Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Ja jos on lapsia, on heille pelattavat pelit omassa kansiosaa ja työn alla olevat omat pelit taas toisessa.

Eniten haluaisin päästä pyörittelemään nappuloiden määrää ja järjestystä koko käyttöliittymässä.
 
Kuinka konsolit sammutetaan helposti ohjaimella?

PS3: Pitkä painallus PS-napista ja Turn Off the System
PS4: Pitkä painallus PS-napista, Quick Menun Power-valinnasta Turn Off PS4 (tai Enter Rest Mode)
Xbox 360: Pitkä painallus Xbox-napista ja Turn Off Console
Xbox One: Pitkä painallus Xbox-napista ja Turn off console
Xbox Series: Pitkä painallus Xbox-napista ja Turn off console
Wii U: Pitkä painallus Power-napista (toimii ainakin sekä Wii U Gamepadilla että Pro-ohjaimella)

Joten pitkä painallus on yleinen ja hyväksi havaittu tapa. Miksi sitä piti PS5:een sitten mennä muuttamaan? Syytä emme tiedä, mutta seuraukset ovat nähtävissä; käyttäjät ovat hämmentyneitä ja uusi tapa ei tunnu hyvältä.
Ei ole näin helppoa jos bokseilla haluaa täyden sammutuksen. Minä napsautan jatkopistorasian aina off-tilaan, joten en käytä virransäästötiloja, joihin laitteet menee yleensä "turn off"-valinnalla.
 
Ei ole näin helppoa jos bokseilla haluaa täyden sammutuksen.
No joo, menee nyt hieman hiusten halkomiseksi. Jos konsolin asetuksista on valittuna Energy-saving-tila (eikä Instant-on), lasken sen ihan kunnolla sammutetuksi tuolla tavalla. Ja vaikka ite käytän Pleikkareilla Rest modea ja bokseilla Instant-on-tilaa, niihinkin "sammuttaminen" on itselle riittävä toimenpide.

Pointti oli joka tapauksessa se, että pitkän painalluksen sijaan PS5 tekee homman eri tavalla kuin mihin viimeiset 15+ vuotta on totuttu. Siksikin Sonyn päätöstä on vaikea ymmärtää.
 
No kaikkihan oli iloisia kun saatiin uusi UI.
On kuulemma enemmän next geniä.
Itse tervehdin ilolla X:n tuttua ja toimivaa UI:ta.
 
Pointti oli joka tapauksessa se, että pitkän painalluksen sijaan PS5 tekee homman eri tavalla kuin mihin viimeiset 15+ vuotta on totuttu. Siksikin Sonyn päätöstä on vaikea ymmärtää.
Tämä on häirinnyt minuakin, kun pelaan nykyisin PS5:llä, Xbox Series X:llä ja Switchillä. Käyttöliittymään ei pitäisi tehdä tällaisia turhia muutoksia, jotka eivät paranna käytettävyyttä, vaan rikkovat totutun tavan toimia.

Pidempään on jo häirinnyt X-napin sijainti eri paikassa joka ohjaimessa. X-nappi quick time eventeissä tuo melkoisesti lisähaastetta monella konsolilla pelaavalle.

Myös Nintendon ja muiden eri kohdassa olevalla napilla tehtävä valinta ja peruutus valikoissa aiheuttaa usein virhepainalluksia, kun on pelannut ensin pitkään juuri päinvastaisella tavalla toimivalla laitteella. Näin kävi erityisesti Breath of the Wildin pelaamisen jälkeen.

Ohjainten nappien sijoittelun erojen syitä oli käsitelty hyvin tässä jutussa: https://gamecrate.com/just-fix-your-controller-layout-already-history-where-heck-x-button/23875. Sivun pystyy onneksi lukemaan, vaikka sen ei pitäisi jostain syystä toimia EU:n alueella.
Sivusta saa ainakin PC:n Chromella vähän helppolukuisemman deletoimalla siitä inspect -toiminnon avulla tekstin päällä olevan div id="onetrust-banner-sdk" -elementin (delete element) ja poistamalla harmaasta alueesta onetrust-pc-dark-filter classin editoimalla kyseistä div-elementtiä (edit attribute).
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ollut ps4 alusta asti ja kansioita en ole kaivannut tai käyttänyt kertaakaan.
Jos pelaa vain harvoja pelejä kerrallaan, niin ei ehkä olekaan kovin tärkeä ominaisuus. Satoja pelejä omistavana, ja niistä kymmeniä pelejä jatkuvasti vaihdellen pelaavana pelaajana, olisivat kansiot todella tärkeä asia. Olivat todella tärkeä PS4:llä ja niin olisivat PS5:lläkin.
 
Jep, kyllä nuo kansiot sais tulla mahdollisimman nopeasti. Itse en pelaa useaa peliä samanaikaisesti koska juonen seuranta kärsii mutta tykkään että pelit on siinä järjestyksessä kun haluan niiden olevan
 
Jep, kyllä nuo kansiot sais tulla mahdollisimman nopeasti. Itse en pelaa useaa peliä samanaikaisesti koska juonen seuranta kärsii mutta tykkään että pelit on siinä järjestyksessä kun haluan niiden olevan
Tuo on kieltämättä totta, että joskus voi vähän olla hukassa juonen suhteen, kun paljon vaihtelee pelejä. Olen kuitenkin ainakin itse päässyt nopeasti yleensä taas kärryille.

Itselleni taas käy todella monen pelin kanssa niin, että samaa peliä pitkään jatkamalla alkaa vaan jossain vaiheessa tympimään, jos ei välillä pelaa muitakin pelejä. Näin käy varsin hyvissäkin peleissä. Toki joskus tulee vastaan joitain ehdottomia helmiä, joita haluaakin pelata melkein koko ajan. Harvassa ne ovat kuitenkin itselleni kaiken kaikkiaan.

Juuri tänään muuten palasin Niohin pariin noin parin vuoden tauon jälkeen, PS5:n innoittamana, ja siinäkin meni varmaan puolisen tuntia ennen kuin muisti yksityiskohdat siitä, miten peliä kannattaa pelata pelimekaniikkojen ja taistelutapojen suhteen. Tarinassa ei sinänsä varsinaisia ongelmia tule tuossa pelissä vastaan, kun se tarina ei mikään kummoinen sinänsä ole. Hyvä peli kuitenkin!
 


Olikin mennyt ohi, että yksi näistä peleistä jotka eivät toiminut ollenkaan PS5:lla on saanut korjaavan päivityksen ja nyt peli pyörii 1440p 60fps. PS4 Prolla oli 1080p 30fps.

Joku muistikuva olisi, että myös Shadow Complex olisi korjattu vai oliko se niin, että siitä julkaistiin vain erillinen toimiva PS5-versio?
 
No joo, menee nyt hieman hiusten halkomiseksi. Jos konsolin asetuksista on valittuna Energy-saving-tila (eikä Instant-on), lasken sen ihan kunnolla sammutetuksi tuolla tavalla. Ja vaikka ite käytän Pleikkareilla Rest modea ja bokseilla Instant-on-tilaa, niihinkin "sammuttaminen" on itselle riittävä toimenpide.

Pointti oli joka tapauksessa se, että pitkän painalluksen sijaan PS5 tekee homman eri tavalla kuin mihin viimeiset 15+ vuotta on totuttu. Siksikin Sonyn päätöstä on vaikea ymmärtää.
Minusta tuo ei ollut hiusten halkomista vaikka kyllä veinkin asiaa hieman sivulle pointistasi.

Sammuttaminen on kuitenkin eri asia kuin virransäästötila vaikka se siellä "shut downina" lukisikin. En ottaisi töpseliä pois seinästä tai katkaisisi jatkorasian kytkimestä virtaa jos "sammuttaisin" konsolin mainitsemallasi tavalla. Xboxilla tämän asian huomasin nimenomaan siitä että se jäi "hönkimään" jos sitä ei oikeasti sammuta. On siis selvästi toimintaa vaikka valitsee sammuttamisen ja vasta "full shutdown" oikeasti sammuttaa laitteen.

Ymmärrän kyllä kuitenkin mitä tarkoitat ja noinhan se "sammuttaminen" menee tavalla, jota konsolivalmistajat suosivat. Paitsi sillä PS5:lla. En kuitenkaan jaksa tuosta kauheasti välittää kun sen oppi kerran googlettamalla. Enemmän harmittaa kun oikeaa sammutusta ei saada helpommaksi bokseilla.

Minä odotan siis yhä Xboxeille mahdollisuutta tehdä full shutdown helpommin kuin valikkosurffauksella. PS5:lla ja PS4:lla mainitsemasi tapa on oikea sammutus, joten tämä "hiusten halkominen" ei koske kuin Xboxeja One ja Series. En muista miten oli aiemmilla sukupolvilla mutta taisipa X360 oikeasti sammua sen nopeimman sammutustavan kautta sekin.
 
Eilen saatiin viimein kotiutettua PS5 tähänkin talouteen, hieman pikaisia huomioita illan ja aamun testailuista.

Pelatessa mahtavan hiljainen laite, myös kanssaeläjä havahtui melutason laskuun PS4:n jäljiltä. Erittäin sulava käyttää, vaatii vielä hieman totuttelua ja puuttuuhan sieltä joo vähän ominaisuuksia käyttöliittymästä, mutta silti selkeä parannus edelliseen mielestäni. Parit päivitykset ja hieman totuttelua niin hyvä tulee.

Muutama pluspeli tuli ladattua ja härregyyd, ne latautuivat nopsaan, samoilla nopeuksilla kuin PC:llä. Nelosen kanssa latausnopeudet matelivat hermoja raastavasti, joten tässä on menty iso askel eteenpäin. Wifi siis itsellä käytössä, kun ei oikein fiksusti saa piuhaa vedettyä.

Peleistä sen verran, että Miles Morales näyttää ja tuntuu upealta muutaman tunnin testillä, mainio peli korkata next-gen. Astroa kokeilin myös pikaisesti, ihan kivalta tasoloikalta vaikuttaa. Siitä päästäänkin aasinsillalla yhteen ennakkoon hehkutetuimpaan ominaisuuteen, eli Dualsenseen.

Ohjain tuntuu kädessä erinomaiselta, pidän kasvaneista mitoista ja painosta. Muutenkin jämäkämpi ja laadukkaamman oloinen DS4 verrattuna, vaikka pidin siitäkin paljon. Mitä tulee näihin "sense" ominaisuuksiin, niin en ole aivan vakuuttunut. En koe näitä uusia tärinöitä ja tuntemuksia mitenkään häiritsevinä ja aion pitää ne päällä, en vain oikein, noh, tuntenut, niitä mitenkään erikoisiksi. Tiedä sitten onko mulla jotenkin erityisen känsäiset kourat, mutta esim. ne erilaiset pinnat Astrossa, joilla luistellaan ym. aiheutti lähinnä "ai tässäkö tämä nyt on" tason ihmetyksen itsessäni. Spider-Manissa liipaisinten vastus tuntuu ihan hyvältä hetken totuttelun jälkeen, ja tuo mielestäni ihan kivan lisäelementin mukanaan.

Alkupuraisulta olen oikein tyytyväinen, tämänkertainen loikka next-geniin ei ehkä tunnu niin isolta kuin aiemmin, mutta on tässä monta pientä asiaa jotka parantavat kokemusta. Vielä kun saadaan vaan lisää uusia pelejä niin hyvä tulee.
 
Dualsensen kanssa kannattaa muistaa, että pelin pitää tukea sen ominaisuuksia. Nhl21 toimii ihan, kuin vanhalla ohjaimella, mutta taas wrc9 on ihan eri planeetalta. Miles Morales pelissä taas on hyvin tehty... esim. heti alussa tuntuu junan tärinät jne... mutta itselleni vaikuttavin kokemus, kuten myös kavereille on tuo Wrc9.
 
Pelatessa mahtavan hiljainen laite, myös kanssaeläjä havahtui melutason laskuun PS4:n jäljiltä. Erittäin sulava käyttää, vaatii vielä hieman totuttelua ja puuttuuhan sieltä joo vähän ominaisuuksia käyttöliittymästä, mutta silti selkeä parannus edelliseen mielestäni. Parit päivitykset ja hieman totuttelua niin hyvä tulee.

Muutama pluspeli tuli ladattua ja härregyyd, ne latautuivat nopsaan, samoilla nopeuksilla kuin PC:llä. Nelosen kanssa latausnopeudet matelivat hermoja raastavasti, joten tässä on menty iso askel eteenpäin. Wifi siis itsellä käytössä, kun ei oikein fiksusti saa piuhaa vedettyä.

Mitä tulee näihin "sense" ominaisuuksiin, niin en ole aivan vakuuttunut.

Alkupuraisulta olen oikein tyytyväinen, tämänkertainen loikka next-geniin ei ehkä tunnu niin isolta kuin aiemmin, mutta on tässä monta pientä asiaa jotka parantavat kokemusta. Vielä kun saadaan vaan lisää uusia pelejä niin hyvä tulee.
Hiljaisuus sekä latauksien nopeus on onneksi parantunut molemmilla uuden sukupolven laitteilla. Tuli siis tästä viestistäsi mieleen että myös Series X latasi erittäin pikaisesti verrattuna One X:ään. PS5:lle latasin parit plussapelit ja muut ja se yllätti yhtä lailla nopeudellaan. Loistava homma että molemmat laitteet on tämän osalta kunnossa!

Minäkin olin "sense"-ominaisuuksista aluksi epäileväinen mutta niihin "kasvaa sisään". Astroa pelatessa ei voi olla hymyilemättä kun tulee jokin pätkä missä erityisesti liipaisimia käytetään kunnolla hyödyksi. Muutenkin se merkittävämpi homma on mielestäni ne liipaisimet. Tarkemmat tärinät kivat kyllä nekin mutta Astrossa sitä puolta "demottiin" ehkä liikaakin kun oli yhtä aikaa tärinää kolmesta tai neljästä eri lähteestä. Hienovaraisempikin tärinä riittäisi.

Itseä häiritsee myös ajoittain sen tiedostaminen että esim. kävelyn tärinä tuntuu käsissä. Ei minulla tunnu väristyksiä kädessä kun oikeasti kävelen, joten on epäloogista tuntea kävelyn aiheuttamaa värinää käsissään kun pelaa. Liipaisimet taas nimenomaan tuntuvat sormissa kuten oikeassakin aseessa.

Toisaalta kyllä tärinät tuovat immersiota ja niistä on myös hyötyä oikein käytettynä. Autopelit lienee paras esimerkki. Tai miksei lähestyvästä vaarasta, kuten lumivyöry tai kiven vyöryminen, voisi ensin tuntea hienovaraisen tärinän ennen näkemistä tai kuulemista. Loistavia keinoja senkin hyödyntämiseen olisi. Jatkuva tärinä puhtaasti kävelystä voi mennä pitkissä pelisessioissa rasittavan puolelle. Tätä helpottaa toki dualsensen hienovaraisemmat tärinät mutta kyllä se "ongelma" silti on olemassa.

Loppukappaleeseesi on hyvä yhtyä: uusi sukupolvi on "sitä samaa" mutta nopeammin, helpommin, sulavammin ja nätimmin. Pelaaminen on helpompaa, sitä ehtii tehdä enemmän ja sen pariin pääsee nopeammin. Ei kuulosta teoriassa ihmeelliseltä mutta käytännössä on todella iso merkitys, joka tuntuu kun pelissä on sisällä reilusti alle minuutissa ohjaimen käteen ottamisen jälkeen.
 
On muuten sonyn inssit ryssineet huolella tuon jäähdytys kanava hommat. Vähänkö ajan mittaan kerää pölyä reunoilla olevat pikkuriikkiset jäähdytys kanavat. Ja et kirveelläkään saa niitä millään pölystä putsattua. Sitä paitsi kun vajaan tunnin pelasin call of dytyä niin kyllä vaan pientä ääntä pitää tuulettimet, vaikka piti olla äänetön laitos. Paskan myivät!
 
On muuten sonyn inssit ryssineet huolella tuon jäähdytys kanava hommat. Vähänkö ajan mittaan kerää pölyä reunoilla olevat pikkuriikkiset jäähdytys kanavat. Ja et kirveelläkään saa niitä millään pölystä putsattua. Sitä paitsi kun vajaan tunnin pelasin call of dytyä niin kyllä vaan pientä ääntä pitää tuulettimet, vaikka piti olla äänetön laitos. Paskan myivät!
Sehän ei oonku myyt paskan eteenpäin
 
Ylös Bottom