Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

En ymmärrä, että miksi Series X:n kaikkia tehoja ei voisi käyttää hyödyksi, vaikka Playstation 5:n voi

Kuten täällä oli aiemmin esillä, on PS5 lähdetty korjaamaan niitä rautatason pullonkauloja jotka hankaloittavat koodareitten työtä.

“A good example about Xbox Series X hardware is its RAM. Microsoft has made the RAM two parts. The same mistake they made with Xbox One. One part of RAM has high bandwidth and the other is low. And definitely coding for this could be a little challenging,” Saleh explained.

 
Todellinen kaveri ollut haastateltavana, Crytekin insinööri aivan kuten tuossa jo mainitsin.

Sanoi samaa kuin mitä on kuultu muualtakin ja Cerny puhui: rautatason pullonkauloja poistamalla työ tehdään koodareille helpommaksi.

His reasons for saying so is that the PlayStation 5 is much simpler to develop for and that it is much easier for developers to reach ‘peak performance.

Lontoon Metro kirjoittaa myös samasta haastattelusta:
Tuota Metron juttua kun lukee niin käy ilmi ettei tämä haastateltava itsekään enää vahvista koko juttua. Hiukan hatara pohja tällä.

Ei kummallekaan konsolille ole vaikeampi tehdä pelejä, ainoa laite jolle oli on PS3 ja siitä varmasti ovat oppineet kaikki.
 
Ihan höpönhöpöä väittää uutisessa, että tästä sukupolvesta tulisi samanlainen kehittäjille kuin Xbox 360 ja Playstation 3 aikaisesta konsolisukupolvesta, jolloin Playstation 3:lle oli vaikeampaa kehittää pelejä. Yhtä lailla kehittäjät, kuten Chris Grannell kehuvat Xbox Series X -konsolia "uskomattomasta" tehoerosta verrattuna Playstatio 5:een. Se on nyt melkein 100% varmaa, että kummallekin konsolille on helppo kehittää pelejä, mutta se on eri asia, että kummalle on vielä helpompi. En ymmärrä, että miksi Series X:n kaikkia tehoja ei voisi käyttää hyödyksi, vaikka Playstation 5:n voi - Xbox Series X on kuin tietokone raudaltaan ja kyllä tietokoneiden kaikkia tehoja voi käyttää hyödyksi peleissä.
Onhan siellä Xbox Series X raudassa erikoisuuksia kuten 10gb nopeaa + 6gb hidasta muistia ja kustomoitu windows vs 16gb nopeaa muistia ja oma käyttöjärjestelmä. Crytekin insinööri kertoo pelien olevan huomattavasti helpompi toteuttaa PS5:lle joten raudasta saadaan irti helpommin maksimit. Muistuttaa siis kovasti X360/PS3 aikakautta ja nuo muistivalinnat Xbox One vs PS4.
Tehoerot eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan suuria joten pienilläkin asioilla erot kuroutuvat umpeen. Jotenkin on sellainen tunne, että hyvin tasaisia suorituksia tulemme näkemään konsolikaksikolta. PC pelaamisen kannalta on myös kiintoisaa miten uudet konsolit asettavat vaatimuksia raudan suhteen.
 
Jotenkin on sellainen tunne, että hyvin tasaisia suorituksia tulemme näkemään konsolikaksikolta.
Eikös tätä ole täällä koko ajan puhuttukin? Toki on väitetty Xboxin olevan paperilla tehokkaampi, mutta sehän on fakta.

Näissähän on suurinpiirtein sama arkkitehtuuri käytössä joten vaikea niellä tuollaisen hämäräperäisen arabi-lähteen juttuja siitä kuinka PS5 olisi paljon parempi kehittää pelejä.

Nyt väistyvässä genissä konsolit ovat olleet käsittääkseni yhtä helppoja alustoja kehittää pelejä. Ainoa ero on se että joitain poikkeuksia lukuunottamatta tehokkaammalla koneella monialustapelit ovat olleet paremman näköisiä. Perusmalleista PS4 ja tehokoneista Xbox One X. Ihan looginen homma.

On kyllä niin villiä menoa taas joka puolella nettiä että saisi tulla uutta tietoa nälkäisille pelaajille ennen kuin rupeaa päitä tippumaan :D Onko tämä aina ollut tälläistä?
 
Onhan siellä Xbox Series X raudassa erikoisuuksia kuten 10gb nopeaa + 6gb hidasta muistia ja kustomoitu windows vs 16gb nopeaa muistia ja oma käyttöjärjestelmä. Crytekin insinööri kertoo pelien olevan huomattavasti helpompi toteuttaa PS5:lle joten raudasta saadaan irti helpommin maksimit. Muistuttaa siis kovasti X360/PS3 aikakautta ja nuo muistivalinnat Xbox One vs PS4.
Tehoerot eivät loppujen lopuksi ole kovinkaan suuria joten pienilläkin asioilla erot kuroutuvat umpeen. Jotenkin on sellainen tunne, että hyvin tasaisia suorituksia tulemme näkemään konsolikaksikolta. PC pelaamisen kannalta on myös kiintoisaa miten uudet konsolit asettavat vaatimuksia raudan suhteen.

Kyllä ne tehoerot ovat paperilla aika suuren kuuloiset, esimerkiksi X-konsolissa on tehokkaampi Zen 2 -suoritin ja 44% enemmän laskentayksiköitä, joita voidaan oletettavasti käyttää hyödyksi ray tracing -teknologiassa. Tehoero voi olla oletettua suurempi, mikäli Sonyn 10,3 teraflopsia osoittautuu harhaanjohtavaksi. Mutta miten tämä nähdään peleissä? Siitä ei ole vielä tietoa, mutta ainoa fakta jonka tiedämme on, että paperilla Series X on huomattavasti parempi paitsi SSD:n kohdalla.

Kuten täällä oli aiemmin esillä, on PS5 lähdetty korjaamaan niitä rautatason pullonkauloja jotka hankaloittavat koodareitten työtä.

“A good example about Xbox Series X hardware is its RAM. Microsoft has made the RAM two parts. The same mistake they made with Xbox One. One part of RAM has high bandwidth and the other is low. And definitely coding for this could be a little challenging,” Saleh explained.


Yhtä lailla Xbox Series X:ssä on lähdetty korjaamaan rautatason pullonkauloja mm. antamalla kehittäjille tehoa pelien tekemiseen ja SSD-teknologialla. Ihmisillä on nyt vain väärä olettamus, että Microsoft on alkanut toteuttamaan konsolia kuluttajien, eikä kehittäjien ehdoilla.
 
Täällä alkaa moderaattorisetä käydä hiilenä. Parit viestit poistin jo. Seuraavaksi poistetaan pääsy koko foorumille tilapäisesti, jos turha provoilu, henkilökohtaisuuksiin meneminen ja ”toi leiri sanoi pahaa mun konsolista, joten ne on ite kakkapyllyjä” -lapsellisuudet ei lopu.
 
Kyllä ne tehoerot ovat paperilla aika suuren kuuloiset, esimerkiksi X-konsolissa on tehokkaampi Zen 2 -suoritin ja 44% enemmän laskentayksiköitä, joita voidaan oletettavasti käyttää hyödyksi ray tracing -teknologiassa. Tehoero voi olla oletettua suurempi, mikäli Sonyn 10,3 teraflopsia osoittautuu harhaanjohtavaksi. Mutta miten tämä nähdään peleissä? Siitä ei ole vielä tietoa, mutta ainoa fakta jonka tiedämme on, että paperilla Series X on huomattavasti parempi paitsi SSD:n kohdalla.



Yhtä lailla Xbox Series X:ssä on lähdetty korjaamaan rautatason pullonkauloja mm. antamalla kehittäjille tehoa pelien tekemiseen ja SSD-teknologialla. Ihmisillä on nyt vain väärä olettamus, että Microsoft on alkanut toteuttamaan konsolia kuluttajien, eikä kehittäjien ehdoilla.
Kannattaa katsoa tämä Digital Foundryn video.




GPU kellotaajuuksilla on melkoinen merkitys suorituskyvyssä ja PS5:ssä pystytään ajamaan jatkuvasti täysillä kelloilla hyödyntäen AMD smartshiftiä säätämällä prossorin käyttöastetta tarpeen mukaan. Sonyn huomattavasti nopeampaa SSD tekniikkaa voidaan myös käyttää peleissä muuhunkin kuin latausaikoihin. Mielenkiinnolla odotan tuloksia ja miten nämä heijastuvat pc maailmaan.
Mehän emme voi tietää pitääkö Microsoftin 12TF sen enempää paikkaansa kuin sonyn 10,3 joten en tuollaisia lähtisi epäilemään kummankaan osalta.
 
Sonyn 9.2tf pääsee muuttuvilla kellotuksilla parhaimmillaan 10.2tf kun xsx vastaava on sen 12.2tf ilman kellotusta joka on huomattavasti helpompi koska ei ole muuttuva ja xsx on muilta komponenteilta myös tehokkaampi.24325C90-2AC7-4997-93D2-A9491DCD7260.png
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koskahan nähdään niitä pelejä pelkkien TF sijaan? Jotenkin mielestäni mennyt ihan sivuraiteille koko uusien konsolien julkaisu, kun ei näytetä ollenkaan sitä minkä vuoksi konsoleita ostetaan. Alkuun oli hieno seurata uusien konsolien Hypeä ihmisissä (vaikken kumpaakaan meinaa ostaa) mutta nyt alkaa mielenkiinto olemaan aika nollissa kun ainoa missä puheet kiertää pelejen pelilaitoksissa on speksit. Itse tykkäsin kyllä niistä konsolijulkaisuista missä näytettiin julkaisussa uusia pelejä mitä uusi konsoli tarjoaisi. Se ainakin oman hypetyksen saa kattoon ja malttamattomuus julkaisun pakkohankinta pelien kohdalla oli melkein sietämätöntä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tykkäsin kyllä niistä konsolijulkaisuista missä näytettiin julkaisussa uusia pelejä mitä uusi konsoli tarjoaisi. Se ainakin oman hypetyksen saa kattoon ja malttamattomuus julkaisun pakkohankinta pelien kohdalla on melkein sietämätöntä.

Ainakin IGN on järjestämässä korvaavaa ohjelmaa kesäkuun alkuun paikkaamaan sitä minkä E3 olisi tarjonnut.

 
Pelien kehittäjät myös joutuvat työskentelemään etänä maailman tilanteen takia joka varmasti hankaloittaa tuota pelien tekemistä ja esittelyä.

Spekseistä puheen ollen tässä on ihan mielenkiintoinen video jossa next gen konsolien kaltaiset tehot laitetaan PC puolella pakettiin. Eivät tietenkään suoraan vertaudu tuleviin konsoleihin mutta jotain suuntaa saadaan siitä mitä voi olla tulossa, verrattuna PS4 Prohon.



(HUOM. ihan puolueeton video :D)
 
Koskahan nähdään niitä pelejä pelkkien TF sijaan? Jotenkin mielestäni mennyt ihan sivuraiteille koko uusien konsolien julkaisu, kun ei näytetä ollenkaan sitä minkä vuoksi konsoleita ostetaan. Alkuun oli hieno seurata uusien konsolien Hypeä ihmisissä (vaikken kumpaakaan meinaa ostaa) mutta nyt alkaa mielenkiinto olemaan aika nollissa kun ainoa missä puheet kiertää pelejen pelilaitoksissa on speksit. Itse tykkäsin kyllä niistä konsolijulkaisuista missä näytettiin julkaisussa uusia pelejä mitä uusi konsoli tarjoaisi. Se ainakin oman hypetyksen saa kattoon ja malttamattomuus julkaisun pakkohankinta pelien kohdalla oli melkein sietämätöntä.
Jep, näillä nyt mehustellaan, kun muutakaan ei ole tarjota. Eikä koronakaan auta tähän asiaan yhtään.

Pelit on loppupelissä ne mitkä määrittelee. Samoin multiplattojen konsolieroavaisuudet. Se, että yksinoikeudella julkaistava "Uncharted 5" pyörii sulavasti ps5:lla, ei loppupelissä merkitse yhtään taas konsolien välisissä vertailuissa.

Uskon, että molemmat pelikonsolit ovat ihan hyviä, eikä kummankaan omistaja tule pettymään.
 
Meinaat että Series X:n alemmat kellotaajuudet tekee siitä huonomman kuin PS5:n vastaavan, vaikka cu-ero on selvästi Series X:n puolella?
En ole tuollaista väittänyt. Kannattaa katsoa se DF:n video jossa käsitellään myös kellotaajuuksien merkitystä ja miten PS5 pystyy ajamaan sitä jatkuvasti täydellä kuormalla ja säätää muun laitteiston käyttöä sen mukaan miten tarvetta on. Tätä asiaa Crytekin insinööri painotti kuinka helppoa ja nopeaa tekniikan hyödyntäminen on ja raudasta saadaan kaikki irti helpommin kuin Microsoftin. Puhutaan melkoisesta optimointiedusta. Sattumalta kyseinen herrasmies nopeasti hiljennettiin..

Toivottavasti saamme Sonylta lähiaikoina nähdä enemmän faktoja ja laitteen ulkoasua. Vaikka näitä specksejä on mukava repostella niin pelit lopulta ratkaisevat. Toivottavasti molemmat tuovat pelinsä pc:lle :) Jos ei niin sitten ostetaan ne laitteet joiden pelejä ei voi pc:llä pelata.

Pelien kehittäjät myös joutuvat työskentelemään etänä maailman tilanteen takia joka varmasti hankaloittaa tuota pelien tekemistä ja esittelyä.

Spekseistä puheen ollen tässä on ihan mielenkiintoinen video jossa next gen konsolien kaltaiset tehot laitetaan PC puolella pakettiin. Eivät tietenkään suoraan vertaudu tuleviin konsoleihin mutta jotain suuntaa saadaan siitä mitä voi olla tulossa, verrattuna PS4 Prohon.



(HUOM. ihan puolueeton video :D)

Ihan mielenkiintoinen video. Hyvin nähdään nykyisen konsolisukupolven tehottomuus ja hitaus kaikessa johon nyt on tulossa isoja edistysaskelia.
 
En ole tuollaista väittänyt. Kannattaa katsoa se DF:n video jossa käsitellään myös kellotaajuuksien merkitystä ja miten PS5 pystyy ajamaan sitä jatkuvasti täydellä kuormalla ja säätää muun laitteiston käyttöä sen mukaan miten tarvetta on.
Mutta kun ei pysty:

"Sony's customised version of the AMD RDNA 2 GPU features 36 compute units running at frequencies that are capped at 2.23GHz, effectively delivering 10.28TF of peak compute performance. However, again, while 2.23GHz is the limit and also the typical speed, it can drop lower based on the workloads being demanded of it."

 
Mutta kun ei pysty:

"Sony's customised version of the AMD RDNA 2 GPU features 36 compute units running at frequencies that are capped at 2.23GHz, effectively delivering 10.28TF of peak compute performance. However, again, while 2.23GHz is the limit and also the typical speed, it can drop lower based on the workloads being demanded of it."

Juurihan tuossa itse vastasit kysymykseen eli se voi laskeakin jos esim. prosessoritehoa tarvitaan lisää. Näin toimii AMD Smartshift eli tarpeen mukaan laitteiston tehoja ohjataan sinne missä sitä maksimaalisesti tarvitaan ja se otetaan pois sieltä missä sitä ei sillähetkellä tarvita. Näin joustavasti ja tehokkaasti ei XSX kykene muuttuviin tilanteisiin reagoimaan. Jos tekniikka osoittautuu hyväksi niin sehän tulee myös pc maailmaan käyttöön. Saman tyylistä ideaa on esimerkiksi dynaamisessa resoluutiossa.
 
Viimeksi muokattu:
Juurihan tuossa itse vastasit kysymykseen eli se voi laskeakin jos esim. prosessoritehoa tarvitaan lisää. Näin toimii AMD Smartshift eli tarpeen mukaan laitteiston tehoja ohjataan sinne missä sitä maksimaalisesti tarvitaan ja se otetaan pois sieltä missä sitä ei sillähetkellä tarvita. Näin joustavasti ja tehokkaasti ei XSX kykene muuttuviin tilanteisiin reagoimaan.
Hohhoijaa, Series X:n ei tarvitse turvautua tuollaisiin hokkuspokkus temppuihin, koska devit tietävät aina paljon niitä kelloja löytyy. Tilanteesta riippumatta laitteesta saadaan kaikki tehot irti.
 
Ylös Bottom