, mutta en ehkä niinkään pelimekaniikoiltaan vaan aihealueensa vuoksi. Yakuza 0 on niin Japanilainen, ettei se oikein samaan lajityyppiin osu, vaikka onkin kolmannesta persoonasta, mutta ehkä Darksiders III liippaa läheltä.

Jos jotain johtopäätöksiä voi vetää, niin aikalailla kaikki kelpaa ja ehkä juuri siksi ei ole niin kova hinku pelata saman lajityypin pelejä. Ei ainakaan peräkkäin. Ehkä tosiaan en osu tähän yleismaallisesti suositun pelimaun piiriin.
 
Tässä kun on sivusilmällä vääntöjä katsellut niin onko missään vaiheessa ollut taulukkoa et miltä näyttää yksinoikeuksien myynnit suhteessa laite kantaan? Ostaako esim. 30% pleikan omistajista God of warin, onko xboxilla vaikka halo 50%?
Minkään sortin varsinaista merkitystä mihinkään tällä ei ole mutta olisi ihan mielenkiintoista nähä "virallisia" lukuja tähän liittyen.
Muistaakseni Spider-Man oli 15% PS4-pelaajista, ja samainen 15% Halo 5 Xbox-pelaajista, ehkä hieman enemmän. Hankala sanoa Xboxin uusimmista, sillä niissä mukana PC. Halo 5 ei tullut heti PC:lle. Esim. jos kaikki FH4:sen pelaajat olivat Xboxilla, olisi se 40%.
 
Tässä kun on sivusilmällä vääntöjä katsellut niin onko missään vaiheessa ollut taulukkoa et miltä näyttää yksinoikeuksien myynnit suhteessa laite kantaan? Ostaako esim. 30% pleikan omistajista God of warin, onko xboxilla vaikka halo 50%?
Minkään sortin varsinaista merkitystä mihinkään tällä ei ole mutta olisi ihan mielenkiintoista nähä "virallisia" lukuja tähän liittyen.
Nintendolla taitaa olla ehdottomasti kovimmat attach-ratet.

Pleikkarilla helpohko laskea kun on myynyt karkeasti 100M, eli myydyt miljoonat kääntyy suoraan prosenteiksi.

Edit: Switch myynyt inan päälle 61M ja eniten myynyt peli MK8 tällä hetkellä 26M ja eniten myynyt puhdas yksäri Animal Crossing 22M.


Tuolla jotain myyntilukuja Sonyltä, en tiedä miten tarkkaa infoa on, kai edes hiukan kartalla:

UC4 parhaana 16M

Eli Switchin parhaiten myyneen yksärin yli 35% attach-rate vs PS4:n parhaan ~16%
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin siis sillä, että niitä 3rd person pelejä on liiaksi, Sony tekee mielestäni aika yhdenkaltaisia pelejä. Vaihtelua vain toivoisin. Yksinoikeuspelejen puolesta Xbox tarjoaa *minulle* enemmän.
Tästä itse asiassa aivan samaa mieltä. Aikalailla tiettyä kaavaa noudattavat nuo Sonynkin isoimmat yksinoikeushitit. Toki niistä helminä olen itsekin pitänyt erityisesti Days Gonea, God of Waria ja nyt viimeisimpänä Ghost of Tsushimaa. Kovin montaa aivan huippumielenkiintoista yksinoikeuspeliä ei kyllä ainakaan itselleni tule mieleen. No, Persona 5 toki vielä tuolle listalle lisättäköön. Minulle ei sinne pääse esim. kumpikaan TLoU (vaikka ykkönen sinänsä hyvä peli onkin), viimeisimmät Unchartedit (ihan ok, mutta ei muuta), Death Stranding (ei huono, mutta ei mitenkään huippukaan), FFVII Re (remake on remake vaikka voissa paistaisi, ja aivan turhaa höttöä on tässä pelissä fillerinä kaikkiaan) tai Spiderman (jotenkin niin geneerinen, eikä oikein mikään kiinnosta tuossa pelissä itseäni).
Demon's Souls taitaa edelleen olla tulossa ainoastaan PS5:lle?
No, mutta se löytyy jo PS3:lla, joten se siitä...
 
Nextgen pelit näyttävät vievän ihan yhtä paljon tilaa kuin nykysukupolven pelit. Jopa enemmän.


Vaikka Twiitissä puhutaan PS5 peleistä, niin sama ongelma koskee molempia konsoleita. Kovalevyt ovat nämä:
Xbox Series X: 1TB
Xbox Series S: 512gb
PS5: 825gb

Tuosta kun nappastaan käyttiksen viemä tila pois, niin kovin montaa Spidermanin kokoista peliä ei uusille konsoleille asenneta.

Xboxilla vähän apua tuo 1TB lisätilakasetit, joskin ne ilmeisesti ovat kohtuu hintavia. PS5:n puolella taas ei ole vielä ihan selvää miten lisätila hoidetaan. Tai siis tiedossa on että konsoliin voi asentaa korvaavan/toisen SSD levyn, kunhan se on samoilla nopeusspekseillä kuin sisäinen alkuperäinen levy. Tarkempia tietoja tästä varmaan on vielä tulossa.
 
Tilaongelman voi ratkaista usb-kiintolevyllä. Tuskin niin montaa peliä on pakko pitää asennettuna nopealla levyllä. Onhan se tietty vähän takapakkia nykytilanteesta, mutta kuinka moni pelaa yli kymmentä peliä aktiivisesti?
 
Tilaongelman voi ratkaista usb-kiintolevyllä. Tuskin niin montaa peliä on pakko pitää asennettuna nopealla levyllä. Onhan se tietty vähän takapakkia nykytilanteesta, mutta kuinka moni pelaa yli kymmentä peliä aktiivisesti?
Joo, tämä toki auttaa, mutta onhan se vähän tylsä siirrellä pelejä edes takaisin. Helposti on lähemmäs 10 peliä yhtäaikaa pelauksessa. Pitää laskea niin että pari läpipeluussa olevaa yksinpeliä, pari aktiivisessa peluussa olevaa moninpeliä, pari urheilupeliä ja pari autopeliä. Yllättävän äkkiä pitäisi olla 10 peliä yhtäaikaa asennettuna.
 
Itse vihaan pelien poistelua ja uudelleen asentelua, mutta kaippa se on pakko siihen totutella :D

Jos pelissä ei ole kunnon tarinaa joka imaisee kunnolla mukaansa, että tulisi pelattua se läpi nopeasti, niin mulla on myös monta peliä peluussa samaan aikaan ja hypin niiden välillä.
 
Uskon, että SSD:n hinnat laskevat aika nopeasti niin, että parin vuoden päästä saa jo kohtuu edullisesti noita lisämuistikortteja ainakin Xboxille, pleikkarilla voi olla haastavampaa, kun levyn pitää olla niin äärimmäisen nopea.
 
Itse ainakin koen pärjääväni PS4-aikana tutuksi tulleella teran ulkoisella kovolla. Ikinä en pelaa yli kymmentä peliä kuukaudessa ja tarinapelitkin pelataan yksi kerrallaan loppuun niin ei pääse liikaa noita kertymään tilaa viemästä.

Muistaakseni jonkun yli 100 gigan RDR2 siirsi noin kymmeneen minuuttiin ulkoiselta kovolta PS4:n tallennustilaan, joten jos tuo PS5:n kanssa samalla nopeudella toimii niin ei tule itselleni mitään tarvetta ostella kalliita SSD-levyjä. Keittää vaikkapa kahvit siirron aikana.
 
Taidan minäkin odotella vielä. Vaikka hienoja pelejä next-genille onkin tulossa, ei kuitenkaan vielä ole mitään tiettyä, mitä olisi pakko päästä pelaamaan heti julkaisussa. Eihän se helppoa ole, mutta jos aikansa jaksaa odottaa, tulee aina näitä pakettitarjouksia, missä uuden konsolin mukaan saa sopuhintaan lisäohjaimen tai jonkun pelin.

Haluaisin myös kerran elämässä omistaa jonkun pelin mukaan teemoitetun erikoisversion jommasta kummasta konsolista. Cyberpunk Xbox One X olisi ollut upea laitos, mutta ei pinkka, pöytätila eikä omatunto anna myöten ostaa samaa härveliä kahteen kertaan, olipa se miten hieno hyvänsä.
 
Itse ainakin koen pärjääväni PS4-aikana tutuksi tulleella teran ulkoisella kovolla. Ikinä en pelaa yli kymmentä peliä kuukaudessa ja tarinapelitkin pelataan yksi kerrallaan loppuun niin ei pääse liikaa noita kertymään tilaa viemästä.
Minulla on jatkuvasti täynnä kahden teran ulkoinen asema pleikkarilla. Xboxille lataan kaiken automaattisesti talteen, joten 8 teran asema myös on täynnä sisäisten tallennustilojen lisäksi. En silti ole paniikissa, kun siirrytään uuteen aikaan. Kannettavalla tietokoneellani on 256 GB SSD ja 2 teran ulkoinen kiintolevy ja pärjään niillä ihan hyvin, suurinta osaa peleistä pelaan ulkoiselta kiintolevyltä mutta tärkeimmät ovat SSD:llä. Tiedonsiirto on paljon helpompaa, jos ei tarvitse ladata netin kautta mitään. Siirtoajat jaksaa kyllä odottaa, jos ne on omassa hallinnassa. Eniten siirtoajat harmittavat nykyään Xbox 360:lla, jolla dvd:ltä kiintolevylle siirtäminen on aika tuskallista, vaikka sekään ei sitä kahvitaukoa paljon pitempään kestä (juon kyllä teetä).
 
Ylös Bottom