Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Niin tai vaihtoehtoisesti ihmiset keskittyisivät 5-10 peliin kerralla.
Tästä on muistaakseni puhuttu jossain toisessa ketjussa aikaisemminkin, mutta 5 peliä on aika vähän.

1. tarinavetoinen yksinpeli (30-50gb)
2. räiskintä moninpeli (20-100gb)
3. urheilupeli (FIFA, NHL jne.) (+50gb)
4. autopeli (30-50gb)
5. ihan mikä muu vaan minkä nyt haluaa asentaa. (1-100gb)

PS5:ssä on vapaata tilaa 667gb, joten esimerkin mukaiset 5 peliä haukkaavat helposti puolet siitä. Nuo ovat vieläpä sellaisia kohtuu varovaisia arvioita, isompiakin pelejä on.

Viiteen peliin ei mahdu lajityyppien suhteen yhtään päällekkäisyyksiä. Esimerkiksi jatkossa ihan mielellään olisi Cod ja Battlefield molemmat asennettuna ja pelaisi niitä vähän ristiin rastiin riippuen siitä mitä kaverit pelaavat. Kun tiedetään kuinka iso peli uusin Cod on (vaikka toki sieltä voi jättää esim. yksinpeliosion asentamatta), niin en usko että uusi Battlefield on mitenkään erityisen paljon pienempi.

Meitä pelaajia on tietysti moneen junaan, mutta yllä mainitut lajityypit ovat itselle oikeastaan sellainen minimi. Mieluummin vielä niin, että on muutama tarinavetoinen yksinpeli yhtä aikaa asennettuna, kun toiseen kyllästyy. Eikä haittaa vaikka olisi useampi autopeli ja räiskintäpelikin asennettuna.

edit. ja ettei joku nyt vedä hernettä nenään, kun Xbox avatar täällä huutelee PS5-ketjussa, niin nämä samat kritiikit koskevat aika lailla suoraan myös uusia Xbox konsoleita, vaikka Series X:ssä vähän enemmän sisäistä tilaa onkin. Sen sijaan Series S:ssä on vähemmän. Lisätilamoduuli on toki mahtava lisävaruste Xboxin puolella, mutta hintava.
 
Meitä pelaajia on tietysti moneen junaan, mutta yllä mainitut lajityypit ovat itselle oikeastaan sellainen minimi. Mieluummin vielä niin, että on muutama tarinavetoinen yksinpeli yhtä aikaa asennettuna, kun toiseen kyllästyy. Eikä haittaa vaikka olisi useampi autopeli ja räiskintäpelikin asennettuna.

Kyllä suurimmalle osalle ihmisistä pitäisi pelattavaa riittää 5 pelissä kerrallaan. Itselläni levyllä nyt PS5 versioita.

Vanhalla
Astro
COD, Cold War
Destiny 2
Final Fantasy XIV
Fenyx Rising
Spider-Man Remastered
Ractchet
Sackboy

Näistäkin melkein koskemattomia vielä 5, jotka odottelee aloittamista. Spidermanissa olisi muutaman tunnin loppu rykäisy, niin voisi ottaa pois levyltä. COD yksinpelin pelaus, niin senkin voisi ottaa pois levyltä. Ractchet valmis projekti myös kohta. Destiny nyt ei valmistu koskaan, vaan pysyvä asukas.

Sen ymmärrän, että useampi moninpeli asennettuna. Mutta niiden lisäksi kyllä auto/urheilu ja/tai tarinallinen yksinpelikin mahtuu levylle.

Pelatkaa yksinpelit loppuun, ennen uuden aloittamista. Ja latauksia voi myös laittaa yöksi valumaan, jos on aivan pakko veivata montaa peliä vuorotellen.

Ei silti, kyllä itselleni isompi levy kelpaa ja se tulee hommattuakin, heti kun mahdollista. Saa ulkoisen PS4 -levyn pois. Mutta nykyisen kovalevyn koon kanssa eläminen ei ongelma tai edes valituksen aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä suurimmalle osalle ihmisistä pitäisi pelattavaa riittää 5 pelissä kerrallaan.
Kuten sanottu, meitä on moneen junaan.

Sen ymmärrän, että useampi moninpeli asennettuna. Mutta niiden lisäksi kyllä auto/urheilu ja/tai tarinallinen yksinpelikin mahtuu levylle.

Pelatkaa yksinpelit loppuun, ennen uuden aloittamista. Ja latauksia voi myös laittaa yöksi valumaan, jos on aivan pakko veivata montaa peliä vuorotellen.
Jos ja kun pelien koot jatkossa huitelee yhä useammin lähellä 100 gigaa ja jopa sen yli, niin ei montaa peliä kyllä sisäiselle SSD:lle mahdu. Mitä pidempi yksinpeli, sitä useammin haluan pelata välillä jotain muuta. Viime aikojen parhaimpana esimerkkinä AC: Valhalla. En silti haluaisi poistaa peliä, kun tiedän sitä ihan minä päivänä vaan jatkavani.

Uusien konsolien sisäiset muistit ovat auttamatta liian pieniä. Xboxilla on tähän käyttäjäystävällinen, mutta hintava ratkaisu. PS5:lläkin on ratkaisu tilaongelmaan, mutta se ei ole aktiivinen tällä hetkellä. Toivon mukaan sekin on pian käytössä. Ja toivon mukaan molemmista konsoleista saadaan Limited Edition/Slim/Pro malleja jossain vaiheessa, joissa on suoraan isompi sisäinen muisti.
 
Niin tai vaihtoehtoisesti ihmiset keskittyisivät 5-10 peliin kerralla.
Miksi? Ai siksi, että sinusta pitää niin pelata? Henkilökohtaisesti pelaan kymmeniä pelejä samanaikaisesti ja se on ollut juuri minulle sopiva tapa pelata. Pelaaminen on minulle nimenomaan fiilispohjaista tekemistä eikä minkäänlaista pakotettua projektitekemistä.

Hoitaisi Sony nyt vaan homman käyttäjäystävällisesti, kuten kilpailijansa on tehnyt, niin kaikenlaiset pelaajat voisivat kokea laitteen asialliseksi pelaajan huomioonottavaksi konsoliksi. Nykykunnossaan konsolista jää ikävän hätäinen rahastuksen maku, kun käyttis ja hardware ovat olleet erittäin nolosti keskeneräisiä heti julkaisusta alkaen ja sama tilanne jatkuu vielä puoli vuotta julkaisusta.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen saa tietenkin täyttää konsolinsa muistikapasiteetin juuri niin kuin haluaa. Täytyy tässä silti kompata tuota Xshavan logiikkaa, koska itse toimin ihan samalla tavalla. Minulla on asennettuna yleensä 5-6 kappaletta pelejä kerralla, jotka usein jakautuvat niin, että 1-2 niistä on toistuvasti käynnistettäviä urheilupelejä, siihen kylkeen sitten vielä pari tarinavetoista tuotosta ja yleensä vielä joku autopeli.

Kun sitä päivän aikana ehtii yleensä sen maksimissaan 2-3 tuntia pelaamaan, niin en minä noistakaan jokaista ehdi edes päivittäin pelaamaan. Kun asennuksia on tuon verran, niin se pelin valitseminenkin sujuu nopeammin versus, että niitä olisi kymmeniä siinä plärättävänä läpi ja menisi pidemmän aikaa pohtiessa, että "Mitäs tänään pelattaisiin?".

Siitä toki samaa mieltä, että saisihan tuo PS5:n sisäinen muisti vähän isompi olla. Ainahan se helpottaa, jos sitä reserviä löytyy, eikä ehdottomasti tarvitse heti poistaa yhtä peliä, kun asentaa uutta.
 
Jokainen saa tietenkin täyttää konsolinsa muistikapasiteetin juuri niin kuin haluaa. Täytyy tässä silti kompata tuota Xshavan logiikkaa, koska itse toimin ihan samalla tavalla. Minulla on asennettuna yleensä 5-6 kappaletta pelejä kerralla, jotka usein jakautuvat niin, että 1-2 niistä on toistuvasti käynnistettäviä urheilupelejä, siihen kylkeen sitten vielä pari tarinavetoista tuotosta ja yleensä vielä joku autopeli.

Kun sitä päivän aikana ehtii yleensä sen maksimissaan 2-3 tuntia pelaamaan, niin en minä noistakaan jokaista ehdi edes päivittäin pelaamaan. Kun asennuksia on tuon verran, niin se pelin valitseminenkin sujuu nopeammin versus, että niitä olisi kymmeniä siinä plärättävänä läpi ja menisi pidemmän aikaa pohtiessa, että "Mitäs tänään pelattaisiin?".

Siitä toki samaa mieltä, että saisihan tuo PS5:n sisäinen muisti vähän isompi olla. Ainahan se helpottaa, jos sitä reserviä löytyy, eikä ehdottomasti tarvitse heti poistaa yhtä peliä, kun asentaa uutta.
Mikä toimii sinulle, ei välttämättä toimi kaikille. Onhan tuo nyt aika rajoitettua, että pitäisi päättää, että nyt pelataan tiettyjä viittä peliä sitten seuraava kuukausi tai jotain vastaavaa. Sille jolle se sopii on toki varmasti ok. Itse pelaan kuitenkin useita yksinpelejä samanaikaisesti, koska lähes kaikissa pelaamissani peleissä on sen verran paljon toistoa, että jossain vaiheessa peliin tulee ähky ja silloin jätän sen surutta tauolle, ja alan pelaamaan sillä hetkellä kiinnostavampaa tai paremmin fiilikseeni sopivaa peliä.

Minä haen peleistä ensisijaisesti hyviä fiiliksiä ja kiehtovaa tunnelmaa, joten mikä tahansa peli (vaikka olisikin sillä hetkellä kesken) ei käy välttämättä ollenkaan juuri tiettyyn hetkeen. Lisäksi en voi sietää sitä, että viihteeni olisi jollakin tapaa pakotettua tai kovin rajattua. Töissä saa pakkoa ja rajauksia ihan tarpeeksi, joten en sellaisia elementtejä kaipaa viihteeseeni. Toki työnikin on muovautunut vuosikymmenien aikana suhteellisen vapaaksi ja vähemmän rajoitetuksi, mikä sopii kaltaiselleni vapaudenkaipuiselle ihmiselle enemmän kuin hyvin.

Joka tapauksessa näissä keskusteluissa on syytä muistaa juuri se, että meitä on todellakin moneen junaan, ja se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi jollekin muulle alkuunkaan.
 
Mikä toimii sinulle, ei välttämättä toimi kaikille. Onhan tuo nyt aika rajoitettua, että pitäisi päättää, että nyt pelataan tiettyjä viittä peliä sitten seuraava kuukausi tai jotain vastaavaa. Sille jolle se sopii on toki varmasti ok. Itse pelaan kuitenkin useita yksinpelejä samanaikaisesti, koska lähes kaikissa pelaamissani peleissä on sen verran paljon toistoa, että jossain vaiheessa peliin tulee ähky ja silloin jätän sen surutta tauolle, ja alan pelaamaan sillä hetkellä kiinnostavampaa tai paremmin fiilikseeni sopivaa peliä.
Ei millään pahalla, mutta pelityylisi on aika hektistä ja kyllästyt todella nopeasti asioihin. Kerta vaihdat peliä niin useasti, ettei ole aikaa poistella/latailla taustalla.

Kuten jo itsekin totesit, suosittelen hommaamaan kaikki pelisi XSX:lle tai Switchille. Ja PS5 yksinoikeuspelit, jos ne nyt kiinnostaa. Niin tila riittää siihen asti, kun lisätilaa on saatavilla.
 
Ei millään pahalla, mutta pelityylisi on aika hektistä ja kyllästyt todella nopeasti asioihin. Kerta vaihdat peliä niin useasti, ettei ole aikaa poistella/latailla taustalla.

Kuten jo itsekin totesit, suosittelen hommaamaan kaikki pelisi XSX:lle tai Switchille. Ja PS5 yksinoikeuspelit, jos ne nyt kiinnostaa. Niin tila riittää siihen asti, kun lisätilaa on saatavilla.
Ja ei millään pahalla, mutta mielestäni sinun ajatusmaailmasi on tässä asiassa ahdasmielinen, kaavoihin kangistunut ja paikalleen jämähtänyt. Alkupisteessä siis ollaan näiden toteamusten jälkeen.

Tässä olisi jo itse asiassa pelejä joita pelaisin suhteellisen mielelläni välillä PS5:llä, mutta oli jo pakko poistaa, koska ei vain tila riitä. Mortal Kombat 11 esim. olisi sellaista mukavaa välipalapelaamista. Mutta ei niin välttämätöntä pelaamista kuitenkaan kuin jotkut muut pelit, jotka menivät prioriteetissä ohi. Kohta on myöskin tulossa uusimpaan Metroon PS5-päivitys, jolloin joudun taas poistamaan jonkun suhteellisen aktiivisesti pelaamani pelin.

Surkeaa toimintaa Sonylta tämä kyllä. Onnetonta suunnittelua ja erittäin huonoa erilaisten asiakkaiden huomiointia. Toki konsoliin tyytyväisiäkin takuulla riittää. Mutta et kai sinä niin naivisti ajattele, että minä olen ainoa joka pelaa tällä sinun mielestäsi ”hektisemmällä” pelityylillä?
 
Viimeksi muokattu:
Surkeaa toimintaa Sonylta tämä kyllä. Onnetonta suunnittelua ja erittäin huonoa erilaisten asiakkaiden huomiointia. Toki konsoliin tyytyväisiäkin takuulla riittää. Mutta et kai sinä niin naivisti ajattele, että minä olen ainoa joka pelaa tällä sinun mielestäsi ”hektisemmällä” pelityylillä?
Toisaalta jos Sony olisi laittanut PS5:een huomattavasti isomman SSD-muistin, niin laitteen hinta olisi pompannut ylöspäin ja siitä olisi noussut iso meteli. Potentiaalisten ostajien määrä olisi mahdollisesti laskenut ja media olisi ollut täynnä "Sony on ahne!" ja "Ei minulla ole varaa näin kalliiseen konsoliin!"-tyylisiä otsikoita. Jokaisen ratkaisun ja valinnan jälkeen aina joku valittaa. Ihannetilannehan se tietysti olisi, että PS5 maksaisi 500 euroa/dollaria ja siinä olisi valmiina vähintään 1,5 teran SSD, mutta maailman tilanne on, mikä on.

Pienellä luovimisella, joustamisella ja mukautumisella laitteen kanssa on oikein kivaa ja voi pelata vaikka mitä. Se on sitten jokaisen oma valinta, että käyttääkö aikansa niiden pelien pelaamiseen, vai valittaako sen ajan milloin mistäkin.
 
Mulla on 4 teran ulkoinen kovalevy kiinni vitosessa jossa pidän tietty kaikki PS4 pelit mutta myös ne PS5 pelit joita en sillä hetkellä pelaa. Siirrän ne PS5 pelit ulkoiselle joita en sillä hetkellä pelaa ja sitten siirrän takaisin jos haluan niitä pelata. Pienen hetken se toki haukkaa, mutta tämän tavan olen havainnut aivan toimivaksi.
 
Kuulostaa siltä, että jos haluaa pelata vain isoja pelejä hetken, ja vaihtaa pelejä mielivaltaisesti, niin suosittelen siirtymään heti, kun mahdollista pelaamaan pelkästään pilvipalveluihin. Uskon, ettei ole yllätys, että pilvipelaaminen on yleistymässä kovaa vauhtia, sillä Ippenator tuskin on ongelmansa kanssa yksin. Pelien kokoluokan kasvaessa eksponentiaalisesti aina konsolisukupolvien välillä aiheuttaa omanlaisia haasteita.
 
Itsellenikin riittää oikein hyvin tuo nykyinen PS5:n säilytystila, etenkin nyt kun PS5 on saanut monissa peleissään pelien koot muita versioita pienemmiksi.

Minulla on aina ollut tapana niin elokuvissa, peleissä kuin kirjoissakin viedä teos loppuun ennen kuin aloitan uutta. Jos tykkään pelistä ja olen päässyt siihen hyvin sisälle, ei tule kyllä mieleenkään jotain muuta peliä pelata ennen kuin aikaisempi peli on pelattu läpi.

Puhun toki pääosin single player-peleistä, kun tätä nykyä tulee enää niin vähän MP-peleistä innostuttua. Joku aivot narikkaan MP-peli nyt menee tuohon vielä jos loppuillasta ei enää jaksa keskittyä uuden sisäistämiseen väsyneillä aivoilla, mutta en kyllä ikinä pystyisi pelata kahta uutta peliä samaan aikaan.

Mutta joo, olisihan se lisätila-päivitys hyvä saada piakkoin kun kesäksi luvattiin. Selkeästi on ihmisiä joita tämä häiritsee enemmän kuin muita.
 
Toisaalta jos Sony olisi laittanut PS5:een huomattavasti isomman SSD-muistin, niin laitteen hinta olisi pompannut ylöspäin ja siitä olisi noussut iso meteli. Potentiaalisten ostajien määrä olisi mahdollisesti laskenut ja media olisi ollut täynnä "Sony on ahne!" ja "Ei minulla ole varaa näin kalliiseen konsoliin!"-tyylisiä otsikoita. Jokaisen ratkaisun ja valinnan jälkeen aina joku valittaa. Ihannetilannehan se tietysti olisi, että PS5 maksaisi 500 euroa/dollaria ja siinä olisi valmiina vähintään 1,5 teran SSD, mutta maailman tilanne on, mikä on.
Pienellä luovimisella, joustamisella ja mukautumisella laitteen kanssa on oikein kivaa ja voi pelata vaikka mitä. Se on sitten jokaisen oma valinta, että käyttääkö aikansa niiden pelien pelaamiseen, vai valittaako sen ajan milloin mistäkin.
No nyt et kyllä ymmärtänyt alkuunkaan sitä pointtia. Enhän minäkään edes haluaisi, että se pleikkarin kovotila olisi valmiiksi valtavan iso. Sen verran osaan ajatella niitäkin käyttäjiä, jotka tulevat hyvinkin pienellä kovotilalla toimeen.

Mutta se on Sonylta surkeaa suunnittelua ja toimintaa, ettei ollut edes tiedossa millä SSD-lisäkovoilla voidaan PS5:n kovotilaa laajentaa saatikka, että olisi edes käyttistä päivitetty siihen, että tuollaisia lisäkovoja voisi edes käyttää. Olen jo useamman konsolin ajan heti konsolit ostaessani välittömästi ostanut mahdollisimman ison lisätilan peleille, ja saanut olla tyytyväinen konsolin omistaja siltä osin. Nyt tehtiin todella iso takapakki tuossa asiassa Sonyn toimesta, joten olihan tuo nyt sinänsä ärsyttävää.

Toki luovimista harrastaville tämä kuvio on sitten ok, mutta itselleni ei todellakaan ole. Jos olisin sinut luovimisen ja säätämisen kanssa pelaamisessa olisin toki hankkinut kunnon peli-PC:n. Mutta kun minä haluan nimenomaan pelata mahdollisimman vaivattomasti ja käyttäjäystävällisesti, niin olen valinnut konsolipelaamisen. Ikävä kyllä Sony ei tunnu oikein hahmottavan millä asioilla sitä eroa tehdään käyttäjäystävällisyydessä PC-pelaamiseen nähden.
 
välillä tuntuu silta että sony on taas sellaisessa ylimielisessa tilaanteessa että ei oikein viitsitä tehdä mitään,viimeksi kävi kun ps2 siiryttiin ps3 ps2 oli menesty todella hyvin ja sitten ajateltiin että kyllä se ps3 menestyy vaikka sille ei tehdä mitään miten kävi huonosti
 
Itse kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä PS5 kovalevy on liian pieni. Mun mielestä se on ylipäänsä ollut aina harhaanjohtavaa, että kuluttajille mainostetaan esim. 500gt kovalevyä, jos siitä kuitenkin ensimmäiset 50 gigaa on varattu jo järjestelmälle. Parhaimmillaan olen netistä lukenut, että porukalla on "others" kohdassa jopa 80gt. Sama kun ostaisit auton, joka myydään sulle neljällä renkaalla, mutta unohdetaan mainita, että vasemmassa takarenkaassa on naula pystyssä.

Omasta mielestä toi kovalevy ei vastaa vain sitä tosi asiaa, että PS5 pelit kasvavat myös tilantarpeeltaan, joten tuolle 500 gigan SSD:lle ei tosiaan mahdu kuin reilu viidestä kymmeneen peliä. Itsekin pelaan vain yhtä peliä kerrallaan, alusta loppuun, mutta tulee sen jälkeen otettua vähän etäisyyttä ja palaan suorittamaan sivutehtäviä sitten satunnaisesti välipalana, mutta esim. FF7R ja Cyberpunk ovat niin isoja pelejä jo, että asennuksessa kestää todella kauan, joten ne mieluusti pitää kovalevyllä jo valmiiksi, jos tietää, että niitä aikoo vähän ajan sisällä pelata.

Joo isompi SSD nostaa kustannuksia, ja joo pitää huomioida nekin pelaajat, jotka eivät pelaa kuin yhtä peliä vuodessa, joten he maksavat turhasta. Samalla lailla paketissa on mukana dual sense ohjain, joka nostaa kustannuksia uusilla ominaisuuksillaan, ja on pelaajakuntaa, jotka eivät nauti värinöistä ja liipaisin vastuksista. Samalla laillahan hekin maksavat silloin turhasta. Henkilökohtaisesti en usko, että tonnin SSD kovalevy olisi noin suurena massatuotantona nostanut hintaa niin paljon, että kuluttajat olisivat jättäneet laitteen sen vuoksi ostamatta.

No tämän enempää en jaksa aiheesta valittaa, koska konsolista löytyy varaus tulevaisuuteen lisämuistille, jolle PS5 pelejä voi siirtää ja pilvipalvelutkin ovat varmasti lähitulevaisuutta. Silti se on ratkaisu ongelmaan, mutta ei poista varsinaista ongelmaa.
 
Ylös Bottom