Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eikö moni ole S malliin turvautunut ns viimeisenä vaihtoehtona koska PlayStation 5 konsolia ei ollut saatavilla ja X mallia ei ollut hyllyssä vai miten se ruukasi mennä? S mallia tuppaa ainaki hintaseurannan mukaan löytyvän suomesta melko runsaasti. Tämähän ei siis ole huono vaihtoehto en sitä sano.
Itse tein juuri noin. Noin kuukauden sillä pelasin ja sitten olikin lähi gigantissa saldoilla series x konsolia
 
Moni on suhteellinen käsite. On joukko sellaisia ihmisiä, jotka muiden laitteiden puutteen vuoksi päätyvät Series S:ään, mutta on sen tiedon varassa mahdotonta päätellä, kuinka suuri osuus Series S:n hankkineista kuuluu tähän joukkoon. Sen tiedon saaminen vaatisi käytännössä jonkinlaista kyselytutkimusta.

Tämä on totta ja oma viittaukseni tosta johtui siittä mitä olen tällä foorumilla lukenut ja otetaan vaikka esimerkkinä me Intian uutiset missä S oli myydyin konsoli yhdessä kuukaudessa kun ei oota myytin muista ja tilanne muuttui kun PlayStation 5 konsoleita saatiin varastoon eikä siittä maasta enää sen jälkeen ole kuulunut mitään, minusta myös tämä homma on lähtenyt myös melko pahasti raitelta kun katsoo mistä alkuperäinen uutinen kertoi. Tosiaan myös sekä Sony ja Microsoft kärsii komponenttikriisin kourissa ja molemmat tekee kaikkensa että saavat konsoleita markkinoille mutta tein myös itse virheen kun linkkasin The Sun kaltaisen paska lehden artikkelin jota myös hekin korjailivat. Mutta myös Microsoft aikoo haalia konsoleita samalla tapaa kuin Sony joulu kohden ja vieläpä sitä X mallia josta on pula toisin kuin S mallista:



Ajatellaan vaikka näin että molempien konsolien valmistajat tietävät että niistä on pula ja niitä hamstrataan Jouluun se jos joku on väärin.
 
Mielenkiintoista silti nähdä, millä aikataululla aina vain uudempien Sonyn pelien PC-versiot näkevät päivän valon. Nythän ero on ollut aika iso, mutta toisaalta Sony on vasta pääsemässä vauhtiin näiden porttauksien kanssa. Voisiko eroksi vakiintua "vuosi konsolijulkaisusta"? Nähdäänkö jatkossa jopa saman päivän PC-versio julkaisu kuin konsolijulkaisu?
Veikkaan itse, että Sony pyrkii jatkossakin pitämään peleillään normaalin kiertokulun alustallaan maksimoidakseen voitot. Eli pelistä kerätään omalla konsolilla isot day one/preorder-massit samalla nostaen omaa alustaa yksinoikeuden toimesta jalustalle. Tämän jälkeen seuraa muutaman kuukauden jakso jonka aikana katsotaan miten peli myy ennen sitä ensimmäistä 20-30 prosentin alea. Tuon jälkeen varmaan vielä katsotaan mitenkä peli myy ~vuosi julkaisusta kun alea on jo päältä 50 prosenttia pelillä. Tuon 50 prosentin alen jälkeen singleplayer-peleillä tuskin on hirveästi enää kysyntäää jolloin voi olla hyvä aika julkaista peli PC:lle vielä suht koht tuoreena.

Eli veikkaisin 1.5-2v tulee olemaan se aikaväli jolloin pelit pyritään saamaan konsolijulkaisusta PC:lle.

- - -



Hyvin on uponnut pleikan singleplayerit kansalle. Pelit ovat kumminkin lähes täyden hintalapun singleplayereita eivätkä tuosta vain kokeiltavissa olevia puoli-ilmaisia multiplayereita.
 
Viimeksi muokattu:
Todella harmi, siinä on todellakin peli jonka suhteen ei kannata antaa periksi. Mutta helvetin hyvin on vuosia vanha PlayStation yksinoikeus menny kaupaksi.
Eiköhän tuo ole vain jonkinlainen erehdys joko itse artikkelissa tai siinä miten Steam tuota peliaikaa mittaa. Eihän koko pelissä pääse edes liikuttamaan ukkoa ennen ylläolevan ajan umpeutumista. :D
 
Eiköhän tuo ole vain jonkinlainen erehdys joko itse artikkelissa tai siinä miten Steam tuota peliaikaa mittaa. Eihän koko pelissä pääse edes liikuttamaan ukkoa ennen ylläolevan ajan umpeutumista. :D

Jep, olisi tosiaan aika karu tilasto, jos keskiarvona peliä olisi sadat tuhannet ihmiset pelanneet muutamia minuutteja, mutta eihän tuo siis varmasti totta ole, kunhan vaan sattui silmään osumaan ja siksi mainitsin.
 
Keskiarvon tulkinta ei ole yksinkertaista. 8 minuutin peliaika tarkoittaa todennäköisesti, että suurin osa pelin ostaneista ei ole sitä vielä pelannut lainkaan. Keskiarvosta ei voi päätellä sitä, kuinka pitkään peliä yleensä pelataan. Mediaani olisi tässä parempi tunnusluku.
 
Tai nyt alkuun oikeat numerot ylipäätään, kun tuossa peliajassa nyt aika suurella todennäköisyydellä on joku virhe.
Tai kuten sanottu, jokin tietty tapa laskea se. Eli jos se on peliminuutit/ostettu peli, voi monellako peli olla vain backlogissa odottamassa sitä ensimmäistä käynnistyskertaa
 
Tai kuten sanottu, jokin tietty tapa laskea se. Eli jos se on peliminuutit/ostettu peli, voi monellako peli olla vain backlogissa odottamassa sitä ensimmäistä käynnistyskertaa

Itse lähtisin kuitenkin ihan vaan siitä, että varmistetaan faktat. Onko tuo totta? Jos on, niin sitten voisi miettiä tarkemmin sitä syytä.
 



Game Informer piti äänestyksen Twitterissä, millä alustalla on paras vuosi 2021. 39 tuhatta ääntä annettiin ja eihän Twitter todellakaan mikään totuuden torvi ole, mutta ehkä jotain suuntaa antaa ihmisten mielipiteistä.

Xbox 48,9%
PlayStation 27,9%
PC 16,1%
Switch 7,1%
 



Game Informer piti äänestyksen Twitterissä, millä alustalla on paras vuosi 2021. 39 tuhatta ääntä annettiin ja eihän Twitter todellakaan mikään totuuden torvi ole, mutta ehkä jotain suuntaa antaa ihmisten mielipiteistä.

Xbox 48,9%
PlayStation 27,9%
PC 16,1%
Switch 7,1%


Äänestys sopivasti Forza Horizon vitosen julkaisun alla, mikähän olisi jakauma vaikka uuden Zeldan tai God of Warin julkaisun alla... ;) Ja tietysti vielä se mietityttää Twitter-äänestyksessä, että kuinka moni ääni tulee Intialaisesta ip-osoitteesta.
 
Äänestys sopivasti Forza Horizon vitosen julkaisun alla, mikähän olisi jakauma vaikka uuden Zeldan tai God of Warin julkaisun alla... ;) Ja tietysti vielä se mietityttää Twitter-äänestyksessä, että kuinka moni ääni tulee Intialaisesta ip-osoitteesta.
Yleensähän nämä loppuvuodesta pidetään, joten Forzan julkaisu oli sattumoisin juuri nyt, sekä Halon julkaisu kuukauden päästä. Ei siitä silti mihinkään pääse, että loppuvuosi on ollut Xboxin osalta hyvä. Alkuvuosi oli Sonyllä kova ja jos äänestys olisi pidetty kesäkuussa, olisi tulokset varmasti erit. Game Pass on saanut sen verran hyviä lisäyksiä tänä vuonna, että se on varmasti muovannut ihmisten mielipiteitä.

Omasta mielestäni kaikilla alustoilla on ollut hyvä vuosi ja pelattava ei ole loppunut kesken. Ja ensi vuodenkin osalta näyttää todella hyvältä.
 
Voihan se olla, että Xboxin parempi loppuvuosi pelien suhteen on paremmin ihmisten muistissa äänestäessä, mutta kyllähän Xbox silti enemmän näitä isoja heavy hittereitä sai markkinoille kuin pleikkari. Forza ja Halo ovat kumminkin aika lailla Xboxin isoimmat IP:t jotka ovat jo vuosia keränneet miljoonia faneja ympäri maailman. Laadukkaat Deathloop, Returnal ja Ratchet ei vain pysty kilpailemaan suosiossa Halon ja Forza kaltaisia pelejä vastaan.

Ensi vuonna tilanteen voi nähdä olevan taas eri, kun on Sonyn vuoro tykittää isoilla tunnetuimmilla IP:eillään God of Warin, GT7:n, Horizonin ja Final Fantasyn myötä. Toki siellä on näillä näkymin Microsoftillakin Starfield tulossa joka aiheuttaa isoa hypeä ihmisillä, mutta sitten nämä mahdolliset Avowedit, Hellbladet yms jotka ovat myös tulossa ensi vuonna, menevät vähän samaan kategoriaan kuin nuo pleikkarin kolme tänä vuonna julkaistua peliä. Laadukkaita pelejä, mutta ei mitään varsinaisia system sellereitä niin kuin yllämainitut.

Kaiken kaikkiaan hieno sukupolvi edessä kaikilla konsoleilla. Joka geni on joku konsolivalmistaja kontannut pahasti, mutta nyt tilanne vaikuttaisi olevan tasaisin kuin koskaan kolmen konsolivalmistajan kesken. Hieno juttu.
 
Voihan se olla, että Xboxin parempi loppuvuosi pelien suhteen on paremmin ihmisten muistissa äänestäessä, mutta kyllähän Xbox silti enemmän näitä isoja heavy hittereitä sai markkinoille kuin pleikkari. Forza ja Halo ovat kumminkin aika lailla Xboxin isoimmat IP:t jotka ovat jo vuosia keränneet miljoonia faneja ympäri maailman. Laadukkaat Deathloop, Returnal ja Ratchet ei vain pysty kilpailemaan suosiossa Halon ja Forza kaltaisia pelejä vastaan.

Ensi vuonna tilanteen voi nähdä olevan taas eri, kun on Sonyn vuoro tykittää isoilla tunnetuimmilla IP:eillään God of Warin, GT7:n, Horizonin ja Final Fantasyn myötä. Toki siellä on näillä näkymin Microsoftillakin Starfield tulossa joka aiheuttaa isoa hypeä ihmisillä, mutta sitten nämä mahdolliset Avowedit, Hellbladet yms jotka ovat myös tulossa ensi vuonna, menevät vähän samaan kategoriaan kuin nuo pleikkarin kolme tänä vuonna julkaistua peliä. Laadukkaita pelejä, mutta ei mitään varsinaisia system sellereitä niin kuin yllämainitut.

Kaiken kaikkiaan hieno sukupolvi edessä kaikilla konsoleilla. Joka geni on joku konsolivalmistaja kontannut pahasti, mutta nyt tilanne vaikuttaisi olevan tasaisin kuin koskaan kolmen konsolivalmistajan kesken. Hieno juttu.
Järkipuhetta. Yhden laitteen kannattajien ja "periaatteen ihmisten" kannattaa tosiaan pitää mielessä, että kilpailu piiskaa sitä omaakin suosikkisuuryritystä parempiin suorituksiin. Se takaa, että pelilaiteneutraaleille riittää runsaammin rusinoita poimittaviksi, ja periaatteesta itsensä karsinoihin sulkeneetkin voivat röhkiä entistä tyytyväisempinä.
 
Noista äänestys hommista ei kannata tunteisiin ottaa, pakko naurahtaa silti Switchin osuutta?
Wiille kävi vähän samalla tavalla muistaakseni, että tosipelaajien kiinnostus lopahti jossain vaiheessa melko totaalisesti, mutta massat vasta lämpenivät ostamaan lisää laitteita. Aika karkea yleistyshän tuo Switchin kohdalla on, että se ei enää kiinnosta tosipelaajia, mutta selkeästi alkaa olla paukut hieman vähissä. Sieltä se lässähdys tulee sitten jossain vaiheessa ja varmasti Nintendolla on jo seuraava laite tuotannossa ennen kuin myynnit romahtavat täysin. Nintendolla ei ole varaa puskea joka väliin uutta laitetta, joten varmaan ensin katsotaan rauhassa muiden kortit, eli miten tämä sukupolvi lähtee käyntiin tehokonsolien osalta. Kun huuma on haihtunut, on fiksua puskea oma laite markkinoille paistattelemaan uusimpana konsolina huomion keskipisteessä.
 
Ylös Bottom