Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Ei merkkaa mitään kun kerran Vergen Tomppakin sen sanoi, super hyper nopea SSD on se ensi genin juttu.
 
Huhumylly pyörii ja yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Toinen sanoo tätä ja ensimmäisestä kappaleesta voidaan löytää seuraavaa:

Chris Grannell spent almost 14 years at PlayStation’s European arm, working as a senior designer for Formula One and WipEout titles at the now-defunct Studio Liverpool. He also spent a period working at Guerrilla Games, before going freelance and most recently founding a technology company.

Luulisi olevan tärkeää aikaa nostaa omaa profiilia ja tunnettavuutta teknologiamaailmassa kun on oma firmakin perustettu

Ei sillä, että sitä edeltävä lähde olisi yhtään sen luotettavampi.
 
Ei merkkaa mitään kun kerran Vergen Tomppakin sen sanoi, super hyper nopea SSD on se ensi genin juttu.
Kuin myös CPU. Grafiikat ovat jo sen verran nätillä tasolla nykyisen genin peleillä, mutta erityisesti level designissa ja NPC-tekoälyssä on vielä paljon parannettavaa verrattuna graafiseen olemukseen. Myös toivon, että näillä CPU-tehoilla pelit kehitetään standardina 60FPS konsoleille.
Huhumylly pyörii ja yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Toinen sanoo tätä ja ensimmäisestä kappaleesta voidaan löytää seuraavaa:

Chris Grannell spent almost 14 years at PlayStation’s European arm, working as a senior designer for Formula One and WipEout titles at the now-defunct Studio Liverpool. He also spent a period working at Guerrilla Games, before going freelance and most recently founding a technology company.

Luulisi olevan tärkeää aikaa nostaa omaa profiilia ja tunnettavuutta teknologiamaailmassa kun on oma firmakin perustettu

Ei sillä, että sitä edeltävä lähde olisi yhtään sen luotettavampi.
Puhutaanko nyt siitä huhusta joidenka mukaan PS5:llä ongelmia open world peleissä?

Jos näin niin kaverihan on jo itse kumonnut nuo huhut potaskaksi.

EWQzxFaWkAAHATy.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Myös toivon, että näillä CPU-tehoilla pelit kehitetään standardina 60FPS konsoleille.
Tämä on itsellä yksi suurimmista toiveista, että päästäisiin konsoleillakin vihdoin siihen 60fps jokaisessa pelissä. Xbox One X:n ja PS4 Pron kanssa tullut jo nyt valittua useimmiten "performance mode" peleissä jotka ovat sitä tarjonneet, vaikka niillä ei ole ihan tasaista fps lukemaa saavutettukaan.
 
Nvidian DLSS 2.0 voi olla kyllä pikkasen isompi loikka kuin SSD. Jos AMD saa vastaavan systeemin kasaan, konsoleilla voi olla kilpailukykyä. Jos ei, RTX 3000-sarja ja DLSS 2.0 pyyhkivät lattiat, katot ja katuojat konsoleiden tehoilla.
 
Kuten jo aikanaan tuli mainittua niin tulevalle konsolisukupolvelle olisi tekoäly skaalaukset jne istuneet kuin nenä päähän mutta niistä ei ole kuulunut mitään.. voi siis olla että RDNA2 piireissä ei vaan ole tekoäly osastoa.. Kuten näkynyt DLSS esittelyissä niin voisi karkeasti sanoa että puolittaa pikselipiirto tehotarpeen.
 
Kuten jo aikanaan tuli mainittua niin tulevalle konsolisukupolvelle olisi tekoäly skaalaukset jne istuneet kuin nenä päähän mutta niistä ei ole kuulunut mitään.. voi siis olla että RDNA2 piireissä ei vaan ole tekoäly osastoa.. Kuten näkynyt DLSS esittelyissä niin voisi karkeasti sanoa että puolittaa pikselipiirto tehotarpeen.
Kyllä me jotain tämän suuntaista ollaan jo Microsoftin puolelta kuultu.
DirectML – Xbox Series X supports Machine Learning for games with DirectML, a component of DirectX. DirectML leverages unprecedented hardware performance in a console, benefiting from over 24 TFLOPS of 16-bit float performance and over 97 TOPS (trillion operations per second) of 4-bit integer performance on Xbox Series X. Machine Learning can improve a wide range of areas, such as making NPCs much smarter, providing vastly more lifelike animation, and greatly improving visual quality.
 
Kuten jo aikanaan tuli mainittua niin tulevalle konsolisukupolvelle olisi tekoäly skaalaukset jne istuneet kuin nenä päähän mutta niistä ei ole kuulunut mitään.. voi siis olla että RDNA2 piireissä ei vaan ole tekoäly osastoa.. Kuten näkynyt DLSS esittelyissä niin voisi karkeasti sanoa että puolittaa pikselipiirto tehotarpeen.

On niistä jotain kuulunut. Suora lainaus Eurogamerilta:

Machine learning is a feature we've discussed in the past, most notably with Nvidia's Turing architecture and the firm's DLSS AI upscaling. The RDNA 2 architecture used in Series X does not have tensor core equivalents, but Microsoft and AMD have come up with a novel, efficient solution based on the standard shader cores. With over 12 teraflops of FP32 compute, RDNA 2 also allows for double that with FP16 (yes, rapid-packed math is back). However, machine learning workloads often use much lower precision than that, so the RDNA 2 shaders were adapted still further.

"We knew that many inference algorithms need only 8-bit and 4-bit integer positions for weights and the math operations involving those weights comprise the bulk of the performance overhead for those algorithms," says Andrew Goossen. "So we added special hardware support for this specific scenario. The result is that Series X offers 49 TOPS for 8-bit integer operations and 97 TOPS for 4-bit integer operations. Note that the weights are integers, so those are TOPS and not TFLOPs. The net result is that Series X offers unparalleled intelligence for machine learning."

Lähde:

Direct ML on myös keskeinen osa Series X pakettia. Jäänyt turhan vähälle huomiolle keskusteluissa. Enkä yhtään epäile, etteikö Sonyllä olisi jotain vastaavaa tarjolla, muuten voisi tehoero venähtää kovin rumaksi.

E:Jumalaut, taas hidas
 
No tuo on enemmänkin "perus" shaderi/compute softaa kuin mitä dlss nvidian tensor yksiköiden kautta. MS on vaan rakentanut valmiin rajapinnan & kirjastot sen normaali GPU shadereiden ympärille että sitä saadaan helpommin hyödynnettyä. Nythän on jo vuosia ollut että näillä voi suorittaa monipuolista laskentaa ns. GPU computing ja näissä shadereissa on tultu joustavammaksi siten että ne ei tee pelkkää 32 tai 16bitin tarkkuudella laskentaa vaan kuten edellisissä posteissa mainittu 8 ja 4 bittistäkin jolloin saadaan puskettua pienellä lukutarkkuudella enemmän.
Eli ei mitään sinänsä uutta tai erilaista.

Ongelmia tässä on nämä:
- Kaikki tuo laskenta on pois muusta GPU tekemisestä, jos se tekoäly laskenta on vaativaa niin sitten jostain muusta on luovuttava. Nvidian tensor yksiköt ovat ihan erilliset normi shader yksiköistä (toki voivat kuluttaa jaettua muistikaistaa..)
- Toinen on se että jos mitään uusia shaderi käskyjä ei ole tehty niin voi olla laskenta on hitaampaa kuin siihen tarkoitukseen tehdyillä tensor yksiköillä (..tähän en ole perehtynyt, mutuilen vaan että jos olisin itse tensor yksiköitä suunnitellut niin tuskin ottaisin pelkät normi GPU compute shader yksiköt ja niillä menisin..)

Vertailuna tuosta flopseista, RTX2080Ti, 32bit Tlops 13.4 -> 16bit luokkaa 26.8 -> 8bit luokkaa 53.6 -> 4bit luokkaa 107.2Tflops
Mutta tensor yksiköillä 4bittisenä 430TOPS, eli nelinkertainen ero. (en sano onko täysin verrattavia mutta sen perusteella mitä Nvidia ilmoittaa)

Emme toki tiedä että onko shader käskyjä lisätty tekoäly laskentaan vai onko tuo perussetissä, veikkaan jälkimmäistä koska muuten siitä olisi mainittu :)
En sano etteikö tuolla tulevalla boxilla tai pleikalla voisi tehdä DLSS laskentaa mutta miten paljon siihen halutaa uhrata muulta tekemiseltä. Eli onko miten järkevää..

 
Viimeksi muokattu:
Itse en edes tajunnut, mikä tuo on. Projektori ja Alexan tyylinen älylaite, joka yhdistetään uuteen Boxiin?
Mä ymmärsin, että olisi Xbox-konsoli, jossa kiinteä älykaiutin ja projektori. Joku fani tusannut vaan animaation. Tehnyt aikaisemmistakin konsoleista videoita.
 
Arvaan ettei tue PS5-pelien osalta, muuten todennäköisesti kyllä.
Veikkaan että PS5 pelien "varastointiin" ja taaksepäin yhteensopivien pelien pelaamiseen käy perinteinen ulkoinen kovalevy. Uuden sukupolven pelit vaativat SSD:n toimiakseen joten ne on pelattava konsolin sisäiseltä kovalevyltä.
 
uskon että ps5 pelikin saa asennettua ulkoiselle kovalevylle
Kyllä, mutta eiköhän se toimi samalla tavalla, kuin Xbox Series X kanssa, että niitä ei voi sieltä pelata, koska on paljon hitaampi kuin SSD ja kaikki sen hyödyt menetettäisiin jos pelataan hitaalta ulkoiselta kovolta.

Nyt kaikki pelkästään Series X ja PS5 tulevat pelit voidaan kehittää ilman hitaan kovalevyn tarvetta, niin kehittäjien ei tarvitse niistä enää huolehtia.
 
Näin siinä käy kun lähdetään kikkailemaan nimillä. :D

EXJGlucWsAAsu9B
 
Ylös Bottom