Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Laittoivat PlayStation 5 kotelon vertailuun muiden kanssa. Mitta-asteikkona on käytetty levyaseman koloa. Kuvasta puuttuu Digital Edition.

EaRlxBDXsAc-TC4

Aaron onnittelee Sonya shown puolesta ja samalla muistuttaa että multiplättärit tulevat näyttämään hyvältä luonnollisesti myös Sexillä:

Peukku asiallisesta toiminnasta vaikka PR-hommia herra tekeekin yhtiölleen tuossa samalla. Mutta jo se, että pystytään mainitsemaan kilpailija ja vielä onnittelemaan, on aina askel eteenpäin. Toivottavasti Playstationin puolella muistetaan myös tämä.

Yllätyin itse kuinka moni shown 3rd party peli on lopulta vain pleikalla tai PC:llä ainakin alkuun pelattavissa.

Näemmä Sonylla on juuri se taktiikka käytössä mitä uumoilin, että tekevät ympäri maan erilaisia yhteistyösopimuksia studioiden kanssa uusista peleistä jotka kehitetään PS5:lle. Ei välttämättä tarvita siis mitään studioiden kaappauksia kun homma toimii näinkin. Varmaan pleikan dev-ystävällinen arkkitehtuuri myös auttaa houkuttelemaan devejä kehittelemään pelejä pleikalle ja solmimaan diilejä. Paksun rahanipun lisäksi tietenkin. :D

Viimeksi muokattu:
Yllätyin itse kuinka moni shown 3rd party peli on lopulta vain pleikalla tai PC:llä ainakin alkuun pelattavissa.
Microsoft tekee tätä ihan samaa. Sieltä on tulossa ainakin Scorn, Bright Memory: Infinite, The Medium, Call of the Sea ja The Ascent.

Sen lisäksi että molemmilla omat studiot painavat hommia, niin tottakai kannattaa napata konsoliyksinoikeuksia myös 3rd partyn puolelta.

Mielenkiintoista nähdä ensi kuun Microsoftin omien studioiden peliesittelyssä, että nähdäänkö lisää myös tällaisia 3rd party studioiden tuotoksia, vai peräti joku uusi studio liittyy Microsoft Game Studiosin alle. Joka tapauksessa Sony jätti nyt ei-niin-ihmeellisellä eilisellä esittelyllä oven auki Microsoftille ensi kuun showhun.

Microsoft tekee tätä ihan samaa. Sieltä on tulossa ainakin Scorn, Bright Memory: Infinite, The Medium, Call of the Sea ja The Ascent.

Sen lisäksi että molemmilla omat studiot painavat hommia, niin tottakai kannattaa napata konsoliyksinoikeuksia myös 3rd partyn puolelta.

Mielenkiintoista nähdä ensi kuun Microsoftin omien studioiden peliesittelyssä, että nähdäänkö lisää myös tällaisia 3rd party studioiden tuotoksia, vai peräti joku uusi studio liittyy Microsoft Game Studiosin alle. Joka tapauksessa Sony jätti nyt ei-niin-ihmeellisellä eilisellä esittelyllä oven auki Microsoftille ensi kuun showhun.

Hyvä olisi Microsoftilta nähdä uuden halon gameplaytä.

En nyt jaksa tarkistaa mikä on AAA-pelin määrite, mutta aika vähän oli MS:n omassa showssa vastaavia ison budjetin AAA-pelejä kuten Returnal, Project Athia, Demon's Souls tai Kena nimetäkseni ne suurimmat.

Tuossahan se ero näkyy mielestäni Sonyn ja Microsoftin välillä. Sony uskaltaa hieman isommin panostaa tällä osin koska kokee sen varmaankin prioriteeteissään tärkeämmäksi. MS sitten laittaa mieluummin Game Pass palveluun enemmän rahaa ja vastaavasti saa enemmän rahaa mitä Sony PS Now-palvelullaan.

Se pitää vielä kommentoida että jos mennään takas siihen tilanteeseen että käytettävyys on ihan sama niin eihän tämä paska kiinnosta ketään.
Se on vähän sama tilanne kun pelaa GT ei sieltä löydy mitään asetuksia.

En nyt jaksa tarkistaa mikä on AAA-pelin määrite, mutta aika vähän oli MS:n omassa showssa vastaavia ison budjetin AAA-pelejä kuten Returnal, Project Athia, Demon's Souls tai Kena nimetäkseni ne suurimmat.

Tuossahan se ero näkyy mielestäni Sonyn ja Microsoftin välillä. Sony uskaltaa hieman isommin panostaa tällä osin koska kokee sen varmaankin prioriteeteissään tärkeämmäksi. MS sitten laittaa mieluummin Game Pass palveluun enemmän rahaa ja vastaavasti saa enemmän rahaa mitä Sony PS Now-palvelullaan.
En ihan ymmärrä miksi pitää olla joku AAA-pelin määrite määrittämään pelin kiinnostavuutta tai hyvyyttä. Lisäksi esim. The Medium ainakin näyttää todella vakuuttavalta. Onko se sitten AAA-peli? Mikä sen määrittelee? Pelin tekemiseen käytetty rahamääräkö? Graafinen taso? Vai mikä? Nämä kuitenkin tuntuisi olevan esim. juurikin The Mediumissa ihan kohdallaan.

Ja onko sitten vaikka Bright Memory: Infinite automaattisesti huono peli, kun se on pääosin yhden henkilön tekemä? Ainakin se näyttää gameplayn perusteella todella messevältä.

En ihan ymmärrä miksi pitää olla joku AAA-pelin määrite määrittämään pelin kiinnostavuutta tai hyvyyttä. Lisäksi esim. The Medium ainakin näyttää todella vakuuttavalta. Onko se sitten AAA-peli? Mikä sen määrittelee? Pelin tekemiseen käytetty rahamääräkö? Graafinen taso? Vai mikä? Nämä kuitenkin tuntuisi olevan esim. juurikin The Mediumissa ihan kohdallaan.

Ja onko sitten vaikka Bright Memory: Infinite automaattisesti huono peli, kun se on pääosin yhden henkilön tekemä? Ainakin se näyttää gameplayn perusteella todella messevältä.
Sille on syynsä miksi AA-pelit tai pienen budjetin pelit eivät myy tai voita palkintoja samalla lailla kuin nämä ison budjetin AAA-pelit.

En sanonut missään kohtaa esimerkkejäsi huonoiksi peleiksi. Enkä usko, että oikeasti tarvitset syytä miksi minä ja monet muut näemmä ison luokan AAA-pelit mielenkiintoisempina vaihtoehtoina kuin pienemmän budjetin pelit.

Sille on syynsä miksi AA-pelit tai pienen budjetin pelit eivät myy tai voita palkintoja samalla lailla kuin nämä ison budjetin AAA-pelit.

En sanonut missään kohtaa esimerkkejäsi huonoiksi peleiksi. Enkä usko, että oikeasti tarvitset syytä miksi minä ja monet muut näemmä ison luokan AAA-pelit mielenkiintoisempina vaihtoehtoina kuin pienemmän budjetin pelit.
Dragonfly tuossa juuri kertoi paljon upeamman ja paremman oloisista nextgen peleistä AAA peleiltä ainakin näyttivät.

Lähinnä kyseenalaistin sitä, että kaikki luettelemani pelit olisivat muka "vain" AA-pelejä. Sitä paitsi ollaan nähty niin monta kertaa, että pelkkä rahallinen panostus peliin ei vielä tarkoita että sieltä olisi tulossa hyvä peli.

Viimeksi muokattu:
Olisin toivonut showlta vastausta siihen kumman konsolin ostan. Nyt olen entistäkin enemmän hämilläni. Itselleni parhaimmat pelit ovat multiplättereitä, eikä eilisen esityksen pelivalikoima saanut kuolaa valumaan suupielistä.

Ulkonäkäöltään XSX on pirun paljon hienompi omaan silmääni. Rehellinen iso mötikkä, joka ei yritä olla mitään muuta kuin käytännöllinen. Jos päädyn Xboxiin, joudun tekemään sille oman hyllyn, koska tv-tasooni se ei mahdu. Vieläkin on hieman epäselvää voiko PS5:n pitää vaakatasossa.

Luulen, että odottelen vertailuja tehojen suhteen. Ei ole onneksi mitään kiirettä ostaa laitetta julkaisussa.

Olisin toivonut showlta vastausta siihen kumman konsolin ostan. Nyt olen entistäkin enemmän hämilläni. Itselleni parhaimmat pelit ovat multiplättereitä, eikä eilisen esityksen pelivalikoima saanut kuolaa valumaan suupielistä.

Ulkonäkäöltään XSX on pirun paljon hienompi omaan silmääni. Rehellinen iso mötikkä, joka ei yritä olla mitään muuta kuin käytännöllinen. Jos päädyn Xboxiin, joudun tekemään sille oman hyllyn, koska tv-tasooni se ei mahdu. Vieläkin on hieman epäselvää voiko PS5:n pitää vaakatasossa.

Luulen, että odottelen vertailuja tehojen suhteen. Ei ole onneksi mitään kiirettä ostaa laitetta julkaisussa.
Xbox series X saa laittaa vaaka ja pysty asentoon ja ihmettelin että ps5 on vielä isompi.

Minusta uusi pleikkari näytti hienolta ja pidin sen ulkonäöstä myös vaaka-asennossa. Tuuletusta on ulkonäön perusteella huomioitu, mutta pelottavasti uusi pleikkari assosioitui mielessäni lähimmin alkuperäiseen Xbox 360:aan ulkonäöltään, joten vähän jäi sen, varmasti irrationaalisen, tuntemuksen vuoksi jännittynyt olo, että kestääkö jäähdytys. Uskon, että nähdyn perusteella pleikkarin kotelo on kuitenkin niin iso, että siihen saa hyvän ilmanvaihdon aikaiseksi.

Eilisen esittelyn paukut oli säästetty loppuun. Ennen Demon's Soulsia olin enemmän pettyneellä kannalla ja GTA vitosen esittely ekana pelinä oli suorastaan naurettavaa. Alussa oli jotain kivaa, mutta keskivaiheella esiteltiin sellaista materiaalia, joka ei kiinnostanut. Lopussa sitten alkoi tulla jo varsin kiinnostavaa materiaalia ja konsolin esittely huipensi shown. Kokonaisuutena jäi hyvä tunnelma ja odotukset ehkä vähän nousivat, suunnilleen tasolle 8/10, kun Xboxin taannoinen trailerishow laski mielenkiintoa sitä konsolia kohtaan ehkä pykälän. Silti Xbox taitaa pysyä minulla ostoslistan kärjessä, lähinnä konsoliin liittymättömien käytännön syiden vuoksi, eli game passin ja minulla hankittuna olevan ison edellisten sukupolvien pelikirjaston vuoksi. GT7 näytti hienolta, mutta jos Forzat saa ilmaiseksi game passiin, sitä vastaan on vaikea kilpailla.

No se on nyt selvää, että nextgen konsolin kanssa joutuu miettimään sijoittamista, jos meinaa fengshuin säilyttää. Ison koon ansiosta kummankin konsolin kohdalla on toivoa hiljaisuudesta, tosi hyvä juttu.

Eipä PS5:n osaltakaan mitään ihmeellistä nähty. Aika vähän tuli sitä rehellistä pelikuvaa. Mitkä ne nextgenin hyödyt nyt sitten ovat? Edelleen joudutaan arvailemaan, koska faktoja ei ole lyöty pöytään lataustauoista, frameratesta tai raytracingistä vs. nykyinen sukupolvi. Peliyhtiöiden pamppujen höpinät menevät yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, koska heidänkin intressi on saada hypeä ja konsolimyyntiä aikaan. Alkaa siis olemaan olo, että nextgen loikka on suhteessa paljon pienempi kuin edellisestä genistä nykyiseen. Ei lisää motivaatiota ostaa kumpaakaan konsolia ainakaan julkaisussa.

Itse lämpenin Horizonille, mutta en pelikuvan takia vaan itse pelin rautaisen sisällön vuoksi. TOP3 peli nykyisessä generaatiossa ja en usko, että pettää seuraavassa. Varmasti upea peli ja kokemus.

Ylös Bottom