Henk. koht. mun mielestä on aina syvältä, jos platina on lukittu korkeimman vaikeustason taakse. Itsekin käytin kyseistä Kenan bugia, koska tein siis pelissä kaiken, mutta taidot ei kyllä ikinä tule tuohon master-tasoon riittämään, joten käytetyistä tunneista huolimatta platinaa ei saisi, vaikka pelissä siis kaiken muun tekikin.
Esim. Horizon Zero Dawn hoiti homman hyvin ja laittoi nuo vaikeiden tasojen trophyt omaksi trophylistakseen eikä lukinnut normipeliä pelaavien platinamahdollisuuksia sillä.
En näe muutenkaan trophyja minään kilpailujuttuna muita vastaan vaan itselle sellaisena "tämän pelin olen oikeasti pelannut 100% läpi" merkkinä.
Nämä trophy-jutut on kyllä ristiriitaisia. Tavallaan haluaisin kaikki aina hankkia (minullakin enemmän juuri tuo "100% pelattu" idea enemmän takana) mutta välillä silti miettii että mitä järkeä käyttää aikaa ja vaivaa siihen että "saavuttaa" jotain mitä ei oikeasti saavuta eli kiertää saavutuksen oikeita vaatimuksia tavalla tai toisella.
Jotain "haista paska"-trophyja olen kyllä surutta nappaillut kikkailujen kautta, esim. sellaiset että pelaa koko peli läpi kuolematta ja peli on täynnä jotain random-kuolemapaikkoja, joissa ei riitä pelkät taidot vaan myös tuuri pitää olla kohdallaan.
Asiaan liittyen: sain tänään
I Am Fishin mielestäni päätökseen, sillä sain kerättyä siitä kaiken mihin järki riittää. Peli olisi pitänyt vielä pelata kuolematta jaksoissa kertaakaan ja sen lisäksi sama mutta vetkutuskontrolleilla (heiluta tattia että kalan pyrstö liikkuu). En jaksanut kerätä edes kaikki tähtiä eli pelata kenttiä nopeasti ja mahdollisimman vähillä kuolemilla. Tämän pelin kohdalla sanoisin että huonot saavutukset koska niissä ei oteta huomioon sitä kuinka paljon kyse on myös tuurista.
Oma asenne näihin on siis se että jos kyseessä on jokin typerästi aseteltu saavutus, jonka voin kuitenkin huijata itselleni, niin teen sen. Jos kuitenkin yhtään näen että voin saada kaikki pelaamalla niin sitten pelaan. Myös kaikki "grindaa 1000 tuntia"-jutut huijaan jos voin, sillä noissa ei rehellisesti sanottuna ole mitään saavutusta ja ärsyttää jos noiden takia ei ole peli "100%". Missään vaiheessa elämää en ole noita pitänyt oikeasti minään saavutuksia tai vertaillut muiden vastaaviin, lukuun ottamatta tuttuja, joiden saavutuksista olen lähinnä katsellut että mitä ovat pelissä tehneet ja missä menossa, niistä kun voi vakoilla vaikkapa onko tarina pelattu tai missä chapterissa menee.
Tiedostan silti kuinka typerä tämä konsepti on mutta nämä toimii itselle enemmän sellaisena "nyt on pelattu tarpeeksi, seuraava peli"-merkkinä. On niistä joskus "hyötyäkin" sillä esimerkiksi aloin pelaamaan TLOU:n moninpeliä alunperin trophyja varten vain huomatakseni että moninpeli oli parhaita pelaamiani ja jäin pelaamaan sitä vielä pitkään trophyjen jälkeenkin.