Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Digital Foundryn mietteitä parhaimmista grafiikoista mitä vuodelta tarjottiin:



Tämä vuosi oli joka alustalla kovaa menoa ja ensi vuonna mennään vielä tykimmin, alustasta riippumatta!
 
Digital Foundryn mietteitä parhaimmista grafiikoista mitä vuodelta tarjottiin:



Tämä vuosi oli joka alustalla kovaa menoa ja ensi vuonna mennään vielä tykimmin, alustasta riippumatta!

Hyvä lista mukavilta ukoilta, mutta aika yllättäen Forza sijalla neljä Returnalin ja Lego-pelin takana. Odotin, että Forza olisi Ratchetin haastanut ykköspaikasta.
 
Tämän perheen joulun suosikit:

10. Harry Potter Lego (XSX)
9. Simpsons the Game (PS3)
8. Mario Kart (Switch)
7. Forza Horizon 5 (XSX)
6. Mario Party (Switch)
5. Halo infinitive (XSX)
4. Mario Odyssey (Switch)
3. Among Us (Switch+XBox)
2. Metroid Dread (Switch)
1. Zelda Breath of the Wild (Switch)

Tuo Zeldan vuodesta toiseen jatkuva suosio on hämmästyttävää ja samoin myös Mario Odysseyn viimeisten kuiden metsästys. Ja taas toisaalta ei. Pelit kun ottaa käteen niin ne tarjoavat edelleen uusia löytöjä ja paikkoja joita ei ole tutkittu vaikka loppupomot on voitettu vuosia sitten.

Isä on yrittänyt telkun vapautuessa vääntää Haloa illan pimeinä tunteina ja toisaalta yritti myös syöttää Metroidia Dreadia lasten lapaan. Kyllä se kala nappaa kiinni siitäkin.

Vaikka PS5:n saatavuus on mitä on, niin ei tässä pelaajan asiat kauhean huonosti ole.
 
Viimeksi muokattu:
hei miten pystyn tietokoneella katsomaan xboxkaupasta ostettuja elokuvia vai pystyykö niitä katsomaan ollenkaa tietokoneelle olen joskus ostanyt kaikki reisden evil elokuvat miten pystyn katsomaan niitä kiitos jo etukäteen
 
hei miten pystyn tietokoneella katsomaan xboxkaupasta ostettuja elokuvia vai pystyykö niitä katsomaan ollenkaa tietokoneelle olen joskus ostanyt kaikki reisden evil elokuvat miten pystyn katsomaan niitä kiitos jo etukäteen

Tuolta sivulta löytyy ohjeen tynkää, pitäisi toimia Windows koneen Elokuvat ja TV sovelluksella kun käytät samaa tunnusta kuin Xboksilla.

 
Aarggh, Metroid Dread veti jouluna nyt Haloa pidemmän korren taistelussa vähäisestä vapaa ajasta telkun käytössä. Toki kun konsolin pystyy viemään mukanaan omaan nurkkaan, niin auttaa jatkamaan kesken jäävää pelisessiota.

Äärettömän mielenkiintoista seikkailtavaa old school castlewania ”minnehelvettiinminunpitäänytmennä” -hengessä, Nintendo teki sen taas!
 



Molemmilla konsoleilla ollut todella hyvä ensimmäinen vuosi jota myös Digital Foundryn ukot komppaavat. Parasta tässä ensimmäisessä vuodessa on mielestäni se kuinka nätisti käytännössä jokainen uusi, ja miksei vanhakin peli patchin kautta, kääntyi tasaiseksi 60fps peliksi konsoleilla. Iso osa multiplayer-peleistä sai jopa 120fps moden. Toivottavasti 60fps vaihtoehto peleissä pitää jatkossakin.
 



Molemmilla konsoleilla ollut todella hyvä ensimmäinen vuosi jota myös Digital Foundryn ukot komppaavat. Parasta tässä ensimmäisessä vuodessa on mielestäni se kuinka nätisti käytännössä jokainen uusi, ja miksei vanhakin peli patchin kautta, kääntyi tasaiseksi 60fps peliksi konsoleilla. Iso osa multiplayer-peleistä sai jopa 120fps moden. Toivottavasti 60fps vaihtoehto peleissä pitää jatkossakin.

Näinpä. Yhtään peliä ei ole tullut pelattua grafiikat edellä kun niitä eroja ei vain huomaa. Koittanut myös istua metrin päässä töllöstä ja pyytänyt vaimon tekemään sokkotestejä.

Re:Villagen 45fps/4k/rts ei ollut paha välimuoto myöskään. Rts on selkeästi helpompi huomata kuin 4k-reso. Se vain vaati tietynlaisen pelin ollakseen merkittävä tunnelman luoja omasta mielestäni.
 
60 fps on minulle ollut kyllä varsinainen kultakaivos, kun tulen nykivästä kamerasta herkästi huonovointiseksi. Nykyään voi pelata paremmin sellaisiakin pelejä, joissa kamera heiluu jatkuvasti tai pitää pyöriä ympäriinsä. Toisaalta tottuminen parempaan ruudunpäivitykseen on tehnyt 30 fps peleistä käytännössä suurelta osin pelikelvottomia, jos peleissä on yhtään enemmän toimintaa.

Uskon, että nyt mennyt vuosi on ollut kuitenkin vain lämmittelykierros ja 2022 tulee olemaan pelihistorian paras vuosi ja itseasiassa se tulee myös säilyttämään asemansa pitkään. Perusteluna on se, että niin moni iso ja lupaava peli viivästyi vuoteen 2022. Pelkästään myöhästyneistä kasautuu jo todennäköisesti yksi parhaista pelivuosista ja sitten tietysti on ne pelit, jotka eivät varsinaisesti myöhästyneet. Iso syy poikkeuksellisen hyvään pelivuoteen tulee olemaan myös odotettavissa oleva sopeutuminen uuden sukupolven tehoihin ja vanhan rajoituksista irtaantuminen, jonka voisi olettaa alkavan näkyä jo vuoden 2022 loppupuolella.
 
60 fps on minulle ollut kyllä varsinainen kultakaivos, kun tulen nykivästä kamerasta herkästi huonovointiseksi. Nykyään voi pelata paremmin sellaisiakin pelejä, joissa kamera heiluu jatkuvasti tai pitää pyöriä ympäriinsä. Toisaalta tottuminen parempaan ruudunpäivitykseen on tehnyt 30 fps peleistä käytännössä suurelta osin pelikelvottomia, jos peleissä on yhtään enemmän toimintaa.

Uskon, että nyt mennyt vuosi on ollut kuitenkin vain lämmittelykierros ja 2022 tulee olemaan pelihistorian paras vuosi ja itseasiassa se tulee myös säilyttämään asemansa pitkään. Perusteluna on se, että niin moni iso ja lupaava peli viivästyi vuoteen 2022. Pelkästään myöhästyneistä kasautuu jo todennäköisesti yksi parhaista pelivuosista ja sitten tietysti on ne pelit, jotka eivät varsinaisesti myöhästyneet. Iso syy poikkeuksellisen hyvään pelivuoteen tulee olemaan myös odotettavissa oleva sopeutuminen uuden sukupolven tehoihin ja vanhan rajoituksista irtaantuminen, jonka voisi olettaa alkavan näkyä jo vuoden 2022 loppupuolella.

Tässä oli paljon kompattavaa, se on ollut hyvä nähdä että peleissä tarjotaan paljon erilaisia ominausuuksia valita esim 4k 30fps rt sekä dynaaminen 4k ja heikompi rt sekä 60fps, tuo 4k 30fps on hyvä olla senkin takia mukana koska photomode on luonut melko hyvin jalansijaa peleissä sillä en itsekkään sillä voisi pelata.
 
No nyt saatiin semmonen huhu mikä varmana saa monen Xboxilla pelaajan veren kiehumaan.. Jos tykkää Final Fantasy peleistä:


Huomioikaa sana huhu.
Harmillista jos näin on, mutta henkilökohtaisesti ei niin haittaa kun nyt on pelikelpoinen tietokone. Tosin ilman sitä haittaisi enemmän.

Tosin jos Sony on tästä lystistä Squarelle valmis maksamaan, niin hattu päästä. Kokevat hyväksi bisnekseksi. Sillä mennään. Hauska olisi tietää kuinka paljon esim. FF7 Remaken yksinoikeutena pitäminen on maksanut.
 
Harmillista jos näin on, mutta henkilökohtaisesti ei niin haittaa kun nyt on pelikelpoinen tietokone. Tosin ilman sitä haittaisi enemmän.

Tosin jos Sony on tästä lystistä Squarelle valmis maksamaan, niin hattu päästä. Kokevat hyväksi bisnekseksi. Sillä mennään. Hauska olisi tietää kuinka paljon esim. FF7 Remaken yksinoikeutena pitäminen on maksanut.

PC pelaajien ei tarvitse kuin hymyillä näissä tilanteissa, harmillisia nämä ovat konsolilla pelaavien silmissä mutta ilmeisesti Sony näkee tämän kannattavaksi.
 
Harmillista jos näin on, mutta henkilökohtaisesti ei niin haittaa kun nyt on pelikelpoinen tietokone. Tosin ilman sitä haittaisi enemmän.

Tosin jos Sony on tästä lystistä Squarelle valmis maksamaan, niin hattu päästä. Kokevat hyväksi bisnekseksi. Sillä mennään. Hauska olisi tietää kuinka paljon esim. FF7 Remaken yksinoikeutena pitäminen on maksanut.

Esimerkiksi Rise of the Tomb Raiderin pitäminen vuoden ajan yksinoikeutena maksoi Microsoftille ilmeisesti noin 100 miljoonaa dollaria. Square Enix siinäkin mukana. Henkilökohtaisesti en jaksa uskoa, että tulevat Final Fantasyt jäisivät kokonaan pois Xboxin valikoimasta. Tulivathan Kingdom Heartsit myös Xboxille, vaikkei kukaan sitä uskonut. Eiköhän tässä ole vaan kyse siitä, että minkä firman pukumies käy milloinkin heiluttamassa sopivan kokoista setelitukkua Squaren toimistolla. Phil-setä todennäköisesti haluaa pelin Game Passiin, eikä rahasta jää kiinni.
 
PC pelaajien ei tarvitse kuin hymyillä näissä tilanteissa, harmillisia nämä ovat konsolilla pelaavien silmissä mutta ilmeisesti Sony näkee tämän kannattavaksi.
FF7 Remake oli ensimmäinen erä. Final Fantasy 16 tulee olemaan seuraava. Tiedä sitten onko tämä suoraan rahallisesti kannattavaa, mutta ainakin välillisesti, jos sillä saadaan jengi ostamaan pleikkaria. Square Enix tässä tietysti naureskelee joka tapauksessa matkalla pankkiin.

Tosiaan näkee jo siitä että raha siellä liikkuu Sonyn ja Squaren välillä kun kuitenkin tämä seuraava Final Fantasy "spinoff" ja monet muut Squaren pelit julkaistaan myös Xboxilla.
 
FF7 Remake oli ensimmäinen erä. Final Fantasy 16 tulee olemaan seuraava. Tiedä sitten onko tämä suoraan rahallisesti kannattavaa, mutta ainakin välillisesti, jos sillä saadaan jengi ostamaan pleikkaria. Square Enix tässä tietysti naureskelee joka tapauksessa matkalla pankkiin.

Tosiaan näkee jo siitä että raha siellä liikkuu Sonyn ja Squaren välillä kun kuitenkin tämä seuraava Final Fantasy "spinoff" ja monet muut Squaren pelit julkaistaan myös Xboxilla.

Tähän se twiitti aikoinaan oli kytköksissä että FF 7 remake ei ikinä saavu boksille, VMP hommia nämä minusta on.
 
Final Fantasy on iso ja tunnettu pelisarja eikä pelin yksinoikeudet halvalla varmastikaan lähde kuten ei aikanaan lähtenyt Tomb Raiderikaan.

Tunnetulla IP:llä on tunnetusti helpompi tehdä rahaa kuin tuntemattomalla. Viime aikoinahan on ollut kovassa huudossa yhtiöillä omia yksinoikeudelle tunnettuja sarjoja niin TV kuin pelipuolellakin ja tämä Sonyn temppuilu Final Fantasy-sarjan kanssa on juuri sitä samaa oman portfolion kasvattamista jossa omasta alustasta pyritään tekemään mahdollisimman houkutteleva. Näin saadaan se konsoli lähtemään kuluttajan mukaan jatkossakin.
 
Palataanpas aiheeseen josta täällä aiemmin paljon keskusteltiin kun kaikenmaailman artikkelia ja twiittiä tuli koskien Sony Bendiä ja Days Gonen jatkoa.

Viime yönä David Jaffen podcastissa oli Days Gonen ohjaaja sekä käsikirjoittaja Jaffen haastattelussa. Aika paljonhan siellä myönnettiin asioiden lähteneen laukalle viimeisen vuoden aikana internetissä. Laitan tekstipätkän ResetErasta jossa joku heidän sanomisiaan tiivisti:

Jeff Ross and John Garvin are on Jaffe's stream. Jeff clarified his tweet a little. The way he seems to explain it, is that local management in Bend didn't want Days Gone 2. Apparently Bend management didn't even push the pitch to the higher levels of WWS to people like Hulst. Garvin and Ross also confirmed that Naughty Dog North support studio stuff from the Schreier article was over-exaggerated and wasn't that close to the truth. Apparently Bend sent team members to Sucker Punch to help on Ghost, and to Naughty Dog to help on projects. They said that this was standard practice in the industry. When a team is done with a project and doesn't have a lot of work on their hands, they get sent to other parts of the company to help. Ross and Garvin seem positive on Sony overall, especially when it came to creative freedom. Ross's main issue seems to be with management at Bend not pushing Days Gone. Just thought it's been pretty good context to the topic.

Eli ei tainnut olla Days Gonen jatkon esteenä sittenkään metacritic-numerot vaan se, että edes oman paikallisen studion johtoportaalla ei ollut uskoa saati halua pitchata pelin jatko-osaa eteenpäin Sonylle. Syitä miksi näin ei tehty voimme sitten vain miettiä. Mutta ei tainnut sittenkään Jim Ryan ja Hermen Hulst olla tämän tarinan pahikset.
 
Eli ei tainnut olla Days Gonen jatkon esteenä sittenkään metacritic-numerot vaan se, että edes oman paikallisen studion johtoportaalla ei ollut uskoa saati halua pitchata pelin jatko-osaa eteenpäin Sonylle. Syitä miksi näin ei tehty voimme sitten vain miettiä. Mutta ei tainnut sittenkään Jim Ryan ja Hermen Hulst olla tämän tarinan pahikset.
Eiköhän syynä ole yleisin syy. Pelin tuotto ei olisi tarpeeksi suuri. Eli vaikka jatko-osakin myisi (en tiedä keksittäisiinkö tähän oikeasti mitään uutta minkä vuoksi peli kiinnostaisi jatkossa pelin ostaneiden lisäksi sellaisia, jotka eivät ekaa osaa vielä ole hankkineet), niin se tuskin myisi tarpeeksi, ainakaan enempää kuin ensimmäinen osa. Kasvuahan näillä usein haetaan, ja jos peli jäisi ensimmäisestä osasta, ei sitä todennäköisesti kannattaisi tehdä.
 
Eiköhän syynä ole yleisin syy. Pelin tuotto ei olisi tarpeeksi suuri. Eli vaikka jatko-osakin myisi (en tiedä keksittäisiinkö tähän oikeasti mitään uutta minkä vuoksi peli kiinnostaisi jatkossa pelin ostaneiden lisäksi sellaisia, jotka eivät ekaa osaa vielä ole hankkineet), niin se tuskin myisi tarpeeksi, ainakaan enempää kuin ensimmäinen osa. Kasvuahan näillä usein haetaan, ja jos peli jäisi ensimmäisestä osasta, ei sitä todennäköisesti kannattaisi tehdä.
Ensimmäinen osa myi hyvin, 8-9m kappaletta, joten siitä kyse ei ollut, mutta arviot pelistä jättivät toivomisen varaa. Ehkä eivät vaan uskoneet, että 2. osa saisi tämän takia riittäviä myyntejä ilman merkittävää lisäpanostusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom