Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Mitä minä juuri katselin... puuh, miksi ms uhraa näihin niche toimintoihin edes aikaa..

Tätä peli Copilot, AI tyyppi.. ei edes tunnu juuri pelaavan kuin ehkä pac-man tasolla ja suunnittelee että mikähän voisi copilot käyttö olla pelaamisessa o_O "No silleen että jos ai kertoisi mitä pelaisin seuraavaksi..". Ite olen aika "kärjessä" AI rintamalla ja silti tuntuu että sitä hyödyllistä käyttöä on aivan valtava vähän.. ehkä siksi että siitä vaan ei ole ns. elämän täytteeksi, ei sitä tarvitse tunkea joka paikkaan..

Sitten toinen tämä pilvipalvelu, monilaite hehkutus.. taas semmoinen niche tapa pelata että panostus on vaan 99% ajan hukkaa. Itse en näe yhtään mitään arvoa pelata millään muulla kuin konsolilla joka on kiinni isossa HDR telkussa ja kiinni hyvässä 5.1 äänentoistossa.. en vaan halua mitään pientä tihru ruutua tai lagista striimiä katsella yhtään sekuntia. Enkä myöskään halua mitään "pelaa kaikkialla".. en vaikka kävisin työmatkalla jossain toisessa kaupungissa.. miksi ihmeessä illan vähän tunnit tuossa tai lomalla haluaisin pelata jotain peliä?
Vaikka noiden esimerkin mukaan kulutan aikaa eri striimipalvelujen, netflix, youtube premium, prime, max, jne. niin se ei vaikuta mitään omaan pelaamiseen. Netflixikin tarjoaa jotain kännykkäpelejä ilmaiseksi.. en ole ainuttakaan kokeillut.
Pilvipeli striimit on nähty ja koettu jo moneen kertaan.. ei se ole edennyt mihinkään ja mikä vimma MS:llä on tuota käsikonsolia viedä eteenpäin? Minä en vaan ymmärrä että kelle ja missä ne näkee näille markkinaa ja ketkä pelaisi tuolleen siten että se toisi lisää rahaa?

Isoin pulma niin MS:llä kuin Sonylla on että kiinnostavat pelin on vähentynee viime vuosina huomattavasti.. pelistudioita kaatuu kun eivät reppanat edes ymmärrä mitä maksavat pelaajat toivoo peleiltä.

Nonih, ja nyt syvään hengitystä hetki...

MS ei noiden uusimpien juttujen mukaan tee sitä käsikonsolia vaan ASUS tekee MS:n brändin mukaisen käsikonsolin. Ihan hyvä ratkaisu. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että sellaista ostaisin, jos siinä ei ole jotain aivan erityistä. Ostan korkeintaan Switch 2:n Steam Deckin rinnalle. Tuollaisia isoja käsikonsoleita ei kyllä kovin montaa tarvitse.

Muutenkin ehkä tykkään enemmän PS Portalin tapaisesta sriimauslaitteesta, koska sellainen ei ime akkua tyhjiin parissa tunnissa ja painokin voi olla kevyempi.

MS ei noiden uusimpien juttujen mukaan tee sitä käsikonsolia vaan ASUS tekee MS:n brändin mukaisen käsikonsolin. Ihan hyvä ratkaisu. Vaikea kuitenkaan kuvitella, että sellaista ostaisin, jos siinä ei ole jotain aivan erityistä. Ostan korkeintaan Switch 2:n Steam Deckin rinnalle. Tuollaisia isoja käsikonsoleita ei kyllä kovin montaa tarvitse.

Muutenkin ehkä tykkään enemmän PS Portalin tapaisesta sriimauslaitteesta, koska sellainen ei ime akkua tyhjiin parissa tunnissa ja painokin voi olla kevyempi.
No olihan tuo jo selvä näissä huhuissa, että tuon konsolin hardwaren tekee joku muu kuin MS. ASUS on juurikin hyvä tuota laitetta tekemään sitten MS mukauttaa windowsia kónsoliin sopivaksi. Aukeehan tuossa laitteessa ihan uusi maailma monelle jotka on vaan pelailleet konsoleilla saa Steamit. Battlenetit jne. Miltä kuullostaa WoWia telakka moodissa isosta TV. Ainakin itselle unelmien täyttymys. Uskon että tuo tehoiltaankin tulee olemaan hyvässä iskussa et nuo Steamiin julkaistut Sonyn exlu pelitkin pyörii hyvin. Kuulemma laite näyttää ihan xboxilta...

Toivottavasti panostavat akunkestoon tuossa xboxin kannettavassa. Ekassa Rog Allyssä on surkea akun kesto mutta saivat yli tuplattua sen X malliin. Monesti tehnyt sen takia mieli hommata tuo X mutta ei nyt viitsi maksaa itteensä kipeeks pelkästään sen takia.

sitten MS mukauttaa windowsia kónsoliin sopivaksi. Aukeehan tuossa laitteessa ihan uusi maailma monelle jotka on vaan pelailleet konsoleilla saa Steamit. Battlenetit jne. Miltä kuullostaa WoWia telakka moodissa isosta TV. Ainakin itselle unelmien täyttymys. Uskon että tuo tehoiltaankin tulee olemaan hyvässä iskussa et nuo Steamiin julkaistut Sonyn exlu pelitkin pyörii hyvin. Kuulemma laite näyttää ihan xboxilta...
Steam Deck on hyvä laite, mutta se on konsolimainen kokemus vain jos pelaa pelejä Steamista. Kun taas tämä uusi Xbox kannettava tulee mitä todennäköisimmin olemaan konsolimainen kokemus ainakin, kun pelaa pelejä Xboxin launcherin/kauppapaikan kautta, eli juuri sieltä mistä itse kaikista mieluiten ylipäätään pelit pelaan jo pelkästään Xbox achievementien takia.

Näin ollen on selvää että tämä uusi Xbox kannettava on tosi vahvasti tutkan alla. Jos ei hinta ole mitään tähtitieteellisen järjetöntä, niin eiköhän tämä Steam Deckin ja Nintendo Switchin kaveriksi tule tähän talouteen.

Netflixikin tarjoaa jotain kännykkäpelejä ilmaiseksi.. en ole ainuttakaan kokeillut.
Minäkään en niitä kännykkäpelejä ole kokeillut mutta iso suosittelu kuitenkin Black Mirror: Bandersnatchille. On ikään kuin sellainen "valitse mihin tarina jatkuu"-meininki ja ihan hiton kova. En halua enempää kertoa, sillä se kannattaa kokea ilman liikoja tietämisiä.

Mitä minä juuri katselin... puuh, miksi ms uhraa näihin niche toimintoihin edes aikaa..

Tätä peli Copilot, AI tyyppi.. ei edes tunnu juuri pelaavan kuin ehkä pac-man tasolla
Microsoft, kuten muutkin teknologiafirmat myyvät ideaa näillä prototyypeillä. He eivät itse käytä miljardeja tähän, vaan ennemminkin demoavat raakileella, miten muut kehittäjät voisivat teknologiaa hyödyntää. Eli mitään valmista lopputuotetta he eivät tässä valmista.

Itse en näe yhtään mitään arvoa pelata millään muulla kuin konsolilla joka on kiinni isossa HDR telkussa ja kiinni hyvässä 5.1 äänentoistossa..

Tässä haluan nimenomaan alleviivata tätä, että _sinä_ et näe lisäarvoa. Ymmärrän hyvin, että nuoret tulevat pelaajat haluavat nimenomaan viettää aikaa puhelimillaan, eivätkä vanhanaikaisilla konsoleilla. Sen takia näitä pilvipalveluita tuotetaan. Ne on tehty nuorille pelaajille, joita ei kiinnosta istua yksin huoneessaan, tai talon ainoan television ääressä, vaan istua kavereittensa kanssa missä ikinä viettävätkin aikaansa.

Tässä haluan nimenomaan alleviivata tätä, että _sinä_ et näe lisäarvoa. Ymmärrän hyvin, että nuoret tulevat pelaajat haluavat nimenomaan viettää aikaa puhelimillaan, eivätkä vanhanaikaisilla konsoleilla. Sen takia näitä pilvipalveluita tuotetaan. Ne on tehty nuorille pelaajille, joita ei kiinnosta istua yksin huoneessaan, tai talon ainoan television ääressä, vaan istua kavereittensa kanssa missä ikinä viettävätkin aikaansa.
Juu sitä painotin että omalta kantilta katsottuna.. omassa ikähaarukassa ne jotka harrastaa konsoli pelaamista ei kyllä käytä pelaamiseen puhelimia tai muita kannettavia, striimipelaamista tai monilaite ideaa..
En nyt sitten tiedä miksi nuoret haluaisi pelata kännykällä kavereiden kanssa ollessaan? Luulisi että silloin tehdään jotain muuta, keskustellaan jne.
Jos pelitavat on muuttuneet tuohon suuntaan niin sanoisin että pelit harrastuksena on tuolta osin hautaan siirtymässä.. tilalle tulee joku minuutin tik-tok tyyliset "pelit" dopamiini hittien toivossa?
Ei näytä hyvältä moinen tulevaisuus.

Juu sitä painotin että omalta kantilta katsottuna.. omassa ikähaarukassa ne jotka harrastaa konsoli pelaamista ei kyllä käytä pelaamiseen puhelimia tai muita kannettavia, striimipelaamista tai monilaite ideaa..
En tiedä mikä ikähaarukka tässä on kyseessä, mutta näin nelikymppisenä konsolipelaamista harrastavana ukkona pelaan yllättävän paljon kannettavilla laitteilla. Kännykällä lähinnä korttipelejä kuten MTG:tä, Pokemon TCG:tä ja Eternalia, mutta välillä myös xCloudin kautta ihan perinteisempiä konsolipelejä. Nintendo Switchillä pelaan pääosin kannettavassa muodossa, varmaan 80-90% ajasta. Steam Deck on myös käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti.

Ainakin minulla kannettava laite antaa mahdollisuuden pelata kiireisen arjen pyörteissä sellaisilla hetkillä, kun perinteisellä konsolilla pelaaminen ei onnistuisi. Esim. joku muu samassa taloudessa asuva käyttää telkkaria, olen poissa kotoa, haluan pelata hetken ennen nukkumaanmenoa tai jotain muuta vastaavaa. Kannettava pelilaite mahdollistaa tosi paljon. Joku voisi tietysti sanoa, että noissa hetkissä voi tehdä jotain muuta ja onhan sekin totta, mutta välillä sitä vaan haluaa pelata videopelejä ajasta ja paikasta riippumatta.

En nyt sitten tiedä miksi nuoret haluaisi pelata kännykällä kavereiden kanssa ollessaan? Luulisi että silloin tehdään jotain muuta, keskustellaan jne.
Siis tämähän toimii nykypäivänä vähän kuin lautapelit ennen vanhaan. Metsästetään yhdessä Pokemoneja GO:ssa. Raidataan jotain tehtävää roolipelissä tai räiskitään Call of Dutya. Ollaan samassa tilassa ja pelataan yhdessä. Kännykkä tai joku muu kannettava pelilaita mahdollistaa tämän.
Jos pelitavat on muuttuneet tuohon suuntaan niin sanoisin että pelit harrastuksena on tuolta osin hautaan siirtymässä.. tilalle tulee joku minuutin tik-tok tyyliset "pelit" dopamiini hittien toivossa?
Tilanne on tietysti enenemässä määrin menossa mobiilipelien puolelle. En minäkään siitä ajatuksesta erityisemmin tykkää, mutta sen sijaan konsolimaiseen kokemukseen pystyviä kannettavia pelilaitteita liputan aivan täysillä.

Tässä on aika hyvin tiivistetty olennainen nuorisosta.

Tässä on aika hyvin tiivistetty olennainen nuorisosta.
En mä nyt tiedä mihin lähteeseen tässä nyt viitattiin. Se että nykyiset mainoksien kautta ladattavat mobiilipelit ovat tuollaisia, ei tarkoita sitä, että konsolipelit olisivat (vaikka pelikonsoli olisi kuinka mobiili tahansa). Nämä dopamiinimobiilipelit perustuvat mainostuloihin, jonka vuoksi ne kierrättävät yksinkertaista ideaa, jotta pelin tuotantokustannukset pysyy maltillisena, jo jotta sama firma voi tuupata nopealla syklillä aina vaan uusia ilmaispelejä ulos.

Konsolipelit taas edelleenkin perustuvat ostoihin.

Ja olen sitä itsekin lapsena mennyt kavereille kylään pelaamaan tietokoneella ja konsolilla, ja mielestäni ollut samalla sosiaalinen. Jotkut voisi väittää tätä ihan normaaliksi yhdessä oloksi.

Mielenkiinnolla katselen minkälainen se kannettava X-laatikko on mutta toisaalta kun noita nykyään on niin paljon, ei kauheasti jaksa innostua. On Rog Ally, Steam Deck, Lenovo Legion Go ja mitä vielä.

Yhdelläkään näistä ei ole sitä, minkä vuoksi Switch 2 kiinnostaa: yksinoikeuspelejä.

Tietysti jos kannettavaa pelikonetta hakee ja tuo parantaa kilpailijoista merkittävästi, niin mikäpä jottei voi olla hyväkin vaihtoehto. Itse en Switchiäkään ole kannettavuuden takia ostanut, vaan pelien.

Mielenkiinnolla katselen minkälainen se kannettava X-laatikko on mutta toisaalta kun noita nykyään on niin paljon, ei kauheasti jaksa innostua. On Rog Ally, Steam Deck, Lenovo Legion Go ja mitä vielä.

Yhdelläkään näistä ei ole sitä, minkä vuoksi Switch 2 kiinnostaa: yksinoikeuspelejä.

Tietysti jos kannettavaa pelikonetta hakee ja tuo parantaa kilpailijoista merkittävästi, niin mikäpä jottei voi olla hyväkin vaihtoehto. Itse en Switchiäkään ole kannettavuuden takia ostanut, vaan pelien.
Switch ja tietysti Steam Deck on minulla käytössä juuri kannettavuutensa ansiosta. Toisaalta heittämällä isoin pelikirjasto tässä taloudessa löytyy Xboxilta, niin fyysisenä kuin diginä. Joten jos minulla olisi laite jolla pääsen "natiivisti" pelaamaan nämä (digi)pelit + koko Game Passin katalogin, niin sehän olisi mahdollisimman huippuvekotin (siis tietysti IMO).

Toki voisin ostaa vaikka Rog Allyn, koska Windows laitehan se on, mutta jos on mahdollisuus saada edes hitusen käyttöliittymältään konsolimaisempi kannettava PC Xbox brändättynä, niin tuskin yllättää, että tämän suhteen meikäläisen kiinnostus on aika korkealla. :)

Switch ja tietysti Steam Deck on minulla käytössä juuri kannettavuutensa ansiosta.

Itse olen jo seonnut laskuissa kuinka monta kertaa Steam Deck on ollut ostoskorissa, mutta jäänyt sitten hankkimatta. Switch Lite on ollut riittävä varustus työmatkoille ja tämä järkeily on aina lopulta voittanut. En ole tarvinnut toista kannettavaa laitetta.

Nyt kun tulee päivitettyä Switch Litestä telakoitavaan Switch 2:een, niin tämä järkeily voisi tuoda mahdollisuuden kasvattaa konsoliperhettä vihdoinkin myös tällä hybridimallilla PC:n puolella.

Paljon riippuu kuitenkin hinnasta ja ominaisuuksista.

Minulle koko on aika iso tekijä. Steam Deck jää usein pois matkoilta. Kannettavan tietokoneen raahaaminen on sen muodon vuoksi helpompaa, kännykästä tai tabletista puhumattakaan. Switch Lite olisi jo paljon helpommin mukaan otettavissa.

Ylös Bottom