Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eihän tuo Sonyn "vastaisku" ole mittakaavaltaan kovin merkittävä suhteessa MS:n ostoksiin, mutta taas kerran sellainen kauppa, jota en osannut odottaa. Vaikka Bungie onkin tehnyt Halo-pelejä ison liudan, ei tuota voi oikein pitää näpäytyksenäkään MS:n suuntaan. Varmaankin ostoksen taustalla on sellaisia syitä, jotka eivät ole ihan ilmeisiä kuluttajille. Samaan hintaluokkaan olisi voinut saada parempiakin studioita, jos katsotaan vain pelien näkökulmasta, mutta Bungien moninpeliosaamista ilmeisesti tarvitaan Sonyn puolella. Toivottavasti siitä seuraa jotain hyvää pelaajille.

Tämä kauppa on ollut valmistella jo kauan ennen kuin Activision-kaupasta oli tietoa, joten ei tämä mikään reaktio siihen ole. Sony hakee tällä kaupalla osaamista multiplatta, F2P, moninpeli ja "live service" pelien/palveluiden rakentamiseen, jossa Bungiella on paljon osaamista ja potentiaalia.

Bungien liikevaihtoon ja peliportfolioon verrattuna ostohinta on aika suolainen, mutta lisäarvoa on laskettu tulevaisuuden potentiaalille ja IP:lle varmasti myös. Verrokkina Insomniacin hinta 229 miljoonaa.

Tämä kauppa ei olisi ollut omalla listalla viiden kärjessä, jos olisi pitänyt arvata mitä Sony ostaa seuraavaksi :D
 
Kyllä Destiny on ollut yksi viime vuosikymmenen kovimmista pelisarjoista, joka toi jotain uutta markkinoille. Itse en syttynyt oikein siihen tavaran hamstraamiseen, mutta kyllä niistä ykkösen raideista on paljon rakkaita muistoja. Myös PvP oli maukasta pelattavaa ja ekan Doomin ohella siellä huipulla.

Ei paha ollenkaan, jos eivät mene ainoastaan raha edellä myyden jotain typerää lisätauhkaa tuloksen tekemiseksi.

Vaikka GaaS (vapaa käännös: KaaasU) ajatuksenakin aiheuttaa ihottumaa, kieltämättä pidin itsekin Destinysta aika paljonkin. Ostin pelin tosin todella myöhään, kun kaiken lisäsisällön sisältäneen pelin sain kympillä. Pelaaminen loppui käytännössä vain tutun peliseuran puuttumisen vuoksi. Ehkä se sitten on toteutustavasta kiinni, mutta en jättäisi KaaasUn varaan kokonaista pelikirjastoa.
 
Kyllä Destiny on ollut yksi viime vuosikymmenen kovimmista pelisarjoista, joka toi jotain uutta markkinoille. Itse en syttynyt oikein siihen tavaran hamstraamiseen, mutta kyllä niistä ykkösen raideista on paljon rakkaita muistoja. Myös PvP oli maukasta pelattavaa ja ekan Doomin ohella siellä huipulla.

Ei paha ollenkaan, jos eivät mene ainoastaan raha edellä myyden jotain typerää lisätauhkaa tuloksen tekemiseksi.
jaa mitä uutta destiny toi markkinoille ?
 
Tässä kun on lueskellut lisää asiasta, niin ei voitane edes puhua "vastaiskusta", kauppoja kun on hierottu olettavasti kuukausien ajan. Tuskin Sonylla on ollut tietoa Microsoftin ostoskorin sisällöstä kuukausia etukäteen.
Tajusin itsekin tämän myöhemmin mutta muut olivat jo ehtineet kommentoida.

Toisaalta eihän se estä sitä että kauppoja oli suunniteltu muuten mutta päätös "multiplattaruudesta" tehtiin vastaiskumielessä. Ja olisiko tämä voinut olla vastaisku Bethesda-kaupoille? Menisikö siinä "timeline" kohdilleen että olisi mahdollista?

Sen vuoksi tätä pohdin että yleensä Sony on ostanut studioita, jotka jo valmiiksi ovat hyvin Sony-painotteisia, joten tämä eroaa hyvin paljon heidän normaalista menostaan.

Toki ovat voineet ihan vain haluta sitä GaaS-osaamista (ja vastaavaa) talliinsa eikä oikeasti liity muiden tekemisiin. Vaikkakin ainahan kaikki bisnesmaailmassa liittyy myös muihin kun on olemassa kilpailuasetelma. Sitähän GaaS-osaamisen hankkiminen nimenomaan on että halutaan omat hommat vähintään samalla viivalle muiden kanssa.
 
Sen vuoksi tätä pohdin että yleensä Sony on ostanut studioita, jotka jo valmiiksi ovat hyvin Sony-painotteisia, joten tämä eroaa hyvin paljon heidän normaalista menostaan.

Näinhän se on, siksi tämä varmasti joitain raivostuttaa ja myös luonnollisesti GaaS-aspekti ahdistaa monia, joita MS:n GaaS ahdistaa. Mutta syy miksei nyt nähty mitään vuosien yhteistyötä julkaisusopimusta ennen varsinaista ostosta voi olla niinkin yksinkertainen, ettei Bungie halunnut muuta kuin suorat kaupat.

Itse en vieläkään ole Destinyä pelannut, vaikka varsinkin Outridersin jälkeen se oli hyvin lähellä. Monethan tuosta pitää ja on upottanut siihen kymmeniä tunteja. Ja Bungien tuntien myös Destinyn jälkeen osaavat laatua omassa genressään tuottamaan, joten sinänsä hinta ja hankinta ylipäätään ei yllätä. Mielenkiintoinen hankinta ja jännä nähdä mitä saavat aikaan Sonyn sateenvarjon alla.

Sonyhan on ollut todella aktiivinen ostaja viime aikoina ja tuskin sielläkään on lompakko kiinni menossa, jos sopivia kohteita on myynnissä.
 
Sen vuoksi tätä pohdin että yleensä Sony on ostanut studioita, jotka jo valmiiksi ovat hyvin Sony-painotteisia, joten tämä eroaa hyvin paljon heidän normaalista menostaan.
Tuota itsekin kummastelin, kun kuulin uutisesta. Bungie ei todellakaan ole mikään tyypillinen Sony-ostos, ja vaikka Destinyssä on ollut jotain pleikkari-spesifejä lisäsisältöjä, ei tuo yhteistyösuhde mitenkään poikkeuksellisen tiiviiltä ole vaikuttanut.

Mutta toisaalta tässä on sellaista klangia, jota ajattelin, kun puhuin podcastissa siitä, että Sony on paljon strategisempi yritysostelija kuin Microsoft. Sonyhan on viime aikoina ostanut firmoja, joilla on osaamista, jota Sonylla ei ole. Firesprite ja Bluepoint olivat teknisesti asiantuntevia studioita, joiden avulla Sony kasvatti PC- ja porttausymmärrystään. Bungiella taas on ilmeisesti niin vahva tausta GaaS-bisneksessä, että Sony uskoo hyötyvänsä siitä.

Lisäksi kannattaa aina Sonysta puhuttaessa muistaa, että PlayStation Studios kannustaa aktiiviseen ristiinpölyttämiseen: tietoa ja tukea tarjotaan erilaisissa projekteissa, ja Bungiella voi tosiaan olla jotain tarjottavaa siinä pelissä. (Ja toisaalta voivat vaihdossa oppia tempun jos toisenkin Insomniacilta tai Guerillalta.)

Kaupallisesti siis varmaan ihan fiksu ja harkittu veto. Mutta silti GaaS-pelit ovat edelleen syvältä.
 
Tämä kauppa on ollut valmistella jo kauan ennen kuin Activision-kaupasta oli tietoa, joten ei tämä mikään reaktio siihen ole. ...
Voisiko päätellä, että tuleva Activision-kauppa on myös ollut tiedossa pitkään ja Sony päätti käynnistää omansa sen perusteella? Itse tätä epäilen, mutta mahdollinen skenaario.

Ihan miten vaan, niin näitä miljardien tai kymmenien miljardien kauppoja ei päätetä ja tehdä hetkessä, vaan niitä on valmisteltu huolella kuukausi- ellei vuositolkulla. Sana on hyvin todennäköisesti kiirinyt myös kilpailijan korviin, koska kyllä alalla tällaisista liikkeistä saadaan vihiä. Panokset ovat sen verran isot ja ei näitä diilejä hoida lähipankki vaan alan jättiläiset. Piirit ovat siksi yllättävän pienet.
 
Tämä herra on useaan otteeseen haastatellut itse Jim Ryania isoista asioista ja haastatteli myös näiden kauppojen tultua julki. Tässä hänen otannat:



Kauppa on siis ollut jo pitempään tekeillä eikä se ole minkäänlainen hätiköity "vastaisku" Microsoftille vaan pitkään harkittu diili joka palvelee Sonyn suunnitelmia pitkällä tähtäimellä kun he laajentavat toimintaansa isosti MP-puolelle.

Kyllähän tämä kauppa on kaikin puolin hyvin hoidettu jossa kukaan ei hävinnyt mitään vaan pikemminkin kaikki voittivat, myös kilpailevien alustojen pelaajat. Pelit ei poistu muilta alustoilta vaan Sonyn rahavarojen myötä Bungiekin saa paremman rahoituksen projekteilleen tulevaisuuteen ja hekin kasvavat yhtiönä Sonyn alaisuudessa.

Toivottavasti jatkossakin nämä diilit hoidetaan tällä tapaa.
 
Luulen, että Bungien kanssa menetellään näin, koska tekevät GaaS/Live service -pelejä, joissa pelaajamäärä on kaikki kaikessa.
Varmaankin tästä kyse, jos/kun pelit pysyvät multiplattarina. Voi verrata ESO, Fallout 76 ja Warzone, jotka pysyvät muilla alustoilla, koska iso pelaajamäärä on niin tärkeä Live service -peleille.

Bungiella on pelimaailman johtavaa osaamista Live service -peleissä, sekä luultavasti osaavat nettikoodaus- ym. tekniikkaa, josta Sony kiinnostunut. Ovat myös olleet suunnannäyttäjiä konsoliräiskinnöissä (Halo CE->). Toivat matchmakingin/nettipelaamisen konsoleille (Halo 2) ja loivat esim. theater-moodin (Halo 3), josta nykypelien photo mode on kehittynyt.

Saivat kaupan myötä mahdollisesti myös Bungien "Tiger"-pelimoottorin, jolla Destinyt tehty. Se on käytännössä reilusti modifioitu Blam-moottori, jolla Halot tehtiin. Tätäkin tekniikkaa voi Sony ehkä hyödyntää muissa projekteissa.

Ei siis mikään pikku studio kyseessä todellakaan. Vaikka Bungiella olisi eri työntekijöitä ja monen mielestä se ei ole enää sama kuin Halojen aikaan, niin silti legendaarinen studio on kyseessä.

Mikäli pelit pysyvät multiplatformina GaaS:n takia, niin Sony saa tästä hyvää PR:ää, samalla kun Microsoft nähdään "pahempana" tehdessään ostamiensa studioiden pelit yksinoikeudella Xboxille. Voi myös olla, että Bungie on neuvotellut sopimuksen, jolla pelit on pakko pitää multiplattarina. Joka tapauksessa hyvää PR:ää Sonylle ja samalla saadaan tulevaisuudessa tulot myös muilta alustoilta.

Strategisesti hyödyllinen ja minusta nappiostos Sonylle.
 
Toivottavasti jatkossakin nämä diilit hoidetaan tällä tapaa.
Uskon, että jatkossakin se riippuu mitä ostetaan. Jos ostetaan selkeästi yksinpeleihin painottunut studio, niin todennäköistä on että monet sen kehittämät pelit ovat konsoliyksinoikeuksia. Jos taas ostetaan GaaS-kehittäjä, niin isot pelaajamäärät menevät yksinoikeuden edelle. Näin voi myös hyvinkin käydä Activisionin Call of Duty -sarjan kanssa. Sarja jatkaa kaikilla mahdollisilla alustoilla myös nykyisten sopimusten päätyttyä, koska pelaajamäärät.

Ja näinhän on jo käynyt esim. Elder Scroll Onlinen ja Fallout 76:n kanssa. Ne ja niiden laajennukset jatkavat elämää myös pleikkarilla.

edit- hidas, @Ode_ ehti ensin.
 
Voisiko päätellä, että tuleva Activision-kauppa on myös ollut tiedossa pitkään ja Sony päätti käynnistää omansa sen perusteella? Itse tätä epäilen, mutta mahdollinen skenaario.

Ihan miten vaan, niin näitä miljardien tai kymmenien miljardien kauppoja ei päätetä ja tehdä hetkessä, vaan niitä on valmisteltu huolella kuukausi- ellei vuositolkulla. Sana on hyvin todennäköisesti kiirinyt myös kilpailijan korviin, koska kyllä alalla tällaisista liikkeistä saadaan vihiä. Panokset ovat sen verran isot ja ei näitä diilejä hoida lähipankki vaan alan jättiläiset. Piirit ovat siksi yllättävän pienet.
Kaikki on aina mahdollista, mutta itse en tällaiseen egomittailuskenaarioon usko hetkeäkään, eikä Bungie ole oikein katu-uskottava "vastaisku" Activisioniin verrattuna, jos motiivina olisi sellainen ollut. Ei fiksusti johdetut firmat toimi sillä tavalla, eri asia on jos firma on jonkin egomaanikon käsissä (Ellison, Musk tms.)

Yrityskauppoja valmistellaan todella tiukkojen salassapitovelvollisuuksien takana jo ihan pörssilainsäädännönkin takia, ja jos kaupoista olisi ollut ulkopuolisilla hajua, olisi se tieto päätynyt lopulta myös julkisuuteen ennenaikaisesti. Sonyn olisi kannattanut tieto vuotaa, koska Activisionin kurssi olisi noussut pilviin ja kauppa tullut MS:lle todella paljon kalliimmaksi ja mahdollisesti estynyt kokonaan.

Molempien kauppojen valmistelu on alkanut loppusyksyllä viimeistään.

Kuten arvelin, aloittaa USAn kilpailuviranomainen Federal Trade Commission (FTC) tutkimuksen Microsoftin Activision -kaupan vaikutuksesta toimialan markkinaan ja kilpailutilanteeseen. FTC on ajanut viime aikoina paljon tiukempaa valvontaa ja kontrollia jättiyhtiöiden yrityskauppoihin.

FTC Chair Lina Khan has long advocated for a more forceful approach to reviewing deals, particularly by the biggest technology companies, which she says are able to leverage their dominance in one line of business to gain power in other markets.

 
Viimeksi muokattu:
Mitäs mieltä ihmiset on Jim Ryanin sanomista, että "aggresive roadmap for liveservices". Tämä siis koski koko PlayStationia eikä vain Bungieta.

Nopeasti ajateltunahan se olisi itseltä ainakin jyrkkä "no no". Toisaalta peliala on jo muuttunut ja eikä näiltä asioilta voi enää välttyä. Toistaiseksi niitä elementtejä on vain ollut todella vähän Playstation studioiden omissa peleissä.

Eikä itselläni ainakaan ole mitään sitä vastaan, jos Sony panostaa vaihteeksi myös pelien online puoleen. Ghost of Tsushima Legends on kerännyt paljon kehuja ja moni odottaa Naughty Dogin "Factionsia" vesi kielellä. Ja Sonyn alustalla vahvasti menestynyt Genshin Impact taas on hyvä esimerkki miten f2p ja grindauspeli voi olla laadukas sekä hauskaa pelattavaa.

Lisäksi nykynuorisoa taitaa muutenkin enemmän kiinnostaa yhteisöpelit ja jatkuvasti päivittyvät tuotteet, joten ei mikään ihme miksi vahvojen yksinpelien lisäksi Sony on kiinnostunut myös monipuolistamaan valikoimaansa.
 
Mitäs mieltä ihmiset on Jim Ryanin sanomista, että "aggresive roadmap for liveservices". Tämä siis koski koko PlayStationia eikä vain Bungieta.

Nopeasti ajateltunahan se olisi itseltä ainakin jyrkkä "no no". Toisaalta peliala on jo muuttunut ja eikä näiltä asioilta voi enää välttyä. Toistaiseksi niitä elementtejä on vain ollut todella vähän Playstation studioiden omissa peleissä.

Eikä itselläni ainakaan ole mitään sitä vastaan, jos Sony panostaa vaihteeksi myös pelien online puoleen. Ghost of Tsushima Legends on kerännyt paljon kehuja ja moni odottaa Naughty Dogin "Factionsia" vesi kielellä. Ja Sonyn alustalla vahvasti menestynyt Genshin Impact taas on hyvä esimerkki miten f2p ja grindauspeli voi olla laadukas sekä hauskaa pelattavaa.

Lisäksi nykynuorisoa taitaa muutenkin enemmän kiinnostaa yhteisöpelit ja jatkuvasti päivittyvät tuotteet, joten ei mikään ihme miksi vahvojen yksinpelien lisäksi Sony on kiinnostunut myös monipuolistamaan valikoimaansa.
En näe tuossa mitään ongelmaa, kunhan niitä kunnon yksinpelejä tulee jatkossakin, eikä pakoteta studioita tekemään live service pelejä.
 
Yhteisöllisyyden, joka oli kiedottu paremmin yhteen kuin koskaan aiemmin? Tähän päälle rautaiset grafiikat ja konstailematon pelattavuus?
2-osaa en ole pelannut, mutta ykköstä kyllä, eikä siinä ainakaan itselle yhteisöllisyys mitenkään erityisesti noussut esiin, ja Crucible moninpelimuoto oli omaan makuun kaameaa "sinkohippaa". Co-op toimi hyvin ja raidit FPS:ssä oli kyllä tietääkseni ns. World First.

Yhteisöllisyyden tietysti itse kukin kokee eri tavoin. Omissa kirjoissa jo manan majoille mennyt PS3:n MAG toi fps-moninpeliin ulottuvuuksia ja yhteisöllisyyttä tavalla, johon ei ole vieläkään päästy minkään muun pelin kohdalla, edes PC:llä. Sen aikainen teknologia vielä rajoitti teknistä toteutusta, mutta 256 pelaajan klaanitaistelut olivat aivan käsittämätön suoritus. Toiveissa olisi MAGin reboot nyt kun on teknologia on viimein saavuttanut MAGin aikaansa edellä olleen vision.

MAG Bungielle työn alle - kyllä kiitos! :p
 
2-osaa en ole pelannut, mutta ykköstä kyllä, eikä siinä ainakaan itselle yhteisöllisyys mitenkään erityisesti noussut esiin, ja Crucible moninpelimuoto oli omaan makuun kaameaa "sinkohippaa". Co-op toimi hyvin ja raidit FPS:ssä oli kyllä tietääkseni ns. World First.

Yhteisöllisyyden tietysti itse kukin kokee eri tavoin. Omissa kirjoissa jo manan majoille mennyt PS3:n MAG toi fps-moninpeliin ulottuvuuksia ja yhteisöllisyyttä tavalla, johon ei ole vieläkään päästy minkään muun pelin kohdalla, edes PC:llä. Sen aikainen teknologia vielä rajoitti teknistä toteutusta, mutta 256 pelaajan klaanitaistelut olivat aivan käsittämätön suoritus. Toiveissa olisi MAGin reboot nyt kun on teknologia on viimein saavuttanut MAGin aikaansa edellä olleen vision.

MAG Bungielle työn alle - kyllä kiitos! :p
Itse en MAGia pelannut, mutta Socom oli ylitse muiden. Yhteisöllisyydellä Destinyssa tarkoitin eri pelimuotoja hienosti yhteentuovaa maailmaa, josta kaikille löytyi jotakin. Porukalla meno maistuu vielä enemmän. Itelle crucible upposi hienosti kun olin/olen Unreal Tournamentin puutteessa. Paketti on vaan todella toimiva, vaikka ei mikään mestariteos monien puutteidensa vuoksi. Kuitenkin oiva pohja tuleville...
 
Ylös Bottom