Noobeinstein
Well-Known Member
Niin enhän minä puhunutkaan ROTR:n laadusta mitään vaan ainoastaan siitä, että tuo osa maalasi kenties pelisarjaa Microsoftin omaksi pelisarjaksi useiden silmissä mikä sitten näkyi kolmannen osan pelisarjan heikoimmissa myynneissä. Toinen osakaan ei yltänyt ensimmäisen osan myynteihin kumminkaan vaikka peli lopulta pleikallekin julkaistiin. Pelit kumminkin kehittyivät monilla tavoin paremmiksi kuin edeltäjänsä joten omituistahan tuo myyntien lasku on.Kyllähän Rise of the Tomb Raider sai myöskin hyvän vastaanoton. No ainakin arvosteluita tiiraillessa. Tietysti jotain tuomionpäivän artikkeleja saattoi olla, että nyt Microsoft teki sitä ja tätä. Mutta peli oli silti hyvä ja sai myös hyvän vastaanoton.
Minusta Uncharted vertailu on ihan reilu ja osuva, kun pelit ovat niin saman tyyppisiä. Ei se ole ollenkaan epäreilua, eikä tämä uusin Tomb Raider trilogia edes jää siinä vertailussa juurikaan. Jollain osa-alueilla Uncharted on parempi, toisilla Tomb Raider. Lost Legacyä lukuunottamatta olen myös kaikki pelannut ja molemmat ovat loistavia sarjoja. Jos saisi valita, niin ottaisin Tomb Raiderin vapaamman liikkumisen ja ohjattavuuden (tuntuma, kontrollit jne.), mutta sitten taas Unchartedin tarinan ja eeppiset scriptatut kohtaukset. Molemmat onnistuvat paikoin tunnelmassa erinomaisesti ja paikoin on heikompia hetkiä.
Tulevan Indiana Jones pelin -kannattaa tehdä näistä kahdesta muistiinpanoja, eikä haittaisi yhtään jos sieltä tulisi niin sanotusti Unchartedin ja Tomb Raiderin greatest hits.
Minun mielestäni Unchartedeissa ja Tomb Raidereissa ei ole muuta samaa kuin se, että molemmissa peleissä päähahmo on arkeologi.
Uncharted on Indiana Jones-hengessä erittäin isot tuotantoarvot omaava koko perheen viihdeteos joka hauskojen ja hyvin kirjoitettujen hahmojen puolesta ainakin itselläni kestää useita pelikertoja. Unchartedit ovat myös varsin lineäärisiä ja pelimekaniikoiltaan yksinkertaisempia (niin hyvässä kuin pahassa). Unchartedeissa tekninen toteutus on aina ollut alan kärkeä ja käytännössä jokaisessa osassa jotka uudelle sukupolvelle on julkaistu, on pelaajalla silmät tippuneet päästä sen graafisen loiston edessä.

Tomb Raiderit taas ovat pelisarja jossa päähahmo on jatkuvasti kärsimässä ja kuolemassa mitä rajuimmalla tavalla. Ennen TLOU2:tahan tämä pelisarja oli se josta puhuttiin kidutuspornona. Pelit ovat myös avoimempia kuin UC:t ja vaikka Tomb Raidereista voidaan sanoa, että ovat pelimekaniikkojen puolesta edistyneempiä kuin UC:t niin eipä tuo mielestäni hirveästi pelasta vertailussa jos käytännössä muut elementit pelissä jäävät jälkeen. Tämä on toki oma mielipiteeni.