Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Kuviota voi sekoittaa kuitenkin myös se, jos tämä etukäteen paperilla heikommaksi noteerattu laite jostain syystä nouseekin selväksi markkinajohtajaksi, jolloin monialustapelit todennäköisesti optimoidaan sille paremmin. Tuolloin tehoero ei korostu senkään vertaa.

Markkinajohtajuus ei aina tarkoita sitä, että se rajoittaisi tehokkaamman konsolin pelejä. Esimerkiksi PS4 Pron ja Xbox One X:n ero on joissakin peleissä huomattava, esimerkiksi Red Dead Redemption 2 -pelin kohdalla, vaikka PS4 Pro taitaa olla se menestyneempi. Jos pelejä suunnitellaan heikomman laitteen perusteella, voi se tarkoittaa sitä, että tehokkaammalla konsolilla on tarkempi resoluutio ja vakaampi ruudunpäivitysnopeus. En välttämättä tarvitse parempia grafiikoita, vaan haluan korkean ruudunpäivitysnopeuden. On totta, että suurimmat erot nähdään yksinoikeuspeleissä, koska minusta tuntuu, että suuret kehittäjät haluavat saada pelinsä myös Switchille.
 
Markkinajohtajuus ei aina tarkoita sitä, että se rajoittaisi tehokkaamman konsolin pelejä. Esimerkiksi PS4 Pron ja Xbox One X:n ero on joissakin peleissä huomattava, esimerkiksi Red Dead Redemption 2 -pelin kohdalla, vaikka PS4 Pro taitaa olla se menestyneempi. Jos pelejä suunnitellaan heikomman laitteen perusteella, voi se tarkoittaa sitä, että tehokkaammalla konsolilla on tarkempi resoluutio ja vakaampi ruudunpäivitysnopeus.
Tai voi käydä kuten joissain tapauksissa on käynytkin, eli vaikka PS4 Pro -versiossa on ollut matalampi resoluutio, on sillä ollut tasaisempi ruudunpäivitys. Tuoreena esimerkkinä Resident Evil 3:n uudisversio*, jossa PS4 Pro tavoittaa nykyisestä konsolinelikosta useimmin 60 fps:n ja jolla toisaalta ruudunpäivitysnopeuden heilahtelut ovat pienimpiä. Näitä vaihtoehtoja löytyy, mutta suuressa kuvassa marssijärjestys on yleensä mennyt aika suoraan tehojen perusteella.

* Toki vasta demo, mutta ollaan niin lähellä julkaisua, että en odota näkeväni suuria muutoksia julkaisuversiossa.
 
Sää nähdä, miten vanhat pelit on sitten next-genissä. Itelle suurin ilo PC-pelaamisessa on se, että vanhat pelit saa näyttämään todella hyvältä. Esim. Ps Now:lla kun pelaa Fallout 3:sta, tulee kipu silmiin noin 5 sekunnin kohdalla. PC:llä samaa peliä saa pelattua sulavalla 1080p kuvalla, hyvällä jälkikäsittelyllä varustettuna (anti-aliasing +muut). Usein näissä on vielä modernisoidut tekstuurit.

Eli pelikirjasto on valtava, ja moni vuosituhannen alun peli näyttää todella hyvältä. Jos next gen - konsolit tarjoavat vain sen, että "vanha peli toimii", niin ei hyvä.
 
Jos next gen - konsolit tarjoavat vain sen, että "vanha peli toimii", niin ei hyvä.
XSX:stä tiedetään jo sen verran, että jotkin Xbox One -pelit saavat ilmaisen 4K-käsittelyn samaan tapaan kuin hieman vajaa 70 X360/Xbox-peliä saa jo nykyisin Xbox One X:llä. Lisäksi joihinkin One-peleihin taiotaan HDR-tuki, vaikkei sellaista olisi alunperin ollutkaan. Ja Xbox One X -tuetut pelit, jotka käyttävät dynaamista resoluutiota, pyörivät varmaan aika lailla koko ajan 4K:lla uuden XSX:llä sitten. (Ja vastaava ilmiö käynee myös PS5:llä dynaamista resoa käyttäneissä PS4-titteleissä.)
 
Digital Foundryn John Linnemanin pohdinnan mukaan vain Sonyn omat yksinoikeuspelit pystyvät ottamaan täyden hyödyn irti SSD-teknologiasta.

Lähde: Gamereactor.fi
 
Tässä eräänlainen pointti pleikkarin SSD asiaan. Mites jäähdytys? Kuumeneeko levy niin paljon että toiminta hidastuu? Kannattaa lukea koko teksti, mielenkiintoinen näkökulma.

"Sony is not that great at cooling. I’ve heard from devs that Sony is not showing off the PS5 because it has thermal problems."

Lähde
 
Myös kehitystyökalut ja muut "taustavaikuttajat", pienet erot arkkitehtuurissa vaikuttavat siihen mitä saadaan irti ja miten helposti. PS5:n erillinen äänipiiri tuo sekin hieman tehoja, kun prosessorin ei tarvitse ääniin puuttua.

Joka tapauksessa erot ovat loppujen lopuksi suht pieniä, vaikka toinen tehokkaampi onkin, näin itse ainakin uskoisin.
 
Digital Foundryn John Linnemanin pohdinnan mukaan vain Sonyn omat yksinoikeuspelit pystyvät ottamaan täyden hyödyn irti SSD-teknologiasta.

Lähde: Gamereactor.fi

Siittä voi kukin alkaa ajattelemaan millaista iloa ja tykitystä saadaan God of Warin Unchartedin ja Horizon zero dawn(lista jatkuisi) kaltaisten mestariteosten jatkumoon innolla odotan kyllä sitä virallista julkistusta.
 
Siittä voi kukin alkaa ajattelemaan millaista iloa ja tykitystä saadaan God of Warin Unchartedin ja Horizon zero dawn(lista jatkuisi) kaltaisten mestariteosten jatkumoon innolla odotan kyllä sitä virallista julkistusta.

Totta. Silti tässä on kiva spekuloida, että tuleeko Sonyn SSD:stä samanlainen kuin PS3:n Cellistä, jota ainoastaan Sonyn omat studiot osasi hyödyntää kunnolla? Kyllä minä ainakin odotan, että millaisia tuotoksia Sony saa aikaiseksi tolla omalla SSD:llä. Kieli pitkällä odotan Sonyn tech demoja! En usko, että tulen tässä konsolisukupolvessa tyytymään vain yhteen konsoliin, joten todennäköisesti tulen hommaamaan Series X:n lisäksi myös Playstation5:n.
 
Siittä voi kukin alkaa ajattelemaan millaista iloa ja tykitystä saadaan God of Warin Unchartedin ja Horizon zero dawn(lista jatkuisi) kaltaisten mestariteosten jatkumoon innolla odotan kyllä sitä virallista julkistusta.

Näitä itsekkin odottelen. Mutta kuinka kauan näitä joutuu odottelemaan luultavammin myös vaikuttaa ostopäätökseen kumman konsolin sitä ekana tasoon ostaa.

Ja tietenkin jos eroja suorityskyvyssä on paljonkin niin silloin ei yksioikeudet Sonyn puolelta kaada kuppia. Mutta sen näkee sitten. RDR2 oli kyllä pettymys kun menin sen PS4 Prolle ostamaan kun vertaa sitä Xbox One X. Sama juttu vaikkapa Witcher 3 kanssa. Ja monessa muussakin pelissä jo ihan resoluution kanssa.
 
Totta. Silti tässä on kiva spekuloida, että tuleeko Sonyn SSD:stä samanlainen kuin PS3:n Cellistä, jota ainoastaan Sonyn omat studiot osasi hyödyntää kunnolla? Kyllä minä ainakin odotan, että millaisia tuotoksia Sony saa aikaiseksi tolla omalla SSD:llä. Kieli pitkällä odotan Sonyn tech demoja! En usko, että tulen tässä konsolisukupolvessa tyytymään vain yhteen konsoliin, joten todennäköisesti tulen hommaamaan Series X:n lisäksi myös Playstation5:n.

Jotenki uskon että Cell vertaus ei ole aivan realistinen tässä SSD hommassa. Aluksi se oli ongelma jopa Sonylle itselleen, joka vuosien varrella osattiin vasta hyödyntää. Tämä SSD on todettu heti hyväksi hommaksi joten ei auta kun nyt katsoa että saako ulkoiset kehittjät sitä hyödynnettyä niin paljoa.
 
Jotenki uskon että Cell vertaus ei ole aivan realistinen tässä SSD hommassa. Aluksi se oli ongelma jopa Sony:lle itselle joka vuosien varrella osattiin vasta hyödyntää, tämä SSD on todettu heti hyväksi hommaksi joten ei auta kun nyt katsoa että saako ulkoiset kehittjät sitä hyödynnettyä niin paljoa.

Cell oli kyllä sellainen kiusankappale kehittäjille, että ei mitään rajaa. :D Ajatella, että jotkut vielä vuonna 2013 valittivat siitä, että ei ole enää konsoleja, kun kaikki konsolit (Xbox One ja Playstation 4) perustuivat PC-arkkitehtuuriin. On hyvä, että nykyään tilanne on sellainen, että kehittäjien on helppo kehittää pelejä kaikille alustoille - ja uudessa konsolisukupolvessa pelien kehittäminen on vielä helpompaa.
 
Cell oli kyllä sellainen kiusankappale kehittäjille, että ei mitään rajaa. :D Ajatella, että jotkut vielä vuonna 2013 valittivat siitä, että ei ole enää konsoleja, kun kaikki konsolit (Xbox One ja Playstation 4) perustuivat PC-arkkitehtuuriin. On hyvä, että nykyään tilanne on sellainen, että kehittäjien on helppo kehittää pelejä kaikille alustoille - ja uudessa konsolisukupolvessa pelien kehittäminen on vielä helpompaa.

Jos halutaan Cell katastrofista ettiä niin juurikin tuo että jatkossa Sony alkoi tekemään Kehittäjä ystävällisempää konsolia ja sille tielle on jääty :D
 
Myös kehitystyökalut ja muut "taustavaikuttajat", pienet erot arkkitehtuurissa vaikuttavat siihen mitä saadaan irti ja miten helposti. PS5:n erillinen äänipiiri tuo sekin hieman tehoja, kun prosessorin ei tarvitse ääniin puuttua.

Joka tapauksessa erot ovat loppujen lopuksi suht pieniä, vaikka toinen tehokkaampi onkin, näin itse ainakin uskoisin.

Teraflopsit mittaa vain tiettyä osa-aluetta kokonaisuudesta. Se jättää ulkopuolelle tekijöitä joilla on kuitenkin merkitystä loppupeleissä. Resurssien hajauttaminen huippunopealle SSD:lle ja mainitsemallesi äänipiirille ovat tästä hyviä esimerkkejä. Kumpikaan ei löydy tuosta flopsin kaavasta.

 
Olen pitkään seurannut tätä foorumia sivusta, mutta päätin nyt luoda tunnuksen tänne, jotta voisin keskustella teidän kanssanne uusista konsoleista. Valitsin aikoinaan Playstation 4 -konsolin tehojen takia, sillä se oli selvästi Xbox Onea tehokkaampi tapaus. Tällä kertaa Xboxin rauta on sen verran kova, että tuli laitettua tällä kertaa Xbox ennakkotilaukseen. Pleikan SSD on vakuuttava myös, mutta muut osa-alueet on Xboxiin nähden surkeammat, joka on syy miksi en ole lämmennyt yhtään tulevalle Playstation 5:lle. Viimeksi olen ollut Xboxin pelaaja vuonna 2008, kun tuli ostettua Xbox 360.

Omasta mielestäni Xboxilla on tällä kertaa parempi kokonaisuus. Minua ei kiinnosta jos joudun odottamaan Xbox Seriesillä 8 sekuntia pidempää kuin PS5:lla, mikä kiire valmiissa maailmassa on? En usko, että Xboxin ja PS5n SSD loppuen lopuksi eroaa toisistaan kovinkaan paljon muuta kuin latausnopeuksilla - sen sijaan PS5n ja Xbox Series Xn tehoero voi olla merkittävä pelkästään ruudunpäivityksen-, ray tracingin-, resoluution ja pienten graafisten erojen takia.
 
Olen pitkään seurannut tätä foorumia sivusta, mutta päätin nyt luoda tunnuksen tänne, jotta voisin keskustella teidän kanssanne uusista konsoleista. Valitsin aikoinaan Playstation 4 -konsolin tehojen takia, sillä se oli selvästi Xbox Onea tehokkaampi tapaus. Tällä kertaa Xboxin rauta on sen verran kova, että tuli laitettua tällä kertaa Xbox ennakkotilaukseen. Pleikan SSD on vakuuttava myös, mutta muut osa-alueet on Xboxiin nähden surkeammat, joka on syy miksi en ole lämmennyt yhtään tulevalle Playstation 5:lle. Viimeksi olen ollut Xboxin pelaaja vuonna 2008, kun tuli ostettua Xbox 360.

Omasta mielestäni Xboxilla on tällä kertaa parempi kokonaisuus. Minua ei kiinnosta jos joudun odottamaan Xbox Seriesillä 8 sekuntia pidempää kuin PS5:lla, mikä kiire valmiissa maailmassa on? En usko, että Xboxin ja PS5n SSD loppuen lopuksi eroaa toisistaan kovinkaan paljon muuta kuin latausnopeuksilla - sen sijaan PS5n ja Xbox Series Xn tehoero voi olla merkittävä pelkästään ruudunpäivityksen-, ray tracingin-, resoluution ja pienten graafisten erojen takia.

Tervetuloa foorumille ja toivottavasti tulet olemaan tyytyväinen ratkaisuusi näin lyhyesti sanottuna.
 
Kiitos. Jos en ole tyytyväinen niin silloin ostetaan plesekin. Saa nähdä, että miten moni noista minun xbox 360 peleistä tulee toimimaan Seriesillä. Huippu ominaisuus tuo taaksepäin yhteensopivuus :) ominaisuus jota kaipasin plese neljällä

Taaksepäin yhteensopivuus tulee olemaan Microsoftin ansiosta ihan nykypäivää kun sen suosio yllätti ja itsekkin sitä hyödynnän Xbox one S:llä. Jos kaikki hommat käy järkeensä mitä on uutisoitu niin kaikki mitkä ovat tälläkin hetkellä yhteensopivia niin ne toimivat myös Series X:llä ja tämähän lista kasvaa kokoajan.
 
oikeastaan toinen suuri syy xbox seriesin ostoon on game pass, monesti kadehtinut että millaisia pelejä sinne tulee. oliko se niin että gamepass pelejä voi pelata niin paljon kuin jaksaa ? tottakai varmaan osa peleistä poistuu silloin tällöin saatavilla mutta ei kai muuten mitään rajoituksia ole ?
 
Ylös Bottom