Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Vaikka se olisi pelkkä studio niin on se silti viimeisin ja oikeastaan ainut esimerkki siitä, kun MS tai Sony on ostanut jotain ja samalla pitänyt kyseisen yhtiön pelit edelleen multiplatformina (poislukien Minecraft yli vuosikymmenen takaa).

Microsoft on myös ostanut studioita ennen Bethesdaa ja A-B:a eikä nämäkään pelit ole multiplatformina pysyneet.

Nuo faktat kun ottaa huomioon niin pakkohan sitä on antaa pisteet näistä yrityskaupoista Sonylle. Kukaan ei hävinnyt mitään vaikka Sony käyttikin muutaman miljardin vahvistaakseen asemaansa markkinoilla. Näin ne hommat kuuluisikin hoitaa. :littipeukku:
Niin, no Mojang on ihan samanlainen esimerkki Microsoftin puolelta. Kaikilla konsoleilla on pysynyt niin Minecraft kuin studion uudempi peli Minecraft Dungeons ja sama kaava jatkuu myös tulevan Minecraft Legendsin kanssa.

Nuo faktat kun ottaa huomioon niin pakkohan se on antaa pisteet näistä yrityskaupoista Microsoftille. Kukaan ei hävinnyt mitään vaikka Microsoft osti Mojangin ja tuki huippusuosittua peli jo julkaistuilla alustoilla ja jatkoi sen julkaisemista myös uusilla alustoilla. Ja vieläpä sama studio sai myös jatkaa muiden peliensä julkaisemista kaikilla alustoilla. Näin ne hommat kuuluisikin hoitaa. ;)

Lisäksi Microsoftin pelit ovat nyt ja tulevaisuudessa aina multiplatformeja, vaikka ne saattavatkin olla konsoliyksinoikeuksia. Samaa ei voi sanoa Sonyn peleistä.

Sitten taas jos ei jäädä kiinni yksittäistapauksiin, vaan katsotaan isoa kuvaa, niin Sony ostaa studion = studion pelit julkaistaan vain pleikkarille ja ehkä joskus myöhemmin PC:lle. Microsoft ostaa studion = studion pelit julkaistaan Xboxille ja PC:lle. Ne julkaistaan myös tilauspalvelussa, joka on saatavilla erilaisilla laitteilla.

Molemmat firmat vahvistavat asemaansa erilaisin tavoin. Microsoftilta puuttui yksinoikeussisältöä, joten se osti studioita tekemään sitä. Sonyllä oli selvästi enemmän yksinoikeussisältöä, niin ajallista kuin omaa tuotantoa, mutta sillä oli yliedustusta tietyissä lajityypeissä ja hyvin vähän edustusta taas toisissa. Tähän rakoon Bungie FPS lajityypin ja verkkopelien osaajana on hyvä.
 
....

Molemmat firmat vahvistavat asemaansa erilaisin tavoin. Microsoftilta puuttui yksinoikeussisältöä, joten se osti studioita tekemään sitä. Sonyllä oli selvästi enemmän yksinoikeussisältöä, niin ajallista kuin omaa tuotantoa, mutta sillä oli yliedustusta tietyissä lajityypeissä ja hyvin vähän edustusta taas toisissa. Tähän rakoon Bungie FPS lajityypin ja verkkopelien osaajana on hyvä.

Saanen olla eri mieltä. Microsoftilta puuttui yksinoikeussisältöä, joten se osti valmiita monialustapeleinä tunnettuja nimikkeitä isolla rahalla. Jatkossa pelit voi pelata monialustapelinä (ei konsoli) PC:llä (oletuksena Windowsilla), Microsoft Xbox Game Passin kautta Microsoft Windowsissa, mobiililaitteelta tai Samsungin televisiolla (voimassaolevat tilaukset vaaditaan). Valinnanvaraa tosiaan riittää kaikkien näiden Microsoftin tuotteiden välillä, ja kaiken lisäksi saan heiltä uskollisuuspisteitä kun googletan Phil Spenceriä Edge-selaimella.
 
Saanen olla eri mieltä. Microsoftilta puuttui yksinoikeussisältöä, joten se osti valmiita monialustapeleinä tunnettuja nimikkeitä isolla rahalla.
Voit olla eri mieltä, mutta ei se muuta kirjoittamaani miksikään. Microsoft osti studioita tekemään yksinoikeussisältöä. Vaikka studiot tekisivät uutta yksinoikeussisältöä jo tunnetuista nimikkeistä, niin sama lausahdus pätee. Studion tyhjästä rakentaminen on niin pitkä prosessi, ettei varmastikaan Microsoftin kaltainen firma voinut jäädä pelkästään sellaisen varaan ja sen tuloksia odottamaan. Siksi valmiita studioita oli ostettava, jos haluttiin pysyä kisassa mukana. Kuten sanottu, Sonylla oli enemmän yksinoikeussisältöä ja sen lisäksi taustalla kuumottelivat varmasti muutkin isot peliteollisuudesta kiinnostuneet firmat.
 
Niin, no Mojang on ihan samanlainen esimerkki Microsoftin puolelta. Kaikilla konsoleilla on pysynyt niin Minecraft kuin studion uudempi peli Minecraft Dungeons ja sama kaava jatkuu myös tulevan Minecraft Legendsin kanssa.

Nuo faktat kun ottaa huomioon niin pakkohan se on antaa pisteet näistä yrityskaupoista Microsoftille. Kukaan ei hävinnyt mitään vaikka Microsoft osti Mojangin ja tuki huippusuosittua peli jo julkaistuilla alustoilla ja jatkoi sen julkaisemista myös uusilla alustoilla. Ja vieläpä sama studio sai myös jatkaa muiden peliensä julkaisemista kaikilla alustoilla. Näin ne hommat kuuluisikin hoitaa. ;)

Lisäksi Microsoftin pelit ovat nyt ja tulevaisuudessa aina multiplatformeja, vaikka ne saattavatkin olla konsoliyksinoikeuksia. Samaa ei voi sanoa Sonyn peleistä.

Sitten taas jos ei jäädä kiinni yksittäistapauksiin, vaan katsotaan isoa kuvaa, niin Sony ostaa studion = studion pelit julkaistaan vain pleikkarille ja ehkä joskus myöhemmin PC:lle. Microsoft ostaa studion = studion pelit julkaistaan Xboxille ja PC:lle. Ne julkaistaan myös tilauspalvelussa, joka on saatavilla erilaisilla laitteilla.

Molemmat firmat vahvistavat asemaansa erilaisin tavoin. Microsoftilta puuttui yksinoikeussisältöä, joten se osti studioita tekemään sitä. Sonyllä oli selvästi enemmän yksinoikeussisältöä, niin ajallista kuin omaa tuotantoa, mutta sillä oli yliedustusta tietyissä lajityypeissä ja hyvin vähän edustusta taas toisissa. Tähän rakoon Bungie FPS lajityypin ja verkkopelien osaajana on hyvä.
Miksi nyt siis Microsoft ei voinut toimia samoin kun Mojangin kanssa tai Sony Bungien kanssa?

Ihan syystä Microsoftia voi tässä tapauksessa kritisoida, kun se ennenkin on näyttänyt miten homman voi hoitaa.
 
Nuo faktat kun ottaa huomioon niin pakkohan sitä on antaa pisteet näistä yrityskaupoista Sonylle. Kukaan ei hävinnyt mitään vaikka Sony käyttikin muutaman miljardin vahvistaakseen asemaansa markkinoilla. Näin ne hommat kuuluisikin hoitaa. :littipeukku:
Äläs nyt viitsi hei! Bungien tulevat pelit eivät Sony-omistuksen takia varmaan tule tulemaan koskaan day one Game Passiin. Mahdollisesti eivät tule vuokrattaviksi koskaan. Ja sekös se on (peli)maailman kaikista kauhein asia! Game Pass kun kuitenkin on 'ilmaista'! :D :D :D

Noin vakavasti sanottuna, niin juuri tuolla tavallahan asia tehdään kaikkien pelaajien kannalta parhaiten. Bungien tulevien pelien PlayStation-versiot saattavat tulla saamaan jotain pientä extraa, tai lisäsisältöä aikaisemmin, mutta ne, jotka nyt jostain ihmeen syystä haluavat Xboxilla pelata, voivat pelit ostaa myös samaan aikaan PlayStationilla pelaavien kanssa. Todellakin littipeukku Sonyn suuntaan täältäkin.
 
Studion tyhjästä rakentaminen on niin pitkä prosessi, ettei varmastikaan Microsoftin kaltainen firma voinut jäädä pelkästään sellaisen varaan ja sen tuloksia odottamaan. Siksi valmiita studioita oli ostettava, jos haluttiin pysyä kisassa mukana.
The Initiative ja 343 ovat varmaankin hyviä esimerkkejä siitä miksi Microsoft ei samalla tapaa luota omiin kykyihinsä rakentaa pelistudioita pitkäjänteisellä työllä niin kuin muut vaan ainoaksi ratkaisuksi jäi kasvattaa omaa markkina-arvoa ostamalla muilta jotain pois. Eikä siinä, kyllähän maailmassa on aina pystynyt oikomaan reittejä rahaa käyttämällä eikä Microsoftia voi tässä syyttää muusta kuin sen omasta vuosikausia jatkuneesta epäonnistumisista jotka lopulta tähän tilanteeseen johti.
 
Miksi nyt siis Microsoft ei voinut toimia samoin kun Mojangin kanssa tai Sony Bungien kanssa?
Miksi jokaisen nyt ja menneisyydessä tapahtuneen studiokaupan yhteydessä ei ole toimittu näin oli kyseessä sitten Sony tai Microsoft?
Ihan syystä Microsoftia voi tässä tapauksessa kritisoida, kun se ennenkin on näyttänyt miten homman voi hoitaa.
Tottakai voi kritisoida, mutta se ei poista sitä, että Microsoftin ostamien studioiden pelit on yleisesti ottaen saatavilla useammalla alustalla kuin Sonyn ostamien studioiden pelit.

Kyllä se minulle kelpaisi, että kaikki pelit olisi saatavilla jokaisella alustalla. Niin toiveunta kuin se onkin. Pelaajan näkökulmasta ei todellakaan haittaisi, että voisin pelata Haloa, sitten Mariota ja heti perään Unchartedia samalla laitteella. No, PC alkaa olla aika lähellä tätä, kunhan nyt Nintendo tulisi messiin. :)
The Initiative ja 343 ovat varmaankin hyviä esimerkkejä siitä miksi Microsoft ei samalla tapaa luota omiin kykyihinsä rakentaa pelistudioita pitkäjänteisellä työllä niin kuin muut vaan ainoaksi ratkaisuksi jäi kasvattaa omaa markkina-arvoa ostamalla muilta jotain pois. Eikä siinä, kyllähän maailmassa on aina pystynyt oikomaan reittejä rahaa käyttämällä eikä Microsoftia voi tässä syyttää muusta kuin sen omasta vuosikausia jatkuneesta epäonnistumisista jotka lopulta tähän tilanteeseen johti.
Niin, ja? Tätähän juuri kirjoitin. Miksi siis ei ostaisi studioita tekemään yksinoikeussisältöä? Ei Sonykaan kaikki studioita ole tyhjästä rakentanut. Vielä vähemmän nämä muut isot julkaisijat kuten Embracer Group, Tencent ja niin edelleen.
 
Kyllä se minulle kelpaisi, että kaikki pelit olisi saatavilla jokaisella alustalla. Niin toiveunta kuin se onkin. Pelaajan näkökulmasta ei todellakaan haittaisi, että voisin pelata Haloa, sitten Mariota ja heti perään Unchartedia samalla laitteella. No, PC alkaa olla aika lähellä tätä, kunhan nyt Nintendo tulisi messiin. :)

Onko kukaan koskaan väittänytkään, että Haloa, Mariota ja Unchartedia pitäisi pelata samalla laitteella? Luettelet suurin piirtein ne lippulaivatuotteet, jotka alustat erottaa. Jälleen kerran on aivan eri asia marmattaa jo alkujaan yksinoikeuspeleistä kuin multiplattareiden muuttumisesta yksinoikeudeksi. En minä odota pelaavani pleikkarilla Forzaa tai Xboxilla Gran Turismoa, mutta esimerkiksi Doomia tai Wolfensteinia voisi olla kiva pelata jatkossa muillakin kuin Xboxilla tai PC:llä. Tai voihan sitä vaihtoehtoisesti haaveilla pelaamisesta samalla katsoen vuokrattua videokuvaa Samsungin televisiosta.
 
Onko kukaan koskaan väittänytkään, että Haloa, Mariota ja Unchartedia pitäisi pelata samalla laitteella? Luettelet suurin piirtein ne lippulaivatuotteet, jotka alustat erottaa. Jälleen kerran on aivan eri asia marmattaa jo alkujaan yksinoikeuspeleistä kuin multiplattareiden muuttumisesta yksinoikeudeksi. En minä odota pelaavani pleikkarilla Forzaa tai Xboxilla Gran Turismoa, mutta esimerkiksi Doomia tai Wolfensteinia voisi olla kiva pelata jatkossa muillakin kuin Xboxilla tai PC:llä. Tai voihan sitä vaihtoehtoisesti haaveilla pelaamisesta samalla katsoen vuokrattua videokuvaa Samsungin televisiosta.
Niin, mainitsinpa vaan tässä kaikessa yksinoikeusväittelyssä, että ei minua pelaajana haittaisi pelata kaikkia pelejä samalla alustalla. Tottakai ymmärrän miksei kilpailevien yrityksien puolesta asia näin ole. Mutta jos se olisi mahdollista, niin ei se minua haittaisi. En minäkään odota pelaavani Gran Turismoa Xboxilla tai Forzaa pleikkarilla, koska tiedän sen olevan käytännössä mahdotonta.
 
Ai että tätä kyynelten määrää sini-lakkien suunnalta! Kyllä lämmittää vanhaa sydäntä! :D Onneks voi ite jatkossa valita pelaako vuosipäivitys Codit kuukausihintaan boksilla vai maksaako niistä 80e Sonyn koneella. Hmmm, vaikea päätös…

Tollaiset vuosipäivitys pelit on kyllä oikein soppeleita pelailla ilmaiseksi
;)
game passin kautta. Kuka noita haluaa enään vuoden päästä pelata, kun uusi osa ilmestyy.
 
Kyllähän tuo gamepass on kätevä just "vuosipäivityspeleihin".
Tämä toki vaatii sen, että se urheilupelin vuosipäivitys on pelin julkaisussa vuokrattavissa. Noihin peleihin kuitenkin lähdetään mukaan julkaisussa, eikä puolen vuoden päästä. Silloin se on käytännössä jo liian myöhäistä.

Esim. NBA 2K ja FIFA eivät ole tainneet olla ainakaan aina heti julkaisussa vuokrattavissa. Vuosittainen formulakaan ei taida olla heti vuokrattavissa jne.
 
Esim. NBA 2K ja FIFA eivät ole tainneet olla ainakaan aina heti julkaisussa vuokrattavissa. Vuosittainen formulakaan ei taida olla heti vuokrattavissa jne.
Täytyy toivoa, että MS pelastaa EA:n siipiensä alle heti kun Activision Blizzardin pelastusoperaatio on saatu valmiiksi. Samalla tulisi myös Codemasters hyvän hallinnon alle ja pelit day one game passiin. Puoli vuotta on tosiaan vähän pitkä aika odotella kausipelejä "ilmaistarjontaan".
 
Sony on saanut osan pelaajista pitämään tärkeämpänä Sonyn kassan kasvattamista kun itse pelaamista.
Eikö tämä nyt ole pikemminkin päinvastoin? Sonyhan tuntuu näistä kahdesta arkivihollisesta olevan se joka pystyy pelejä kuluttajilleen tarjoamaan huomattavasti paremmalla syklillä.

Täällä on ainakin läpi alkaneen sukupolven saanut nauttia tasaiseen tahtiin laadukkaista yksinoikeuksista eikä loppua näytä tulevan. Hienoa, että saatiin Game Passillekin hyvä vastine lanseerattua. Sieltä saa halvalla pelattavaa jos täyden hintalapun pelit hirvittävät.

Ilman pleikkarilasejakin on ollut todella helppo nähdä missä se Sonyn painotus on tämän sukupolven aikana ollut. Peleissä.
 
Ja Call of Duty ei tule ole Microsoftin mukaan Xboxin yksinoikeus ja syy on jo aikasemmin todettu koska se ei ole kannattavaa:

Kyllä mä pitäisin kuluttajana odotuksia melko maltillisena näiden Bungie/CoD multiplatform juttujen kanssa. Konsoli x + PC täyttää helposti monialustapelin määritelmän ja jos mukaan heitetään vielä vaikka android versio niin ollaan jo aika pirun multiplatform. Vaikka konsoli Y:n omistajat ilman peliä jäisivätkin.

The Initiative ja 343 ovat varmaankin hyviä esimerkkejä siitä miksi Microsoft ei samalla tapaa luota omiin kykyihinsä rakentaa pelistudioita pitkäjänteisellä työllä niin kuin muut
Avaa nyt ihmeessä vähän tarkemmin?
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tämä nyt ole pikemminkin päinvastoin? Sonyhan tuntuu näistä kahdesta arkivihollisesta olevan se joka pystyy pelejä kuluttajilleen tarjoamaan huomattavasti paremmalla syklillä.

Täällä on ainakin läpi alkaneen sukupolven saanut nauttia tasaiseen tahtiin laadukkaista yksinoikeuksista eikä loppua näytä tulevan. Hienoa, että saatiin Game Passillekin hyvä vastine lanseerattua. Sieltä saa halvalla pelattavaa jos täyden hintalapun pelit hirvittävät.

Ilman pleikkarilasejakin on ollut todella helppo nähdä missä se Sonyn painotus on tämän sukupolven aikana ollut. Peleissä.
Miksiköhän ihmisiä sitten euroopassa ei kiinnosta nämä Sony omat pelit

Top-selling PS5 games on PS Store, Europe 2021​

  1. FIFA 22
  2. Call of Duty: Vanguard
  3. FIFA 21
  4. Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  5. Battlefield 2042
  6. Among Us
  7. Kena: Bridge of Spirits
  8. Far Cry 6
  9. It Takes Two
  10. Assassin’s Creed Valhalla
  11. F1 2021
  12. Resident Evil Village
  13. NBA 2K22
  14. Ratchet & Clank: Rift Apart
  15. Call of Duty: Black Ops Cold War
  16. Tom Clancy's Rainbow Six Siege
  17. Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition
  18. Diablo II: Resurrected
  19. Deathloop
  20. Mortal Kombat 11
 
Ylös Bottom