Vaikea uskoa, ettei jälleen pelien koko kasvaisi, kun niin on tapahtunut lähes eksponentiaalisesti aina siirryttäessä uuteen sukupolveen. PS3:lla ja Xbox 360:llä AAA-tuotantoarvojen pelit olivat yleensä jossain 6-15 gigan kokoluokassa. Toki joitakin satunnaisia poikkeuksia (mm. Rage oli muistaakseni jotain 20 gigaa) on ollut.
Nykyisessä sukupolvessa onkin AAA-pelien koko mennyt jo järjestään 20-100 gigan paikkeille. Suuri osa noista kunnon AAA-peleistä asettuu varmaankin välille 40-60 gigaa, mutta yllättävän moni peli ehti nousta lähelle sadankin gigan kokoluokkaa. Ja kaiken kruununa viimeisin Modern Warfare, joka vie ainakin boxilla peräti yli 180 gigaa tilaa kovalevyltä.
Pelien koon kasvu voi olla hieman maltillisempi parina ensimmäisen uuden sukupolven vuotena, mutta uskon, että näemme ennen tämän uuden sukupolven loppua jopa yli 300 gigan meneviä pelimammutteja. Aika toki sen sitten näyttää. Ihmettelen joka tapauksessa, jos näin ei tule käymään. Jos jo nyt on ilmoitettu, että Demon’s Souls Remakekin vie yli 60 gigaa tilaa.
Just sen takia pelien koko on kasvanut kun noita duplikaatteja on niin paljon kun kovalevyt on ollut niin hitaita, nyt kun konsolissa on erittäin nopea SSD, niin niille ei enään ole tarvetta. Tätähän on lähes jokainen peli kehittäjä yrittänyt ihmisille selittää. Toki tarkemmat tekstuurit vie osan tuosta vapautuvasta tilasta.
Tuosta Modern Warfare pelissä on 110 varmasti vähintään 50gigaa just näitä duplikaatteja.