Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Vaikea uskoa, ettei jälleen pelien koko kasvaisi, kun niin on tapahtunut lähes eksponentiaalisesti aina siirryttäessä uuteen sukupolveen. PS3:lla ja Xbox 360:llä AAA-tuotantoarvojen pelit olivat yleensä jossain 6-15 gigan kokoluokassa. Toki joitakin satunnaisia poikkeuksia (mm. Rage oli muistaakseni jotain 20 gigaa) on ollut.

Nykyisessä sukupolvessa onkin AAA-pelien koko mennyt jo järjestään 20-100 gigan paikkeille. Suuri osa noista kunnon AAA-peleistä asettuu varmaankin välille 40-60 gigaa, mutta yllättävän moni peli ehti nousta lähelle sadankin gigan kokoluokkaa. Ja kaiken kruununa viimeisin Modern Warfare, joka vie ainakin boxilla peräti yli 180 gigaa tilaa kovalevyltä.

Pelien koon kasvu voi olla hieman maltillisempi parina ensimmäisen uuden sukupolven vuotena, mutta uskon, että näemme ennen tämän uuden sukupolven loppua jopa yli 300 gigan meneviä pelimammutteja. Aika toki sen sitten näyttää. Ihmettelen joka tapauksessa, jos näin ei tule käymään. Jos jo nyt on ilmoitettu, että Demon’s Souls Remakekin vie yli 60 gigaa tilaa.

Just sen takia pelien koko on kasvanut kun noita duplikaatteja on niin paljon kun kovalevyt on ollut niin hitaita, nyt kun konsolissa on erittäin nopea SSD, niin niille ei enään ole tarvetta. Tätähän on lähes jokainen peli kehittäjä yrittänyt ihmisille selittää. Toki tarkemmat tekstuurit vie osan tuosta vapautuvasta tilasta.

Tuosta Modern Warfare pelissä on 110 varmasti vähintään 50gigaa just näitä duplikaatteja.
 
Onko tästä muuten ollut vielä puhetta tai infoa eli mites nämä kaikki peleistä otetut videot ja kuvat saa siirrettyä viitosen sisuksiin? Usb tikulla vai pilvipalvelun kautta? Mikäli semmoinen edes on vaihtoehto. Itse olen jonkin verran harrastanut tätä pelien parissa "valokuvaamista" ja olisi todella kiva saada tuotoksen mukaan myös uudelle koneelle.
Itse tehnyt pleikalla, niin että mulla on oma usb tikku kuville, kun ei löydy helpompaa tapaa laittaa niitä talteen.
 
Just sen takia pelien koko on kasvanut kun noita duplikaatteja on niin paljon kun kovalevyt on ollut niin hitaita, nyt kun konsolissa on erittäin nopea SSD, niin niille ei enään ole tarvetta. Tätähän on lähes jokainen peli kehittäjä yrittänyt ihmisille selittää. Toki tarkemmat tekstuurit vie osan tuosta vapautuvasta tilasta.

Tuosta Modern Warfare pelissä on 110 varmasti vähintään 50gigaa just näitä duplikaatteja.
On tuo toki tiedossa, mutta siitä huolimatta väitän, että pelien koko tulee kasvamaan taas kerran merkittävästi graafisten yksityiskohtien ja entistä monipuolisempien pelimaailmojen sekä ylipäätään pelitoimintojen monipuolistamisen takia.

Olen jokaisen konsolisukupolven vaihtuessa ollut samankaltaisissa väittelyissä erinäisten muka parhaiten tietävien tahojen kanssa samasta asiasta. Jostain syystä aina joku tuntuu kivenkovaan uskovan, että on löydetty joku ihmeellinen tekniikan taso, jossa enemmän yksityiskohtia ja ominaisuuksia ei yhtäkkiä lisäisikään merkittävästi pelien ohjelmallista kokoa. Näin tulee kuitenkin taas kerran takuuvarmasti käymään.

Hyvä esimerkki on jo se, että Demon’s Soulsin on jo ilmoitettu vievän yli 60 gigaa kovalevytilaa PS5:llä. Vastaavasti PS4:lle suunniteltu Dark Souls 3 vie lisäreineenkin vain jonkin verran yli 20 gigaa tilaa, ja Bloodbornekin lisäreineen hieman yli 30 gigaa. Sisällöllisesti selvästi yksinkertaisempi peli kuten Demon’s Souls (vaikka toki remake onkin, niin sisällöllisesti on takuuvarmasti kepoisempi peli kuin nämä mainitut soulsbornet), viekin nyt tulevassa sukupolvessa peräti kolminkertaisesti sen verran tilaa mitä Dark Souls 3 ja kaksi kertaa niin paljon kuin Bloodborne.

Ja kun vielä otetaan huomioon, että soulsborne-peleissä on kaiken kaikkiaan varsin pienet pelimaailmat, vaikka niissä onkin kohtuullisen hyvin yksityiskohtia, niin kyllä hämmentävän isoksi Demon’s Souls remake on tulossa lähinnä graafisten ehostusten takia. Soulsborne-peleissä eteneminen on kuitenkin sen verran vaikeaa ja hidasta normaalilla pelaamisella, että ne tuntuvat isommilta kuin todellisuudessa ovat, joten sinänsä tuo yli 60 gigaa on aivan mieletön ohjelmallinen koko Demon’s Soulsin kaltaiselle pelille. Kertoo todellakin siitä miten pelien koko tulee taas radikaalisti kasvamaan uudessa konsolisukupolvessa.

Jos tosiaan Demon’s Soulsin remake vie heti sukupolven alussa peräti yli 60 gigaa kovotilaa, on käytännössä varmaa, että tulemme sukupolven edetessä näkemään järjestään selvästi yli 100 gigan AAA-pelejä. Ja suurimmat pelit ovat todennäköisesti selvästi yli 200 gigan suuruisia. Että kovalevytilaa tullaan kyllä tarvitsemaan himpan verran enemmän kuin nykyisessä sukupolvessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan kuulokevalmistajat meinaa ratkaista varsinkin langattomissa kuulokkeissa tuon, että PS5 puuttuu kokonaan optinen liitäntä. Taitaa melkein kaikissa langattomissa äänensyöttö tapahtua optisella. Alkaako niiden lähettimiin/vahvistimiin tulla HDMI passthrough?

Kyllä tiedän, että telkkarista voisi ottaa äänet. Ongelma on itellä se, että aktiivikaiuttimet on jo kiinni telkkarin optisessa ja en varmasti ala vaihtelemaan piuhaa päivittäin. Varsinkin omassa telkkarissa optisen liitäntä on sen verran tiukka, että pihdeillä joutuu irroittamaan johdon.
 
Yllätyin kovasti kun digi versiota tulee heikommin saataville. Luulin sen olevan juuri toisinpäin. Luulin että niitä saadaan puskettua ulos nopeampaa tahtia kun ei ole levyasemaa mitä asennella. Mulla onneks levyasemaversio tilattu.
 
Yllätyin kovasti kun digi versiota tulee heikommin saataville. Luulin sen olevan juuri toisinpäin. Luulin että niitä saadaan puskettua ulos nopeampaa tahtia kun ei ole levyasemaa mitä asennella. Mulla onneks levyasemaversio tilattu.
Levyasemallinen versio on paljon suositumpi, kyllä ne sitä valmistaa enemmän alkuvaiheessa.

Mikäli PS5:ssa ei ole optistaliitäntää niin se onkin huono homma. Onneksi saan omat hifi-kuulokkeet ja kuulokevahvarin sentään TV:n kautta, mutta Turtle Beachin pelikuulokkeet tarvitsee optista, mikäli haluaa käyttää sen kaikkia ominaisuuksia.
 
Yllätyin kovasti kun digi versiota tulee heikommin saataville. Luulin sen olevan juuri toisinpäin. Luulin että niitä saadaan puskettua ulos nopeampaa tahtia kun ei ole levyasemaa mitä asennella. Mulla onneks levyasemaversio tilattu.

Veikkaan nyt alussa levyasemallisten (=kalliimman version) myyvän paremmin suhteessa digimalliin, kuin mitä se tulee tekemään myöhemmin. Liikkeellä on väki joille isojen levykirjastojen pyörittäminen on tärkeää, tai omassa kulutuskäyttäytymisessä korostuu pelien jälleenmyynnin arvo.

Ajan kanssa asetelmat tasoittuvat, ja erityisesti kun saavat bundleja markkinoille ja digipalveluiden laajuus tulee paremmin esille. Meille digimallin nyt hankkiville (elleivät sitten ennakkotilaukset muuta pakota) tämä on sikäli edullista, että pääsimme tällä kenties ennakkovarausjonojen ohi?
 
Viimeksi muokattu:
No ei kyllä sonylla toimi hyvin nämä vanhasta generaatiosta uuteen siirtymiset.. viimeisin juttu että Spiderman "remaster" ei hyväksy ps4 talletuksia.. siis hetkinen, Spiderman BC ps4 -> ps5 on pakko tukea tuota mutta sitten onkin joku oikea remaster ps5:lle joka ei tue.. ja se että on remaster jo nyt niin vaikuttaa kovasti siltä että tämä BC on varsin heikko koska muutenhan sonyn "kaveri" studioilla BC pelit luulisi sisältävän jonkun parantavan patchin kuten jotkut BC pelit tehnee (tai näin on ainakin mainostettu.. mm. Cyberpunk jne.)
En tiedä mutta jotenkin kaikki nämä uutiset erilaisista hämäryyksistä ja sanomatta jätetyistä asioista ei BC ja jälleenmyyjien maininnat saatavuudesta mukaan lukien oikein herätä edelleenkään luottamusta että tämä ps5 projekti olisi kunnossa.
Tuleekohan tästä ihan pannukakku kunhan arvostelijat ja kuluttajat saa laitteet käsiin?
 
Spiderman BC ps4 -> ps5 on pakko tukea tuota mutta sitten onkin joku oikea remaster ps5:lle joka ei tue..

Eikös nuo teknisesti ottaen ole kuitenkin eri pelit, vaikka sisällöltään samankaltaiset? Taaksepäinyhteensopivuus tarkoittaa PS4-peliä joka pyörii myös PS5:lla, kun taas Remaster on tehty suoraan PS5:lle.
 
Tuossa tallennusongelmassa voi olla kyse ihan pleikkarin ominaisuudesta, kuten aiemmin oli ongelma siinä, että pelikokoelmaa ei voinut ostaa itselleen, jos yksi peli oli jo omistuksessa. Tallennuksissa on ihan helvetin raivostuttavia ominaisuuksia, kun yhdistellään eri alustoja ja versioita. Esimerkiksi, jos lataa pelin jollekin uudelle alustalle joka on yhdistetty alustalle, jossa peli jo on, voi vanhan alustan tallennukset pyyhkiytyä pois. Veikkaan, että kyse voi olla tämänkaltaisesta ilmiöstä. Ei haluta ottaa sitä riskiä, että savet menevät sekaisin ja siksi häviää se tallennus, jonka haluaa säilyttää. Yksinkertaisin tapa estää ongelma on sonyn tapaan pitää kaikki yksittäiset pelit erillään toisistaan. Toisaalta voi olla, että vanhat savet eivät ole yhteensopivia, jolloin pitäisi olla erillinen muunto-ohjelma, jolla savet saisi siirrettyä uuteen versioon. Nämä tallennushommat ovat käsittääkseni aika monimutkaisia, kun mukana on myös pilvitallennukset ja fyysiset tallennukset, jotka voivat sekaantua. Parempi kuitenkin pelata varman päälle. En tiedä tajusiko kukaan tästä selityksestä mitään.
 
Tuossa nyt sonyn kannalta pyöritään vähän heikoilla jäillä kun on joistain peleistä parannettuja BC versioita ja joistain näyttäisi tulevan remaster.. tulee mieleen tuo Control tapaus tässä siirtymässä. Ja kun miles morales pelissä tuo spider remaster tulee mukana niin hankala tilanne jo spiderin ps4:llä hankineille, jos se on jo pelattu niin remasterilla ei tee mitään, jos taas ei ole täysin pelattu niin sittenkään ei tee mitään (ei kovin moni rupea 40-50h tahkomanaan uudestaan vain päästäkseen siihen mihin jätti) Että kyllähän panostus tallennuksen kerta importtiin olisi paikallaan ellei remaster ole täysin juonenkulkua muuttanut.
 
Ja kun miles morales pelissä tuo spider remaster tulee mukana niin hankala tilanne jo spiderin ps4:llä hankineille

Tämä Remasteri tulee ainoastaan kalliimmassa Ultimate-paketin mukana. Halvemmassa perusversiossa uutta Spidermania ei kylkiäistä ole.

 
Viimeksi muokattu:
No ei kyllä sonylla toimi hyvin nämä vanhasta generaatiosta uuteen siirtymiset.. viimeisin juttu että Spiderman "remaster" ei hyväksy ps4 talletuksia.
Pelissä eri yksilöivä tunniste, joten kyseessä on eri peli. Tietoturvan yms. takia "eri" peli ei voi napata toisen pelin tallennuksia, vaan pelit pyörivät omissa hiekkalaatikoissaan.

Samaa näkynyt jo edellisissä sukupolvissa, jossa esim. Rainbow Six Vegasin levy ja -digiversio olivat eri pelit, eikä näin ollen näissä toiminut nettipelit ristiin, sama GTAIV:n stand-alone LibertyCity storiessin nettipeli ei toiminut suoraan pelkkänä DLC:nä ostetun lisurin kanssa yksiin.
 
DIGIDIGIDIGIDIGIDIGI! Sillä ylimääräisellä 100e ostan kuulokkeet.
Eikös nuo teknisesti ottaen ole kuitenkin eri pelit, vaikka sisällöltään samankaltaiset? Taaksepäinyhteensopivuus tarkoittaa PS4-peliä joka pyörii myös PS5:lla, kun taas Remaster on tehty suoraan PS5:lle.
On ja tosiaankin vain Miles Moralesin saat PS5 versiona ilmaiseksi, jos ostat neloselle sen. Aikaisempi SM on vaan ihan sama peli, mutta vähän paremmilla grafiikoilla, mutta ei silti remastered käytännössä. Näin itse ainakin ymmärtänyt.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kyllä sonylla toimi hyvin nämä vanhasta generaatiosta uuteen siirtymiset.. viimeisin juttu että Spiderman "remaster" ei hyväksy ps4 talletuksia.. siis hetkinen, Spiderman BC ps4 -> ps5 on pakko tukea tuota mutta sitten onkin joku oikea remaster ps5:lle joka ei tue.. ja se että on remaster jo nyt niin vaikuttaa kovasti siltä että tämä BC on varsin heikko koska muutenhan sonyn "kaveri" studioilla BC pelit luulisi sisältävän jonkun parantavan patchin kuten jotkut BC pelit tehnee (tai näin on ainakin mainostettu.. mm. Cyberpunk jne.)
En tiedä mutta jotenkin kaikki nämä uutiset erilaisista hämäryyksistä ja sanomatta jätetyistä asioista ei BC ja jälleenmyyjien maininnat saatavuudesta mukaan lukien oikein herätä edelleenkään luottamusta että tämä ps5 projekti olisi kunnossa.
Tuleekohan tästä ihan pannukakku kunhan arvostelijat ja kuluttajat saa laitteet käsiin?
Tässä Spidermanin tapauksessa pitää kyllä nähdä ensiksi se ero ennen kuin voi tuomita aivan täytenä rahastuksena niin kuin Controlin tapauksessa jossa ei käytännössä tehty muuta kuin portattu PC:llä jo valmiiksi ollut versio konsoleille. Entä jos tähän on nähty enemmän vaivaa julkaisun jälkeen kuin Controlin uudessa versiossa? Kuulostaa ainakin siltä.

The remaster for the PS5 is no simple up-res, as many of the game’s art assets have been completely updated to take advantage of the PS5 console’s horsepower. You’ll see better-looking characters with improved skin, eyes, hair, and facial animation (including our new, next-generation Peter Parker). You’ll also see ray-traced reflections and ambient shadows, improved lighting, more pedestrians and vehicles stretching further into the distance, and the same optional performance mode offered on Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, allowing you to finally play the game at a targeted 60fps frame rate. We’ll be supporting near-instant loading, 3D audio, and the DualSense controller’s haptic feedback.

Joo, kyllähän se varmasti olisi kiva saada tuo ilmaiseksi, mutta jos tuohon on porttiin on mennyt työtunteja eikä kyseessä ole pelkkä reson ja FPS:n nosto niin tavallaanhan sen ymmärtää jos tuosta halutaan verottaa. Onneksi ei ole sentään täyden hinnan remaster. Ja toivottavasti tuon saa ennen julkaisua myös erikseen ostettuna diginä eikä ihmiset ole pakotettuja ostamaan tuota 70 euron pakettia jos remaster kiinnostaa.
 
Aah verkkokaupalta tuli varmistus, että saan konsolin julkkarista. 2 muusta paikasta tuli tieto, että en ollut ekassa porukassa ja heiltä sais ensi vuoden alussa joskus. Eli aina kannattaa tilata useasta paikkaa
 
Mulle tuli Elisalta tekstari että saan konsolin ensimmäisten joukossa. Tarkoittaa kai julkkaria marraskuussa.
 
”Hei,

saat tämän viestin, koska olet tehnyt ennakkotilauksen PlayStation 5 -pelikonsolista.

Julkaisupäivän toimituserä on nyt vahvistettu, eikä sinulle valitettavasti riitä konsolia ensimmäisestä erästä.

Julkaisua seuraava lähetys saapuu alustavan tiedon mukaan joulukuun alkupuolella, mutta sen toimitusmääristä ei ole vielä tarkempaa tietoa. Saat erillisen ilmoituksen, jos joulukuun erästä riittää konsoli tilaukseesi.

Sony ei ole vielä vahvistanut myöhempiä eriä, mutta näillä näkymin seuraavat erät menevät ensi vuoden puolelle. Ilmoitamme tulevista eristä kun valmistaja vahvistaa toimitukset.”


...

Jaahas, jaahas...

Jotenkin minä sanoin tästä toistuvasti. Että tullaan viemään käsistä, mutta se että kun on tilannut kuukausia sitten, mutta kun ei vain riitä.
 
Ylös Bottom