Ippenator
Well-Known Member
Niin, mutta miksi oletat, että se homma olisi heti yrityskaupan jälkeen välittömästi hyvin organisoitu? Varsinkaan tuon uuden omistajan näkökulmasta. Kyllä sellaisten jälkeen on yleensä nimenomaan paljonkin organisatorisia ja strategisia yksityiskohtia joita joudutaan pelistudioiden ja niiden tukitoimintojen osalta järjestelemään uusiksi.Tätä logiikkaa en ihan osta tuollaisenaan. Kyllähän monella studiolla on jatkuvasti joku projekti kehityksen alla eivätkä nämä odottele, että joku iso studio kaappaa heidät jonka jälkeen lähtevät vasta työstämään projektiaan eteenpäin. Ninja Theorylta ja Obsidianilta tuli heti pelit ulos pian kauppojen jälkeen esimerkiksi. Ja kyllähän esimerkiksi Insomniac julkaisi loppuvuodesta 2018 Spidermanin, mutta on jo nyt valmiina puskemaan lisäriä Hämikselle ja Ratchetia, joten siinä yksi esimerkki kuinka paljon 2-3 vuodessa on mahdollista saada aikaan jos homma on hyvin organisoitu.
Eihän siitä mielestäni yli eikä ympäri pääse, että hieman liikaa laskettiin Halon varaan Microsoftin suunnalla ja se näkyy nyt varsin laimeana pelikattauksena omilta studioilta kilpailijaan nähden.
Jotenkin tunnut nyt kuitenkin lähtevän myös siitä olettamuksesta, että noilla pelitaloilla olisi ollut kovin paljon aikaa aiemmin miettiä, että mitähän Xboxin yksinoikeuspelejä tehtäisiin sitten kun Microsoft meidät ostaa? Vai rukoilivatko kädet ristissä: ”Phil meidän, joka olet taivaissa, pyhitetty olkoon sinun nimesi...”, että yrityskauppa toteutuisi ja satsaukset muka tekeillä olleisiin Xboxin nextgen yksinoikeuspeleihin eivät sittenkään olisi olleet turhia.
Tai sitten niitä niitä nextgen boxin yksinoikeuspelejä ei vain ollut vielä suunniteltuina, ja niitä alettiin suunnittelemaan vasta siinä vaiheessa tai sen jälkeen, kun studioiden käytännön järjestelyt ja myös strategioiden yhdenmukaistamiset on saatu kohdilleen. Itse ainakin uskon, että jälkimmäinen vaihtoehto on se todennäköisin ja useimmin näiden yrityskauppojen yhteydessä toteutunut yhtälö.
Obsidianin hiljattain (early accessina) julkaistu Grounded ainakin on tällä hetkellä sellainen pikkupeli (peräti 3,3 gigaa vie kovolta tällä hetkellä), että sen käyttäminen tässä asiassa jotenkin kantaasi puoltavana esimerkkinä on suoraan sanoen aika falskia. En tiedä toki tarkoititko sitten kuitenkin jotain muuta peliä?
Ja pakko on myös todeta, että on täydellistä älyllistä epärehellisyyttä tuoda tässä keskustelussa verrokiksi Spider-Man-lisäri, joka on monelta osin tehty alkuperäisen Spider-Manin runkoa ja suunnittelua hyödyntäen ja on selvästi pienempi ja lyhyempi peli kuin alkuperäinen Spider-Man. Saatikka käyttää esimerkkinä remakea PS3:n erittäin arvostetusta pelistä (Demon’s Souls), jonka eteen kaikki todellinen työ pelin rungon, tarinan ja pelimaailman hahmottelun osalta tehtiin jo vuosikausia sitten. Juuri tuollaiset lisärit ja remaket pitääkin saada tehtyä parissa-kolmessa vuodessa, tai muuten olisi niitä tekevien studioiden toiminnassa jotain perustavanlaatuista vialla.
Mutta aivan alusta suuniteltuja ja rakennettuja AAA-tuotantoarvojen pelejä ei kyllä todellakaan normaalisti tehdä kahdessa tai kolmessakaan vuodessa. Jotkut pelitalot toki suoltavat sellaisia melkein vuosittain, mutta sen tekee mahdolliseksi se, että niillä on useita studioita tekemässä samojen pelisarjojen eri vuosikerran pelejä.
Viimeksi muokattu: