Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jeff Grubbin testien perusteella ulkoiselta HDD-kiintolevyltä siirtäminen sisäiselle SSD:lle näyttäisi olevan niin nopeaa, että pelejä kannattaa säilyttää isolla varastoasemalla netistä uudelleenlataamisen sijaan. Assanssin's Greed Originsin siirto kesti alle 8 minuuttia, joka on todella vähän. Olin ajatellut, että se kestäisi n. 20 minuuttia.
 
Jeff Grubbin testien perusteella ulkoiselta HDD-kiintolevyltä siirtäminen sisäiselle SSD:lle näyttäisi olevan niin nopeaa, että pelejä kannattaa säilyttää isolla varastoasemalla netistä uudelleenlataamisen sijaan. Assanssin's Greed Originsin siirto kesti alle 8 minuuttia, joka on todella vähän. Olin ajatellut, että se kestäisi n. 20 minuuttia.

Tuohon tosiaan kun vielä lisätään PS5:n mahdollisuus pilkkoa peliä pienempiin osiin ja tehokas pakkaus, ei kuulosta enää niin pahalta. En näe omassa käytössä alkuun ulkoiselle tarvetta muutoin kuin ehkä pelivideoiden talteenottoon.

Mahdollisesti rinnalle lisättävä sisäinen SSD tosin saattaa sen tontin hoitaa myös.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Playstation 5:lla Xboxin kaltaista ”Quick Resume” -ominaisuutta? Minut se vakuutti enemmän kuin latausajat. :oops:

Pelistä siirtyminen toiseen toiseen todella nopeasti ja mikä parasta: peli jatkui siitä mihin jäitkin.
Ei ole vielä varmistettu pleikkarilta juuri mitään UI:n puolesta, mutta ihmettelisin paljon jos PS5 ei myös löydy mahdollisuutta jatkaa pelejä siitä mihinkä ne ovat jääneet. Mutta odotellaan varmistusta.


Taannoin Kena-pelin osalta mainittiin pelin käynnistyvän kylmiltään kahdessa sekunnissa PS5:llä, joten nopeasti käynnistyvät pelit sielläkin suunnalla vaikkei ihan samanlaista Quick Resumea sitten pahimmassa tapauksessa löytyisikään.

Oliko muuten jo varmistettu, että tuo QR toimii jokaisen pelin kohdalla vai oliko jotain, että toimii ainoastaan Xboxin peleillä? Mennyt itseltä ohi.
 
Pienet asiat voivat kasvaa isoiksi jokapäiväisessä käytössä.

Kyllä, nimenomaan näin. Xbox quick resume toiminnolla sulla voi olla neljä peliä "sorvissa" ja on sellainen määrä joka riittää aikalailla kaikille pelaajille minä tahansa hetkenä. Harvemmin sitä suurempaa määrää pelaa samoihin aikoihin. Ennakkotietojen valossa näyttää siltä, että Xbox One Sries S & X koneella sulla voi olla 4 peliä "muutaman sekunnin päässä" jatkuvasti. Herää kysymys onko PS5 vastaavaa toimintoa? En ole seurannut sitä sceneä kovin tarkkaan kun ei oikeastaan PS5 exclut sysytä lainkaan joten ei oikein kiinnosta, mutta tietääkö joku muu onko siinä tämä?



Supernopea SSD on näkyvä osa käyttäjäkokemusta. Se on muutakin kuin nyt esillä olevia latausnopeuksia. Mielenkiintoista on nähdä kuinka paljon nopeus ja kehittyneet pakkaukset tulevat näkymään myös ruudulla.

Niin, no odotellaans miten se sitten menee käytännössä. Jos PS5 ei sisällä vastaavaa toimintoa kuin boksin Quick Resume ja pelit ladataan aina "nollasta" tässä saattaakin käydä vielä sillä tavalla, että pelaajan kannalta_käytännössä supernopealla SSD varustettu kone onkin hitaampi lataamaan pelit tulille kun siirrytään pelien välillä. Eli boksi veisi tämänkin latausnopeus eränkin selvin numeroin. Tämä nyt on vain spekulaatiota, korjatkaa jos tämä spekulointi on ihan methässä?

Oli miten oli, niin tuo mainittu Quick Resume on just sitä mahtavaa käyttäjäkokemuksen parantamista jota tulevalla genillä saavutetaan. Myöskin PS5 saavutetaan namia nopean SSD:n avulla, oli siinä QR vastaava toiminto tai ei...mutta se tulee kallilla hinnalla. Muusta suorituskyvystä on jouduttu tinkaamaan sen kustannuksella.
 
Kyllä, nimenomaan näin. Xbox quick resume toiminnolla sulla voi olla neljä peliä "sorvissa" ja on sellainen määrä joka riittää aikalailla kaikille pelaajille minä tahansa hetkenä.
Ei riitä 4. Ars Technican jannu onnistui saamaan jopa 12 (kaksitoista!) peliä Quick Resume -tilaan.

Microsoft's understanding of average Xbox gamer habits, based on anonymized data taken from years of console use, suggests that an average user has an inventory of roughly three to four games they frequently return to. As a result, at a bare minimum, Xbox Series consoles should retain three to four "next-gen" game save states for the sake of Xbox Quick Resume—though, thanks to my back-compat limits, I've been unable to test this claim as of press time.

Instead, I've pushed my tester Xbox Series X console with a mix of XB1, X360, and OGX content to test how many save states I can cram into the console's internal memory before the feature stops working. My average result has been 12 games. Meaning, I can manually load 12 games, then go back in order to reload each of the dozen, and they'll each have a brief "Quick Resume" tag appear on the screen before reappearing in fully playable, middle-of-the-game action within five to 12 seconds.

Siitä ei valitettavasti ole tietoa, pystyykö PS5 samaan, mutta tällaisten lukemien myötä todellakin toivon Sonyn pystyneen väsäämään vastaavan toiminnon.

Lähde: Ars Technica
 
Niin, no odotellaans miten se sitten menee käytännössä. Jos PS5 ei sisällä vastaavaa toimintoa kuin boksin Quick Resume ja pelit ladataan aina "nollasta" tässä saattaakin käydä vielä sillä tavalla, että pelaajan kannalta_käytännössä supernopealla SSD varustettu kone onkin hitaampi lataamaan pelit tulille ja boksi vie tämän latausnopeus eränkin selvin numeroin.

Se vähä mitä käyttöliittymästä on patenttien ja muutaman nimimiehen suusta päästetty, on peleihin pääsy suoraan kulkematta pelin päävalikon kautta. Pystyy lataamaan käyttöjärjestelmästä suoraan esimerkiksi tehtävään 10 tai kenties tallennukseen tehtävän sisällä.
 
Tuosta aiemmassa viestissä mainitsemastani Ars Technican artikkelista käy ilmi sekin, että ei se taaksepäinyhteensopivuus Xbox Series X:lläkään vielä ihan 100-prosenttisessa iskussa ole. Previkkalaitteilla ei nimittäin päässyt kaikkia vanhoja pelejä pelaamaan, vaan oli tyytyminen tuhanteen Microsoftin ennalta ilmoittamaan peliin.

Today, I've been given the greenlight to talk about the console's current backward-compatibility testing phase, and Microsoft has had zero control of my tests or takeaways—other than limiting me to 1,000 games across every existing Xbox platform. While the program will eventually encompass every game that works on Xbox One consoles, the pre-release compatibility list is a bit more narrow. 1,000 is a big number, but it leaves some huge Xbox hits out of my testing.

Julkaisuun mennessä tuo lista kuitenkin kasvanee kattamaan kaikki nykyiset Xbox One -pelit (pl. Kinectiä käyttävät nimikkeet) sekä nykyisen BC:n piiriin kuuluvat Xbox- ja Xbox 360 -pelit.

Toinen merkille pantava (ainakin itselleni) uusi detaili oli, että Quick Resume toimii myös USB-kiintolevylle asennettujen pelien kanssa.

In a surprising twist, this happens whether the game in question is installed on the console's built-in NVMe storage (which is required for next-gen content) or on an external USB 3.1 drive (which can store and boot last-gen games). In my tests, jumping from one game to the next via Xbox Quick Resume usually clocks in around eight seconds and doesn't exceed 13 seconds, even when grabbing beefy XB1 fare like Red Dead Redemption 2 or Borderlands 3 off a USB 3.1 drive.

Tämä on toki mahdollista siten, että se talviuneen laitettava virtuaalikone tallennetaan kuitenkin sinne SSD:lle eikä USB:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Miettiny tässä tota QR ja noita über hätäsiä ssd muisteja, kun niillä pelit starttaa muutamassa sekunnissa. Niin mikä se hyöty siitä nopeasta käynnistyksestä loppu peleissä on? Oikein keksi syytä miksi 30s käynnistys aika olisi jotenkin ylitsepääsemötön ongelma kun vertaa vaikka 5s. Vai onko se vaan kun kaikilla on niin jumalaton kiire nykyään, niin ei jouda sitä vaikka 30s odottelemaan pelin käynnistystä.

Ton QR toisaalta kyl ymmärrän että kun venailee vaikka kasaa kavereita pelailemaan vaikka Codia, niin siinä odotellessa sitten veivaa jotain yksäriä ja kun posse on kasassa, niin klik ja Codi tulilla. Tosin toi QR ominaisuuskin taitaa kyllä vaatia tuota hätästä ssd kaverikseen.
 
Niin vielä tähän videoon liittyen.

Se on kyllä hyvä nähdä, että prototyypissäkin bitti kulkee varsin rivakasti ulkoiselle varsinkin jos se sattuu olemaan SSD. Oletan, että Xbox One pelien pelaaminenkin ulkoiselta SSD on varsin rivakkaa...itseasiassa se on sitä jo nyt Xbox One X kanssa. Ollut tapana olla aina aktiivipelit ulkoisella puolen teran SanDisk Extreme 510 levyllä. Jos noista siirtojen mittauksien tuloksista haluaa vähän lukea rivien välistä, niin alkaa vähän näyttää siltä, että Xbox One pelejä ei todennäköisesti tarvitse vaivautua edes siirtelemään sisäiselle tilaa viemään. Voi pyhittää sisäisen sitten Series X peleille. Tietty sitten jos haluaa renkata jatkuvasti pelien välillä niin tuon Quick Resumen takia voi jollekin muulle olla hyvä idea, itse en usein renkkaa pelejä joten ihan hyvin voin pelata PUBGia ja kumppaneita samasta paikasta jatkossakin josta käytän nyt.

Mutta siis ei tässä ja nyt ainakaan itsellä ole vielä kiire osteleen sitä kallista lisätilaa Series X koneeseen. Itseasiassa jopa tuo HDD siirto on ihan riittävän nopeaa, voi varastoida pelit ulkoiselle mekaaniselle kovalevylle kuten tähänkin asti. Ei varmastikaan romahda elämä, jos välillä joutuu vähän letkuttaan kuten nytkin teen. Toki samaan aikaanhan voi pelata jotain toista peliä, jos oikein alkaa tärisyttään!
 
Miettiny tässä tota QR ja noita über hätäsiä ssd muisteja, kun niillä pelit starttaa muutamassa sekunnissa. Niin mikä se hyöty siitä nopeasta käynnistyksestä loppu peleissä on?

Kaikki venaaminen on turhaa aikaa. Mark Cerny on puhunut aiheesta jo ainakin 7 vuotta, jossa pääsy pelaamaan tehdään mahdollisimman mutkattomaksi. Sitä ovat olleet pelien automaattipäivitykset ja ennakkolataukset odottamaan julkaisupäivää. Kuin myös pelaamaan kun alku on ehditty vasta imuroida.

Pelihetki voi olla vaikka vain puoli tuntia, tai vartti. Se halutaan käyttää muuhun kuin latausruutujen katseluun. Malli tulee mobiilimaailmasta.

Pelintekijälle huippunopeat latausajat tarkoittavat jo sitten ihan toista.

 
Miettiny tässä tota QR ja noita über hätäsiä ssd muisteja, kun niillä pelit starttaa muutamassa sekunnissa. Niin mikä se hyöty siitä nopeasta käynnistyksestä loppu peleissä on? Oikein keksi syytä miksi 30s käynnistys aika olisi jotenkin ylitsepääsemötön ongelma kun vertaa vaikka 5s. Vai onko se vaan kun kaikilla on niin jumalaton kiire nykyään, niin ei jouda sitä vaikka 30s odottelemaan pelin käynnistystä.

Ton QR toisaalta kyl ymmärrän että kun venailee vaikka kasaa kavereita pelailemaan vaikka Codia, niin siinä odotellessa sitten veivaa jotain yksäriä ja kun posse on kasassa, niin klik ja Codi tulilla. Tosin toi QR ominaisuuskin taitaa kyllä vaatia tuota hätästä ssd kaverikseen.
Pelin käynnistymisen nopeus ei ole niin tärkeä itsellenikään, kun keskimäärin pelaan päivässä vain sitä yhtä peliä enkä juurikaan hypi pelien välillä. Ja vaikka hyppisinkin niin eipä tuo nyt niin game changer ole kuin vaikkapa se, että valikot muuttuvat salamannopeiksi tai latausikkunat kesken pelailun saataisiin mahdollisimman lyhyiksi. Nuo ovat mielestäni sellaisia asioita joissa nopeus on todellakin valttia, koska vaikuttavat enemmän pelailun sujuvuuteen kuin se kuinka nopeaa peli itse käynnistyy.
 
Pelin käynnistymisen nopeus ei ole niin tärkeä itsellenikään, kun keskimäärin pelaan päivässä vain sitä yhtä peliä enkä juurikaan hypi pelien välillä. Ja vaikka hyppisinkin niin eipä tuo nyt niin game changer ole kuin vaikkapa se, että valikot muuttuvat salamannopeiksi tai latausikkunat kesken pelailun saataisiin mahdollisimman lyhyiksi. Nuo ovat mielestäni sellaisia asioita joissa nopeus on todellakin valttia, koska vaikuttavat enemmän pelailun sujuvuuteen kuin se kuinka nopeaa peli itse käynnistyy.
Jees, noi on ihan hyviä pointteja että mihin sitä hätästä levyä voi käyttää ja miten ne vaikuttaa siihen pelaamiseen.

Kaikki venaaminen on turhaa aikaa. Mark Cerny on puhunut aiheesta jo ainakin 7 vuotta, jossa pääsy pelaamaan tehdään mahdollisimman mutkattomaksi. Sitä ovat olleet pelien automaattipäivitykset ja ennakkolataukset odottamaan julkaisupäivää. Kuin myös pelaamaan kun alku on ehditty vasta imuroida.

Pelihetki voi olla vaikka vain puoli tuntia, tai vartti. Se halutaan käyttää muuhun kuin latausruutujen katseluun. Malli tulee mobiilimaailmasta.

Pelintekijälle huippunopeat latausajat tarkoittavat jo sitten ihan toista.

Vaikka peliaikaa olisi 15min, niin en vieläkään nää mitään käytännön hyötyä siitä että lataako se sen pelin 5s vai 30s. Tietenkin jos latausajat on vaikka parissa minuutissa,niin sitten tuolla voisi olla merkitystä. Tosin jos olisi vain 15min aikaa pelata, niin itte en varmaan edes käynnistäisi mitään peliä sen takia.
 
Jees, noi on ihan hyviä pointteja että mihin sitä hätästä levyä voi käyttää ja miten ne vaikuttaa siihen pelaamiseen.


Vaikka peliaikaa olisi 15min, niin en vieläkään nää mitään käytännön hyötyä siitä että lataako se sen pelin 5s vai 30s. Tietenkin jos latausajat on vaikka parissa minuutissa,niin sitten tuolla voisi olla merkitystä. Tosin jos olisi vain 15min aikaa pelata, niin itte en varmaan edes käynnistäisi mitään peliä sen takia.
Niin, ja jos tässä nyt verrataan Xbox Series X|S ja PS5:sta, niin epäilen että ero olisi 5s vs. 30s. Se on pikemminkin 5s vs. 10s ja silloin tuolla erolla on vielä vähemmän merkitystä.

Sanoisin että enemmän merkitystä on sillä miltä peli tuntuu sen 5 tai 10 sekunnin jälkeen. SSD voi auttaa esim. popuppien kanssa, kun taas raaka laskentateho voi tarjota parempaa resoluutiota ja/tai ruudunpäivitystä.

Quick Resume näyttää mahtavalta. Omilla pelitottumuksilla minulla on usein yksinpeli, moninpeli ja autopeli pelauksessa jopa saman päivän aikana, joten huippua että pelien välillä vaihtaminen on noin näppärää.
 
Joillekin ilmeisesti hyödyllinen, mutta itse en hirveästi näe käyttöä useamman pelin pitämisellä reservissä, varsinkin kun ne uusilla koneilla käynnistyvät muutenkin sekunneissa. Tuntuu jotenkin ADHD meiningille vaihdella pelien välillä koko ajan.
 
Joillekin ilmeisesti hyödyllinen, mutta itse en hirveästi näe käyttöä useamman pelin pitämisellä reservissä, varsinkin kun ne uusilla koneilla käynnistyvät muutenkin sekunneissa. Tuntuu jotenkin ADHD meiningille vaihdella pelien välillä koko ajan.
Pointti on siinä että pelaat vaikka yksinpeliä, näet että kaverit hyppää linjoille. Käytte ajamassa kisan formulaa ja sitten osa jengistä lähtee, joten takaisin yksinpelin pariin. Onhan se ihan näppärää tehdä nämä siirtymät selkeästi nopeammin ja kätevämmin kuin nyt.
 
Joillekin ilmeisesti hyödyllinen, mutta itse en hirveästi näe käyttöä useamman pelin pitämisellä reservissä, varsinkin kun ne uusilla koneilla käynnistyvät muutenkin sekunneissa. Tuntuu jotenkin ADHD meiningille vaihdella pelien välillä koko ajan.

Joillekin tuo tulee olemaan todella hyödyllinen varmana joilla on aikaa pelata paljon ja jotka pelaavat netissä kavereidensa kanssa, itse lukeudun näihin jotka eivät tätä tule hyödyntämään mutta ajatellaan esim pelaajaa Henkilö X joka pelaa vaikka Assassin's Creediä ja yhtäkkiä muistaakin että meillähän alkaa Codissa matsi niin Quick resumella ei tarvi alkaa pelejä sammuttelemaan.

Edit: Dragonfly kerkes jo tiivistää mitä itsekkin ajoin takaa :D too slow.
 
Ylös Bottom