Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
PS5:ssa, kun on HDR kokoajan päällä jopa PS4 peleissä, jotka ovat SDR niin jännä nähdä miltä ne näyttävät. Kyse ei pitäisi olla mistään Xboxin tyylisestä AutoHDR:stä, vaan lähinnä ilmeisesti kuva on kirkkaampi ja värit eivät ole yhtä tarkat silloin. Tuon tarkoitus on vain kokoajan pitää HDR-tila päällä televisiossa.

Jos ilmenee jotain ongelmia niin pitää vaan sitten niiden pelien kohdalla ottaa HDR pois käytöstä väliaikaisesti.

Tuossahan tehdään käytännössä käänteinen tonemappaus vrt. HDR contentin katsominen SDR-ruudulla. Kuinka onnistunut tämä sitten on todellisuudessa onkin sitten eri juttu, toivottavasti tämä on tarvittaessa kytkettävissä pois päältä AutoHDR:n tapaan.
 
Tuossahan tehdään käytännössä käänteinen tonemappaus vrt. HDR contentin katsominen SDR-ruudulla. Kuinka onnistunut tämä sitten on todellisuudessa onkin sitten eri juttu, toivottavasti tämä on tarvittaessa kytkettävissä pois päältä AutoHDR:n tapaan.
Sony neuvoo omissa backward compatibility ohjeissa vain kytkemään HDR pois PS5:sen omista valikoista.

Ihmettelin, että minkä takia se semmoisia neuvoo. No sekin asia sitten selvisi, että tuon pakotetun HDR:n takia.

Evil Boris aka Adam Fairclough "HDR-expertti" epäili, että jossain vaiheessa Sony saattaisi päivittää AutoHDR kaltaisen toiminnon. Lisäksi joku patentti Sonylta tuli yhdessä vaiheessa julki tuollaisesta asiasta. Saa nähdä.
 
Sony neuvoo omissa backward compatibility ohjeissa vain kytkemään HDR pois PS5:sen omista valikoista.

Ihmettelin, että minkä takia se semmoisia neuvoo. No sekin asia sitten selvisi, että tuon pakotetun HDR:n takia.

Evil Boris aka Adam Fairclough "HDR-expertti" epäili, että jossain vaiheessa Sony saattaisi päivittää AutoHDR kaltaisen toiminnon. Lisäksi joku patentti Sonylta tuli yhdessä vaiheessa julki tuollaisesta asiasta. Saa nähdä.

Itse olen kuvapuristina sitä mieltä SDR -> HDR muunnoksen osalta että turha sitä informaatiota on keksiä kuvaan, jos siellä ei sitä alunperinkään ole ollut. Nämä keinotekoisesti laajennetut väriavaruudet kun tuppaavat vetämään sen alkuperäisen visuaalisen näkemyksen pelistä aivan retuperälle muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
 
Itse olen kuvapuristina sitä mieltä SDR -> HDR muunnoksen osalta että turha sitä informaatiota on keksiä kuvaan, jos siellä ei sitä alunperinkään ole ollut. Nämä keinotekoisesti laajennetut väriavaruudet kun tuppaavat vetämään sen alkuperäisen visuaalisen näkemyksen pelistä aivan retuperälle muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Hyvin sanottu, olen samaa mieltä. Kunnollinen SDR pesee feikkitilat tai huonosti tehdyn HDR:n.
 
Joo itsekkin olen sitä mieltä että HDR lähinnä vain tuhoaa ihmisten silmiä, muutenki kaikki kirkkaat contrastit on pahasta, nimimerkillä laser leikatut silmät. RTX sen sijaan vaikuttaa taas paljon enemmän semmoiselta silmä ystävällisemmeltä vaihtoehdolta ja se taas onki sitten jo paljon parempi vaihtoehto. Sen takia pidänki siitä että HDR on käytännössä unohdettu ja keskitytään nyt siihen RTX:n :)
 
Viimeksi muokattu:
Joo itsekkin olen sitä mieltä että HDR lähinnä vain tuhoaa ihmisten silmiä, muutenki kaikki kirkkaat contrastit on pahasta, nimimerkillä laser leikatut silmät. RTX sen sijaan vaikuttaa taas paljon enemmän semmoiselta silmä ystävällisemmeltä vaihtoehdolta ja se taas onki sitten jo paljon parempi vaihtoehto. Sen takia pidänki siitä että HDR on käytännössä unohdettu ja keskitytään nyt siihen RTX:n :)

En tiedä ymmärsinkö viestisi jotenkin väärin, mutta hyvin tehty HDR tuo kuvaan sitä luonnollista dynamiikkaa, mitä nähdään oikeassa elämässä ihan joka päivä. Ei se silmiä tuhoa, eikä sitä olla myöskään "käytännössä unohdettu".

Auto HDR:stä voi sitten mahdollisesti löytyäkin niitä silmänkäräyttäjiä.
 
En tiedä ymmärsinkö viestisi jotenkin väärin, mutta hyvin tehty HDR tuo kuvaan sitä luonnollista dynamiikkaa, mitä nähdään oikeassa elämässä ihan joka päivä. Ei se silmiä tuhoa, eikä sitä olla myöskään "käytännössä unohdettu".

Auto HDR:stä voi sitten mahdollisesti löytyäkin niitä silmänkäräyttäjiä.

joo tarkoitin juuri sitä Auto HDR:ää ja lähinnä Ps4 pro HDR:ää. joka on ainakin omaan silmään melkoinen eye cancer, ei sitä oikein voi missään peleissä käyttää. tosin itsellä onki normaalia valoherkämmät silmät vielä kaiken muun lisäksi. johtuen tuosta laser leikkauksesta.

Se kun pistää 3000 euroa omiin silmiiin "niin sen jälkeen näkeekin asiat vähän eri silmillä" :), sen takia en viitsi kiistellä asiasta kun tuo on vain oma mielipide. mut kummasti sitä oppii sen jälkeen arvostamaan omaa näköään ja karsii pois kaikki turhat contrastit. yhdessäkään laitteessa brightness ja contrast ei ole itselläni yli 30. Suurimassa osassa siellä 15-20 sisällä
 
Viimeksi muokattu:
Konsoli asennettu ja päivitetty, ohjaimeenkin oli heti päivitys saatavilla. Nyt pelit latauksessa. Käyttöliittymä toimii todella sulavasti, tosin vähän joutuu alkuun opettelemaan ja etsimään asioita. Pelejä asentaessa/etsiessä muuten kannattaa olla todella tarkkana ettei asenna vahingossa PS4-versiota.

Itse laite. Noh, onhan se melkoinen möhkäle olleessaan kyljellään tv-tason hyllyllä. Xbox One X vieressä näyttää kauniin sirolta uuteen tulokkaaseen verrattuna :D Oletin konsolia kuitenkin painavammaksi mitä se on. Laadukkaan oloinenkin tuo on, muovit eivät nitise taikka natise konsolia käsiteltäessä.

DualSense koettu Astro's Playroomissa muiden pelien asentuessa. Hehkutus ei ole ollut turhaa, onhan tuo nyt aivan eri tasolla entiseen nähden. Uudet tärinät ja liipasimet täytyy kokea itse niin tietää mistä on kyse.

Lisää tuntemuksia kunhan tutustun laitteeseen.
 
Minusta tuo näyttää kyllä hyvälle, vaikka monet haukkuu uuden konsolin ulkonäköä. Huomenna pitäisi aamulla yrittää oma saada. Toivottavasti vaan kerrankin olisi onnea mukana.
Digimalli on vielä hienompi kun se on solakampi. Tuo levyasema häiritsee tässä paksukaisessa. Tosin eipä sitä konsolia tule katsottua pelatessa joten aivan sama :D
 
Noniin nyt on otettu tyypit Call of Duty: Black Ops Cold Warista, jota olen pelannut paljon PS4:llä viime päivinä. Suoraa vertailua siis helppo tehdä.

Heti pelin valikoissa valtaisa ero. Kaikki asemallit setuppeja luodessa latautuvat heti, samoin kun hahmot yms. Vanhalla PS4 Prolla näitä kaikkia sai odottaa. Ylipäätään kaikki tuntuu sulavammalta. Grafiikat itse pelissä (moninpelin puolella) näyttävät paljon paremmilta, suttuisuus ja hitaasti latautuvat tekstuurit loistavat poissaolollaan. Vanhalla raudalla esim. nuo tekstuurit eivät latautuneet välillä koko matsin aikana, ihan selkeästi peli tehty next gen laitteet mielessä.

Moninpeliin täytyy varmaa ottaa liipasinten vastus pois päältä... tekee turhan hitaaksi tähtäämisen ja ampumisen kun ohjain laittaa vastaan. Tähän löytyy asetus pelin valikoista. Kampanjan puolella varmasti hyvä lisä tuomaan tunnelmaa. Täytyykin sitä pelata ennen kuin huomena on euroopan puolella lisää pleikka vitosia ihmisillä, koska tällä hetkellä tarjolla on vain jenkkiservuja kauhean lagin kera.

Niin ja konsoli on täysin äänetön, PS4 Pro piti armotonta suhinaa tätä CoDiakin pelatessa.
 
Oletko vielä testannut quality ja performance-moodeja? Käsittääkseni tuo performance puskee 120fps, mutta onko qualityssa tasainen 60 fps?
 
Ylös Bottom