Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jotkut pitivät Smart Deliveryä markkinointikikkana, mutta tämä ei olisi voinut olla kauempana totuudesta. Se että Microsoft tykkää nimetä ominaisuudet, kuten Smart Deliveryn, ei tarkoita sitä etteikö se toimisi. Ja sehän toimii. Tilanne tallennusten ja pelin versioiden kanssa tulee eteen uudelleen ja uudelleen, kun viime sukupolven pelit saavat nextgen -päivityksiä.

Tässä havainnollistava kuva:
Näytä liitetiedosto 6895

Onneksi lista taitaa kuitenkin jäädä vain noin pieneksi? Onhan tuo kyllä huonompi homma mutta toivottavasti Sony korjaa tilanteen myös näissäkin peleissä.
 
Onneksi lista taitaa kuitenkin jäädä vain noin pieneksi? Onhan tuo kyllä huonompi homma mutta toivottavasti Sony korjaa tilanteen myös näissäkin peleissä.
Voi listalle ainakin lisätä juuri julkaistun Doom Eternalin PS5 version. Ihan kun myöskin muistelin, että jotkut pienemmät indiepelit eivät olisi toimineet ihan mutkattomasti. Ja esimerkiksi Wreckfest taisi tuoda tallennusten siirron päivityksellä jonkun matkaa nextgen version julkaisun jälkeen. Tietysti sekin on parempi kuin, ettei tallennuksia voisi siirtää ollenkaan.

Ihan tapauskohtaistahan tuo tosiaan näyttää pleikkarin puolella olevan. On siellä myös pelejä jotka toimivat suoraan, mutta kuten listasta nähdään, niin mitään yhtä koko alustan laajuista mallia ei ole. Lataillaan eri versioita pelistä ja klikkaillaan pelin sisältä jotain ja sitten lataillaan seuraava versio pelistä. Tai sitten tallennusten siirto ei ole tuettu ollenkaan.

Tämä on valitettavaa, mutta samalla näyttää sen miksi Smart Delivery ei tosiaan ollut vain markkinointikikka.
 
Jotkut pitivät Smart Deliveryä markkinointikikkana, mutta tämä ei olisi voinut olla kauempana totuudesta. Se että Microsoft tykkää nimetä ominaisuudet, kuten Smart Deliveryn, ei tarkoita sitä etteikö se toimisi. Ja sehän toimii. Tilanne tallennusten ja pelin versioiden kanssa tulee eteen uudelleen ja uudelleen, kun viime sukupolven pelit saavat nextgen -päivityksiä.

Tässä havainnollistava kuva:
Näytä liitetiedosto 6895
Vaikkei varmaan kenellekään jää pelit pelaamatta PS5:llä vaikka hieman enemmän joutuukin kikkailemaan, niin kyllähän Smart Delivery kieltämättä muodostui paremmaksi ominaisuudeksi toisin kuin moni alussa kuvitteli. Vähän niin kuin DualSense jota moni epäili alkuun turhaksi huuhaaksi, mutta joka pian ristittiin "parhaaksi next gen-ominaisuudeksi" monien journalistien mielestä.

Tässä näkyy hyvin "We believe in generations" ja sen jälkeinen U-käännös.
Ei nyt ihan mitään U-käännöstä nähty kumminkaan, kun hyvissä ajoin ennen Miles Moralesin ja Horizonin PS4-julkistusta oli jo todettu haastattelussa joka täälläkin noteerattiin, että pelejä tullaan julkaisemaan PS4:lle myös usean vuoden ajaksi. Narratiivi nyt vain foorumeilla muodostui pelaajien toimesta senlaiseksi, että Sony julkaisisi jatkossa ainoastaan PS5-pelejä vaikka näin ei ole missään virallisissa lausunnoissa sanottu.

"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö jokaisessa PS5-pelissä jotka ovat myös cross gen löydy ominaisuuksia jotka eivät ole mahdollisia PS4? 3D audio, DualSense-tuki ja huomattavasti nopeammat lataukset menevät mielestäni ominaisuuksiin "that can really only be enjoyed on PS5".

Toki olisi ollut reilua selventää vielä tarkemmin lausuntoja kun narratiivi alkoi mennä tuohon suuntaan ihmisillä, mutta menee mielestäni ihan samaan kategoriaan kuin Xboxilla jossa yritettiin mehustella kaikki irti lisätehoista paperilla ja RDNA2-ominaisuuksista joidenka myötä jokaisen pelin piti pelata parhaiten Xboxilla.


Sanomattakin selvää etenkin launchissa ettei tämä pitänyt paikkaansa. Kyllähän molemmat yhtiöt yhtä lailla kompastuivat markkinoinnissaan uusien konsoleiden kanssa.
 
Vaikkei varmaan kenellekään jää pelit pelaamatta PS5:llä vaikka hieman enemmän joutuukin kikkailemaan, niin kyllähän Smart Delivery kieltämättä muodostui paremmaksi ominaisuudeksi toisin kuin moni alussa kuvitteli. Vähän niin kuin DualSense jota moni epäili alkuun turhaksi huuhaaksi, mutta joka pian ristittiin "parhaaksi next gen-ominaisuudeksi" monien journalistien mielestä.
Smart Delivery ei sinällään ole nextgen ominaisuus, vaan koko ekosysteemin yhdistävä ajatus. Se miten Microsoft ajattelee ja rakentaa tätä koko pelaamisen jatkuvuutta ja laite-/paikkariippumattomuutta on hienoa. Se on tavallaan sellainen näkymätön juttu, kun kaikki vaan toimii, mutta sitten jos ei toimisikaan, niin ärsytyskäyrä nousisi.

Dualsensen hienot ominaisuudet eivät ole vielä kätösiini löytäneet. Toivon mukaan jossain vaiheessa pääse itsekin kokemaan.

Ei nyt ihan mitään U-käännöstä nähty kumminkaan, kun hyvissä ajoin ennen Miles Moralesin ja Horizonin PS4-julkistusta oli jo todettu haastattelussa joka täälläkin noteerattiin, että pelejä tullaan julkaisemaan PS4:lle myös usean vuoden ajaksi. Narratiivi nyt vain foorumeilla muodostui pelaajien toimesta senlaiseksi, että Sony julkaisisi jatkossa ainoastaan PS5-pelejä vaikka näin ei ole missään virallisissa lausunnoissa sanottu.

"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö jokaisessa PS5-pelissä jotka ovat myös cross gen löydy ominaisuuksia jotka eivät ole mahdollisia PS4? 3D audio, DualSense-tuki ja huomattavasti nopeammat lataukset menevät mielestäni ominaisuuksiin "that can really only be enjoyed on PS5".

Toki olisi ollut reilua selventää vielä tarkemmin lausuntoja kun narratiivi alkoi mennä tuohon suuntaan ihmisillä, mutta menee mielestäni ihan samaan kategoriaan kuin Xboxilla jossa yritettiin mehustella kaikki irti lisätehoista paperilla ja RDNA2-ominaisuuksista joidenka myötä jokaisen pelin piti pelata parhaiten Xboxilla.


Sanomattakin selvää etenkin launchissa ettei tämä pitänyt paikkaansa. Kyllähän molemmat yhtiöt yhtä lailla kompastuivat markkinoinnissaan uusien konsoleiden kanssa.
Ongelma koko "We believe in generations" lausunnossa oli se, että se tuli Jimiltä sopivasti juuri sen jälkeen kun Microsoft oli ilmoittanut tukevansa edellistä sukupolvea muutaman vuoden. Tottakai lausunto on silloin piikki siihen suuntaan ja tottakai se otetaan silloin niin, että nyt puskee PS5 only pelejä ulos, eikä pelejä enää kehitetä crossgen. Ihan yhtälailla uusia ominaisuuksia löytyy Xbox Series -konsoleista, joihin Xbox One ei pysty, mutta Phil ei silti sanonut sitä tällä tavalla kierrellen, vaan ihan reilusti myönsi että tässä nyt tulee hetken aikaa crossgen pelejä.

Xbox Series X:n tehoista mehusteltiin liikaa, mutta monialustapelien vertailuja katsomalla voi kuitenkin huomata sen, että Xboxilla pelit pyörii kovin usein korkeammalla resoluutiolla. Ja mitä pidemmälle tähän sukupolveen on menty, sitä enemmän tätä on näkynyt. Harmillisesti RDNA2 ominaisuuksia hyödyntäviä pelejä on vielä nähty aika vähän. Doom Eternalin Xbox Series -konsolien VRS tuki on yksi esimerkki siitä, että vähitellen ominaisuuksia implementoidaan. Toivottavasti piakkoin koko RDNA2 feature set olisi käytössä. Tässä kävi vähän sama kuin 4K telkkarien kanssa aikoinaan. Uutta hienoa resoluutiota tukevat telkkarit tulivat markkinoille, mutta eipä silloin juurikaan ollut 4K materiaalia mitä katsoa. Nyt meillä on uudet hienot konsolit, joiden ominaisuuksista on otettu ihan murto-osa irti.
 
Xbox Series X:n tehoista mehusteltiin liikaa, mutta monialustapelien vertailuja katsomalla voi kuitenkin huomata sen, että Xboxilla pelit pyörii kovin usein korkeammalla resoluutiolla. Ja mitä pidemmälle tähän sukupolveen on menty, sitä enemmän tätä on näkynyt.

Mutta missä pelissä se boxin ylivertaisuus on todella tullut esille? 20% TFLOPS-eron piti olla julmetun iso. On tästä nyt ollut jo melko kauan konsolien julkaisusta, joten luulisi sen ensimmäisen tajunnan räjäyttäjän jo olevan täällä.
 
Ongelma koko "We believe in generations" lausunnossa oli se, että se tuli Jimiltä sopivasti juuri sen jälkeen kun Microsoft oli ilmoittanut tukevansa edellistä sukupolvea muutaman vuoden. Tottakai lausunto on silloin piikki siihen suuntaan ja tottakai se otetaan silloin niin, että nyt puskee PS5 only pelejä ulos, eikä pelejä enää kehitetä crossgen. Ihan yhtälailla uusia ominaisuuksia löytyy Xbox Series -konsoleista, joihin Xbox One ei pysty, mutta Phil ei silti sanonut sitä tällä tavalla kierrellen, vaan ihan reilusti myönsi että tässä nyt tulee hetken aikaa crossgen pelejä.
Niin eli kuten sanoin, ihmiset lukivat Jim Ryanin kommentit niin kuin halusivat vaikka hän ei suoraan mitään ollut luvannutkaan. Mielestäni on hieman totuuden vääristämistä sanoa, että nyt olisi jotenkin itse Jim Ryan valehdellut suoraan meille ja tehnyt U-käännöstä kommenteissaan. Ryan pyrki vain hyödyntämään tilanteen ja puhui ihan totta next gen-ominaisuuksista joita on kehitetty uutta sukupolvea varten ja jotka toimivat vain next genin voimalla.

Piikkejä lenteli molempiin suuntiin kumminkin tuolloin virallisissa kommenteissa. "Xbox is the only next gen console with full RDNA2 feature set" menee varmaan tähän samaan piikittelyyn joilla koitetaan muodostaa tiettyä narratiivia pelaajien kesken.

Eihän tämä peli konsolivalmistajien kesken mitään uutta ole vaan näitä piikkejä on nähty aikaisemmissakin konsolisukupolvissa. :D

 
Mutta missä pelissä se boxin ylivertaisuus on todella tullut esille? 20% TFLOPS-eron piti olla julmetun iso. On tästä nyt ollut jo melko kauan konsolien julkaisusta, joten luulisi sen ensimmäisen tajunnan räjäyttäjän jo olevan täällä.
Hitman 3 on aika hyvä esimerkki (ei tajunnanräjäyttävä) tehoerosta ilman varsinaisia uuden sukupolven ominaisuuksia. Eli siis puhtaasti tehoilla.
Isompi resoluutio (4K vs. 1800p) ja paremmat varjot (high vs. medium). Jokainen voi laskea kuinka paljon enemmän pikseleitä pitää piirtää ruudulle 4K vs 1800p.

Tämä oli tammikuussa. Sen jälkeen on tullut useampi peli, jossa vähintäänkin resoluutio on suurempi Xboxilla.

Mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä, niin RDNA2 ominaisuuksia hyödyntäviä pelejä on vielä nähty kovin vähän. Tai no ihan vaan pelkästään uudelle sukupolvelle kehitettyjä pelejä on nähty kovin vähän. Varsinkaan multiplattareita, joita voisi sitten vertailla.
 
Tuota RDNA2 on helppo rummuttaa terminä ja markkinoinnissa, Sonyllä on ollu kuitenkin aina omia "secret sauce" virityksiä (ja toimivia sellaisia) joilla voidaan kompensoida tehoeroja. Ne ei aina välttämättä ole niin raflaavia ja perustallaajalle selviä asioita.
 
Tuota RDNA2 on helppo rummuttaa terminä ja markkinoinnissa, Sonyllä on ollu kuitenkin aina omia "secret sauce" virityksiä (ja toimivia sellaisia) joilla voidaan kompensoida tehoeroja. Ne ei aina välttämättä ole niin raflaavia ja perustallaajalle selviä asioita.
Eikä siinä mitään että kyseistä ominaisuutta mainostetaan, mutta kun puhutaan piikittelystä niin olihan Xboxilla myös selvää piikittelyä, kun erikseen mainitaan heidän olevan ainoa konsolivalmistaja joilta nämä ominaisuudet löytyy konsolista.

Sama "games will play best on Xbox"-löpinöiden kanssa. Tuokin kun on käyttäjästä varmaan kiinni arvostaako tasaista FPS, isompaa resoa vai DualSense-ominaisuuksia samalla tapaa kuin joku toinen. Jollekin DualSensen tuomat ominaisuudet voivat olla merkittävämpi tekijä pelattavuudessa kuin korkeampi resoluutio. FPS on tainnut olla muutamaa tapausta lukuunottamatta käytännössä identtinen PS5 ja Series X. Voidaan siis mielestäni miettiä oliko nämä kaikki tarpeellisia lausuntoja näin jälkeenpäin siinä missä Jim Ryaninkin kommentit.

Kyllähän PR-ukot kumminkin tietävät mitenkä ihmiset nuo tulkitsevat ja minkälainen narratiivi siitä muodostuu foorumeilla ja someen, kun ne sanomiset muotoillaan tuohon tapaan.
 
Mutta missä pelissä se boxin ylivertaisuus on todella tullut esille? 20% TFLOPS-eron piti olla julmetun iso. On tästä nyt ollut jo melko kauan konsolien julkaisusta, joten luulisi sen ensimmäisen tajunnan räjäyttäjän jo olevan täällä.
Itse olen pikemminkin odotellut, että milloin se ps5:n superhyperdyperultranopeayounameit -muisti alkaa todella tehdä eroa boxiin. Ainakin tällä foorumilla muutama antoi ymmärtää sen olevan käsittämättömän ylivertainen.
 
Itse olen pikemminkin odotellut, että milloin se ps5:n superhyperdyperultranopeayounameit -muisti alkaa todella tehdä eroa boxiin. Ainakin tällä foorumilla muutama antoi ymmärtää sen olevan käsittämättömän ylivertainen.

Multiplattareissa tuo ei niinkään ole näkynyt mutta yksinoikeuksien kohdalla se on kyntensä näyttänyt tuorempana näytteenä Ratchet and Clank.
 
Ei nyt ihan mitään U-käännöstä nähty kumminkaan, kun hyvissä ajoin ennen Miles Moralesin ja Horizonin PS4-julkistusta oli jo todettu haastattelussa joka täälläkin noteerattiin, että pelejä tullaan julkaisemaan PS4:lle myös usean vuoden ajaksi. Narratiivi nyt vain foorumeilla muodostui pelaajien toimesta senlaiseksi, että Sony julkaisisi jatkossa ainoastaan PS5-pelejä vaikka näin ei ole missään virallisissa lausunnoissa sanottu.
Kyllä nämä Ryanin epäselvät kommentit on huomioitu ihan lehdistöä myöten, ei tämä ole jäänyt yksistään "foorumien narratiiviksi".



U-käännös, tahallista harhaanjohtamista vai foorumien ylireagointia se on varmaan sitten lukijan silmässä. Selvää on jokatapauksessa se, että Ryan epäonnistui viestinnässään täysin. Jollei tarkoitus ollut ihmisten hämmentäminen.
 
Multiplattareissa tuo ei niinkään ole näkynyt mutta yksinoikeuksien kohdalla se on kyntensä näyttänyt tuorempana näytteenä Ratchet and Clank.
Myös cross gen-Spidermanissa oli aika kova juttu päästä alle kymmenessä sekunnissa liikuttamaan ukkoa kun pelin käynnisti kylmiltään menun kautta. Toki Xboxilla löytyy hieno ratkaisu tähän Quick Resumen kautta, mutta ei PS5 SSD ole kyllä mitenkään pettänyt lupauksia mielestäni.

Vaikka pleikkarilla oli teoriassa nopeampi SSD niin mielestäni silti välttivät virallista mainostamista maailman nopeimmasta konsolista. Siinä mielessä heillä ei tässä kohtaa mainostus osunut varsinaisesti omaan nilkkaan.
Kyllä nämä Ryanin epäselvät kommentit on huomioitu ihan lehdistöä myöten, ei tämä ole jäänyt yksistään "foorumien narratiiviksi".



U-käännös, tahallista harhaanjohtamista vai foorumien ylireagointia se on varmaan sitten lukijan silmässä. Selvää on jokatapauksessa se, että Ryan epäonnistui viestinnässään täysin. Jollei tarkoitus ollut ihmisten hämmentäminen.
Pelaajista kai tämä "lehdistö" myös muodostuu. Usein myös he repivät otsikkonsa siitä mistä ihmiset foorumeilla tai somessa puhuvat. Se on osa tätä tämän päivän hienoa journalismia. Ilta-Sanomien päivän luetuimpia artikkeleitakin muodostetaan sen perusteella mitä ihmiset, joskus jopa tavalliset pulliaiset, ovat sanoneet.

Kun Jim Ryan ei suoraan luvannut jatkossa pelejä ainostaan PS5:lle niin ei mielestäni ainakaan U-käännöksestä voida puhua jos peilaa siihen lausuntoon minkä hän antoi. Lupasi ainoastaan ominaisuuksia peleihin jotka eivät PS4:llä olisi mahdollisia. Ajankohta toki oli osuva antaa tuon kaltainen lausunto, kun Xbox oli juuri puhunut omasta cross gen-strategiastaan. Tätä tilannetta ei helpottanut Xboxin kehno Halon esittely joka vain muodosti ihmisille kuvaa kuinka surkea ratkaisu cross gen on jos seuraavassa genissä cross gen pelien taso on tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaajista kai tämä "lehdistö" myös muodostuu. Usein myös he repivät otsikkonsa siitä mistä ihmiset foorumeilla tai somessa puhuvat. Se on osa tätä tämän päivän hienoa journalismia. Ilta-Sanomien päivän luetuimpia artikkeleitakin muodostetaan sen perusteella mitä ihmiset, joskus jopa tavalliset pulliaiset, ovat sanoneet.
Jep, tämä on nykypäivän kirous/siunaus, riippuen katsantokannasta. Tästä huolimatta faktat, (eli se, että molemmat konsolit ovat aivan fantastisia välineitä videopelien pelaamiseen) painaa vaakakupissa huomattavasti enemmän, kuin "median" kiihkoilut. Olkoon media mikä tahansa.

Eli hyviä pelihetkiä vaan kaikille ja jätetään turha lillukanvarsien imeskely olmeille.
 
Mua kiinnostaisi nähdä miten series x handlaisi tuon Ratchet n Clankin. Siirtyminen kun maailmasta toiseen on noin sekunti niin olisiko se boxilla 2 sekuntia (50% ero)vai vilahtaisiko latausruutu? Tämä tuli mieleen kun katselen ign streamia (state of play laskenta) missä ihmettelivät kyseisestä peliä ja pleikkarin SSD:tä.
 
Jotkut pitivät Smart Deliveryä markkinointikikkana, mutta tämä ei olisi voinut olla kauempana totuudesta. Se että Microsoft tykkää nimetä ominaisuudet, kuten Smart Deliveryn, ei tarkoita sitä etteikö se toimisi. Ja sehän toimii. Tilanne tallennusten ja pelin versioiden kanssa tulee eteen uudelleen ja uudelleen, kun viime sukupolven pelit saavat nextgen -päivityksiä.

Tässä havainnollistava kuva:
Näytä liitetiedosto 6895

Paljonkos näitä next gen -pelejä olikaan julkaistu kokonaisuudessaan ja monikos näistä tuki Smart Deliveryä? Entä monessako pelissä olikaan näitä tallennusten siirto-ongelmia pleikkarien välillä? Foorumisepostelujen perusteella kun saa sellaisen kuvan että Smart Delivery on saatavilla jokaiseen julkaistuun peliin ja pleikkareilla on ongelmia lähes jokaisen pelin kanssa tallennusten siirron osalta.

Sinällään Smart Delivery on ominaisuutena ihan kätevä viritys, jonka painoarvo vaan laskee mitä pidemmälle genissä edetään.
Ongelma koko "We believe in generations" lausunnossa oli se, että se tuli Jimiltä sopivasti juuri sen jälkeen kun Microsoft oli ilmoittanut tukevansa edellistä sukupolvea muutaman vuoden. Tottakai lausunto on silloin piikki siihen suuntaan ja tottakai se otetaan silloin niin, että nyt puskee PS5 only pelejä ulos, eikä pelejä enää kehitetä crossgen. Ihan yhtälailla uusia ominaisuuksia löytyy Xbox Series -konsoleista, joihin Xbox One ei pysty, mutta Phil ei silti sanonut sitä tällä tavalla kierrellen, vaan ihan reilusti myönsi että tässä nyt tulee hetken aikaa crossgen pelejä.

Xbox Series X:n tehoista mehusteltiin liikaa, mutta monialustapelien vertailuja katsomalla voi kuitenkin huomata sen, että Xboxilla pelit pyörii kovin usein korkeammalla resoluutiolla. Ja mitä pidemmälle tähän sukupolveen on menty, sitä enemmän tätä on näkynyt. Harmillisesti RDNA2 ominaisuuksia hyödyntäviä pelejä on vielä nähty aika vähän. Doom Eternalin Xbox Series -konsolien VRS tuki on yksi esimerkki siitä, että vähitellen ominaisuuksia implementoidaan. Toivottavasti piakkoin koko RDNA2 feature set olisi käytössä. Tässä kävi vähän sama kuin 4K telkkarien kanssa aikoinaan. Uutta hienoa resoluutiota tukevat telkkarit tulivat markkinoille, mutta eipä silloin juurikaan ollut 4K materiaalia mitä katsoa. Nyt meillä on uudet hienot konsolit, joiden ominaisuuksista on otettu ihan murto-osa irti.

Ei varmaan kenellekään tullut uutisena että ensimmäisen aallon 1st party pelit tulevat olemaan pääosin cross-gen pelejä, sanoi Ryan vaikka mitä.

VRS:ää on ollut saatavilla peleissä jo kuinka pitkään, mutta ilmeisesti ominaisuudesta erityisen pop, kun Microsoft alkoi rummuttaa tätä RDNA2-mainostukselllaan.
Itse olen pikemminkin odotellut, että milloin se ps5:n superhyperdyperultranopeayounameit -muisti alkaa todella tehdä eroa boxiin. Ainakin tällä foorumilla muutama antoi ymmärtää sen olevan käsittämättömän ylivertainen.

Ai missä oli väitetty että ero tulee olemaan merkittävä multiplatformien osalta?
Kyllä nämä Ryanin epäselvät kommentit on huomioitu ihan lehdistöä myöten, ei tämä ole jäänyt yksistään "foorumien narratiiviksi".



U-käännös, tahallista harhaanjohtamista vai foorumien ylireagointia se on varmaan sitten lukijan silmässä. Selvää on jokatapauksessa se, että Ryan epäonnistui viestinnässään täysin. Jollei tarkoitus ollut ihmisten hämmentäminen.

Lehdistö? Nämähän ovat sivutoimenaan kirjoittelevia pelaajia.
Niin eli kuten sanoin, ihmiset lukivat Jim Ryanin kommentit niin kuin halusivat vaikka hän ei suoraan mitään ollut luvannutkaan. Mielestäni on hieman totuuden vääristämistä sanoa, että nyt olisi jotenkin itse Jim Ryan valehdellut suoraan meille ja tehnyt U-käännöstä kommenteissaan. Ryan pyrki vain hyödyntämään tilanteen ja puhui ihan totta next gen-ominaisuuksista joita on kehitetty uutta sukupolvea varten ja jotka toimivat vain next genin voimalla.

Piikkejä lenteli molempiin suuntiin kumminkin tuolloin virallisissa kommenteissa. "Xbox is the only next gen console with full RDNA2 feature set" menee varmaan tähän samaan piikittelyyn joilla koitetaan muodostaa tiettyä narratiivia pelaajien kesken.

Eihän tämä peli konsolivalmistajien kesken mitään uutta ole vaan näitä piikkejä on nähty aikaisemmissakin konsolisukupolvissa. :D



Tuossa suora quote GI.Biz:n artikkelista:

One way to keep PS4 users engaged would be to make upcoming PS5 games playable on the older machine, just like Microsoft is proposing with its Xbox Series X games being playable on Xbox One. Yet Ryan says that's not something PlayStation is interested in doing.

"We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.

"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5.
"

Ryan ei ole siis sanallakaan todennut pelien olevan next gen only missään vaiheessa, mutta silti jotkut ovat onnistuneet vääntämään sanoman toisenlaiseen narratiiiviin.
 
Viimeksi muokattu:
Hitman 3 on aika hyvä esimerkki (ei tajunnanräjäyttävä) tehoerosta ilman varsinaisia uuden sukupolven ominaisuuksia. Eli siis puhtaasti tehoilla.
Isompi resoluutio (4K vs. 1800p) ja paremmat varjot (high vs. medium). Jokainen voi laskea kuinka paljon enemmän pikseleitä pitää piirtää ruudulle 4K vs 1800p.

Tämä oli tammikuussa. Sen jälkeen on tullut useampi peli, jossa vähintäänkin resoluutio on suurempi Xboxilla.

Mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä, niin RDNA2 ominaisuuksia hyödyntäviä pelejä on vielä nähty kovin vähän. Tai no ihan vaan pelkästään uudelle sukupolvelle kehitettyjä pelejä on nähty kovin vähän. Varsinkaan multiplattareita, joita voisi sitten vertailla.
Niin.. eli yksi peli? Ja sitten Tammikuun jälkeen mikä peli on ollut se boksin kruunun jalokivi...?
 
Niin.. eli yksi peli? Ja sitten Tammikuun jälkeen mikä peli on ollut se boksin kruunun jalokivi...?
Voit mennä tutkimaan asiaa multiplattojen vertailuketjuun. Sinne on kiitettävästi linkattu esimerkiksi DF:fän huomioita. Hitmania käytettiin esimerkkinä helpottamaan asiaa.


Lehdistö? Nämähän ovat sivutoimenaan kirjoittelevia pelaajia.
Ei tällainen vähättely vaikuta tai muuta pointtiani yhtään mitenkään. Vai mitä?

Eikä vähättelysi edes taida osua oikein maaliin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tällainen vähättely vaikuta tai muuta pointtiani yhtään mitenkään. Vai mitä?

Eikä vähättelysi edes taida osua oikein maaliin.

Jos pointtisi on että kaiken voi käsittää halutessaan väärin, niin onnistuit tässä oikein mallikkaasti. Jäi ilmeisesti lukematta ketjuun tuomani katkelma GI.Bizin artikkelista? Tarkennatko vielä mikä tässä olikaan nyt epäselvää?

Sieltähän ne toimittajaesittelyt löytyy kummankin julkaisun sivulla, jos vaivauduit edes sen vertaa linkkejäsi tutkimaan. Vai löysitkö herroilta journalismiin liittyvät tutkinnot CV:stä? Kumma juttu, kun hieman kokeneemmat ketut kuten Jason Schreier ei tästä kirjoitellut sensaatio-otsikoita, hmm..?
 
Viimeksi muokattu:
Voit mennä tutkimaan asiaa multiplattojen vertailuketjuun. Sinne on kiitettävästi linkattu esimerkiksi DF:fän huomioita. Hitmania käytettiin esimerkkinä helpottamaan asiaa.

Uuh kiitoksia Peelo besserwisser-neuvosta! Otanpa vinkistä vaarin ja menen sinne keräämään tietoa:cool:

Alla jonkinlainen lista muuten peleistä, joissa PS5 suoriutuu paremmin kuin XSX. Ei, en alkanut tarkastamaan jokaista erikseen.
kfin pic.PNG
 
Ylös Bottom