Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 303 74,8%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    405
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Siellä voi Sonylla olla taka-ajatuksena televisiokierron vauhdittaminen. Laitetaan uutta konsolia 4K-takuulla ja lopun arvaattekin.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

No tämähän olisi sama asia kun PC puolella, kokoajan puskee uutta ja parempaa rautaa ja ostopäätös on pakko tehdä jossain välissä vaikka 2kk päästä saattaisikin tulla uutta ja tehokkaampaa.

Paitsi että on ihan eri asia jos kyse on "seuraavasta sukupolvesta" jolloin kaikki pelit eivät enää ilmestyisi vanhalle numerolle. 5v+ vanhalla puuceellä voi pelata nykypäivän pelejäkin kunhan vain vetää sliderit tarpeeksi vasemmalle.

Toivoa on horisontissa että arkkitehtuuri menisi niin samaksi PC Master Racen kanssa että ongelmaa ei enää tulevaisuudessa ole, tai sitten serverihuone ehtii hoitamaan kaiken rautapuolen.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Eiköhän jokaisen Pro:n hankkineen tule ymmärtää, että kyseessä on välimalli, joka tarjoaa lisää pientä kivaa, mutta ei siirrä PS5 julkaisua yhtään eteenpäin. Kaikkien pelien pitää hamaan loppuun asti toimia myös karvalakilla, joka tekee pelinkehittäjien kannalta harmittavan pullonkaulan. 4k ja VR vain lisäävät painetta kokonaan uuden alustan tarpeelle ja todennäköisesti PS5:n julkaisun yhteydessä nähdään myös uusi versio virtuaalilaseista. Sikäli kun hypejuna selviää sille asemalle saakka.

Miten muuten mahtaa olla PS4 Pro:n myyntimäärien laita? Odottivatko isompaa menekkiä suhteessa Slimiin ja/tai isompaa päivittäjien ryntäystä? Tämä olisi myös looginen syy uuden konsoliversion odotettua nopeammalle julkaisulle.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Paitsi että on ihan eri asia jos kyse on "seuraavasta sukupolvesta" jolloin kaikki pelit eivät enää ilmestyisi vanhalle numerolle. 5v+ vanhalla puuceellä voi pelata nykypäivän pelejäkin kunhan vain vetää sliderit tarpeeksi vasemmalle.
Paitsi että tästähän emme tiedä. Seuraavat konsolit voivat hyvinkin olla jonkin verran taaksepäin yhteensopivia. En näe PS5:n ja PS4 Pro:n välillä mitään eroa tässä tapauksessa. Minä perus PS4:n omistajana voin yhtä hyvin olla närkästynyt, kun Pro:n jälkeen minua huijattiin tehokkaammalla mallilla.

Todellisuudessa konsolisukupolvet vain tulevat kiihdyttämään tahtia, muttei se tarkoita sitä, että aikaisempien konsolisukupolvien mallia pitää jatkaa. Pelit voivat hyvinkin olla sellaisia, että otetaan huomioon pari sukupolvea, esim. kuten PS4:n ja PS4 Pro:n kanssa on tehty.

PC -vertaus on huono, sillä monet pelit vaativat nykyään esim. tietyn käyttöjärjestelmän. Tämän vuoksi tietyt uudet pelit eivät toimi esim. vanhemmilla windowseilla.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Paitsi että tästähän emme tiedä. Seuraavat konsolit voivat hyvinkin olla jonkin verran taaksepäin yhteensopivia. En näe PS5:n ja PS4 Pro:n välillä mitään eroa tässä tapauksessa. Minä perus PS4:n omistajana voin yhtä hyvin olla närkästynyt, kun Pro:n jälkeen minua huijattiin tehokkaammalla mallilla.

Todellisuudessa konsolisukupolvet vain tulevat kiihdyttämään tahtia, muttei se tarkoita sitä, että aikaisempien konsolisukupolvien mallia pitää jatkaa. Pelit voivat hyvinkin olla sellaisia, että otetaan huomioon pari sukupolvea, esim. kuten PS4:n ja PS4 Pro:n kanssa on tehty.

PC -vertaus on huono, sillä monet pelit vaativat nykyään esim. tietyn käyttöjärjestelmän. Tämän vuoksi tietyt uudet pelit eivät toimi esim. vanhemmilla windowseilla.

Tulevaisuuden kuva tuntuu olevan nimenomaan se, että taaksepäinyhteensopivuus on isossa roolissa. Xbox One pyörittää jo nyt satoja Xbox 360 -pelejä ja jatkossa Xbox Scorpiossa pyörii näillä näkymin myös nämä samat pelit kuin myös tietysti kaikki Onen pelit. Myös kaikki Xbox Onen ohjaimet ynnä muut lisälaitteet toimivat. Kun konsolisukupolvien sykli lyhenee, niin on varsin iso myyntivaltti, että uuden konsolin julkaisussa onkin jo satoja ellei tuhansia pelejä pelattavana. Ehkä jopa pienillä graafisilla parannuksilla. Tällöin kuluttajien on helpompi hypätä uuteen sukupolveen. Ei tarvitse odotella pelattavaa vaan jatkaa siitä mihin edellisessä sukupolvessa jäi. Xbox Scorpio ja PS4 Pro ovat esimaistiaisia tulevasta. Itse toivoisin, että tällaisella kaavalla mentäisiin jatkossakin ja tietysti täydellä taaksepäinyhteensopivuudella.

Mennään siis lähemmäs tietokoneista tuttua mallia. Tämä ei sinällään ole huono asia, kunhan konsolin käyttö on jatkossakin yhtä helppoa kuin nyt. En halua asennella ajureita näytönohjaimiin tai päivittää konsolin osia esim. vaihtaa tuuletinta, prossua, näytönohjainta, jne. Plug and play -kovalevyt on vielä ihan jees, varsinkin ulkoiset USB-kovalevyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Vanhat pelit voidaan tuoda myös pilvipalvelun kautta (vanha pelilevy sisään, striimi käynnistyy). Ei uutta konsolisukupolvea kannata liikaa ankkuroida edellisiin, mikäli hintana siitä on joukko kompromisseja.

Taaksepäinyhteensopivuus on itselle täysin merkityksetön, ostan ja pelaan vain uusia pelejä.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Eiköhän seuraavan sukupolven konsolit jatka samalla arkkitehtuurilla, joten taaksepäin yhteensopivuus pitäis olla todella helppo toteuttaa.

Oishan se mahtavaa jos PS5 sais oman PS4 digipeli kirjaston käyttöön ja levyversiot toimis myös.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Vanhat pelit voidaan tuoda myös pilvipalvelun kautta (vanha pelilevy sisään, striimi käynnistyy). Ei uutta konsolisukupolvea kannata liikaa ankkuroida edellisiin, mikäli hintana siitä on joukko kompromisseja.

Taaksepäinyhteensopivuus on itselle täysin merkityksetön, ostan ja pelaan vain uusia pelejä.

Miksi taaksepäinyhteensopivuus automaattisesti tarkoittaisi kompromisseja? Jos ja kun arkkitehtuuri pysyy samana (mikä olisi erittäin järkevää), niin ei pitäisi olla suuri vaiva tuoda edellisen sukupolven pelit saataville.

Pilvipalvelu on epäluotettavampi ja hyvinkin mahdollisesti kalliimpi vaihtoehto. Saman arkkitehtuurin laitteille suunnitellut pelit saadaan toimimaan helpohkosti. Vertaa vaikka tietokoneisiin.

Edit. Kun nyt kuitenkin pelaat ja olet ilmeisesti ihan innoissaankin Mario Kartista, niin ilmeisesti sellaiset vanhemmat pelit kuitenkin kelpaavat, joita et ole aikaisemmin pelannut. Toki jos ehtii aina pelata kaikki pelit, jotka haluaa silloin kun ne ilmestyvät, niin asia on eri. Voisin melkein vannoa, että ainakin kaikille meille töissä käyville aikuisille kertyy pientä backlogia, jota olisi ihan kiva jatkaa vaikka sukupolvi vaihtuisi. Ei esim. Horizon Zero Dawn ole kolmen vuoden päästä yhtäkkiä huono peli, vaikka PS5 olisikin jo julkaistu.
 
Ei esim. Horizon Zero Dawn ole kolmen vuoden päästä yhtäkkiä huono peli, vaikka PS5 olisikin jo julkaistu.

Ei olekaan, mutta kyllä mulla ainakin käy niin, että kokoajan on jotain uutta edessä, joten osa jää vaik pelaamatta, enkä niitä kyllä enää sen jälkeen mistään osta. Ne on sit menneitä. Kaikki vähänkään kiinnostava ostetaan heti, ehtii niitä sit pelaamaan tunnin tai sata. Itsellekään ei siis taaksepäin yhteensopivuus ei ole mitenkään oleellinen juttu. Eikä esim PS3 pelejä ole ollut ikävä PS4:n tulon jälkeen.

Edit: ja kyllä tosiaan ennemmin ostan sitten sen hieman parannellun uusioversion vaikka ennemmin.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Itsekkin ostan mielummin sen paranneltun version, olisi mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan Sony lähtee PS5 tai millä nimellä sitä ikinä kutsutaan.. Switchin menestys(kyllä luette oikeen) on osoittanut että hybridi toimii enkä puhu pelkästään myynneistä vaan foorumin käyttäjien palautteesta, saammeko kunnon 4K konsolin vai suunnilleen vanhan PS4:n tehoilla rullaavan hybridin.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Pilvipalvelu on epäluotettavampi ja hyvinkin mahdollisesti kalliimpi vaihtoehto. Saman arkkitehtuurin laitteille suunnitellut pelit saadaan toimimaan helpohkosti. Vertaa vaikka tietokoneisiin.
Mitä tarkoitat tässä pilvipalvelulla? Striimausta vaiko pelikauppaa? Eli digijakeluna (pelikaupasta) näkisin luotettavammaksi, kun pelin eri versioita voidaan jakaa helposti ilman, että pelaajan edes tarvitsee tietää mille laitteelle peli on suunniteltu. Järjestelmä osaa itse valita juuri PS5-version pelistä.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Mitä tarkoitat tässä pilvipalvelulla? Striimausta vaiko pelikauppaa? Eli digijakeluna (pelikaupasta) näkisin luotettavammaksi, kun pelin eri versioita voidaan jakaa helposti ilman, että pelaajan edes tarvitsee tietää mille laitteelle peli on suunniteltu. Järjestelmä osaa itse valita juuri PS5-version pelistä.

Tarkoitin PlayStation Now -tyylistä streamausta. Tottakai taaksepäinyhteensopivat pelit olisi hyvä olla saatavilla niin digikaupasta kuin fyysisesti, mutta silti niin, että niitä pelataan konsolin omalla raudalla. Näin ei olla riippuvaisia ulkoisesta palvelusta, eikä verkkoyhteydestä.

Tuo on tietenkin ihan hyvä pointti, että pelistä voisi olla erilailla optimoituja versioita tarjolla alustasta riippuen. Olisiko tämä sitten helppo toteuttaa? Mene ja tiedä.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Tuo on tietenkin ihan hyvä pointti, että pelistä voisi olla erilailla optimoituja versioita tarjolla alustasta riippuen. Olisiko tämä sitten helppo toteuttaa? Mene ja tiedä.
On. Näinhän periaatteessa nytkin toimitaan PS4 Pron kanssa. Pelille ladataan päivitys.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Digital Foundry on pohdiskellut, kuinka todennäköistä PS5:n julkaisu jo jouluksi 2018 ja millaista rautaa siinä voisi olla nostamatta laitteen hintaa kohtuuttomasti. Realistisin vaihtoehto olisi käyttää AMD:n Ryzen- ja Vega-sarjan komponentteja, jolloin semmoinen n. 8 teraflopsin laskentateho olisi mahdollista. Numeroita katsomalla se olisi kuitenkin vain n. nelinkertainen teholisä nyky-PS4:ään nähden ja vain tuplasti PS4 Pron verran. Joten kun aiemmin uusi sukupolvi on tarkoittanut 6-8-kertaista v-peniksen kasvua, nyt ero olisi jo selvästi maltillisempi. Ja varsinkin jos vertailukohtana on Scorpio, ei PS5 olisi kuin kolmanneksen väkevämpi.

A single AMD Ryzen CCX module featuring four physical cores and eight threads would be a good match for a console and clock-for-clock would represent a generational leap from the Jaguar-based cores found in the current consoles. Ryzen APUs in the PC desktop space are expected later this year, so the notion of a semi-custom chip based on the same architecture arriving a year on isn't beyond the realms of possibility.

The next point concerns the configuration of the GPU, which ties in very closely with the process technology that would be used for the next PlayStation processor. Realistically, a 2018 console would still be using TSMC's 16nm FinFET technology - as used in PS4 Pro and Project Scorpio. The larger the graphics component of the chip, the more powerful it will be, but this makes the chip larger, more difficult to produce and more expensive. PS4 Pro achieves 4.2 teraflops with a processor using a chip in the region of 310-320mm2. Microsoft's Scorpio chip is 360mm2 but uses innovative technology to increase clock-speeds to hit its six teraflops.

A PlayStation 5 processor can afford to be larger, but not that much larger than Scorpio's, if we're remaining on the 16nmFF node. Mark Cerny's notional eight teraflop GPU seems like the realistic limit for a console processor under these conditions. The issue here is that this would only represent a 4.2x improvement over the base PlayStation 4 and a 1.9x boost over PS4 Pro.

Tietystikään pelkkä CPU ja GPU eivät ole kaikki kaikessa, ja ehkäpä se suurin pullonkaula alkaa olla kiintolevyn kohdalla. HBM-muistia PS5:ssä olisi syytä ainakin 16 gigatavua, mutta sen täyttäminen ilman SSD-levyä saattaisi nostaa latausaikoja entisestään. Ja tämän päivän hintatasolla jo 500 gigatavun kieppeillä olevat SSD-levytkin - olivatpa sitten 2,5 tuuman SATA-limppuja tai kompaktimpia M.2-vehkeitä - on parinsadan euron ostos. Toki konsolivalmistajat ostavat kiintolevyjä miljoonittain ja saavat yksikköhintaa reilusti alas, mutta siltikin Flash-muisteihin perustuva tallennuskapasiteetti on edelleen huomattavan tyyristä.

A true generational leap will require not just more memory - it must be a lot faster too. HBM memory - which stacks modules vertically for huge improvements in bandwidth - is the obvious route forward, but this will remain cutting-edge, expensive technology well into 2018 and most likely beyond. In this case, providing much higher levels of memory and bandwidth seems like an innovation that we really need, but can't be delivered in both cases by next year at a console-friendly cost.

There's also the question of storage. 1TB hard drives in Pro and Scorpio are already looking underwhelming - but more than that, once again, there is the question of bandwidth. Loading times for this console generation are already too long in many cases, and there's a strong case that the existing 2.5-inch laptop hard drive has been taken as far as it can. Microsoft didn't want to tell us how it is delivering an extra 50 per cent of bandwidth from its Scorpio mass storage, but we did note that Seagate drives were in place in the prototype devices we saw, meaning either a hand-picked drive or maybe even an HDD/SSD hybrid, along the lines of the Seagate Firecuda drive we recently reviewed. The true generational leap will come from solid state media, but again, the combination of mass storage (1TB+) and super-fast access is just too expensive right now.

Tämä DF:n järkeily ja analysointi entisestään vahvistaa omaa ajatustani siitä, että 2018 on yksinkertaisesti liian aikaisin, jotta saavutettaisiin todellinen loikka uuteen sukupolveen.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

En jaksa uskoa että mitään loikkaa on enää tulossa, pitkään aikaan. Ollaan jo niin pitkällä että mitään loikkaa ei voi tehdä, vaikea loikata kun ei ole loikkaa mitä tehdä.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Juu tuskin mitään isoja loikkia on hetkeen tulossa, tai konsolien julkaisu väli menee liian pitkäksi tai hintaa tulee liikaa jos odotetaan jotain 6-8x tehon nousua. Uskon että seuraavat konsolit nousevat aina sen 2-4x edelliseen sukupolveen. Seuraava iso hyppäys tuleekin sit vasta "kvanttikonsolissa" 2025+ [emoji2]
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

En jaksa uskoa että mitään loikkaa on enää tulossa, pitkään aikaan. Ollaan jo niin pitkällä että mitään loikkaa ei voi tehdä, vaikea loikata kun ei ole loikkaa mitä tehdä.

Myyntimielessä uusi laite pitää kuitenkin kyetä tarjoamaan jotain sellaista mihin edellisellä ei pääse. Konkreettista, joka myy laitetta pelaajan omin silmin havaittavin parannuksin. Mitä se sitten voisi olla? Pelkästään 'epämääräinen' 4K ei siihen riitä. Tehojen lisäys mahdollistaa entistä näyttävämmän VR:n, joka voisi vielä yksinkertaistettuna (piuhattomat lasit) olla myyntivaltti uudelle sukupolvelle.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Myyntimielessä uusi laite pitää kuitenkin kyetä tarjoamaan jotain sellaista mihin edellisellä ei pääse. Konkreettista, joka myy laitetta pelaajan omin silmin havaittavin parannuksin. Mitä se sitten voisi olla? Pelkästään 'epämääräinen' 4K ei siihen riitä. Tehojen lisäys mahdollistaa entistä näyttävämmän VR:n, joka voisi vielä yksinkertaistettuna (piuhattomat lasit) olla myyntivaltti uudelle sukupolvelle.

Tässä on mielestäni vähän sama ongelma kuin vaikka Xboxin Kinectissä. VR on toki mielenkiintoisempi, mutta silti se pitäisi saada yhä useamman kotiin (jopa bundlattuna konsolin kanssa), että siitä saisi täyden potentiaalin irti. Voisiko seuraavan sukupolven konsolit sitten olla sellaisia, jossa VR on oletusohjaustapa? Jos ja kun saadaan VR-linssit tarkemmiksi, mutta kuitenkin halvemmiksi, niin miksei toisaalta tällainen olisi mahdollista. Isoin ongelma on ehkäpä se, että ihmiset reagoivat laseihin eri tavoin. Toisille tulee pahoinvointia, toisille ei.

Tehojen lisäys tuo isomman resoluution lisäksi myös laskentatehoa pelien luomiseen. Itse toivoisin, että varsinkin tällä saralla pelintekijät ottaisivat koppia. Potentiaalia on vaikka mihin, mutta niin kovin usein mennään riskittömällä taktiikalla, eikä siitä oikein voi pelintekijöitä syyttää. Battlefieldin ja Call of Dutyn kaltaiset "photorealistiset" pelit vaan myyvät niin hyvin. On todistetusti järkevämpää satsata grafiikkaan ja hyväksi todettuun pelimekaniikkaan kuin lähteä innovoimaan jotain uutta.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

Tässä on mielestäni vähän sama ongelma kuin vaikka Xboxin Kinectissä. VR on toki mielenkiintoisempi, mutta silti se pitäisi saada yhä useamman kotiin (jopa bundlattuna konsolin kanssa), että siitä saisi täyden potentiaalin irti. Voisiko seuraavan sukupolven konsolit sitten olla sellaisia, jossa VR on oletusohjaustapa? Jos ja kun saadaan VR-linssit tarkemmiksi, mutta kuitenkin halvemmiksi, niin miksei toisaalta tällainen olisi mahdollista. Isoin ongelma on ehkäpä se, että ihmiset reagoivat laseihin eri tavoin. Toisille tulee pahoinvointia, toisille ei.

Tehojen lisäys tuo isomman resoluution lisäksi myös laskentatehoa pelien luomiseen. Itse toivoisin, että varsinkin tällä saralla pelintekijät ottaisivat koppia. Potentiaalia on vaikka mihin, mutta niin kovin usein mennään riskittömällä taktiikalla, eikä siitä oikein voi pelintekijöitä syyttää. Battlefieldin ja Call of Dutyn kaltaiset "photorealistiset" pelit vaan myyvät niin hyvin. On todistetusti järkevämpää satsata grafiikkaan ja hyväksi todettuun pelimekaniikkaan kuin lähteä innovoimaan jotain uutta.

VR bundlattuna? Kuulostaa tutulta.... ainiin, Xbox Onelta Kinectin kanssa. En usko, että VR ottaa ihan noin paljon tuulta alleen, jotenkaan en jaksa uskoa, että jokainen konsolipelaaja haluaa lasit päähänsä.
 
Vastaus: PlayStation 5 - huhut ja uutiset

VR bundlattuna? Kuulostaa tutulta.... ainiin, Xbox Onelta Kinectin kanssa. En usko, että VR ottaa ihan noin paljon tuulta alleen, jotenkaan en jaksa uskoa, että jokainen konsolipelaaja haluaa lasit päähänsä.

Tuskin ihan bundlattuna, mutta hyvin saumattomaksi kaveriksi konsolille. Integroidaan nykyinen PSVR-boksi konsoliin ja yksinkertaistetaan konseptia. Premium-julkaisupakettiin lasit mukaan ja killeripeli.
 
Ylös Bottom