Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
No tämähän olisi sama asia kun PC puolella, kokoajan puskee uutta ja parempaa rautaa ja ostopäätös on pakko tehdä jossain välissä vaikka 2kk päästä saattaisikin tulla uutta ja tehokkaampaa.
Paitsi että tästähän emme tiedä. Seuraavat konsolit voivat hyvinkin olla jonkin verran taaksepäin yhteensopivia. En näe PS5:n ja PS4 Pro:n välillä mitään eroa tässä tapauksessa. Minä perus PS4:n omistajana voin yhtä hyvin olla närkästynyt, kun Pro:n jälkeen minua huijattiin tehokkaammalla mallilla.Paitsi että on ihan eri asia jos kyse on "seuraavasta sukupolvesta" jolloin kaikki pelit eivät enää ilmestyisi vanhalle numerolle. 5v+ vanhalla puuceellä voi pelata nykypäivän pelejäkin kunhan vain vetää sliderit tarpeeksi vasemmalle.
Paitsi että tästähän emme tiedä. Seuraavat konsolit voivat hyvinkin olla jonkin verran taaksepäin yhteensopivia. En näe PS5:n ja PS4 Pro:n välillä mitään eroa tässä tapauksessa. Minä perus PS4:n omistajana voin yhtä hyvin olla närkästynyt, kun Pro:n jälkeen minua huijattiin tehokkaammalla mallilla.
Todellisuudessa konsolisukupolvet vain tulevat kiihdyttämään tahtia, muttei se tarkoita sitä, että aikaisempien konsolisukupolvien mallia pitää jatkaa. Pelit voivat hyvinkin olla sellaisia, että otetaan huomioon pari sukupolvea, esim. kuten PS4:n ja PS4 Pro:n kanssa on tehty.
PC -vertaus on huono, sillä monet pelit vaativat nykyään esim. tietyn käyttöjärjestelmän. Tämän vuoksi tietyt uudet pelit eivät toimi esim. vanhemmilla windowseilla.
Vanhat pelit voidaan tuoda myös pilvipalvelun kautta (vanha pelilevy sisään, striimi käynnistyy). Ei uutta konsolisukupolvea kannata liikaa ankkuroida edellisiin, mikäli hintana siitä on joukko kompromisseja.
Taaksepäinyhteensopivuus on itselle täysin merkityksetön, ostan ja pelaan vain uusia pelejä.
Ei esim. Horizon Zero Dawn ole kolmen vuoden päästä yhtäkkiä huono peli, vaikka PS5 olisikin jo julkaistu.
Mitä tarkoitat tässä pilvipalvelulla? Striimausta vaiko pelikauppaa? Eli digijakeluna (pelikaupasta) näkisin luotettavammaksi, kun pelin eri versioita voidaan jakaa helposti ilman, että pelaajan edes tarvitsee tietää mille laitteelle peli on suunniteltu. Järjestelmä osaa itse valita juuri PS5-version pelistä.Pilvipalvelu on epäluotettavampi ja hyvinkin mahdollisesti kalliimpi vaihtoehto. Saman arkkitehtuurin laitteille suunnitellut pelit saadaan toimimaan helpohkosti. Vertaa vaikka tietokoneisiin.
Mitä tarkoitat tässä pilvipalvelulla? Striimausta vaiko pelikauppaa? Eli digijakeluna (pelikaupasta) näkisin luotettavammaksi, kun pelin eri versioita voidaan jakaa helposti ilman, että pelaajan edes tarvitsee tietää mille laitteelle peli on suunniteltu. Järjestelmä osaa itse valita juuri PS5-version pelistä.
On. Näinhän periaatteessa nytkin toimitaan PS4 Pron kanssa. Pelille ladataan päivitys.Tuo on tietenkin ihan hyvä pointti, että pelistä voisi olla erilailla optimoituja versioita tarjolla alustasta riippuen. Olisiko tämä sitten helppo toteuttaa? Mene ja tiedä.
A single AMD Ryzen CCX module featuring four physical cores and eight threads would be a good match for a console and clock-for-clock would represent a generational leap from the Jaguar-based cores found in the current consoles. Ryzen APUs in the PC desktop space are expected later this year, so the notion of a semi-custom chip based on the same architecture arriving a year on isn't beyond the realms of possibility.
The next point concerns the configuration of the GPU, which ties in very closely with the process technology that would be used for the next PlayStation processor. Realistically, a 2018 console would still be using TSMC's 16nm FinFET technology - as used in PS4 Pro and Project Scorpio. The larger the graphics component of the chip, the more powerful it will be, but this makes the chip larger, more difficult to produce and more expensive. PS4 Pro achieves 4.2 teraflops with a processor using a chip in the region of 310-320mm2. Microsoft's Scorpio chip is 360mm2 but uses innovative technology to increase clock-speeds to hit its six teraflops.
A PlayStation 5 processor can afford to be larger, but not that much larger than Scorpio's, if we're remaining on the 16nmFF node. Mark Cerny's notional eight teraflop GPU seems like the realistic limit for a console processor under these conditions. The issue here is that this would only represent a 4.2x improvement over the base PlayStation 4 and a 1.9x boost over PS4 Pro.
A true generational leap will require not just more memory - it must be a lot faster too. HBM memory - which stacks modules vertically for huge improvements in bandwidth - is the obvious route forward, but this will remain cutting-edge, expensive technology well into 2018 and most likely beyond. In this case, providing much higher levels of memory and bandwidth seems like an innovation that we really need, but can't be delivered in both cases by next year at a console-friendly cost.
There's also the question of storage. 1TB hard drives in Pro and Scorpio are already looking underwhelming - but more than that, once again, there is the question of bandwidth. Loading times for this console generation are already too long in many cases, and there's a strong case that the existing 2.5-inch laptop hard drive has been taken as far as it can. Microsoft didn't want to tell us how it is delivering an extra 50 per cent of bandwidth from its Scorpio mass storage, but we did note that Seagate drives were in place in the prototype devices we saw, meaning either a hand-picked drive or maybe even an HDD/SSD hybrid, along the lines of the Seagate Firecuda drive we recently reviewed. The true generational leap will come from solid state media, but again, the combination of mass storage (1TB+) and super-fast access is just too expensive right now.
En jaksa uskoa että mitään loikkaa on enää tulossa, pitkään aikaan. Ollaan jo niin pitkällä että mitään loikkaa ei voi tehdä, vaikea loikata kun ei ole loikkaa mitä tehdä.
Myyntimielessä uusi laite pitää kuitenkin kyetä tarjoamaan jotain sellaista mihin edellisellä ei pääse. Konkreettista, joka myy laitetta pelaajan omin silmin havaittavin parannuksin. Mitä se sitten voisi olla? Pelkästään 'epämääräinen' 4K ei siihen riitä. Tehojen lisäys mahdollistaa entistä näyttävämmän VR:n, joka voisi vielä yksinkertaistettuna (piuhattomat lasit) olla myyntivaltti uudelle sukupolvelle.
Tässä on mielestäni vähän sama ongelma kuin vaikka Xboxin Kinectissä. VR on toki mielenkiintoisempi, mutta silti se pitäisi saada yhä useamman kotiin (jopa bundlattuna konsolin kanssa), että siitä saisi täyden potentiaalin irti. Voisiko seuraavan sukupolven konsolit sitten olla sellaisia, jossa VR on oletusohjaustapa? Jos ja kun saadaan VR-linssit tarkemmiksi, mutta kuitenkin halvemmiksi, niin miksei toisaalta tällainen olisi mahdollista. Isoin ongelma on ehkäpä se, että ihmiset reagoivat laseihin eri tavoin. Toisille tulee pahoinvointia, toisille ei.
Tehojen lisäys tuo isomman resoluution lisäksi myös laskentatehoa pelien luomiseen. Itse toivoisin, että varsinkin tällä saralla pelintekijät ottaisivat koppia. Potentiaalia on vaikka mihin, mutta niin kovin usein mennään riskittömällä taktiikalla, eikä siitä oikein voi pelintekijöitä syyttää. Battlefieldin ja Call of Dutyn kaltaiset "photorealistiset" pelit vaan myyvät niin hyvin. On todistetusti järkevämpää satsata grafiikkaan ja hyväksi todettuun pelimekaniikkaan kuin lähteä innovoimaan jotain uutta.
VR bundlattuna? Kuulostaa tutulta.... ainiin, Xbox Onelta Kinectin kanssa. En usko, että VR ottaa ihan noin paljon tuulta alleen, jotenkaan en jaksa uskoa, että jokainen konsolipelaaja haluaa lasit päähänsä.