Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi


Kiva nähdä mihin AMD:n vastine Nvidian DLSS:lle pystyy, tärkeää tekniikkaa olisi konsoleille. Ja toivottavasti löytyy tuki myös Sonyn laitteesta, olisi pelaajille sekä kehittäjille hyvä asia mikäli mahdollisimman lähellä laitteet toisiaan.

Sen verran pahasti muutenkin PS5 teknisissä ominaisuuksissa (VRR, Dolby Vision jne.) Xboxia jäljessä, joten kenties jopa sen nyky-genin tärkeimmän teknisen ominaisuuden puuttuminen olisi paha asia.

Anyway, mielenkiintoista nähdä mihin FidelityFX Super Resolution pystyy PC:llä ja konsoleissa.
 
Viimeksi muokattu:
On tuo ippenaattorin jakama video ollut täällä, tässä samassa keskustelussa. Jaoin sen tuoreeltaan ja sain haukut henkilöpalvonnasta.
Älytöntä.

Onhan se nyt ihan täysi fakta, että Phil ja kumppanit ovat saaneet Xboxin ihan uuteen lentoon. Käytännössä kaikki nämä pelaajien kannalta mukavat ominaisuudet ovat tämän porukan heiniä. Taaksepäin yhteensopivuus, Xbox Play Anywhere, Xbox Game Pass ja vanhojen pelien parantelu ilman kehittäjän panostusta (FPS boost, auto HDR).
Anyway, mielenkiintoista nähdä mihin FidelityFX Super Resolution pystyy PC:llä ja konsoleissa.
Series S:lle tämä voi olla todella iso juttu. Tällä kun on ainakin mahdollisuus kompensoida puuttuvia tehoja.
 
Hienoa on ollut Xboxin nousu viimeisen viiden vuoden aikana siitä, kun olivat tuolloin se internetin väsynyt vitsailun kohde. Nykyään on pelaajan mieltymykset huomioonottaen ihan varteenotettava konsoli pleikkarin ja Nintendon rinnalle.

Heti kun alkaa tulla ensimmäisiä esimerkkejä siitä, että Xboxillakin pelit ovat "pakko pelata"-tason kamaa mitä ne PS4:lle oli edellisessä genissä niin sitä joutuu varmaan itsekin ensimmäistä kertaa elämässä harkitsemaan kahden konsolin omistamista yhtäaikaisesti. Tietokone ja yksi konsoli on tähän mennessä riittänyt. Mutta katselen kyllä rauhassa ne uudet pelit ja niiden laadun ennen kuin lähden kyseistä ostopäätöstä tekemään.
 
Tämä kokoonpano on Microsoftille enemmän kuin fine. Tärkeämpää on tilaaja- ja pelaajamäärät kuin konsolimyynnit. Pelaa Microsoftin pelit tietokoneella, niin ei "tarvitse" ostaa Xboxia.
Olen itse siinä iässä, että enää ei kiinnosta kikkailla ylikalliiden tietokone-osien kanssa vaan pikemminkin rento pelailu sohvalta on enemmän se mun juttu. Tämän takia sitä joutuu kahta konsolia miettimään.
 
Olen itse siinä iässä, että enää ei kiinnosta kikkailla ylikalliiden tietokone-osien kanssa vaan pikemminkin rento pelailu sohvalta on enemmän se mun juttu. Tämän takia sitä joutuu kahta konsolia miettimään.
Xboxilla on aika kova entry level konsoli tarjolla porttiteorian mukaisena houkutuksena nyt, kun Series S:n saa kotiin kolmella sadalla eukalla. Veikkaan, että sillä moni sortuu, jos vain tosiaan pelitarjonta osuu kohdalleen. Rahaa on laitettu studioihin sen verran, että kyllä se pitäisi alkaa kohta näkyä.
 
On tuo ippenaattorin jakama video ollut täällä, tässä samassa keskustelussa. Jaoin sen tuoreeltaan ja sain haukut henkilöpalvonnasta.
En vaan löytänyt sitten kun yritin n. parin kuukauden takaa katsoa juuri tästä ketjusta. En sitten osannut tarpeeksi tarkasti katsoa. No, tuskin tuosta suurta haittaa nyt kuitenkaan oli. Eihän sitä tarvitse katsoa, jos sen katsoi jo aiemmin, tai muuten vaan ei aihe kiinnosta.

Ei varmasti ole Spencer ja nykyinen Xbox-johto ainoastaan hyviä ratkaisuja ilman virheitä tehnyt, mutta kyllä siellä silti ollaan muiden toimesta oltu lähellä jopa kuoppaamista ja siltä kohtalolta ensin Xbox pelastettu, ja nyt rakennettu selvästi parempaa kilpailukykyä vähitellen. Itse todellakin toivon, että mielellään Xbox, Playstation ja Nintendokin olisivat varsin tasaisissa asetelmissa konsolimarkkinoilla. Kilpailu parantaa tuotteita ja palvelua ja alentaa yleensä myös hintoja. Toistaiseksi Sony on ollut niin hallitsevassa asemassa, että on katsonut nimenomaan voivansa nostaa uuden sukupolven pelien hintoja. Tähänkin asiaan saattaa kiristyvä kilpailu tuoda meille pelaajille parempia asetelmia. Näin ainakin toivon, ja uskonkin tapahtuvan - ainakin muutaman vuoden sisällä.
 
Olen itse siinä iässä, että enää ei kiinnosta kikkailla ylikalliiden tietokone-osien kanssa vaan pikemminkin rento pelailu sohvalta on enemmän se mun juttu. Tämän takia sitä joutuu kahta konsolia miettimään.
Pahoittelen aavistuksen off-topiccia mutta kun en tiedä minkä ikäinen olet niin todetaan nyt kuitenkin että siinä iässä missä itse olen (50+) päädyin PC:hen kun kyllästyin konsolisekamelskaan + VR pelaaminen kiinnosti ja muutama muukin syy taustalla, ja jätin koko nykyisen konsolisukupolven väliin ensimmäisen kerran 20 vuoteen.

Voihan toki olla että 70+ kypsässä iässä se kiikkustuolissa istuminen ja konsolipelaaminen taas palaa. :D
 

Kiva nähdä mihin AMD:n vastine Nvidian DLSS:lle pystyy, tärkeää tekniikkaa olisi konsoleille. Ja toivottavasti löytyy tuki myös Sonyn laitteesta, olisi pelaajille sekä kehittäjille hyvä asia mikäli mahdollisimman lähellä laitteet toisiaan.

Sen verran pahasti muutenkin PS5 teknisissä ominaisuuksissa (VRR, Dolby Vision jne.) Xboxia jäljessä, joten kenties jopa sen nyky-genin tärkeimmän teknisen ominaisuuden puuttuminen olisi paha asia.

Anyway, mielenkiintoista nähdä mihin FidelityFX Super Resolution pystyy PC:llä ja konsoleissa.
Toimii kyllä pleikallakin. En tiedä miksei tuossa sitä mainittu.
 
Toimii kyllä pleikallakin. En tiedä miksei tuossa sitä mainittu.

Joo sinällään jännä homma, monessa paikkaa mainitaan PlayStation 5 tuki.

 
Kilpailu parantaa tuotteita ja palvelua ja alentaa yleensä myös hintoja. Toistaiseksi Sony on ollut niin hallitsevassa asemassa, että on katsonut nimenomaan voivansa nostaa uuden sukupolven pelien hintoja. Tähänkin asiaan saattaa kiristyvä kilpailu tuoda meille pelaajille parempia asetelmia. Näin ainakin toivon, ja uskonkin tapahtuvan - ainakin muutaman vuoden sisällä.
En usko, että Sony ja Nintendo mitenkään hintojaan lähtee alentamaan, kun kauppa on kasvamassa koko ajan huolimatta siitä millä hinnoilla pelejään kaupittelevat ja etenkin pleikalla näistä suosituista multiplattareista näkee usein 2/3 myynneistä tulleen pleikan kautta vaikka peli olisi esimerkiksi Game Pass ollut.

Todennäköisempää on, että kaikessa hiljaisuudessa Microsoft tulee seuraamaan perässä muita yhtiöitä nostamalla hintoja sitten kun se näkee ajankohdan otolliseksi. Nyt kun ns. isoja julkaisuja ei ole hetkeen tullut saati tulossa niin ei ole mitään syytä nostaa hintaa ja pilata hyvää momenttumia. Mutta sitten kun siellä on 2-3 isoa AAA-peliä tulossa niin silloin taas varmaan luotetaan, että pieni hinnannousu on pieni paha näiden pelien jälkeen. Joskus vuonna 2025 Game Pass voi olla laadultaan kuin myös hinnaltaan täysin erilainen palvelu kuin mitä se on nyt. Tähän kannattaa kyllä alkaa varautumaan.
 
En usko, että Sony ja Nintendo mitenkään hintojaan lähtee alentamaan

Nintendo ei ole nostanut pelien hintoja, Sony on. Nintendon pelit on tosiaan ihan linjassa MS:n kanssa.

Mutta jos kuluttajat kuitenkin myös tähän Sonyn korkeampaan hinnoitteluun taipuvat, niin Sony on yrityksen näkökulmasta ihan oikein hinnoittelut tuotteensa.

Joskus vuonna 2025 Game Pass voi olla laadultaan kuin myös hinnaltaan täysin erilainen palvelu kuin mitä se on nyt. Tähän kannattaa kyllä alkaa varautumaan.

Hyvin todennäköisesti Game Passin hinta nousee ja se mihin se asettuu on jälleen kerran yhdistelmä markkinoiden näkemystä "oikeasta arvosta" ja MS:n näkemys siitä, että missä se kipupiste on. Näitä MS:n omia Day One isoja hittejä on palvelussa 2025 aikamoinen kasa, joten kuluttajan kokema arvokin todennäköisesti on kasvanut, joten olisin yllättynyt, jos hinta olisi pysynyt samana.

Henkilökohtaisesti jo nyt Game Pass on "alihintainen", joten "olen valmis" jo tällä hetkellä siihen joskus sitten tapahtuvaan hinnannousuun. Ja jos en ole, niin poikki vaan ja toivomaan, ettei yksittäisten ostojen hinta ole noussut Sonyn tapaan korkeammaksi.

Mutta tosiaan, näin All Digital pelaajalle tuo yrityksen yksikköhinnan maksimointi on melkoista myrkkyä, kun pääosin virallisen kauppapaikan armoilla siinä sitten olisi, eikä alle ovh:n enää uudemmat pelit irtoa.
 
Mutta jos kuluttajat kuitenkin myös tähän Sonyn korkeampaan hinnoitteluun taipuvat, niin Sony on yrityksen näkökulmasta ihan oikein hinnoittelut tuotteensa.
Tältähän se vaikuttaa juuri nyt. Pelit menevät hintojen nostoista huolimatta kaupaksi. Myös PS5-pelit ilmestyivät nyt aleen nopeampaa kuin PS4-julkaisupelit aikanaan, joten ei Sonykaan lähde oletettua pahemmin pitämään peliensä hintoja korkealla vaikka pandemian takia moni joka normaalisti peleistä voisi täyden hinnan maksaa, ei ole näin vielä päässyt tekemään.

Monihan veikkasi hinnannosto-uutisen tultua julki ihmisten alkavan boikotoimaan Sonya ja jättävän seuraavat God of Warit ja Spidermanit kauppaan tämän 10 euron hinnannousun takia, mutta itse kyllä arvasin jo tuolloin kaiken doom and gloomin keskellä, että äkkiä se puhe boikotista katoaa kun pelit ilmestyvät hyllylle. Ihmiset ovat kyllä valmiita maksamaan laadukkaasta viihteestä extraa minkä varaan Sonykin selkeästi laski. Tietävät peliensä tason ja kuinka haluttuja ne ovat. Nyt pitää vain pitää Sonyn huoli siitä, että se hinnannousu näkyy entistä kunnianhimoisimmissa peleissä (laatu, pituus) ja next gen-ominaisuuksissa niin itse olen ihan sinut tuon hinnanousun kanssa. Ei ole kumminkaan itselläni tapana jokaista uutta AAA-peliä ostaa.
 
Minusta hätähousuilla rahastaminen voi olla ihan hyvä strategia varsinkin sellaisissa yksinpeliin painottuvissa peleissä, joita ei ole pakko ostaa heti julkaisussa. Sellaisiahan Sonyn yksinoikeudet usein ovat. Osalla pelaajista on selkeästi varaa laittaa se ylimääräinen kymppi ja varmaan selvästi enemmänkin ja vaikea sellaisen potentiaalin hyödyntämistä on pitää moraalisesti tuomittavana, kun kuitenkin eletään markkinataloudessa. Jokaisella on täysi vapaus protestoida niin paljon kuin jaksaa ja jättää ostamatta eikä kokonaistilanne siitä muutu mihinkään. Suurin osa maapallon väestöstä ei osta konsoleita tai pelejä. Parhaiten myyvien konsolipelien myynnit lasketaan promilleissa koko väkiluvusta. Moninpeleissä on ongelmana se, ettei pelaajia välttämättä saada tarpeeksi, jos hinnat ovat turhan korkealla, mutta myynneistähän sen näkee milloin hinnat ovat kohdallaan, kun kauppa käy.
 
gaming-history-50-years-timeline-revenue-up2.jpg
[linkki]

Ottaen huomioon (varsinkin konsoleilla) että kakku ei ole juurikaan kasvanut, niin inflaatio huomioiden pelien hinnat saattanevat olla liian alhaiset!? Vaikka tätä mieltä en haluakaan olla. :(
 
En usko, että Sony ja Nintendo mitenkään hintojaan lähtee alentamaan, kun kauppa on kasvamassa koko ajan huolimatta siitä millä hinnoilla pelejään kaupittelevat ja etenkin pleikalla näistä suosituista multiplattareista näkee usein 2/3 myynneistä tulleen pleikan kautta vaikka peli olisi esimerkiksi Game Pass ollut.

Todennäköisempää on, että kaikessa hiljaisuudessa Microsoft tulee seuraamaan perässä muita yhtiöitä nostamalla hintoja sitten kun se näkee ajankohdan otolliseksi. Nyt kun ns. isoja julkaisuja ei ole hetkeen tullut saati tulossa niin ei ole mitään syytä nostaa hintaa ja pilata hyvää momenttumia. Mutta sitten kun siellä on 2-3 isoa AAA-peliä tulossa niin silloin taas varmaan luotetaan, että pieni hinnannousu on pieni paha näiden pelien jälkeen. Joskus vuonna 2025 Game Pass voi olla laadultaan kuin myös hinnaltaan täysin erilainen palvelu kuin mitä se on nyt. Tähän kannattaa kyllä alkaa varautumaan.
Riippuu toki siitä, kuinka kovaksi kilpailu yltyy. En itsekään näe Sonyn kovin pikaisesti laskevan hintojaan. Mutta mikäli se ennakoitu Xboxin omien studioiden kovien yksinoikeuspelien massiivinen tulva todella toteutuu vaikkapa kolmen vuoden päästä ja kyseiset pelit ovat selvästi halvempia kuin Sonyn pelit, voi tälläkin alkaa olla vaikutusta sitten tulevaisuudessa konsolimarkkinoiden voimasuhteisiin. Mitä enemmän vaikutusta on, sitä enemmän Sonylle tulee painetta miettiä hinnanalennuksia.

Itselleni tämä on myöskin periaatekysymys. Käytännössä olisi varaa maksaa noitakin hintoja, mitä Sony uusista peleistään pyytää, mutta en suoraan sanoen näe pelejä yleensä tuon rahamäärän arvoisina. En myöskään ala tukemaan pelien hintojen perusteetonta nousua. Sitähän tuo Sonyn hintojen nosto on, jos kilpailijat kuitenkin pitävät hintatason entisellään. Tarkoittaa sitä, että ostan Sonyn pelit sitten vain myöhemmin, kun kyllä ne hinnat reilusti putoavat puolen vuoden tai viimeistään vuoden kuluttua julkaisusta.

Eikä mikään juuri edes muutu entiseen nähden itselleni, koska Sonyn yksinoikeuspelit ovat yleensä kovin tarinapainotteisia ja elokuvamaisia sekä harvemmin moninpelattavia, mikä tekee itselleni sen, etten tarvitse tuollaisia pelejä heti julkaisussa, vaan voin hyvinkin odotella useamman kuukauden niiden hinnan alenemista. Kiinnostavat moninpelit ostan sitten lähempänä julkaisua, jotta varmistan peliseuran paremman löytymisen.
 
Viimeksi muokattu:
Näytä liitetiedosto 6679
[linkki]

Ottaen huomioon (varsinkin konsoleilla) että kakku ei ole juurikaan kasvanut, niin inflaatio huomioiden pelien hinnat saattanevat olla liian alhaiset!? Vaikka tätä mieltä en haluakaan olla. :(
Inflaatio ja pelien kasvaneet kustannukset puoltavat hintojen nousua ja tosiaan kun konsolipelien markkinat eivät näyttäisi kasvaneen, niin katteitahan tuossa on syöty, vaikka toisaalta tehokkuuskin on myös kasvanut ainakin joissain tapauksissa (Ubisoft copy-paste, köh köh). Kuvan perusteella kasvavat pelimarkkinat eivät tosiaan oikein argumenttina päde, vaikka se itsellekin on tullut mieleen. PC sentään näyttää vähän kasvaneen ja suurentaa tuota pottia multiplattareille.

Varmasti se kipupiste alkaa kuitenkin konsolipuolella tulemaan jossain kohtaa vastaan kun inflaatiokin pääsee taas käyntiin. Joko hintoja nostetaan tai sitten budjeteista leikataan, eli tehdään pienempiä/yksinkertaisempia pelejä ja entistä halvemmalla työvoimalla. Tai sitten tekoäly korvaa riittävästi työvoimaa ja kustannukset pysyvät kurissa.
 
Riippuu toki siitä, kuinka kovaksi kilpailu yltyy. En itsekään näe Sonyn kovin pikaisesti laskevan hintojaan. Mutta mikäli se ennakoitu Xboxin omien studioiden kovien yksinoikeuspelien massiivinen tulva todella toteutuu vaikkapa kolmen vuoden päästä ja kyseiset pelit ovat selvästi halvempia kuin Sonyn pelit, voi tälläkin alkaa olla vaikutusta sitten tulevaisuudessa konsolimarkkinoiden voimasuhteisiin. Mitä enemmän vaikutusta on, sitä enemmän Sonylle tulee painetta miettiä hinnanalennuksia.
Toki siinä kohtaa, kun Microsoft puskee kolmea isoa peliä ulos vuodessa, on Sonyllakin varmaan jonkinlainen ratkaisu saatu Game Passiin. Tällä hetkellä varmaan sopii heille ihan hyvin katsella miten tilanne etenee. Jos tuloissa alkaa näkyä vajetta, kun ihmiset eivät ole enää valmiita maksamaan täyttä hintaa peleistä, niin eiköhän Sonykin tuohon reagoi.

En myöskään ala tukemaan pelien hintojen perusteetonta nousua. Sitähän tuo Sonyn hintojen nosto on, jos kilpailijat kuitenkin pitävät hintatason entisellään. Tarkoittaa sitä, että ostan Sonyn pelit sitten vain myöhemmin, kun kyllä ne hinnat reilusti putoavat puolen vuoden tai viimeistään vuoden kuluttua julkaisusta.

Perusteetonta ja perusteetonta.

Joo, kyllähän Sony oikein hyvin olisi pärjännyt ilman hintojen nostoa, mutta on myös muistettava, että Sony-pelien laatu ja massiivisuus maksaa paljon rahaa. Dataa minulle ei ole, mutta olen varma, että Sonyn pelit ovat sieltä kalliimmasta päästä toteuttaa. TLOU2 outsourcattiin yli 2000 ihmisen voimin yli viiden vuoden kehityksen aikana. Voi vain kuvitella kuinka monella pelillä on yhtä massiivinen kehitys ollut. GoW, Horizon, Ghost of Tsushima tai Spiderman tuskin hirveästi tuosta jäävät vaikka eivät aivan samanlaista kohtelua saakaan Sonylta kuin Naughty Dogin pelit.

Mutta joo, olen ennenkin sanonut, että Sonyn kärkistudioiden peleistä minulla ei ole ongelmia maksaa, mutta kyllä itsekin vedän tiettyihin peleihin rajan, esimerkiksi Sackboyn ja Destruction Allstarsin kaltaiset pienemmän luokan pelit joista ei samanlainen ison budjetin kädenjälki välity, jäävät itsellänikin odottamaan alea.

Toivottavasti Sonykin hieman paremmin katsoo jatkossa mitkä pelit ovat tuon 70 euron arvoisia ja mitkä eivät.

Eikä mikään juuri edes muutu entiseen nähden itselleni, koska Sonyn yksinoikeuspelit ovat yleensä kovin tarinapainotteisia ja elokuvamaisia sekä harvemmin moninpelattavia, mikä tekee itselleni sen, etten tarvitse tuollaisia pelejä heti julkaisussa, vaan voin hyvinkin odotella useamman kuukauden niiden hinnan alenemista. Kiinnostavat moninpelit ostan sitten lähempänä julkaisua, jotta varmistan peliseuraa paremman löytymisen.
Itsellä taas täysin päinvastainen käytäntö. Tarinapelit pelataan ensiksi jotta vältetään spoilerit ja pystytään sitten kaverien kanssa tai foorumeilla keskustella pelin tapahtumista sitä mukaan kun tapahtuu. Jotenkin on vain hauska elää ja hengittää jotain isoa peliä mitä kaikki ihmiset tuntuvat sillä hetkellä pelaavan ja katsella sitten heidän reaktioitaan pelistä.

Toki multiplayereillakin on paikkansa pelata heti julkaisussa, mutta itselleni tuo tarve korostuu enemmän yksinpeleissä.
 
Toivottavasti Sonykin hieman paremmin katsoo jatkossa mitkä pelit ovat tuon 70 euron arvoisia ja mitkä eivät.

Jep. Itselleni ensimmäinen kiinnostava PS5-yksinoikeus on Returnal, jonka ovh PlayStation Storessa on 79,95€. Tuo nyt vaan on liikaa digitaalisesta versiosta, vaikka peli vaikuttaa oikein hyvältä, joten varsinkaan PS5 Digital ei vaan oikein tunnu houkuttelevalta. Mutta kuten sanottu, jos kuluttajat tuon maksavat niin noin ne hinnoitellaan jatkossakin. Mielenkiintoista nähdä miten homma kehittyy, kun kilpailua tulee enemmän.

Ja itse en kyllä jaa huolta näiden miljoonia ja taas miljoonia tekevien firmojen kateprosenteista, varsinkin kun absoluuttinen tuotto on kuitenkin kovissa lukemissa. Isot projektit toki maksavat, mutta sitä se business aina on. Riskejä otetaan.
 
Ylös Bottom