Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tätä on ollut huhuissa että Snes väreihin palataan, konsolin nimi olis super jotain.

Toivottavasti ei sillä mä menen jo nyt ihan tarpeeksi sekaisin xbox ja switch nappien kanssa.
Olisi voinut microsoft aikoinaan laittaa kirjaimet samaan järjestykseen mitä nintendolla niin mitään ongelmaa ei olisi.
 
Toivottavasti ei sillä mä menen jo nyt ihan tarpeeksi sekaisin xbox ja switch nappien kanssa.
Olisi voinut microsoft aikoinaan laittaa kirjaimet samaan järjestykseen mitä nintendolla niin mitään ongelmaa ei olisi.
Toisaalta veikkaan että jos väreihin päätyvät niin on todennäköisempää että valitsevat oman historiansa mukaiset värit eikä kilpailijan värejä. Esim. Mulle punainen A on ihan looginen kun olen paljon SNESillä pelannut. Xboxin vihreä A tuntuisi ihan väärältä koska se on Y:n väri. Asiaan vaikuttanee myös etten ole koskaan boksilla pelannut.
 
Toisaalta veikkaan että jos väreihin päätyvät niin on todennäköisempää että valitsevat oman historiansa mukaiset värit eikä kilpailijan värejä. Esim. Mulle punainen A on ihan looginen kun olen paljon SNESillä pelannut. Xboxin vihreä A tuntuisi ihan väärältä koska se on Y:n väri. Asiaan vaikuttanee myös etten ole koskaan boksilla pelannut.
Kuinka paljon niitä värejä tulee katseltua kun monella napit ovat jo "selkäytimessä"...
 
Kuinka paljon niitä värejä tulee katseltua kun monella napit ovat jo "selkäytimessä"...
Joo ei ne varmasti pelatessa itseäni ainakaan isosti häiritsisi, mutta kuten viestiini kirjoitin, niin tuntuisivat vaan vääriltä.

Tai ehkä pelatessakin voisi aluksi häiritä mikäli peleissäkin näkyisi ne väärät värit nappien painantaohjeissa. Vihreän A:n nähdessä en tiedä nappaisiko aivot kiinni enemmän kirjaimesta vai väristä eli painaisin ohjaimessa A:ta vai ottaisiko aivot kiinni enemmän tuosta väristä ja painaisikin Y:tä. Mutta eiköhän aivot nopeasti tästäkin ongelmasta tarvittaessa pääsisi yli.
 
Mulla ainakin on pahin juuri tuo, että värikoodit ja eri kirjaimet peleissä hämäävät. Aivot eivät pääse siitä ihan helpolla edes yli. Quick time eventeissä on aina pulassa vähemmän käytetyllä alustalla. Toki parin virheen jälkeen oppii aina uudestaan Nintendon erilaisen käyttölogiikan, kun pelejä käynnistellään ja niistä poistutaan käänteisillä napeilla muihin verrattuna. Minun selkäytimeen mahtuu kuitenkin kunnolla vain yhdet kontrollit. Esimerkiksi monissa autopeleissä on boosti tai käsijarru eri napeissa ja teen aika säännöllisesti virheitä. Pahin on tällä hetkellä The Crew Motorfest, jossa ratissa toimii nitro sillä napilla, jolla ohjaimella pelatessa kelataan taaksepäin. Kun ajaa vuorotellen ratilla ja ohjaimella, ohjaimella pelatessa painaa vaistonvaraisesti kelausnappia ja kisa on sillä pilalla.
 
Nintendo vaan ei ole koskaan nimennyt konsoleitaan numeroilla. Joten en usko että nytkään. Super Nintendo Switch olis aika old school nimi. :D Se toisi takaisin SNES nappula väritykset ja nimikin olis melkeen sama, SNS. Tai New Super Nintendo Switch NSNS.
Ei ole ei mutta nyt olisi minusta aika tehdä se, jos ajatellaan ihan Nintendon parasta myyntien suhteen. Yksinkertainen nimeäminen Switch 2:ksi ei jättäisi yhdellekkään potentiaalliselle asiakkaalle epäselväksi, että mikä laite on kyseessä. Jokainen tietäisi alusta alkaen, että kyseessä on Switchin seuraaja. Mutta Nintendo on Nintendo ja siltä voi tässäkin asiassa odottaa ihan mitä tahansa.
Varsin mielenkiintoinen Switch 2:sen mahollisesta tehoreservistä. Yleensä vielä konsolit venyvät uskomattomiin suorituksiin tehojen puutteistaan huolimatta. Onhan Swithilläkin kovia suorituksia laitteiston tehoihin suhteutettuna Nintendolta ja kolmansilta osapuolilta. Täytyy toivoa, että nVidia laittaa kaiken osaamisensa peliin Nintendon antamilla reunaehdoilla ja nähdää yksi suurimmista sukupolviharppauksista mitä Nintendon konsoleilla on nähty. Nintendon omat pelissarjat mahdollisesti yli Ps4:n tehoreservillä tulevat olemaan hienoja, nousevat uudelle tasolle ja varmasti luovat jotakin ennen näkemätöntä.
Vastaillaanhan omaan tekstiin. Mielenkiintoisin asiahan tuossa Digital Foundrin videossa oli se, että testissä olleella kokoonpanolla eivät kyenneet pyörittämään Matrix demoa ja huhujen mukaan se pyörii Switchin seuraajalla. Tämähän viittaa Switchin seuraajan sisältävän varsin uutta tekniikkaa ja kokoonsa sekä hintaansa nähden omaavan hurjat tehot (Oletus, että huhu pitää paikkaansa ja Nintendo ei pyydä uudesta konsolista 600 €:a).
 
Viimeksi muokattu:
Nappien järjestys vaihtelee suuresti juuri itä- ja länsimaissa. Sonyn peleissä oli pitkään 2000-alkupuolellekin japanilaisittain nappien toiminnot. X on negatiivinen asia ja O positiivinen. Eli O oli usein "valinta", X tai Kolmio sen sijaan oli Peruuta/Back-toiminto.

Nintendolla nappien järjestys taas juontanee juurensa lukusuunnasta. Heillä luetaan tekstiä oikealta vasemmalle, joten aakkoset ovat aseteltu peliohjaimeen niinpäin. Samasta syystä ne on länsimaalaisessa Xboxissa "vasemmalta oikealle".
 
Super Nintendo Switch on siisti nimi mutta yhtä typerä ja harhaanjohtava kuin New Nintendo 3Ds.

Tulee myös helposti mieleen että tuo voisi olla nimenomaan tehomallin nimi.

Tylsä numerointi olisi siis paras vaihtoehto selkeyden osalta. Tai sitten kokonaan uusi nimi.

Uusi nimi taas olisi huono jos laite on pelkästään Switch mutta tehokkaampana. Mitä siis itse toivon, koska Switch on niin loistava konsepti. Eikä Nintendonkaan tarvitsisi taas yrittää väkisellä keksiä jotain kikkaa mukaan. Plus että se nykyinen kikka on jopa käytännöllinen ja monestakin syystä loistava homma.
 
Noniin,

Sohaistaanpa ketjua jos saataisiin kuumia tunteita vielä liikkeelle näin 3 - vuotta uusien konsolien julkaisunkin jälkeen.
Tuli nimittäin hommattua Playstation 5 viimeinkin ja nyt löytyy Series X ja PS5 talosta. Voin siis antaa arvioni siitä kumpi on parempi konsoli, koska siitähän tässä on kyse, saada selville kumpi on parempi konsoli.

Aloitetaan:

Muotoilu

PS5 ei nyt niin karsea ole mitä kuvista saattaa ajatella. Oikeastaan ihan tyylikäs, toki iso, mutta "erillainen".
Kyllä tästä pitää antaa piste PS5:lle, koska siinä on yritystä. Ei välttämättä käytännöllisyyttä, mutta no.. yritystä :)

PS5 1 - Xbox 0

Ohjain

PS5 ohjain on parempi mitä xboxin ohjain. Haptinen värinä on Gimmick eikä ohjain siitä saa pisteitä, joo onhan se kiva sekä hauska ensimmäiset 10min ja saahan sillä varmaan kivoja kikkoja ja immersiota yms. mukaan pelaamiseen, mutta tämä ei tee ohjaimesta parempaa vaan yleisesti tuntuma ja "jykevyys" on parempi. Piste Pleikkarille.

PS5 2 - Xbox 0

Hiljaisuus

Xbox on oikeasti "lähes äänetön", PS5 ei sitä ole. Ei PS5 pidä meteliä, mutta on selkeästi "äänekkäämpi" mitä xbox. Piste boxille.

PS5 2 - Xbox 1

UI/Käytettävyys

Kummallekaan ei pitäisi tästä pisteitä antaa, mutta boxilla se on vähemmän huono. Boxia on näppärämpi käyttää ja siinä on muutamia asioita paremmin mitä pleikkarilla. Quick resume on yksi niistä tai esim. se, että kun pitää ohjaimen xbox - nappia pohjassa tästä pääsee sammuttamaan konsolin suoraan. Voi olla, että olen tottunut boxiin ja siksi se tuntuu paremmalta. Boxille piste.

PS5 2 - Xbox 2

Dolby atmos

PS5 tukee Dolby atmosta ilman VIIVETTÄ. Xbox:lla tuota ei voi käyttää soundbarilla, koska ääneen tulee järkyttävä viive. Käsittämätöntä ettei tuota ole vieläkään korjattu boxille. Piste Pleikkarille.

PS5 3 - Xbox 2

Gamepass/Sony+

Gamepass on parempi. Day one julkaisut oman talon peleille sekä halvempi ja parempi kokonaisuus. Toimii myös hienosti cloud savet xboxin ja PC:n välillä. Ihan läppä, että sonyllä ei kuulu day onena omat pelit tilaukseen ja, että cloud savet on maksullisia. Tästä piste boxille on sen verran edellä pelipalvelunsa kanssa.

PS5 3 - Xbox 3

Tehot

Ihan samperin sama, kukaan nää sohvalta mitään eroa peleissä. Paperilla boxi on toki parempi, mutta todellisuudessa erot ei ole niin suuret, että boxi olisi mitenkään heittämällä edellä. Eroa voi toki olla juuri sen verran, että boxi selviää tämän generaation loppuun jäämättä jälkeen ilman "pro" - malliakin. Piste boxille.

PS5 3 - Xbox 4

Pelit

Totuus on se, että boxin julkaisun jälkeen en ole pelannut hyviä boxi excluja kuin

Psychonauts 2
Forza Horizon
Forza 7
Halo Infinite
Starfield
Gears 5: Hivebusters

Eikä näistäkään voi sanoa kuin korkeintaan "ihan OK". Forzat on toki hyviä ja Gears 5: Hivebusters oli kyllä oikeasti hieno kokemus, tosin lyhyt sellainen. Starfield on nyt rahalla ostettu bethesdan peli vaikka "Microsoftin" peli nyt onkin niin ei olla teknisesti samalla viivalla mitä Sonyn tekemät pelit on. Sonyn pelit on mielestäni jo ihan käsite ja takuu laadusta.

Sonyllä on aika kova lista ja mulla on kovasti pelattavaa näiden herkkujen kanssa.

Demon's Souls - ostettu, ei pelattuna
Ratchet & Clank: Rift Apart - Pelattu PC:llä, ostan kyllä PS5:lle
Returnal - Pelattuna PC:llä, tuskin ostan enää PS5:lle
Spider-Man 2 - Ei vielä ostettuna
God of War: Ragnarok - juuri pelaamassa
Horizon Forbidden West - ostettu, ei pelattuna
Spider-Man: Miles Morales - Pelattu PC:llä, en osta PS5:lle

ja nämä on oikeasti hyviä ja laadukkaita pelejä. Piste PS5:lle.

PS5 4 - Xbox 4

Eli lopputulos PS5 4 - Xbox 4.. Oho kuinkas näin, että tasuri? Näin se vaan on,... ei näissä niin paljon ole eroja, että olisi väliä kummalla pelaa.
Tullaan taas siihen samaan vanhaan tylsään mantraan "pelit ratkaisee" ja jos Sonyn pelit napostelee niin sitten ehdottomasti Playstation 5. Jos MS saa joskus tarjontansa peleistä kuosiin niin sitten Gamepass palveluna ja Series X konsolina on kyllä kova.

Ostakaa kumman haluatte, rauhallista ja pelaamisen täyteistä joulun odotusta kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Multa pleikalle plussa sharefactorysta. Mä olen editoinut sillä kaikki tännekin linkittämäni peliarvosteluni ja tulen tekemään niin jatkossakin niin kauan kun kone vaan toimii ja softa on tarjolla.
Boxilla ei taida olla vieläkään mitään vastaavaa vaan ainoastaan se upload studio jolla ei tee mitään. Onneksi pleikalla voi editoida ne boxinkin videot.

Pleikalle myös plussaa siitä, että halutessa voit manuaalisesti valita mitä tallennuksia lataat pilveen talteen ja pääset myös näkemään mitä siellä on.
Boxilla ei onnistu kumpikaan vaan sun täytyy vaan luottaa, että se kone on ladannut ne sinne.
Esim tuon takia mä päätin ostaa nfs: unboundin pleikkarille, koska ennen auton ostamista tai virittämistä voin heittää tallennuksen pilveen ja jos se uusi auto onkin aivan paska niin sitten vaan suljen pelin ja lataan sen sieltä takaisin.
Toivottavasti sony ei koskaan tee samaa ratkaisua tuossa asiassa mitä microsoft.

Boxille plussaa siitä, että sillä voi soittaa cd levyjä ja muutenkin taaksepäin yhteensopivuus on kova juttu, jostain dev modesta ja emulaattoreista nyt puhumattakaan.
Ja onhan se musta laatikko kyllä paremman näköinenkin. Varsinkin jos koneen pitää pystyssä. Vaakatasossa molemmat on aivan hirveitä.
 
Olis kyllä kova tarjous. Itse ottaisin vaan PS5 mieluummin tuolla hinnalla mutta käy boksikin

Kyllähän tässä vaiheessa pitäisikin jo alkaa tulemaan tarjouksia, kun tulee jo uusia mallejakin myyntiin (PS5 Slim, musta Series S 1TB), mutta tosiaan siltikin 399€ Series X:stä tuntuisi edulliselta.

En itse yllättyisi jos tänä vuonna kaikki kolme konsolia Switch, PS5 ja Series S/X olisi tarjouksessa Black Fridayna. Ja sama myös Steam Deckin osalta, nyt kun uusi OLED-versio tulee myyntiin.

Itse en ole enää markkinalla perinteisen konsolikolmikon osalta, kaikki löytyy, mutta Steam Deckin osalta voi vahinkoja käydä, jos hinta tippuu kunnolla.
 
Vanhanmalliset Steam Deckit ovat jo nyt hyvässä alessa. Halvin malli maksaa 369,00€. En oikein tiedä mitä vastaavaa käsikonsolimarkkinoilla saisi tuohon hintaan. Sitten tietysti pitää hankkia vielä muistikortti, jos haluaa hordata pelejä kasa kaupalla talteen kerralla.
 

Olis kyllä kova tarjous. Itse ottaisin vaan PS5 mieluummin tuolla hinnalla mutta käy boksikin
Ottaen huomioon et ite just ostin laitteen ns. täyteen hintaan niin eiköhän tää pidä paikkaansa ihan vaan murphyn lain mukasesti.

Tuli tankattua Game Passia kans ens elokuulle. Kikkailin VPN kanssa Turkin koodin kera eka vuoden corea jonka sit päivitin Ultimateks konsolin kautta. Muuntosuhde tosiaan sellanen et antaa 12kk Coresta enää vaan 8kk mut minkäs teet. Tuli toi silti aika halvaks, jotain vitonen kuussa.

Tulee kans haukkumaan hintansa aika nopeasti. Like a Dragon Gaiden tuli jo ladattua ja tulee pelattua ton kautta, samaten Persona 5 Tactica jota en muuten edes ostais. Ens vuonna sit Persona 3 Reload tulee ainakin tuon kautta kanssa pelattua, onhan siinä jo ns. vastinetta.

Mut noin muuten en kyllä oikeen tosta boksin käyttöliittymästä tykkää. Tuntuu et se on Onen ajoista ollut aina turhan sekava, ja sama meno tuntuu jatkuvan edelleen.

Paria 360 peliäkin tullu kokeiltua, mm. FF13 pyörii vissiin ihan 4k resolla tolla vehkeellä. Samoten ihan orkkisboksin Conker Live & Reloadedia tuli kokeiltua ihan huvikseen ja siinäkin on resoa selkeesti boostattu. Ihan siistiä et yli 20v vanhaa peliä voi pelata nykykonsolilla ilman kummosempia räpellyksiä.

Ohjaimesta sen verran et PS5 ohjain kyllä pesee ton Series-ohjaimen ihan mennentullen. Preferenssikysymyshän tää on, mutta 360 ohjain oli itelle aika lähellä täydellistä ohjainta, mut siitä jokanen muutos on ollu vaan huonompaan suuntaan, vaikka ne pieniä onkin. Joku tossa käteen istuvuudessa on pielessä, ja esim LB ja RB napit on tuntumaltaan tosi paljon huonommat mitä esimerkiks DualSensen L1 ja R1. Puhumattakaan lähes käyttökelvottomasta dpadista Series ohjaimessa. Sama ongelma ollu 360 ajoilta lähtien, miten vaikea toi on tehdä oikein?
 
Viimeksi muokattu:
Ohjaimesta sen verran et PS5 ohjain kyllä pesee ton Series-ohjaimen ihan mennentullen. Preferenssikysymyshän tää on, mutta 360 ohjain oli itelle aika lähellä täydellistä ohjainta, mut siitä jokanen muutos on ollu vaan huonompaan suuntaan, vaikka ne pieniä onkin. Joku tossa käteen istuvuudessa on pielessä, ja esim LB ja RB napit on tuntumaltaan tosi paljon huonommat mitä esimerkiks DualSensen L1 ja R1. Puhumattakaan lähes käyttökelvottomasta dpadista Series ohjaimessa. Sama ongelma ollu 360 ajoilta lähtien, miten vaikea toi on tehdä oikein?
Joo, kyllä itsekin tykkään Sonyn ohjaimista enemmän. Boksilla vasemman tatin sijainti ja Dpad aiheuttaa vähän ongelmia. Itse ootan Sonyn Access -ohjainta, ettei boksilla tarvitse sen jälkeen pelailla kuin vain gamepass-pelejä.

Mikähän siinäkin muuten on, ettei kaikkien alustojen pelejä voi pelata esim. Dualshock 4 + Adaptive/Access Controller -kombolla? Nintendolla en esim. Zeldaa pysty pelaamaan, koska sen ohjaimella en mitenkään kykene pelaamaan, eikä Nintendolla taida olla edes mitään osastoa, joka keskittyisi esteettömyyteen/accessibility juttuihin.

Taitaa vaan omassa kuplassaan pää syvällä perseessä nää yritykset olla, etten kyllä pidätä hengitystä sen suhteen (samat ohjaimet kaikilla alustoilla). Sori avautuminen, mutta tää ottaa hieman hermoon.
 
Joo, kyllä itsekin tykkään Sonyn ohjaimista enemmän. Boksilla vasemman tatin sijainti ja Dpad aiheuttaa vähän ongelmia. Itse ootan Sonyn Access -ohjainta, ettei boksilla tarvitse sen jälkeen pelailla kuin vain gamepass-pelejä.

Mikähän siinäkin muuten on, ettei kaikkien alustojen pelejä voi pelata esim. Dualshock 4 + Adaptive/Access Controller -kombolla? Nintendolla en esim. Zeldaa pysty pelaamaan, koska sen ohjaimella en mitenkään kykene pelaamaan, eikä Nintendolla taida olla edes mitään osastoa, joka keskittyisi esteettömyyteen/accessibility juttuihin.

Taitaa vaan omassa kuplassaan pää syvällä perseessä nää yritykset olla, etten kyllä pidätä hengitystä sen suhteen (samat ohjaimet kaikilla alustoilla). Sori avautuminen, mutta tää ottaa hieman hermoon.
Mä oon kuvitellut että Switch toimii yhteen melkein kaikkien ohjaimien kanssa. Oon ollut ihan siinä luulossa että esim. tuon dualshock 4:n ja useampien xboxin ohjaintenkin pitäisi toimia Switchillä hyvin? Ei ole itsellä tosin tullut testattua, kun rakastan Switchin pro controlleria ja sen mieletöntä akunkestoa.

Edit: nopea googlailu paljasti että oli mulla oikea käsitys tässä. Ilmeisesti pitää hankkia joku ylimääräinen adapteri, mutta sellaisen kanssa saa ainakin duolshock 4:n toimimaan hyvin. Kuvittelisi että sen kautta sitten tuo adaptive ohjainkin lähtisi Switchillä pelittämään?
 
Ylös Bottom